Toon posts:

Wanneer en hoeveel casefans ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga binnenkort het volgende systeem samenstellen:

AMD Athlon 64 3000+
Asus A8N-E

Club3D Radeon X300
WNIC
Geluidskaart

SATA HDD 80gb
IDE HDD 30gb
CD Writer

Dit alles vooruitgeblazen door een Antec Smartpower 400 watt.

Nu is mijn vraag:
moet ik hierbij nog casefans enzo kopen, want bij de (budget) kast die ik gekocht heb zaten die dingen niet.

Ik kon hierover weinig info vinden, waarschijnlijk omdat de meesten die dingen vanzelfsprekend vinden. Ik dus niet, helaas

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In principe heb je maar zelden echt extra casefans nodig. Hangt ook af van welke behuizing je kiest. Ik doe het sinds een paar weken ook alleen met de fan van de voeding.

ARME AOW’er

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met die configuratie ga je niet in problemen geraken wanneer je geen casefans installeert maar toch installeer ik bij zulke office systemen toch nog altijd een 120mm exhaust fan op 7V, stil maar toch leuk om de extra warmte af te voeren :) Koeler kan nooit kwaad..

Verwijderd

Dit kun je dus heel gemakkelijk bepalen. Gewoon de pc aanzetten en als hij instabiel/uit schakelt dan weet je dus dat de pc te warm wordt.

In plaats van casefans kun je ook een andere koeler op je processor of videokaart zetten (de boxed koelers daarop koelen meestal net genoeg, en maken veel kabaal). Je kunt bijv naar de Zalman CnPS 9500 kijken.

Extra casefans zorgen natuurlijk voor meer kabaal...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 22:18 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:17:In plaats van casefans kun je ook een andere koeler op je processor of videokaart zetten (de boxed koelers daarop koelen meestal net genoeg, en maken veel kabaal). Je kunt bijv naar de Zalman CnPS 9500 kijken.
Mijn boxed-cooler hoor je gewoon echt niet hoor en koelt ruim voldoende maar dat is mede dankzij Cool and Quiet dat ook op het MB van de TS zit.

Check mijn specs eens. Lijkt een heethoofd, is het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 15-09-2005 22:31 ]

ARME AOW’er

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 15:35

itsalwaysme

Graast voor DB

Guardian Angel schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:26:
Mijn boxed-cooler hoor je gewoon echt niet hoor en koelt ruim voldoende maar dat is mede dankzij Cool and Quiet dat ook op het MB van de TS zit.
is het niet zo dat cool'n'quiet in de processor zit?????

en volgens mij staat de boxed cooler van AMD bekend dat hij best wel stil is.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Ohja klopt....khad ff nie gezien dat de TS een A64 had. Dat scheelt inderdaad best wel.

Maar het is wel zo dat die Zalman CNPS9500 de airflow in de kast (en daar gaat het hier om) verbeterd, doordat hij de lucht aan de voorkant aanzuigd en de warme lucht richting voeding blaast.

Dan is een 120mm fan een goedkopere oplossing die ook kan volstaat.

Edit: Als het al uberhaupt nodig is

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 22:44 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

in principe een outtake fannetje aan de achterkant moet voldoende zijn.

als je een snelle HDD hebt (mn maxtor word ook probleemloos 55 graden, die dingen gaan wel lang mee overigens) kan je daar het beste ook een fannetje voor zetten op 7v en de outtake op 12 oid. heb je goede airflow.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:48

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 97% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:21 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:34:
Maar het is wel zo dat die Zalman CNPS9500 de airflow in de kast (en daar gaat het hier om) verbeterd, doordat hij de lucht aan de voorkant aanzuigd en de warme lucht richting voeding blaast.
In een standaardkast zal het bitter weinig uitmaken omdat er al zoveel spleten en gaten in een kast zitten dat de airflow er toch wel is. Het probleem onstaat bij de exentrieke kasten waar de voeding voor de verandering niet bovenin is gemonteerd.

Het geheim van de Zalman-koelers is eigenlijk de vernuftige manier waarop het koeloppervlak wordt vergroot tot vele malen het daadwerkelijke oppervlak.

ARME AOW’er

Pagina: 1