Toon posts:

Hoe werkt een SMTP e-mail server?

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Klopt het dus dat verzonden e-mails naar de smtp server niet opgeslagen worden op de smtp server
maar direct doorgestuurd worden (door de SMTP-server) naar bijvoorbeeld een POP3 server van een geadresseerde.
Op de POP3 server (van de provider van de geadresseerde) wordt mijn e-mail bewaard tot de geadresseerde de e-mail ophaalt op zijn pc.
Vervolgens wordt mijn e-mail dan van de POP3 server verwijdert.... tenzij je ervoor gekozen heb een kopie achter te laten op de POP3 server voor een x-aantal dagen (instelling in outlook express)

Klopt dit jongens? :)

Verwijderd

Ja, hoe zou je het anders willen hebben? Ik gebruik een lokale SMTP-server op mijn pc. Als ik dan een e-mail zou versturen, de ontvanger leest op dat moment zijn e-mail niet en ik zet mn pc uit. Dan zou hij zijn e-mail niet krijgen als de e-mail op de SMTP-server opgeslagen zou worden.

De e-mail blijft wel in de queue vd SMTP staan als de POP3-server niet bereikbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht misschien dat er een kopie van de verzonden e-mail op de SMTP server zou opgeslagen worden ofzo...

Is een Exchange server weer iets heel anders dan een SMTP server?
Of is Exchange server een uitbreiding op een SMTP server ofzo?

Verwijderd

Nee, kopies worden volgens mij niet bewaard, tenminste niet bij de SMTP die ik gebruik.

Van Exchange heb ik geen verstand.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een smtp server slaat natuurlijk altijd de binnenkomende mail even tijdelijk op in zijn queue :)

Verder staat hier alle info die je zoekt: http://www.faqs.org/rfcs/rfc2821.html (RFC 2821 (RFC2821))

[ Voor 36% gewijzigd door Bor op 16-09-2005 12:03 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe voor mijn studie een onderzoekje naar opslag verkeersgegevens door providers dus vandaar dat ik uit probeer te zoeken wat er allemaal opgeslagen wordt door providers.

Of uitgaande mail in SMTP servers wordt opgeslagen, en dan bedoel ik niet tijdelijk totdat het bericht door de SMTP server is doorgestuurd naar de geadresseerde, maar dat er bijvoorbeeld een kopie achterblijft op de SMTP server is me nog niet duidelijk.

Verwijderd

Uitgaande mail kan natuurlijk tijdelijk worden opgeslagen in de queue. Bijvoorbeeld wanneer de destination server (tijdelijk) onbereikbaar is. De smtp server blijft het normaal gesproken dan proberen, met steeds groter wordende intervallen. Als het uiteindelijk niet lukt stuurt de smtp server de mail terug naar de afzender. Uiteindelijk wordt zo'n mailtje verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 12:29 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Cyphax

Moderator LNX
Het lijkt mij dan dat, als je een kopie wil bewaren, er een kopietje wordt gezet in de Sent dir van je POP3 server eigenlijk?

Saved by the buoyancy of citrus

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cyphax schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:30:
Het lijkt mij dan dat, als je een kopie wil bewaren, er een kopietje wordt gezet in de Sent dir van je POP3 server eigenlijk?
met POP3 heb je geen "Sent dir" ;)
dat is iets wat je mail client doet (in geval van IMAP zet je mailclient het mailtje zelf in die map, een SMTP heeft geen weet van POP3 of IMAP)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Cyphax

Moderator LNX
Erkens schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:33:
[...]

met POP3 heb je geen "Sent dir" ;)
dat is iets wat je mail client doet (in geval van IMAP zet je mailclient het mailtje zelf in die map, een SMTP heeft geen weet van POP3 of IMAP)
Ik weet niet hoe ze dat bijvoorbeeld bij Chello doen, maar ik kan wel een berichtje opslaan in een map "Verzonden". Met de webmail.
Je mailclient doet dat zelf wel lokaal gewoon, dat weet ik, maar dat is toch iets anders dan blijkbaar?
Misschien is het wel stiekem een IMAP server die ook via POP te benaderen is of iets in die geest...

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 16-09-2005 12:38 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HowStuffWorks.com: A simple e-mail server :)

edit:

En klik daar na ook gerust eens door naar de andere items uit de table of contents, zoals:
"A real e-mail server" en "The SMTP Server" ofzo. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Roelant op 16-09-2005 12:43 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cyphax schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:38:
[...]

Ik weet niet hoe ze dat bijvoorbeeld bij Chello doen, maar ik kan wel een berichtje opslaan in een map "Verzonden". Met de webmail.
Je mailclient doet dat zelf wel lokaal gewoon, dat weet ik, maar dat is toch iets anders dan blijkbaar?
Misschien is het wel stiekem een IMAP server die ook via POP te benaderen is of iets in die geest...
webmail == een willekeurige mail client, die dus hetzelfde kan doen als je mailclient op je desktop, immers die mappen die je in je webmail hebt heb je niet bij je mailclient en andersom.
Ik denk niet dat het IMAP is, anders hadden ze dat toch ook wel aan de klanten aangeboden :)

Verwijderd

Zie de post van Roelant. Leuk dat je je erin wil verdiepen, maar ik zie niets terug van dat je ook maar enigszins zelf initiatief hebt genomen om dingen uit te zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.