Toon posts:

[C++] Excel cellen inlezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen,

ik ben bezig met een programma in c++ builder 6 waarin ik bepaalde cellen moet uitlezen vanuit een .xls bestand:

05
10010
2005
2508
40010
5005
6000

de structuur is dus simpel het makkelijkste lijkt mij om de 2 kolommen in 2 arrays te stoppen als ik die 2 arrays heb dan kan ik weer verder. Maar ik heb geen flauw benul hoe ik dit moet inlezen. Ik heb dan ook lang gezocht maar niks gevonden.

Het .xls bestand staat in een vaste dir en de structuur is altijd het zelfde 2 kolomen en x rijen.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet.

Alvast bedankt

edit:
Ik lees op verschillende site dat er gebruikt word gemaak van het TExcelOLEObject maar dit word in andere talen gebruikt (c++ builder 6) heeft hier wel de beschikking over.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt een kijken naar COM*, daarmee kun je met Excel "verbinden" en de cellen uitlezen. Tevens kun je met de ADO driver (Excel) een Excel bestand uitlezen. Maar de .xls zélf lezen gaat je niet (makkelijk) lukken.

En dat is geen "ding" maar een techniek... Maar het "sounds to me" dat je daar nog wat "te beginner" voor bent als je dat in C++ wil gaan doen om eerlijk te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 15-09-2005 23:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Het zal dus veel makkelijker zijn om gewoon een txt aan te maken met een bepaalde structuur zoals bijv:

100 | 5
200 | 10
300 | 5

Dit heb ik al eens eerder gedaan maar verwachte dat het niet zo extreem moeilijker zou zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 23:58 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:55:
Het zal dus veel makkelijker zijn om gewoon een txt aan te maken met een bepaalde structuur zoals bijv:

100 | 5
200 | 10
300 | 5

Dit heb ik al eens eerder gedaan maar verwachte dat het niet zo extreem moeilijker zou zijn.
Je kunt Excel easy exporteren naar CSV*. Hoewel dat zeker niet dé oplossing is, of uberhaupt een mooie oplossing, is het wel makkelijker te maken voor je denk ik ja ;-)

Als je nog nooit iets met COM, ADO of weet ik wat hebt gedaan, en alleen "schoolboek" C(++) kent dan zul je denk ik wel wat meer moeten doen. Overigens is het ook weer niet "extreem moeilijk" ofzo hoor.

* Comma Separated Values. En dan krijg je dus niet:

10 | 50
20 | 128

maar

10,50
20,128

etc...
En dan is het een kwestie van file openen, strings lezen en splitten op de komma. Voila :P

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 16-09-2005 00:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
CSV is toch semicolon separated value? met ;

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Surehand
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 14:55
Volgens wikipedia zijn het komma's. Je mag het van mij ook zien als Character Separated Values. Kwestie van interpretatie ;)

Verwijderd

; of , hangt af wat er in het OS is ingesteld als listseparator. voor enkele com c++ voorbeelden kijk hier : c++ excel com, maar als het enkel is om cellen uit te lezen ware ado ms beter.
Pagina: 1