Toon posts:

Pc start niet op ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een groot probleem, mijn pc start niet meer op zoals hij hoort.
Althans, je hoort de HD opstarten en alle apparatuur werkt maar ik krijg geen beeld (standby) meer.
Dit is gebeurt nadat ik in de bios mijn CPU iets hoger gezet heb, na het opslaan van de instellingen kreeg ik geen beeld meer en dat blijft na 20 herstarts ook zo. :D

Ik heb een GigaByte GA-8IPE775-G moederbord en een pentium 4 3,0 GHz processor die nog onder de eigen snelheid draait omdat mijn geheugen op 400MHz anders niet werkt, nu zette ik de processorsnelheid iets omhoog zodat het geheugen ook iets boven zijn standaard draait en nu werkt de boel dus niet meer.

Ik heb alles al losgehaalt en weer opnieuw aangesloten enz. enz. maar ik krijg nog steeds geen beeld.
De monitor gaat van standby naar no-signal wanneer ik de kabel uit de videokaart haal dus die doet het nog, de CPU fan draait gewoon en het geheugen heb ik al gewisseld en kan ook het probleem niet zijn. >:)

Vaag dus, maar ik heb geen idee wat het is of kan zijn en ik raak lichtelijk gefrustreerd. :/

Moederbord: GigaByte GA-8IPE775-G
Geheugen: 2x 512 MB van Kingston
Harde schijf: Maxtor 160 GB
Videokaart: Ati Radeon 9800 Pro
Processor: P4 (775) 3,0 GHz draaiende op 2,4 GHz ivm geheugenverhaal.

Kan iemand me helpen? ;(

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
En heb je cmos clear gedaan?? ff jumpertje wisselen en anders haal de batterij eruit laat hem een poosje liggen

Verwijderd

Topicstarter
Dat eerste heb ik niet gedaan (geen idee welk jumpertje :D), die CMOS batterij heb ik er al een aantal keer uitgelaten en 1x kreeg ik beeld (van de 30) waarbij ik een melding kreeg dat hij een BIOS probeerde te laden vanaf de HD en daarna herstarte ik en kreeg ik een andere melding eronder dat hij de BIOS aan het herstellen was maar hierna gebeurde ook niets meer. :(

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het lijkt erop dat je brak geheugen hebt...
Wat gebeurd er wanneer je er een dimmetje uit laat?
Kan je dan wel op 3Ghz draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me niet, ik heb hier 4 geheugenmodules liggen en bij geen 1 krijg ik beeld .. de pc opzich start wel gewoon op voor zover ik kan 'zien'.
Dus het lijkt me sterk dat het aan het geheugen ligt.

Verwijderd

heb je geen boekje waarin staat welk jumpertje voor je cmos is??

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik (niet bij de hand), maar zouden de gemaakte instellingen in de BIOS niet gewoon gereset moeten worden bij het verwijderen van de CMOS batterij?
Of worden die gegevens alleen maar 'gewist' bij die jumperwijziging?

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 11:16
Trek je batt. + stroom + jumper eruit

Zet hem aan zonder Jumper...

voor de jumper check de site van gigabyte

• maurice_thalen
Kun je ook nog ff vertellen wat voor voeding je in je kast hebt zitten ?? misschien toeval maar misschien is die wel op dat moment kapot gegaan...ik had hetzelfde maar dat was de voeding wat kapot was

[ Voor 4% gewijzigd door maurice_thalen op 16-09-2005 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer (internet even verlegt :D) ...

Ik heb dus een boel geprobeerd in de tussentijd, ik heb de pc van me moeder er ook maar even bij gepakt en heb het een en ander uitgezocht.

Het geheugen dat erin zit werkt gewoon op de andere pc, het geheugen uit die andere pc werkt ook gewoon op de mijne maar veranderd niets aan de situatie.
Ik heb geprobeerd de CMOS te resetten dmv de jumper maar de pc start dan niet eens op (gelockt) en het batterij-tje eruit/stroom eruit hielp ook niets.

De videokaart heb ik ook vervangen door 2 andere, een PCI versie en een AGP versie (ATI radeon 9600SE ipv 9800 PRO) maar dit hielp ook niets, ik blijf maar het standby signaal houden en wanneer ik de kabel eruit haal (uit de videokaart) krijg ik de No signal tekens op het scherm.

De processor lijkt het gewoon te doen, de fan erop draait en zonder fan schakeld hij zichzelf uit wanneer hij te warm wordt.

De harde schijf zelf werkt en daarmee start ik momenteel de andere pc op en daar werk ik nu op. :)

De voeding is een 400watt van Qtec en de fan daarin draait en de stroom wordt ' gewoon' doorgegeven want alle andere apparatuur krijgt gewoon de stroom, ook een andere voeding veranderde niets.
Voeding zal ik ook eens proberen te veranderen in de hoop dat.

Ik heb ook geprobeerd alle kabels (IDE) eruit te laten, geen apparatuur aan te sluiten en het puur te houden bij videokaart, geheugen en processor maar dit hielp niets.
Bij het weglaten van het geheugen kreeg ik wel de piepjes dus hij merkte dat het weg was.

Overigens krijgen mijn muis/toetsenbord ook de stroom maar werken de num/caps enz. ook niet omdat hij die blijkbaar nog niet gecontrolleerd heeft bij het opstarten.

Het lijkt erop dat bij de eerste stap een probleem heeft (dus bij BIOS?) aangezien hij wel blijft draaien maar de dingen nog niet vrijgeeft zoals de randapparatuur en de sloten (PCI/AGP) ...

Heeft er nog iemand een idee of wordt het dan maar een nieuw moederbord halen? :S

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 22:35
Ik heb dat probleem als ik m'n toetstenbord plug waar de muis hoort te zitten (PS/2)

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Dat is in ieder geval niet het geval hier. ;)

• maurice_thalen
Maar das een dikke bagger voeding die je erin hebt zitten :r ga is ff een andere voeding proberen vooor de zekerheid alles kan wel draaien en start op fan van voeding draait maar daarom kan ie wel kapot wezen.

oops had je al geprobeerd |:(

[ Voor 10% gewijzigd door maurice_thalen op 17-09-2005 13:54 ]

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Blijft volgens mij alleen je moederbord nog over wat kaduuk kan zijn....

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
MicDis schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 16:16:
Blijft volgens mij alleen je moederbord nog over wat kaduuk kan zijn....
Of de processor... (alles draait nog wel, zelfs de fan van de cpu, toch is de cpu kapot (dat heb ik gemerkt bij kennis, die getroffen was door de bliksem, hoe ik dat weet, de moederbord had een ledjes die aangeven wat er mis is)

Heb je zelfs zonder geheugen de computer opgestart?

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-02 07:50
Het zou kunnen dat je voeding stuk is, had ik ook een keer, fans draaien en lampjes branden maar PC doet niets. Bij mij waren alle spanningen aanwezig alleen het PWROK signaal bleef op 0V hangen. Misschien moet je deze ff nameten?

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is dus ook niet kappot want die zit momenteel ook in de andere pc waar ik nu achter zit. :D
En de processor zelf kan ik nergens anders testen omdat ik geen P4 moederbord (775 type) heb liggen, ik denk dat ik maar eens begin met een nieuw moederbord te regelen om te kijken of het dan wel werkt, zo niet dan weet ik genoeg en is de processor ' verrot'. :(

Verwijderd

Je schrijft ergens:

Bekijk myReact van scffieBezoek homepage van scffieBerichten: 41
Reg. datum: 22 november 2004
--------------------------------------------------------------------------------
Dat eerste heb ik niet gedaan (geen idee welk jumpertje ), die CMOS batterij heb ik er al een aantal keer uitgelaten en 1x kreeg ik beeld (van de 30) waarbij ik een melding kreeg dat hij een BIOS probeerde te laden vanaf de HD en daarna herstarte ik en kreeg ik een andere melding eronder dat hij de BIOS aan het herstellen was maar hierna gebeurde ook niets meer.

Dat hij een melding geeft van de BIOS van de HD, betekend dat dat de BIOS op de HD staat? Is die corrupt misschien?
Is sowieso de BIOS niet corrupt, ook als het een flash rom betreft?
Flash de BIOS anders eens opnieuw in.

Rob.

Verwijderd

Voeding misschien? die een beetje naar kl^te is?
Pagina: 1