Zelf interne harde schijven uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.213 views sinds 30-01-2008

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 15:47
Bestaat er eingelijk een tool waarmee je zelf je interne schijven kan uitschakelen? Ik bedoel dan niet de opstartschijf maar eventueel extra schijven.

Ik weet dat je in energiebeheer hier een tijd voor kan instellen, maar vaak worden die terug ingeschakeld wanneer je bvb deze computer opent.

Ik zoek dus iets waarbij ik kan bepalen dat de schijven uitgeschakeld worden, en onder geen enkele omstandigheid "wakker gemaakt" worden, tenzij ik dat zelf wil.

Alvast bedankt

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zelf als iets gezocht? :)

Ik ken geen programma dat dit doet. Zou eerder denken aan een hardwarematige oplossing.

ARME AOW’er

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

ik heb een zooitje harde schijven aan een aparte voeding hangen, daarmee kan het wel.

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-07 21:27

neevedr

Dat was ik niet!

Kan je hem niet in apparaatbeheer uitschakelen?

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mmmm ... flauwe antwoorden.

Dit is een vraag waar ik ook weleens aan heb zitten denken. En dan vooral een prog waarmee je geforceerd (met alle gevolgen van dien) een schijf aan / uit kan laten. Het moet mogelijk zijn, maar in welke taal en hoe ...?

Als voorbeeld: ik heb aan IDE1 2 HDD's met 80gb aan data, die ik echt niet vaak nodig heb (vnl video-editing). Mijn 1e hdd (op IDE0), 40 gb bevat alles: progs, documenten (Backup op dvd en een 80gb). Als ik dan sommige programma's open, starten de 2 schijven op IDE1 op, terwijl dat niet nodig is => hitte, slijtage etc. (mss moet ik gewoon de IDE1 in hardwarebeheer uitzetten. Morgen maar eens naar kijken :p dan kan ik met een andere (video)account ze gewoon aanzetten ...)

==
hoi

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of gewoon de driveletters van de partities die erop staan verbergen, en zorgen dat geen enkel proces die partities aanspreekt?

Edit: volgens mij kan je gewoon een ander hardwareprofiel aanmaken naast je bestaande en daarin gewoon die drives verwijderen (hd's 'deïnstalleren'). Zou toch iet of wat moeten helpen.

[ Voor 43% gewijzigd door Borromini op 15-09-2005 23:10 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Volgens mij is de beste/veiligste manier nog altijd wel fysiek uitschakelen.
Dit kan je bijv doen door tussen de stroomtoevoer een schakelaar te zetten die vanaf buiten de kast te bedienen is.
Moet je wel je pc uit hebben voor je een schijf in/uit schakeld, anders is het nog niet zonder risico.
Nadeel is dus wel, dat je "steeds" moet booten als je iets op die schijf wilt gaan doen.

Edit: En het uitschakelen/verbergen van een letter: Stroom blijft op schijf, dus die zal blijven draaien.
Hij zal hooguit minder lees/schrijf acties doen, maar zal nog steeds slijten door het draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door Nakebod op 15-09-2005 23:13 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

In je apparaatbeheer 't bijbehorende IDE-kanaal uitzetten (of mbv een tooltje als Starforce Nightmare)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je kunt met de modernste schijven de schijven gewoon loskoppelen. Hot plugging of hot swappable heet dat.
Wat is er flauw aan de reacties?
Als ik dan sommige programma's open, starten de 2 schijven op IDE1 op, terwijl dat niet nodig is => hitte, slijtage etc. (mss moet ik gewoon de IDE1 in hardwarebeheer uitzetten. Morgen maar eens naar kijken :p dan kan ik met een andere (video)account ze gewoon aanzetten ...)
Je kunt het SIGNAAL uitzetten maar niet de power.

[ Voor 38% gewijzigd door Guardian Angel op 15-09-2005 23:18 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Je kunt een HDD laten slapen mbv ATA commands. Alleen zullen deze niet onder windows werken ben ik bang, dus dat word Linux of DOS gebruiken. Ook zijn de commands vaak HDD specifiek.

Niet precies wat je zoekt maar kijk eens naar: Adaptive Battery Life Extender.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 23:26 ]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ja, maar dat lijkt me een kwestie van instellen & wennen. Je gebruikt altijd zoveel ruimte als je hebt.

Vroegah had ik genoeg aan 20 mb en was de 200mb die ik op de 486dx2-66 van mijn pa mocht gebruiken het universum!

Nu download ik bestanden van 200mb (bij wijze van ...)

==
hoi

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sata schijven zijn inderdaad hotswappable maar in hoeverre dat ondersteund wordt in Windows weet ik niet. Er is een optie om aan te geven dat Windows rekening kan houden met snelle verwijdering (zoals bij USB sticks), maar die is bij mij grijs.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Voor SCSI had je daar indertijd EZ-SCSI van adaptec voor, kon je schijven inderdaad mee af- en aan schakelen. Voor IDE schijven ben ik zoiets nog niet tegen gekomen....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Guardian Angel schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:16:
Je kunt met de modernste schijven de schijven gewoon loskoppelen. Hot plugging of hot swappable heet dat.

Je kunt het SIGNAAL uitzetten maar niet de power.
Met die nieuwste S-ATA schijven wel ja. Maar dan echt de meest recente modellen, en nog niet allemaal. De rest ondersteunt het niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

toeltje hdsleep schijnt 't onder Windows XP nog seeds te doen
(oorspronkelijk geschreven voor Windows 95, dus je loopt een zeker risico)
Anyway, na enig googelen vind je'm op http://www.infoclub.com.np/download/utdisk.htm

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Borromini schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:23:
[...]
Met die nieuwste S-ATA schijven wel ja. Maar dan echt de meest recente modellen, en nog niet allemaal. De rest ondersteunt het niet.
Dat zeg ik toch?

ARME AOW’er

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 15:47
Uitschakelen in apparaatbeheer had ik al geprobeerd, maar die draait gewoon verder. De 2 schijven die ik wens uit te schakelen zijn IDE.

Ondertussen nu HD sleep geprobeerd, maar je kan daar blijkbaar niet zelf hd's uitschakelen.

Als windows via ata commando de schijven kan uitschakelen na x minuten, waarom kan je dat niet manueel doen dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:15:
In je apparaatbeheer 't bijbehorende IDE-kanaal uitzetten (of mbv een tooltje als Starforce Nightmare)
Hee Hakeem,
wilde ff reageren op een inmiddels gesloten topic " wat verdient een ICT-er?".
Ik ben een derdejaars bedrijfskunde student. Dat is vergelijkbaar met bedrijfswetenschappen, hetgeen jij hebt afgerond. Kun je mij van tips voorzien hoe ik nu al een plekje kan creeeren in de arbeidsmarkt, in de IT branche?
Wil straks als ik afgestudeerd ben moeiteloos in een relatief goedbetaalde baan stromen. Jij hebt t, al zeg ik t zelf, het er goed vanaf gebracht. _/-\o_
Voorzie mij van wat tips please. Alvast reuze bedankt hakeem.
Mohamed.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Wil straks als ik afgestudeerd ben moeiteloos in een relatief goedbetaalde baan stromen
Hard werken, veel werken, slim werken, meer werken dan nodig is, de juiste mensen kennen of leren kennen door de eerste vier punten.
Kun je mij van tips voorzien hoe ik nu al een plekje kan creeeren in de arbeidsmarkt, in de IT branche?
Eerst kijken hoe de wereld in elkaar steekt en dan pas je mond resp. toetsenbord gebruiken ;)

Oftewel: op deze manier contact zoeken is echt niet de bedoeling...(Als hij hier al zou kijken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.