In mij koffer wordt het een beetje te warm om m'n versterkers passief te koelen, is het mogelijk om een casefan aan de batterij van de wagen aan te sluiten, de voorziening is er toch...
Yep, goedkope nemen, stille zijn zo te lezen nutteloos... net als dit topic heb ik het idee.
[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 16-09-2005 15:43 ]
ARME AOW’er
Tuurlijk kan dat. Je kunt een 12V casefan gewoon aan een 12V lijn hangen. Gezien je autoaccu dat levert is het geen enkel probleem.
/OfftopicGuardian Angel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:43:
Yep, goedkope nemen, stille zijn zo te lezen nutteloos... net als dit topic heb ik het idee.
Waarom is dit topic nou weer nutteloos???
Wanneer iemand twijfelt of het wel of niet kan kan hij het toch hier vragen voor de zekerheid??
/Offtopic
Ja jongens, ik d8 dat ook, maar wou even bevestiging hé
bedankt iig!
maar die fan's zouden dan wel enkel aan en uit schakelen samen met de versterkers ze zouden dus aangesloten worden aan de remote zoals ze dat noemen, ik kan daar zonder problemen een fan of 5 à 6 aan sluiten?
bedankt iig!
maar die fan's zouden dan wel enkel aan en uit schakelen samen met de versterkers ze zouden dus aangesloten worden aan de remote zoals ze dat noemen, ik kan daar zonder problemen een fan of 5 à 6 aan sluiten?
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 15:54 ]
12 volt = 12 volt bij mijn weten hoor en een casefan kun je, mits 12 volt aanwezig is, overal gebruiken al was het om hem als mini-verfrisser in je gezicht te laten blazen.ShellGhost schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:46:
[...]
/Offtopic
Waarom is dit topic nou weer nutteloos???
Wanneer iemand twijfelt of het wel of niet kan kan hij het toch hier vragen voor de zekerheid??
/Offtopic
Maar even serieus, als iemand dit soort vragen op een computerforum, waar nogal wat eisen aan een gebruiker worden gesteld, neerzet, krijg ik spontaan kriebels.
ARME AOW’er
Mss had ik m'n vraag beter moeten formuleren...Guardian Angel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:53:
[...]
12 volt = 12 volt bij mijn weten hoor en een casefan kun je, mits 12 volt aanwezig is, overal gebruiken al was het om hem als mini-verfrisser in je gezicht te laten blazen.
Maar even serieus, als iemand dit soort vragen op een computerforum, waar nogal wat eisen aan een gebruiker worden gesteld, neerzet, krijg ik spontaan kriebels.
Kan de remote genoeg stroom leveren om naast de versterkers in en uit te schakelen ook nog een aantal fan's aan te sturen. Zo ja, hoe veel?
...Ik denk dat dit wat een duidelijkere vraag is en wat meer op 'niveau'?
Ik kan me voorstellen dat TS twijfelt. Ik zelf ou ook twijfelen. Is het imemrs niet zo dat een auto accu veel meer ampère levert? En dat er daarom veel dikekre kabels aan een auto-accu zitten dan de kabeltjes in je computer?
Maar als het kan dan vind ik dat wel grappig, dat geeft weer leuke ieeën voor "carmods".

Maar als het kan dan vind ik dat wel grappig, dat geeft weer leuke ieeën voor "carmods".
edit:
Net ff te laat.
De reden van de vraag was dus anders. Maar ik ben alsnog nieuwsgierig naar hoe het zit met ampères.
Net ff te laat.
[ Voor 19% gewijzigd door Joen op 16-09-2005 15:59 ]
Dat gaat prima werken. Je zit alleen met 1 klein probleem
Namelijk dat die casefan dan 24/7 draait als je hem rechtstreeks op je 12V lijn aan sluit.
Als je alleen wilt dat hij aangaat wanneer de versterker ook aan is dan zou je met behulp van je Antenne/remotedraad ( vanaf je head unit ) een aftakking met een relais schakeling moeten maken.
*EDIT*
Het risico wat je hebt als je hem meteen op je remote aansluit is dat je een spanningsval krijgt op je draad waardoor je versterker niet meer aan schakelt. Dat is een kwestie van proberen denk ik.
Veiligste is het om een relaisschakeling te maken met behulp van je remote draad. Zodra je remotedraad 12V levert schakelt de relais om waardoor je versterker aan schakelt en je X casefans + je CCFLS e.d. aanzet :-)
Zie evt ook het 4um van www.showyoursound.nl voor meer informatie.
Als je alleen wilt dat hij aangaat wanneer de versterker ook aan is dan zou je met behulp van je Antenne/remotedraad ( vanaf je head unit ) een aftakking met een relais schakeling moeten maken.
*EDIT*
Het risico wat je hebt als je hem meteen op je remote aansluit is dat je een spanningsval krijgt op je draad waardoor je versterker niet meer aan schakelt. Dat is een kwestie van proberen denk ik.
Veiligste is het om een relaisschakeling te maken met behulp van je remote draad. Zodra je remotedraad 12V levert schakelt de relais om waardoor je versterker aan schakelt en je X casefans + je CCFLS e.d. aanzet :-)
Zie evt ook het 4um van www.showyoursound.nl voor meer informatie.
[ Voor 42% gewijzigd door mkleinman op 16-09-2005 16:02 . Reden: Remote meuk toegevoegd. ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wel ik heb dus al een remote kabeltje naar achter liggen dat m'n versterkers in en uit schakelt samen met m'n radio, maar hoe veel Ampère kan er door de remote doorgaans geleverd worden??mkleinman64 schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:00:
Dat gaat prima werken. Je zit alleen met 1 klein probleemNamelijk dat die casefan dan 24/7 draait als je hem rechtstreeks op je 12V lijn aan sluit.
Edit: Te snel gereageerd... thx!
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 16:03 ]
Verwijderd
Dit klopt niet.JeroenM_tbs schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:58:
Ik kan me voorstellen dat TS twijfelt. Ik zelf ou ook twijfelen. Is het imemrs niet zo dat een auto accu veel meer ampère levert? En dat er daarom veel dikekre kabels aan een auto-accu zitten dan de kabeltjes in je computer?
Maar als het kan dan vind ik dat wel grappig, dat geeft weer leuke ieeën voor "carmods".![]()
edit:
Net ff te laat.De reden van de vraag was dus anders. Maar ik ben alsnog nieuwsgierig naar hoe het zit met ampères.
Amperes worden GEVRAAGD door het apparaat wat de stroom gebruikt, niet door de bron die het levert. Je hebt dikke kabels nodig als je fan of ander electrisch apparaat zoveel stroom vraagt. Als je een lampje aansluit kun je gewoon met dunne kabels overweg.
Enne, een auto levert rijdend geen 12volt maar 14.7 volt, tenminste als de spanningsregelaar in de dynamo nog een beetje z'n werk aan het doen is! Dus die fans ga je wel automatisch overklokken en goedkope fans gaan het niet lang houden want die branden eerder uit.
Ik heb coolermaster 12V fans gebruikt als aanjager in de verwarming (zitten er standaard niet in bij mij) en die overleven het niet lang als ze een dag moete draaien ook nog es in de warme verwarmingslucht met 14.7volt voor de kiezen.
Wat je zou kunnen doen is even je radio uit je auto trekken en kijken wat er op je remote kabeltje staat. Op de meeste radio's staat daar de maximale belasting. Ik dacht me te herinneren dat dit een maar mA was. Het is iig net genoeg om een relais of twee te voeden, en een relais gebruikt niet zoveel.
Ik zou dan ook een relais gebruiken om je fans aan en uit te schakelen. dit doet de versterker immers ook.
Waar je echter ook rekening mee moet houden is dat een onbelaste accu in de praktijk 15 a 17 volt levert, om maar niet te beginnen over je dynamo. nu is je accu niet onbelast als je radio en versterkers aan staan, maar ik zou voor de zekerheid toch een schakelingetje inbouwen om de levensduur van je fans niet dramatisch te verkorten.
Ik zou dan ook een relais gebruiken om je fans aan en uit te schakelen. dit doet de versterker immers ook.
Waar je echter ook rekening mee moet houden is dat een onbelaste accu in de praktijk 15 a 17 volt levert, om maar niet te beginnen over je dynamo. nu is je accu niet onbelast als je radio en versterkers aan staan, maar ik zou voor de zekerheid toch een schakelingetje inbouwen om de levensduur van je fans niet dramatisch te verkorten.
En hoe begin ik daar in godsnaam aan??Nivado schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:12:
Ik heb weinig of geen kaas gegeten van elektriciteit
Kijk, dit is een nieuwe ontwikkeling 
Het aantal amperes wat een fan trekt is uiteraard van belang. De dikte van de kabel weer wat minder. Als er een 12 volt lampje van 5 watt aangesloten op een klein draadje zit (koffer = achterin) voor het achterlicht dan zal die fan ook wel lukken.
Er liggen bij de meeste auto's al complete sets naar achter ivm. de stroomaansluiting die bij een trekhaak hoort. Meestal kun je daar ook kiezen uit altijd stroom, alleen stroom na het omdraaien van de kontaktsleutel en/of het aanzetten van het licht.
Hoe e.e.a. met een AB is te bedienen is even zoeken op websites zoals die van www.Conrad.nl maar ook daar zal wel een oplossing voor zijn.
Mij lijkt extra koeling niet echt nodig. De meeste versterkers zijn zo gemaakt dat passieve koeling voldoende is. Desnoods zou overwogen kunnen worden om die te modificeren.
Het aantal amperes wat een fan trekt is uiteraard van belang. De dikte van de kabel weer wat minder. Als er een 12 volt lampje van 5 watt aangesloten op een klein draadje zit (koffer = achterin) voor het achterlicht dan zal die fan ook wel lukken.
Er liggen bij de meeste auto's al complete sets naar achter ivm. de stroomaansluiting die bij een trekhaak hoort. Meestal kun je daar ook kiezen uit altijd stroom, alleen stroom na het omdraaien van de kontaktsleutel en/of het aanzetten van het licht.
Hoe e.e.a. met een AB is te bedienen is even zoeken op websites zoals die van www.Conrad.nl maar ook daar zal wel een oplossing voor zijn.
Mij lijkt extra koeling niet echt nodig. De meeste versterkers zijn zo gemaakt dat passieve koeling voldoende is. Desnoods zou overwogen kunnen worden om die te modificeren.
[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 16-09-2005 16:46 ]
ARME AOW’er
Offtopic: de versterkers die ik heb vereisen actieve koeling, standaard worden de ventilators ingeschakeld vanaf 40°CGuardian Angel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:44:
Het is niet omdat het nodig is, maar omdat het leuk is en ja, extra koeling verlengt de levensduur van de componenten toch, niet?
Ik wil gewoon casefan's in m'n koffer hebben
Maar ik heb, zoals er voor al gezegd, helemaal geen id wat voor een relais ik moet gaan halen en hoe ik zo'n spel in godsnaam aansluit...
Verwijderd
Je hebt inderdaad een relais nodig. Elke zichzelf respecterende electro-reparatie winkel kan je hieraan helpen. Leg hun gewoon uit wat de bedoeling is.
Verder moet je de boel wel een beetje veilig afzekeren zodat de boel niet affikt als er een kortsluiting is.
suc6
Verder moet je de boel wel een beetje veilig afzekeren zodat de boel niet affikt als er een kortsluiting is.
suc6
[kuch] neem neonfans, ziet er leuk uit [/kuch]
Verwijderd
Ik moet de eerste 12V fan die meer dan 0,2A trekt nog tegenkomenGuardian Angel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:44:
Kijk, dit is een nieuwe ontwikkeling
Mijn opmerking was bedoeld voor de TS die zelf aangeeft geen ene bal verstand te hebben van electra. Dan moet je het simpel uitleggen nietwaar.Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 20:11:
[...]
Ik moet de eerste 12V fan die meer dan 0,2A trekt nog tegenkomenIk heb er hier minstens 15 liggen en de gemiddelde waarde ligt zo rond de 0,12A.
Er zijn zat 12V fans die behoorlijk wat porrie nodig hebben en het niet redden bij 1 ampere. Sla de catalogus van Papst er maar op na.
ARME AOW’er
Verwijderd
Echt waarGuardian Angel schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 20:21:
[...]
Er zijn zat 12V fans die behoorlijk wat porrie nodig hebben en het niet redden bij 1 ampere. Sla de catalogus van Papst er maar op na.
Verwijderd
msh een stom gedacht, maar kan je die fan niet gewoon aan je versterker koppelen? Sommige hebben toch een stroom uitgang?
Pagina: 1