[excel] hulp nodig bij formule

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leftdevil
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01-2025
Is het mogelijk om een formule te maken die het volgende controleerd

kolom 1 kolom 2 kolom 3
1 2 -2
2 3 0
3 4 1
4 5 3
5 6 3
6 5 4
7 4 2
8 7 4
9 8 5
10 7 4
11 8 5
12 4 1

Nieuw kolom moet worden gesorteerd op kolum 2 en als dit gelijk is op kolom 3
er moet dus uitkomen
kolom 1 kolom 2
1 formule
2 formule
3 formule
4 formule
5 formule
6 formule

Iemand ???

[ Voor 90% gewijzigd door leftdevil op 16-09-2005 10:53 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Je kan niet sorteren met formules. Daarvoor heb je de sorteerfunctie in excel en die kan heel eenvoudig wat jij wilt. Trek je excel help even open en zoek op sorteren. (Of ik begrijp niet wat je wilt, dan zal je het even iets helderder moeten uitleggen :), vertel erbij wat je wilt bereiken of zo)

[ Voor 30% gewijzigd door onkl op 16-09-2005 10:56 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Inderdaad is het ook mij helemaal niet duidelijk wat je wilt (als je niet het gewone sorteren bedoelt). Zou je het wat duidelijker kunnen omschrijven? Maar zoals ik / zoals wij het lezen is het gewoon sorteren en dat staat gewoon in je menu ;)

Zet trouwens even [pre] [/pre] tags om je tabellen heen. Dan is het veel beter leesbaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• leftdevil
nou het is de bedoeling dat er 18 spelers 9 wedstrijden spelen.
Van die 18 spelers gaan er 8 door.
Dus er moet een formule komen die van die 18 spelers de beste 8 selecteerd en op het moment dat er een aantal spelers het zelfde aantal punten hebben behaald dat deze dan als 2e naar legs saldo kijkt.

En op een of andere manier krijg ik het sorteren niet voor elkaar.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49

Dido

heforshe

Bij sorteren kun je meerdere sorteerkolommen aangeven, wat werkt daar niet aan?
Ik zie echt niet wat er fout kan gaan als je via Data->Sorteren je kolommen selecteert :?

[ Voor 37% gewijzigd door Dido op 16-09-2005 11:19 ]

Wat betekent mijn avatar?

• leftdevil
hij sorteert niet !!! :P

• Dido

Dido

heforshe

Dan is je Excel stuk 8)7

Heb je wel eerst je hele range geselecteerd die je wilt sorteren? Dus niet 1 kolom?
Hoe sorteer je? Via Data-> Sorteren, of de sorteer-button (die moet je niet hebben)?

Sorteert ie helemaal niet, of doet ie iets anders dan jij verwacht?

Sorteert ie toevallig op naam?

Beschrijf eens wat je precies doet, want ik kan me niet voorstellen hoe dit fout kan gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Dido op 16-09-2005 11:28 ]

• leftdevil
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 11:26:
[...]

Dan is je Excel stuk 8)7

Heb je wel eerst je hele range geselecteerd die je wilt sorteren? Dus niet 1 kolom?
Hoe sorteer je? Via Data-> Sorteren, of de sorteer-button (die moet je niet hebben)?

Sorteert ie helemaal niet, of doet ie iets anders dan jij verwacht?

Sorteert ie toevallig op naam?

Beschrijf eens wat je precies doet, want ik kan me niet voorstellen hoe dit fout kan gaan.
ik heb 3 kolomen geselecteerd, van deze kolomen bevat de eerste een formule met =if de 2e is leeg de 3e kolom is een formule =sum.
Deze probeer ik te sorteren via data-sort.
Maar ook de functie autofilter werkt niet goed.

• Dido

Dido

heforshe

leftdevil schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 11:36:
ik heb 3 kolomen geselecteerd, van deze kolomen bevat de eerste een formule met =if de 2e is leeg de 3e kolom is een formule =sum.
Wat erin staat is niet zo belangrijk (gelukkig maar, want dat stuk kan ik echt niet volgen). Je selecteert echt drie kolommen, niet drie cellen?
Deze probeer ik te sorteren via data-sort.
En er gebeurt niets? Nogmaals, toch wel kolommen en niet cellen geselecteerd, he? (Handigste is een range selecteren overigens. (Een rechtoek van x bij y cellen).
Maar ook de functie autofilter werkt niet goed.
Wat dat ermee te maken heeft weet ik niet?

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:53
Je probeert formules te sorteren, en die zijn al gesorteerd (het enige dat anders is zijn de cel-verwijzingen). Probeer eens de kolommen te selecteren en (evt. op een nieuwe locatie) plakken speciaal --> waarden (althans, values in het engels, ik weet niet wat dit in het nederlands is) nu kun je de nieuwe kolommen wel gebruiken om te sorteren

• leftdevil
Thx dat was de oplossing .
werkt als een zonnetje _/-\o_

• Dido

Dido

heforshe

RikTW schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 11:42:
Je probeert formules te sorteren, en die zijn al gesorteerd
Even geprobeerd, je kunt gewoon sorteren op een kolom waar een formule instaat, hoor. Moet je wel de kolommen waar de formule naar verwijst meesorteren, natuurlijk ;)
(Maar goed, anders is het sorteren zinloos)

[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 16-09-2005 11:47 ]

• RikTW
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 11:47:
[...]

Even geprobeerd, je kunt gewoon sorteren op een kolom waar een formule instaat, hoor. Moet je wel de kolommen waar de formule naar verwijst meesorteren, natuurlijk ;)
(Maar goed, anders is het sorteren zinloos)
Bij mij gebeurt er anders helemaal niks als ik sorteer op een kolom met formules; kennelijk wordt gesorteerd op de tekst van de formule zelf en niet op het resultaat. (of is dit versie-afhankelijk of zo :? )

• Dido

Dido

heforshe

Als je alleen die kolom sorteert gebeurt er niets, nee.

Als je bijvoorbeeld in kolom A 5,4,3,2,1 zet, in kolom B =A1+1, en dan beide kolommen selecteert, sorteert op B, dan werkt het bij mij?

(als ik alleen kolom B sorteer gebeurt er uiteraard niets!)

• RikTW
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:05:
Als je alleen die kolom sorteert gebeurt er niets, nee.

Als je bijvoorbeeld in kolom A 5,4,3,2,1 zet, in kolom B =A1+1, en dan beide kolommen selecteert, sorteert op B, dan werkt het bij mij?

(als ik alleen kolom B sorteer gebeurt er uiteraard niets!)
Dat werkt idd!
Maar waarom is het logisch dat er niks gebeurt als je alleen op B sorteert? Als je alleen op kolom A sorteert dan werkt het toch ook gewoon?
Volgens mij wordt dus op de formule tekst gesorteerd, maar ik kan het gedrag zoals jij beschrijft dan niet helemaal verklaren eerlijk gezegd.

edit:
Het wordt nog gekker:
kolomA: 5,4,3,2,1 kolomB: =A1,=A2, enz. kolomC: 1,2,3,4,5

selecteer kolommen B en C en doe sorteren op kolom B; de uitkomst is dat B gelijk blijft en dat de volgorde van C is aangepast (alsof gesorteerd werd op kolom A, maar A zelf werd niet gebruikt); kennelijk werd bij het sorteren van B toch gekeken naar de bron-cellen, maar B zelf bleef ongewijzigd

[ Voor 23% gewijzigd door RikTW op 16-09-2005 12:17 ]

• Dido

Dido

heforshe

Als je de alleen formule sorteert wordt de zooi herberekend. Waarom zou je in hemelsnaam 1 kolom willen sorteren, en de andere kolom, waar de bijbehorende informatie bijstaat, niet? Dan ben je je verband kwijt.

Als je alleen op kolom A sorteert, worden de formules ook herberekend.

Als je iets wilt sorteren, moet je *alle* kolommen selecteren met relevante gegevens, anders vern**k je je data.

• RikTW
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:14:
Als je de alleen formule sorteert wordt de zooi herberekend. Waarom zou je in hemelsnaam 1 kolom willen sorteren, en de andere kolom, waar de bijbehorende informatie bijstaat, niet? Dan ben je je verband kwijt.

Als je alleen op kolom A sorteert, worden de formules ook herberekend.

Als je iets wilt sorteren, moet je *alle* kolommen selecteren met relevante gegevens, anders vern**k je je data.
Dat snap ik natuurlijk wel, ik probeer gewoon het gedrag te begrijpen.

• RikTW
Wouw, nu ik een beetje aan het kutten ben met sorteren op formules (wat je idd normaal niet wilt): er gebeuren allerlei rare dingen; alsof het sorteren en het automatisch maken van reeksen in naastgelegen cellen elkaar in de weg zitten :? 8)7

Probeer bijvoorbeeld eens:
kolomA: 1,2,3,4,5 kolomB: =A2,=A1,=A3,=A4,=A5 (dus A1 en A2 omgekeerd)

en dan de kolommen sorteren op kolomB: aan kolom A te zien is het sorteren wel goed gegaan, alleen in kolom B is het een zooitje geworden, met een foute referentie (misschien probeerde excel naar A0 te verwijzen?) en een dubbele referentie naar A3 :X :X

[ Voor 44% gewijzigd door RikTW op 16-09-2005 12:31 ]

• Dido

Dido

heforshe

Heel simpel: B2 wordt gemoved naar B1, daarbij wordt de verwijzing naar A1 inderdaad aangepast naar A0.

Daarom gebeurt er ook niets als je op dezelfde rij verwijst: Als B5 naar A5 verwijst, en op rij 3 terecht moet komen, dan gaat ie twee omhoog, en zijn verwijzing gaat twee mee: de formule verwijst naar A3. Dat is precies wat je wilt als je A5 ook naar A3 verplaatst, omdat je anders naar verkeerde data verwijst.

gekruisde verwijzingen gaan sorteren is volgens mij in de praktijk alleen nuttig als je bewust wilt zieken.

• RikTW
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:58:
Heel simpel: B2 wordt gemoved naar B1, daarbij wordt de verwijzing naar A1 inderdaad aangepast naar A0.

Daarom gebeurt er ook niets als je op dezelfde rij verwijst: Als B5 naar A5 verwijst, en op rij 3 terecht moet komen, dan gaat ie twee omhoog, en zijn verwijzing gaat twee mee: de formule verwijst naar A3. Dat is precies wat je wilt als je A5 ook naar A3 verplaatst, omdat je anders naar verkeerde data verwijst.

gekruisde verwijzingen gaan sorteren is volgens mij in de praktijk alleen nuttig als je bewust wilt zieken.
Aha, idd, je hebt gelijk!
Ik kan me ook niet een situatie voorstellen waarin je zoiets wilt doen, tenzij je extern formules zou generen of zo (zoiets als code-generatie, maar dan voor excel). Maar ik blijf het een bug-achtig iets vinden :P (of op zn minst slecht gedocumenteerd)
Het gedrag zoals in mn eerdere voorbeeld snap ik ook nog steeds niet helemaal

• Dido

Dido

heforshe

RikTW schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 13:23:
Het gedrag zoals in mn eerdere voorbeeld snap ik ook nog steeds niet helemaal
Hij sorteert op de waarden in kolom B. Vervolgens bepaalt ie waar de formules heen moeten, en zet ze daar (aangepast dus) neer. Ook in Kolom C gebeurt dat: als B5 naar B1 gaat, dan gaat C5 ook naar C1. B5 wordt echter vier omhoog verplaatst, dus wordt =A5 veranderd in =B1.

• RikTW
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 13:58:
[...]

Hij sorteert op de waarden in kolom B. Vervolgens bepaalt ie waar de formules heen moeten, en zet ze daar (aangepast dus) neer. Ook in Kolom C gebeurt dat: als B5 naar B1 gaat, dan gaat C5 ook naar C1. B5 wordt echter vier omhoog verplaatst, dus wordt =A5 veranderd in =B1.
OK, dat is duidelijk
* RikTW begint het te begrijpen
Als je dus alleen kolom met formules sorteert gebeurt er dus wel iets (in tegenstelling tot wat ik net nog dacht), twee dingen zelfs: de formules worden gesorteerd aan de hand van de waarden, waarna de formules automatisch worden aangepast afhankelijk van hoeveel ze zijn verschoven (het lijkt dus alsof er niets gebeurt)
Nu ik het zo samenvat klinkt het eigenlijk nog wel logisch ook \o/ \o/
Moraal van dit verhaal: Alleen formules sorteren is geen goed idee.... (maar dat is eigenlijk wel logisch)
Vraagje nog; hoe doe je het dan als de brondata in een andere sheet of ander bestand staat :?

• Dido

Dido

heforshe

Even geprobeerd: Dan pas ie de formules niet aan (hij gaat er dan vanuit dat je formules statisch zijn kennelijk.)
Met andere woorden: Dan gaat sorteren zoals verwacht :)

• RikTW
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 14:46:
Even geprobeerd: Dan pas ie de formules niet aan (hij gaat er dan vanuit dat je formules statisch zijn kennelijk.)
Met andere woorden: Dan gaat sorteren zoals verwacht :)
idd. ik had het ook gezien. Dit lijkt me ook het gewenste gedrag :)
(eind goed al goed ;) )

• Dido

Dido

heforshe

Nou vraag ik me alleen nog af of de TS al een oplossing heeft... ik denk dat er een kans bestaat dat ie vergeten was om alle relevante kolommen mee te selecteren (ik zie geen kolom met teamnamen staan in zijn voorbeeld :) ).

• RikTW
Dido schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:09:
Nou vraag ik me alleen nog af of de TS al een oplossing heeft... ik denk dat er een kans bestaat dat ie vergeten was om alle relevante kolommen mee te selecteren (ik zie geen kolom met teamnamen staan in zijn voorbeeld :) ).
Kopieren en waarden plakken werkte iig, maar gewoon alle kolommen selecteren is waarschijnlijk handiger :)
[/slowchat] ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RikTW op 16-09-2005 15:27 ]

• leftdevil
Ik heb wat aangericht hierzo, zijn jullie de hele middag bezig geweest met formules te sorteren ???? :+

en dat terwijl ik na het 5e reply me antwoord al had 8)

maar enige uitleg is op zijn plaats denk ik.
De bedoeling voor mij is dat ik in excel een dart toernooi kan verwerken.
het toernooi bestaat uit 42 deelnemers, die in 6 poules spelen.
Als iedereen in de poule tegen elkaar heeft gespeeld worden er van de poule de beste geselecteerd en gaan deze naar de winnaars ronde.
En zo ook met de verliezers ronde.
Dit wou ik ivm uitrekenen en wachtijden die daarbij horen geautomatiseerd laten verlopen.
Dwz alleen namen en punten invoeren en klaar.
Dit is nu redelijk gelukt geloof ik.
(het mooiste zou zijn een acces database denk ik maar dit is ook goed, acces ziet er alleen wat gelikter uit, alleen ben ik niet echt thuis in acces.)

THX _/-\o_

• RikTW
leftdevil schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 19:41:
Ik heb wat aangericht hierzo, zijn jullie de hele middag bezig geweest met formules te sorteren ???? :+

en dat terwijl ik na het 5e reply me antwoord al had 8)

maar enige uitleg is op zijn plaats denk ik.
De bedoeling voor mij is dat ik in excel een dart toernooi kan verwerken.
het toernooi bestaat uit 42 deelnemers, die in 6 poules spelen.
Als iedereen in de poule tegen elkaar heeft gespeeld worden er van de poule de beste geselecteerd en gaan deze naar de winnaars ronde.
En zo ook met de verliezers ronde.
Dit wou ik ivm uitrekenen en wachtijden die daarbij horen geautomatiseerd laten verlopen.
Dwz alleen namen en punten invoeren en klaar.
Dit is nu redelijk gelukt geloof ik.
(het mooiste zou zijn een acces database denk ik maar dit is ook goed, acces ziet er alleen wat gelikter uit, alleen ben ik niet echt thuis in acces.)

THX _/-\o_
Ik weet niet hoe het met Dido zit, maar ik was aan het werk en had dus toch niets beters te doen ;)
Bedankt voor de verdere uitleg (en met Excel + VBA kun je ook gelikte formpjes maken natuurlijk >:) )

• Dido

Dido

heforshe

RikTW schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 21:02:
Ik weet niet hoe het met Dido zit, maar ik was aan het werk en had dus toch niets beters te doen ;)
Zat jij toevallig naast me? 8)7

• leftdevil
RikTW schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 21:02:
[...]

en met Excel + VBA kun je ook gelikte formpjes maken natuurlijk >:) )
Ehhhhhh uileg ?? of is dat een cursus van 3 weken ???

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Uitleg: Ja, cursus werkt wel het snelst als je niet weet wat VBA doet.
(Maar je kan het ook zelf leren.) Erg leuk & nuttig, maar misschien een beetje overkill om het alleen voor dit probleem te leren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door onkl op 18-09-2005 15:37 ]

Pagina: 1