Ik heb een pentium 4 processor van mijn oude kappotte moederbord gehaald en wil hem op mijn nieuwe moederbord zetten, alleen de processor zit vast(gelijmd) (ja een echte siemens pc) aan het koelblok. Ik krijg hem er zo niet goed in (hendeltje enzo). Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? In de search kwam ik er niet uit.
Weet je zeker dat ie niet gewoon vastgekoekt zit door de ouwe koelpasta? Ik zou even een beetje met de föhn eroverheen gaan, dat helpt in dat geval vaak.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Ik echter wel, zie hier en hiergcb schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 17:36:
Ik de search kwam ik er niet uit.
Er is méér dan genoeg te vinden over 'vastgeplakte processoren'
[ Voor 37% gewijzigd door Thandor op 16-09-2005 17:50 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Verwijderd
Je moet het koel blok verwarme zo dat de koel pasta weer een beetje zacht word zo dat je de koeler van de processor af kunt halen, niet te heet verwarme met de föhn moet het wel lukken zoals haan dat al vermeld, soms gaan ze idd erg moeilijk los maar maar het kan wel wat hebben,
sucses
sucses
Gewoon met een platte schroevendraaier even loswrikken, 1 klein tikje is doorgaans al genoeg.
Wat hel goed helpt ... als je de ruimte hebt ... draaien ... gewoon voorzichtig heen en weer draaien van het koelblok. Hielp bij mij gelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Bertuss op 16-09-2005 22:16 ]
Draaien is in dit geval gevaarlijk.Bertuss schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:16:
Wat hel goed helpt ... als je de ruimte hebt ... draaien ... gewoon voorzichtig heen en weer draaien van het koelblok. Hielp bij mij gelijk.
Volgens het verhaal in de topicstart zit de processor vast aan het heatsink. De processor is dus al uit het socket. Als je dan gaat draaien schiet de CPU in één keer los met als risico dat je een aantal pinnen verbuigt.
Andere tips zoals verwarmen, een draadje gebruiken of opliften met een dun voorwerp lijken mij veiliger
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Mij lijkt het toch de beste manier. Je blijft hem immers gewoon vasthouden terwijl je draait? De eerdere suggestie om er met een schroevedraaier tussen te gaan wiebelen lijkt me eerder tot gevolg hebben dat de processor losschiet.Thandor schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:18:
[...]
Draaien is in dit geval gevaarlijk.
Volgens het verhaal in de topicstart zit de processor vast aan het heatsink. De processor is dus al uit het socket. Als je dan gaat draaien schiet de CPU in één keer los met als risico dat je een aantal pinnen verbuigt.
Andere tips zoals verwarmen, een draadje gebruiken of opliften met een dun voorwerp lijken mij veiliger
Ik heb dit al vaak gehad omdat ik op m'n werk vaak genoeg moederborden moet vervangen in P4 systemen.
De CPU blijft gewoon aan de koelpasta plakken. Even met een platte schroevendraaier aan de zijkant de CPU los wippen gaat makkelijk. Niet teveel kracht uitoefenen natuurlijk en niet gaan wrikken en krassen op de heatsink.
De CPU blijft gewoon aan de koelpasta plakken. Even met een platte schroevendraaier aan de zijkant de CPU los wippen gaat makkelijk. Niet teveel kracht uitoefenen natuurlijk en niet gaan wrikken en krassen op de heatsink.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Zie de linkjes van Thandor
Dit is echt uitgekauwd. Toverwoorden zijn nylondraad en/of föhn.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()