Lensvatting sigma - Nikon

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Montfrooij
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik ben van plan een Nikon D50 te kopen en zoek nu op internet naar 2e hands lenzen. Op zich gaat dit goed, maar ik wil nog even het volgende zeker weten.

Als ik bijv. een sigma / tamron lens zie, staat er meestal bij voor Nikon / canon etc etc.

Betekend dit dat er verschillende vattingen zitten op de camera's van deze merken en dat de lens dus aan het merk moet zijn aangepast?

Een aantal aanbieders beweerden namelijk dat het een 'universele' lens was.

Mijn vraag is dus of dat kan, of dat een lens een specifieke (merkgebonden) bajonetsluiting (?) moet hebben.

Als het maar knopjes heeft

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ja, de vatting is anders per merk body.
Soms wordt dat niet vermeld bij een shop, dat betekent meestal dat er meerdere leverbaar zijn.

[ Voor 96% gewijzigd door justmental op 16-09-2005 17:09 ]

Who is John Galt?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:40

ThunderNet

Flits!

ja, de mount is merkspecifiek...

Tamron en Sigma hebben echter van 1 lens soms wel een Canon en een nikon versie gemaakt.
Maar een lens met een Canon mount gaat niet passen op een Nikon.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Correct, de lensmount van Canon is anders dan die van Nikon, die weer anders is dan die van Pentax, etc. Sigma maakt lenzen met verschillende mounts aan 't uiteinde, de ene past op Canon, de ander op Nikon, etc. De lens is in principe hetzelfde, alleen de bajonet aansluiting is net even anders :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

...

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 17:12 . Reden: antwoord al gegeven, ik moet vaker refreshen ]

• Montfrooij
Bedankt tot zo ver, de aanbieders op internet hadden ook navraag gedaan bij hun leverancier en daaruit bleek wat ik vermoedde en wat jullie nu bevestigen.

Ik weet waar ik naar ga zoeken.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, wat voor "aanbieders" waren dat? Particulieren? Een beetje fotozaak zou dit toch moeten weten nml :) Ik zou persoonlijk liever geen objectief kopen bij een shop waar ze er zo weinig vanaf weten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Let trouwens ook op het volgende. Tamron heeft ook lenzen met een universele mount in hun programma. Deze lenzen passen via een adapter op verschillende camera's. Deze lenzen zijn echter geheel manueel. Voor een fisheye maakt dat niet zo heel veel uit, daar je een ontzettend grote DoF hebt als je de lens een beetje dichtknijpt, maar bij langere brandpuntsafstanden dus niet. Dan zul je dus zelf heel goed zelf kunnen scherpstellen. Iets dat niet goed te doen is met de meeste dSLR-camera's. Als eerste omdat de zoeker kleiner is dan een normale SLR. En ten tweede dat de meeste dSLR geen speciaal matglas hebben dat scherpstellen makkelijker maakt.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ralph Smeets schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 11:18:
Tamron heeft ook lenzen met een universele mount in hun programma.
Ik neem aan dat je doelt op de Adaptall(-2) objectieven? Ik zie ze weinig aangeboden, de laatste tijd; ze zijn een beetje uit de mode geraakt. Meestal staat er bij de advertentie wel dat het om een "Adaptall" objectief gaat; even opletten dus.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Ralph Smeets schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 11:18:
Let trouwens ook op het volgende. Tamron heeft ook lenzen met een universele mount in hun programma. Deze lenzen passen via een adapter op verschillende camera's. Deze lenzen zijn echter geheel manueel. Voor een fisheye maakt dat niet zo heel veel uit, daar je een ontzettend grote DoF hebt als je de lens een beetje dichtknijpt, maar bij langere brandpuntsafstanden dus niet. Dan zul je dus zelf heel goed zelf kunnen scherpstellen. Iets dat niet goed te doen is met de meeste dSLR-camera's. Als eerste omdat de zoeker kleiner is dan een normale SLR. En ten tweede dat de meeste dSLR geen speciaal matglas hebben dat scherpstellen makkelijker maakt.
kan ook alleen met een speciaal prisma in het matglas. Als je dSLR een verwisselbaar matglas heeft is dit ook te fiksen geloof ik. Maar de grote van je zoeker is eerder een probleem.

|>

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Als je een MF lens gebruikt geeft de camera gewoon met de bekende stip in de zoeker aan of je in focus bent of niet. Helaas niet zo als bij bijvoorbeeld een F70 film-slr met de symbolen >,o,< maar iig met die stip.

Denon AVR-X3600H

• Montfrooij
Grrrrrene schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 10:33:
Euhm, wat voor "aanbieders" waren dat? Particulieren? Een beetje fotozaak zou dit toch moeten weten nml :) Ik zou persoonlijk liever geen objectief kopen bij een shop waar ze er zo weinig vanaf weten :)
Het waren inderdaad particulieren. En degene die ik erom vroeg kwamen er later nog op terug.
Body (nikon D50) is inmiddels gekocht en eerste lens bijna. Sigma 17-35 2.8 - 4 (voor Nikon...)

Ik heb er zin in.

Pagina: 1