Toon posts:

Oneindig Demo versie gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk dat wanneer een bedrijf een demo versie beschikbaar stelt van zijn product, en deze geen gebruikstermijn heeft(b.v een melding van u heeft nog 24 dagen), Je deze demo oneindig mag gebruiken.

Dit vroeg ik me af na aanleiding van dit T.net FP nieuwsbericht.

Is het gebruik ervan illegaal? is er een termijn dat je een demo mag gebruiken?

De demo die ik heb gezien is een software voor registratie van bepaalde dingen en heeft slechts als beperking t.o.v het origineel dat er demo versie in de bovenste balk staat, verder geen pop-ups of beperkingen, ook staat er bij de release notes oid in de download niks over beperkingen van het product

n.b: ik zeg liever niet om welk product het gaat, het is iig een zeer duur product.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
staat er iets over in in de eula?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

En toch is het zwaar relevant om te weten welke software het is aangezien je niet er bij zegt wat er precies over in de licentievoorwaarden staat.

Als in de licentie staat dat je de demo permanent mag gebruiken (of dat er niet staat dat het niet mag), dat er ook niet staat dat het niet voor productieomgevingen is bedoelt, etc. is het makkelijk maar je geeft geen informatie :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat is helemaal afhankelijk van de voor dat pakket specifieke voorwaarden. Vaak is het bijvoorbeeld zo dat een demo niet in een commerciele productie omgeving gebruikt mag worden. Je mag het dan alleen instaleren en een tijdje gebruiken om te kijken of het wat is. Als je het vervolgens daadwerkelijk bij je bedrijfsvoering gaat gebruiken, dan moet je het kopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je accoord gaat met de voorwaarden van het programma dan verwacht men uiteraard dat je gewoon de boel uninstalled. Tegenwoordig zie je het niet vaak meer en staat het vaak expliciet aangegeven. Als je het na die datum blijft gebruiken zonder een licentie te kopen ben je natuurlijk fout bezig. Vroeger kwamen nog wel eens verschillende versies op een cd, zoals Exchange 5.5 standaard en enterprise. Men ging er toen gewoon vanuit dat men zelf de juiste zou installeren. Tegenwoordig zijn dingen als Genuine Advantage van Microsoft nodig om de klanten van de "piraten" te onderscheiden :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als je hem gewoon kan blijven gebruiken is er niets illegaal aan.

maar een demo heeft toch meestal beperkingen ergens in,zoals niet kunnen opruimen of bepaalde dingen niet kunnen opslaan. enz...
je hebt ze ook die geen dagen aangeven maar na zoveel x gebruiken het niet meer doen.
dit zie je meestal pas als je bij extra kijkt en info/versie over het programma opvraagt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

chucky666 schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:38:
Dat is fout. De licentieovereenkomst bepaald of iets legaal is, niet of de programmeur het programma genekt heeft.
Ik gebruik thuis al heel lang winrar, zonder dat ooit gekocht te hebben. Het blijft werken. Echter, de EULA is duidelijk: als je het gebruikt na de testperiode MOET je een licentie kopen, ook al blijft het werken.
Zo zijn er nog duizenden pakketjes. Dus "als het werkt mag het" is absoluut fout en geen goed advies aan iemand die zich zogren maakt over controle van de BSA.

Check ff of de uitgever van de software lid is van de BSA, als je een audit verwacht.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
chucky666 schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:38:

maar een demo heeft toch meestal beperkingen ergens in,zoals niet kunnen opruimen of bepaalde dingen niet kunnen opslaan. enz...
je hebt ze ook die geen dagen aangeven maar na zoveel x gebruiken het niet meer doen.
dit zie je meestal pas als je bij extra kijkt en info/versie over het programma opvraagt.
Dat ligt echt aan de specifieke gebruiksovereenkomst, want er zijn zat programma's die blijven werken, maar toch niet meer gebruikt mogen worden....

Daarom zou het fijn zijn als topicstarter even met wat concrete voorbeelden komt. Want speculeren over hoe zoiets "doorgaans" gaat lijkt me niet zo zinvol. Imo is er geen standaard, alhoewel niet iedere regel in een License Agreement altijd zelf geschreven zal zijn. Ieder bepaalt voor zich wat hij wil :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08 11:35
De voorwaarden waar je zogenaamd mee akkoord gaat bij het installeren van software is in Nederland (en Europa) niet rechtsgeldig aangezien je hiermee pas akkoord kunt gaan nadat je software aangeschaft (gekocht danwel gedownload) hebt. Vaak is de software dan al niet meer te retourneren omdat deze dan geopend is. Ook al ben je het niet met de Eula eens, je zit dan toch met het programma in je maag (imo tevens een vorm van oplichting, maar dit is een andere discussie geloof ik) Als dus in een gedownde EULA staat dat je de software maar 30 dagen mag gebruiken, en het programma wordt na deze periode niet inactief oid, dan kun je gewoon legaal gebruikmaken van het programma. Uiteraard is het wel verboden om ongeoorloofde aanpassingen aan het programma te maken zodat het wel bruikbaar blijft.

Ik moet even zoeken naar de jurisprudentie hierover, maar ik ben nu ff met wat anders bezig :+

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Zeker bij "grotere" software is het best gangbaar dat er niet een technische barriere is voor het gebruik. Er wordt dan gewoon van uit gegaan dat de klant net is en gewoon een licentie koopt indien relevant.

Bijvoorbeeld Oracle software kan je gewoon downloaden maar
We grant you a nonexclusive, nontransferable limited license to use the programs only for the purpose of developing a single prototype of your application, and not for any other purpose. If you use the application you develop under this license for any internal data processing or for any commercial or production purposes, or you want to use the programs for any purpose other than as permitted under this agreement, you must contact us, or
Microsoft's MSDN heeft iets dergelijks
May I use MSDN Subscriptions software to install software for day-to-day (production) use?

No, but with one exception. Software in your MSDN Subscription comes with a development, test, and demonstration license.
Een ander voorbeeld is licentiekosten obv. gebruikers/hits/CPU's/whatever. Als je meer gebruikt hoor je meer te betalen maar veel "enterprise" software stopt er mee als er een gebruiker te veel langskomt.

Maar goed, dit alles is nogal nutteloos zonder te weten waar we het over hebben.

Edit:
eqjim schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:45:
De voorwaarden waar je zogenaamd mee akkoord gaat bij het installeren van software is in Nederland (en Europa) niet rechtsgeldig aangezien je hiermee pas akkoord kunt gaan nadat je software aangeschaft (gekocht danwel gedownload) hebt. Vaak is de software dan al niet meer te retourneren omdat deze dan geopend is. Ook al ben je het niet met de Eula eens, je zit dan toch met het programma in je maag (imo tevens een vorm van oplichting, maar dit is een andere discussie geloof ik)
Dat is hier niet relevant omdat er bewust een demo versie is geinstalleerd. En dat nog eens gratis ook. Zoek het woord demonstratie even op ;)

[ Voor 23% gewijzigd door F_J_K op 16-09-2005 12:53 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

eqjim schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:45:
De voorwaarden waar je zogenaamd mee akkoord gaat bij het installeren van software is in Nederland (en Europa) niet rechtsgeldig aangezien je hiermee pas akkoord kunt gaan nadat je software aangeschaft (gekocht danwel gedownload) hebt. Vaak is de software dan al niet meer te retourneren omdat deze dan geopend is. Ook al ben je het niet met de Eula eens, je zit dan toch met het programma in je maag (imo tevens een vorm van oplichting, maar dit is een andere discussie geloof ik) Als dus in een gedownde EULA staat dat je de software maar 30 dagen mag gebruiken, en het programma wordt na deze periode niet inactief oid, dan kun je gewoon legaal gebruikmaken van het programma. Uiteraard is het wel verboden om ongeoorloofde aanpassingen aan het programma te maken zodat het wel bruikbaar blijft.

Ik moet even zoeken naar de jurisprudentie hierover, maar ik ben nu ff met wat anders bezig :+
EULA's zijn wel degelijk rechtsgeldig. De EULA staat alleen niet boven de wet. Staat er iets in dat strijdig is met de wet, dan geldt gewoon nog steeds de wet.

Daarnaast kun je keurig je software terug brengen als je niet accoord gaat. Dat de winkel eigenaar hier vervolgens moeilijk over doet is een ander probleem, maar je hebt gewoon recht op je geld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om het programma topdesk professional.

de demo versie bevat geen resricties en ik heb nergens iets gezien waar ik mee akkoord moet gaan. het is gewoon een test versie waarin alles mogelijk is.

misschien niet alles maar wel alles wat ik nodig heb ervoor, de licenties ervoor kosten +5000€ voor een basic systeem.

ik snap dat het niet de bedoeling is om dit te gebruiken maar het staat nu al een tijdje op mijn pc en tja waarom zou ik geen demo mogen blijven gebruiken? ik hoop dat mensen hier met echte argumenten en feiten kunnen komen, speculeren is altijd leuk, het gaat mij ook niet zozeer om dit programma maar meer om het feit of je een demo mag blijven gebruiken en of er bepaalde restricties aan het gebruik zitten in het algemeen of dat dit per programma bepaald moet worden en ook vermeld(wat hier niet het geval is)

Verwijderd

Beste ExceL010,

De demoversie van TOPdesk heeft inderdaad geen beperking op tijd of functionaliteit. Je mag de demoversie zo lang gebruiken als je wilt. De demoversie is wel beperkt op het aantal kaarten dat je kunt aanmaken. In de demoversie kan je maximaal ca. 100 kaarten aanmaken. Wil je daarna nog verder werken, dan moet je het pakket aanschaffen.

Als de kosten voor jouw organisatie een probleem zijn, kijk dan eens naar TOPdesk lite. Afhankelijk van je bedrijfsgrootte kan je al voor € 495 excl. BTW aan de slag en dit pakket kan stiekem toch best veel.

Heb je vragen of wil je het met ons hebben over de prijs, neem dan gerust eens contact met ons op.

TOPdesk Nederland
Pagina: 1