Toon posts:

amd64 3500 rustiger laten lopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het gelukkige bezit van een amd64 3500; 6600GT; 1GB kingston pc3200.

1. Nou zie ik in ntune dat mijn GPU (6600GT) standaard op 55 graden draaid (onbelast), en boven de 70 belast. Dat lijkt mij wat aan de ruime kant. Kloppen deze themperaturen eigenlijk wel goed? (mijn system themperatuur stond na een tijdje op 14 graden, terwijl ik hier lekker in een korte broek op mn kamer zit (wat ben ik toch een bikkel :P) maar dat klopt dus niet).
Ik zag ook dat de GPU core bus, en memory bus snelheid hoog staan. (oranje in ntune). Nou vroeg ik me af hoe ik deze spanning moet verlagen, zodat mn 3d kaart lekker rustig loopt, en hij dus wat langer meegaat.

2. De processor heb ik al wat lager gezet, deze werkt nou op 1.3V@2.2GHz, en is stabiel. Maar ik wil graag zuinig aan de gang. Nou zitten er allemaal leuke feautures op dat ntune, zoals alleen snel clocken als dat nodig is. Dat lijkt me wel wat. Kan ik dan gewoon een configuratie instellen waar de processor op maar 500mHz o.i.d. loopt? Of werkt dat niet? (dit lijkt me handig voor de momenten dat ik alleen wat muziek luister en zit te MSNen.)

3. Ook zou ik dan graag de coolers wat minder toeren laten maken (deze feature zou volgens mij moeten werken op mijn moederbord (staat in de handleiding), maar ik kan het niet instellen).

4. Op het moment had ik trouwens een score van 8000 met 3dmark2003. Is dit een beetje aardig voor zo'n systeem?

edit: owja, vraag 5: ntune zegt dat ik mn geheugen in 128bit mode moet zetten (staat nu in 64 bit) hoet moet dit? Kan dit in de bios? Ik kon het iig niet vinden...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 00:01 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
1: die temperatuur klopt. De 6600Gt is zowiezo al niet zo'n koele kaart. En menig videokaart wordt zo warm. Hoef je je niet druk om te maken.. Met de v-core prutsen van je videokaart is NIET aan te raden. Indien je hem koeler wilt hebben, koop een zalman vf-700..

2: Ik zou niet zelf gaan prutsen met de voltage instellingen van de proc. Amd heeft zelf namelijk uitgevonden wat jij graag wil > Cool & quiet. Het verlaagt de snelheid van je proc naar 1000 mhz. (5x200) en het voltage ook meteen. (indien de cpu belasting onder een bepaalde percentage blijft.) Om dit in werking te stellen moet je het in je bios enablen, vervolgens de amd cpu driver downloaden en installen en als laatste energiebeheer op minimaal energieverbruik instellen.

3: Je cpu fan gaat vanzelf langzamer lopen als je Q-fan goed instelt in je bios. Of je moederbord dit ondersteund kan ik niet zeggen aangezien je te weinig specs geeft. Het kan zijn dat Q-fan niet werkt omdat je de temperatuur drempel te laag hebt ingesteld. Waardoor hij dus bij een temp van bijv 45 al sneller gaat draaien. Aangezien jij geen cool&quiet draait is die temperatuur snel bereikt.

4: Die score is goed genoeg voor een 6600GT.

5: je had dit zelf ook allemaal supermakkelijk kunnen vinden met de search. Doe voortaan zelf wat meer moeite door de search te gebruiken + google. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Satch op 16-09-2005 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Ik snap dat het frustrerend is, al die noobvraagjes (hebben we op circuitsonline ook vaak last van) Maar ik kan het echt niet vinden.

Nouja, ik heb lopen zoeken, maar ik kwam erachter dat ik de bios niet helemaal goed ingesteld had. (alleen cool n quiet enablen werkte niet).
Nou blijkt dat het scijnbaar een andere koeler is die de meeste herrie maakt :(. Nouja, hij is iig wel zuiniger geworden :)

Ik heb nou alleen nog de vraag hoe ik de 64bits geheugeninstelling moet wijzigen naar 128 bit. Sorry, maar ik kan dit niet vinden. Misschien ben ik te dom, maar daar kan ik zelf ook niets aan doen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 09:37:
Ik heb nou alleen nog de vraag hoe ik de 64bits geheugeninstelling moet wijzigen naar 128 bit. Sorry, maar ik kan dit niet vinden. Misschien ben ik te dom, maar daar kan ik zelf ook niets aan doen :P
Heb je het dan over het gewone geheugen of het videogeheugen? Het videogeheugen zou normaal op 128bit moeten staan. Het gewone geheugen moet je dan gewoon in dual channel zetten. 1 latje geheugen doet namelijk 64bit maar de geheugencontroller van een AMD64 kan 128bit. Dat is dus zonde als je daarvan niet gebruik maakt. Als je 2 latjes geheugen hebt, moet je ze gewoon in dual channel zetten waardoor je 2* 64bit krijgt, en waardoor de bandbreedte van de geheugencontroller van de cpu volledig benut kan worden. Zie ook de geheugen-FAQ.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal dat ff nakijken. Ik gebruik 2 identieke 512MB latjes, dus volgens mij moet dat kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt :) Het blijkt dat het geheugen in de verkeerde slots is gestopt. De mensen die m in elkaar hebben gezet hebben zeker de manuals niet goed doorgelezen, want ik had eerder al problemen met het geluid van mn TV-kaart, want ze waren het stekkertje vergeten om het geluid aan te sluiten. }:O

De cpu score van benchmark 2003 is nu zo'n 10% hoger :). Maakt op het totaal niet zoveel uit, maar toch leuk...
Pagina: 1