Toon posts:

[Radeon X850 XTPE] Ontbrekende ELCO te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een kennis een Asus X850 XTPE gekregen omdat deze niet in 3D modes wil werken =crash.

Nu is het zo dat deze kaart een ELCO (als ik me niet vergis) mist.

Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/951/untitled8pn.th.jpg

Is er iemand met een X850 die even kan kijken wat voor ELCO het is? Ik denk dat het dezelfde is als de linkse maar dat weet ik niet zeker.

Edit: Ik weet nu om wat voor elco het gaat....

513 < ??
5vdc < 5 Volt?
1500 < 1500UF?
2.5 < ??

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 01:41 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 19:15

Elektronicanet

Leds do it!

Mocht het zo zijn dat ie mist: ja, die is te vervangen :) Heb zelf al meerdere keren elco's op moederboarden vervangen, en dat is een zelfde soort print.

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 00:55:
Mocht het zo zijn dat ie mist: ja, die is te vervangen :) Heb zelf al meerdere keren elco's op moederboarden vervangen, en dat is een zelfde soort print.
Solderen heb ik vaker gedaan maar dit is een multilayer PCB, Maakt dat niks uit?

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Nee, die elco zit dwars door de pcb heen, dat is doorgemetaliseerd. Zijn de gaatjes al open?

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 00:59:
Nee, die elco zit dwars door de pcb heen, dat is doorgemetaliseerd. Zijn de gaatjes al open?
Ik zie net pas dat het SMD is 8)7 Geen gaatjes

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:13:
[...]

Ik zie net pas dat het SMD is 8)7 Geen gaatjes
Ah :) Ik zie het ook nu, aan het zwarte plaatje. Maar goed, wat houdt je tegen :p SMD is ook wel te doen, alleen zul je iets geavanceerdere apparatuur nodig hebben.

Nederlander in België

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat omcirkelde ding is NO WAY een SMD component.
Dat kan ik me niet voorstellen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:22:
[...]

Ah :) Ik zie het ook nu, aan het zwarte plaatje. Maar goed, wat houdt je tegen :p SMD is ook wel te doen, alleen zul je iets geavanceerdere apparatuur nodig hebben.
Het zijn maar twee soldeerpunten dus dat is te doen.
Maar hoe kom ik aan een SMD ELCO? Ik denk niet dat Conrad zoiets heeft liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:34:
Dat omcirkelde ding is NO WAY een SMD component.
Dat kan ik me niet voorstellen :)
SMD staat voor.....

Components (IC's or others) packaged such that the component sits flush on the surface of the circuit board. Surface mount components are smaller and typically placed by machine with electrical connections made between small metal tabs on the component and copper pads on the circuit board. SMD contrast to DIP packages, which are larger and connect through pins on the component placed through holes in the circuit board. DIP units are easier to place by hand but both types of unit are electrically joined to a circuit board by solder.

Dus ook een ELCO kan SMD zijn, Zolang het maar op het oppervlakte is gesoldeert ;)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik weet dat SMD voor Surface Mounted Device staat en mijn engels is ook redelijk genoeg om te begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Alleen kan ik me nog steeds niet voorstellen dat zo'n grote elco op het oppervlakte is gesoldeerd en niet erdoor heen. Ik heb net 5 Videolaartjes varieerend van Kyro 2, GF2 GTS, GF4MX en 9700 Pro gepakt en al die elco's die daar omcirkeld zijn zijn hartstikke niet Surface mounted :P
De simpele reden is is dat die componenten te zwaar zijn en dat sodleertin vloeibaar is waardoor dat ding er gewoon zou afvallen (om over de hoge temperaturen bij videokaarten nog maar niet te spreken :P)

Sorry ik ben nog niet convinced met je constatatie ;)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:42:
Ik weet dat SMD voor Surface Mounted Device staat en mijn engels is ook redelijk genoeg om te begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Alleen kan ik me nog steeds niet voorstellen dat zo'n grote elco op het oppervlakte is gesoldeerd en niet erdoor heen. Ik heb net 5 Videolaartjes varieerend van Kyro 2, GF2 GTS, GF4MX en 9700 Pro gepakt en al die elco's die daar omcirkeld zijn zijn hartstikke niet Surface mounted :P
De simpele reden is is dat die componenten te zwaar zijn en dat sodleertin vloeibaar is waardoor dat ding er gewoon zou afvallen (om over de hoge temperaturen bij videokaarten nog maar niet te spreken :P)

Sorry ik ben nog niet convinced met je constatatie ;)
Afbeelding 1: Als je goed kijkt zie je twee contactpunten OP het printje
Afbeeldingslocatie: http://img362.imageshack.us/img362/2509/x850scanfrontwithcoolercopy8tc.th.jpg

Afbeelding 2: The otherside, Kijk is heeel goed ;)
Afbeeldingslocatie: http://img362.imageshack.us/img362/373/x850scanbackwithcooler8uf.th.jpg

Heb hier een R9700 met SMD ELCO's en het is zo dat bijna alle R9x00 kaarten gewoon ATI reference design zijn, Dus als je op jou 9700 kijkt zie je wat ik bedoel ;)
En als je goed naar de DVI poorten kijkt zie je dat die ELCO's best klein (licht) zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 01:59 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Owkeej you convinced me ;)
Sorry dat ik je in twijfel trok :)

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:58:
Owkeej you convinced me ;)
Sorry dat ik je in twijfel trok :)
Zo houden we elkaar alert ;)

Iemand enig idee waar ik zo een type ELCO kan kopen?

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 02:01:
[...]

Zo houden we elkaar alert ;)

Iemand enig idee waar ik zo een type ELCO kan kopen?
Probeer het eens bij de fabrikant zelf :+
Bij moederboarden werkt dat iig, dan zeg je dat die ontploft zijn / kapot is, en dan sturen ze je (gratis) een set nieuwe op.
Anders kan je rs-components.nl proberen bijvoorbeeld...

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 14:37:
[...]

Probeer het eens bij de fabrikant zelf :+
Bij moederboarden werkt dat iig, dan zeg je dat die ontploft zijn / kapot is, en dan sturen ze je (gratis) een set nieuwe op.
Anders kan je rs-components.nl proberen bijvoorbeeld...
Ik heb een Sanyo 1500uf 6.3v ELCO van een Gigabyte mobo, Kan ik deze gebruiken? De originele was 5v en deze is 6.3v maar dat moet niet uitmaken?

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Maakt inderdaad niet uit, zolang de capaciteit waarde maar overeenkomt. Denk je dat je 'm er op gesoldeerd krijgt?

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 19:05:
Maakt inderdaad niet uit, zolang de capaciteit waarde maar overeenkomt. Denk je dat je 'm er op gesoldeerd krijgt?
Ik heb vaker met een soldeerbout gespeeld dus dat moet wel lukken.
De contactpunten op het pcbtje zijn vrij groot :)

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Volgens mij kan je er net zo makkelijk normale elko op solderen, zit ie misschien niet zo mooi als een SMD variant, maar het kan best. Ik heb al vaker elko's vervangen van lage voltages en capaciteit door elko's met VEEL hogere spanningswaardes en capaciteit, dit maakt volgens mij niet uit. Overdimensioneren is volgens mij dus geen probleem, zolang je er maar niet onder gaat zitten.
Zo zou je het makkelijker uit kunnen proberen, om te zien of het uberhaupt het gewenste resultaat geeft.

[ Voor 19% gewijzigd door BruT@LysT op 18-09-2005 01:01 ]

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 00:26:
[...]
Ik heb vaker met een soldeerbout gespeeld dus dat moet wel lukken.
De contactpunten op het pcbtje zijn vrij groot :)
Dan wens ik je veel succes alvast :) En show het resultaat!

Nederlander in België

Verwijderd

Titelfixje. R adeon --> Radeon. Dat zoekt later wat makkelijker voor mensen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat mijn Antec TrueControl 550 geen PEG voeding aansluiting heeft :'( Moet ik eerst een verloopstekker vinden x > 6 pins.

Iemand tips?

Moet ook eerst een ander mobo inbouwen om het te testen.

MSI K8Neo2 PL. > DFI NF4 SLI

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 02:12 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik vind het een gewaagde aktie zou je ons op de hoogte willen houden of het wel of niet werkt?
vind het trouwens vreemd dat er een elco mist en jij die kaart hebt 'gekregen'
wanneer ik een dergelijke kaart koop en hij niet presteert in 3d dan zou ik garantie claimen ipv weggeven

computer voor alle werkzaamheden

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik dacht overigens meteen hetzelfde als Edwin, waarom claimt de eerste persoon in eigenaars rij geen garantie? Kaart zal nog geen jaar oud zijn? En als de ELCO er 'zomaar' is afgevallen (en er niet met de kaart wordt gegooid of gevoetbald) of hij miste bij aanschaf, dan zou ik zowieso op zo'n dure (en goede) kaart garantie claimen. Maar dit even terzijde, ik denk dat je dat zelf ook wel bedacht zou hebben of je houdt heel erg van knutselen.

Als het lukt moet je het wel even showen, zag net ook al een soldeerder in PMG en dat soort dingen zijn tweaker-style goed als ze werken :) . Zo niet, heb je een erg zware en duur vergaarde sleutelhanger. Ow wacht, je hebt hem gekregen, gratis zware sleutelhanger ;) .

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op maandag 19 september 2005 @ 02:38:
ik vind het een gewaagde aktie zou je ons op de hoogte willen houden of het wel of niet werkt?
vind het trouwens vreemd dat er een elco mist en jij die kaart hebt 'gekregen'
wanneer ik een dergelijke kaart koop en hij niet presteert in 3d dan zou ik garantie claimen ipv weggeven
Die kerel waar ik het van heb heeft heel de kaart gemod 8)7 De originele koeler is zoek en hij heeft een stukje van een van de DVI poorten " bijgewerkt" :X

Ik zal woensdag ff een paar fotos maken voor de liefhebbers.

Garantie is geen optie :P En hij heeft geld zat _/-\o_

Ik heb net pas het voedingsstekkertje dus zal het dit weekend testen :)

Heb trouwens een ELCO van een oud Gigabyte (KT400) bord op het kaartje gesoldeert :) En een zalman VF700CU Cooler.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 03:01 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat zou echt lachen zijn, heb je een gratis X850 :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 22:07:
Dat zou echt lachen zijn, heb je een gratis X850 :)
Tja je hebt ze tegenwoordig al voor 350,00 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Jup hij doet het _/-\o_ Ik ga nu mn eigen systeem ombouwen (+X2+DFI NF4+X850XTPE) en daarna benchen :9

Verwijderd

Handige Mazelaar :P

Verwijderd

Omg, gewoon een gratis ( door wat simpele aanpassingen ) werkende Asus X850 XT PE gekregen?
You lucker, als die kennis nog meer niet helemaal lekker werkende hardware heeft wil ik dr ook wel wat van. ;)
Pagina: 1