Heb je misschien last van luiheid?
Precies (nou ja. t's is integer met 1 r). 0 is geheel, 1 is geheel, en als x en y geheel zijn is x+y en x-y dat ook.
Als je in dit soort discussies het de moeite waard vind om op spelling van woorden te reageren denk ik dat je daar bedoelingen mee hebt die niet zuiver zijn. Het toont meer iets over je zelf dan over diegene waar je op regeert. Belijk je bericht eens waarop ik reageerde. Er staat daar een woord "woprdt" in je text. Wat betekend het?
Welke 3? Het getal heeft een reeel deel 2, en een imaginair deel 3. De "i" is geen onderdeel van het getal maar wordt gebruikt om de verwarring met de som 2+3 te voorkomen. In de Angelsaxische wereld wordt meestal de notatie (2,3) gebruikt.
Miereneuken kan ik ook. Uiteraard is de "
i" wel een onderdeel van het getal. Zonder de "
i" is het getal in de gegeven notatie niet complex. In de "ordered pair" als complex getal notatie (2,3) zijn er 5 onderdelen: as je (2,3) schrijft zou het 2+3/10 kunnen betekenen, of een order pair (x,y) met
x en
y beide reeel. De notatie a+ib is duidelijk en behoeft geen uitleg. De notatie voor een complex getal als order pair vereist specifieke melding van het feit dat het getal een complex getal is of niet omat er voor elke verschillende getallen definitie speciale operationele regels gelden:
z1*z2=(2,3)*(3,2) =(0,13) voor de complexe getallen z1 en z2
N1*N2-=(2,3)*(3,2)= 25 voor reeele getallen in de xy-notatie (x1,y1)*(x2,y2)
D1*D2=(2,3)*(3,2)=7,36 voor reeele getallen als decimalen in gewoon rekenwerk.
Als je met i3 gaat rekenen in de notatie (a + ib) is de "i" wel degelijk een wiskundig onderdeel van het getal omdat je i
2 = -1 gebruikt als verwerkingregel terwijl dit als "odered pair" niet het geval is want daar is de regel voor (a,b)*(c,d) op basis van reeele rekenregels
{(ac-bd),(ad+bc)}
en dat geeft je een nieuw complex getal zonder gebruik van (-1)
1/2=i
Overigens zijn de delen van complexe getallen in principe reele getallen.
Nu spreek je je zelf tegen. Eerder stelde je dat de 3 in (2+i3) het imaginaire deel was en dat de "i" er geen deel van uit maakte! Het juist zo de
i3 het imaginare deel is.
Sterker nog, epi*i is een heel normale operatie.
Ik vind dat helemaal niet "sterker nog". Ik vind het heel gewoon dat je met complexe getallen allerlei wiskundige operaties kan uit voeren.
e
pi*i is net zo gewoon als z=Ln(-i) of z=sin(ix) + itan(1/i3)
Het zijn eenvoudigweg wiskundige operaties welke aan wiskundige regels voldoen. Het is helemaal niet sterker dan
A=2+10=12 in het base 3 getallensysteem
en ook
B=2+10 =12 in het base 10 getallensysteem
Het is ook duidelijk dat A= 5 in het basis 10 systeem. Allemaal heel gewoon en niet "sterker dan" iets anders in de wiskunde
[...]
Nee. x,y en z waren gewoon elementen van respectievelijk Z, Q en C. (gehele getallen, breuken en complexe getallen)
In je bericht waarop ik regeerde was er geen sprake van Z,Q,en C maar alleen van x,y, en z zonder deze te definieren.
Ik stel nog steeds dat als je
z als een complex getal defineert dat dan ook
x=y+z ook complex is en geen
geheel getal is
x=y/z ook complex
Het is dus nie zo dat een complex getal alleen gedefinieerd wordt door x=y
z
Ik vind je verklaringen slordig en niet sluitend.