Advies: industriele camera

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:53
Bij een klant van ons gebruiken ze foto camera's om schades aan auto's te fotograveren.
Momenteel gebruiken ze de Canon powershot A60.
Deze zijn technisch prima voor het doel.
Echter gaan ze snel stuk. De gemiddelde tijd dat een camera meegaat is ongeveer een half jaar.
Op zich was dat niet zo'n probleem, aangezien de camera's niet zo duur waren.
Maar...

Er moeten weer eens nieuwe camera's aangeschaft worden (40 stuks), en zijn op zoek naar een vervanger van de Canon.
Hierbij lopen we tegen de volgende problemen aan:
  • Er zijn nog weinig camera's die een compact flash kaart gebruiken. Hier gaat wel onze voorkeur naar uit in verband met de cardreaders. Anders moeten we deze ook vervangen (120 stuks)
  • Resolutie. De resolutie van de camera mag niet te hoog zijn. Diverse web-based applicaties accepteren geen grote resoluties. De foto's handmatig aanpassen is geen optie, want het gaat om zo'n 40 foto's per gebruiker per dag. Het niveau van de gebruikers is niet voldoende om hier probleemloos mee om te gaan.
  • Casing. Er zijn haast geen camera met een stevige behuizing, en als deze er zijn, hebben ze bewegende delen die fragiel of van plastic zijn. De camera's zitten meestal in de broekzak, of liggen weer eens op de grond, dus moeten ze wel een beetje "hufter-proof" zijn.
Met bovenstaande punten in gedachten zijn we op onderzoek uit geweest.
Maar er zijn geen camera's die voldoen aan bovenstaande producten.

Een gat in de markt blijkt industriele foto camera's te zijn, want die kan je sowieso nergens vinden.

Op zich is het overstappen op een camera met een andere kaart geen probleem, maar we willen dan wel een keuze maken die een aantal jaren mee gaat.
Hiervoor moeten ook cardreaders te kopen zijn met 1 slot.
Niet van die 17-in-1 dingen, want dan kom je weer in de knoei met de drive mappings van de werkstations.

Heeft iemand ervaringen met bovenstaande punten ?
Weet iemand waar je wel industriele camera's kan kopen ?

Dan hoor ik het graag.
Ik heb al een aantal foto speciaalzaken gebeld, google afgezocht etc... maar de informatie die wij zoeken kan ik niet vinden.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je schrijft dat de huidige Camera's ongeveer een half jaar overleven. Belangrijk om na te gaan is wat kapot gaat, dan kun je daar eventueel rekening mee houden bij het uitkiezen van een vervangend model.

Dus: sluiter, behuizing, waterschade.... zijn bepaalde oorzaken frequenter voorkomend dan andere?

Wat moet gebeuren met de beelden, wat voor beelden moeten worden gemaakt (macro...) Wie verwerkt ze waar&hoe...

Allemaal afwegingen die je ook mee moet nemen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 23:00
De stevigste en meest hufter proof digital compact camera's die ik ken zijn canon digital IXUS camera's. Een stapel IXUS 40 cameratjes optie?

Voordelen: metaal, stevig gebuowd, stop je makkelijk in je broekzak, geen uitstekende onderdelen.
Nadelen: SecureDigital

[ Voor 34% gewijzigd door Makkelijk op 15-09-2005 20:38 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Dat van het feit dat de foto's niet een al te hoge reso mogen hebben voor webaplicaties maakt weinig uit lijkt me, want bijna alle camera's kunnen op lagere reso schieten dan hun sensor eigelijk aankan :)
Maar ja, het is idd belangrijk op welk punt die dingen kapot gaan. Als het waterschade is zou dat makkelijk op te lossen zijn met een waterproof casing, maar die zijn enorm duur, vaak meer dan de camera zelf heeft gekost :X En bij 40 camera's kan dat een flink probleem creëeren :P

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:00
is het niet verstandiger om bij die 40 nieuwe cams ook 40 hoesjes te kopen? kan de gebruiker die aan z'n broeksriem doen ipv de cam in z'n broekzak/jaszak. ook is de schade bij een zachte val veel minder dan zonder hoesje/tasje.

• Remco
De schade aan camera's verschilt van: kapot vallen, lensluiter stuk, vuil, water etc...
Het meeste wat voorkwam was vuil.
Garagestof is heel fijn, en gaat overal tussen zitten.
Vaak zijn de camera's weer opgestuurd naar Canon om schoon te maken, maar die hebben daar geen zin meer in.
Alhoewel deze uiteraard nog onder garantie vallen.
Maar ze zijn dermate gebruikt/vervallen dat ze hier van af zien.
En ik moet ze daar wel een beetje gelijk in geven.

De foto's die genomen worden zijn verschillend, maar ruwweg van 3m tot 1m afstand.
Ook word er af en toe een detail foto van een sleutel genomen, maar dat luistert niet zo nauw, dus macro fotografie hoeft niet per se.

Ik zal eens naar de Ixus kijken, of een demo opvragen.
De ixus was al eerder geopperd door een distributeur, maar wij hadden daar niet zo veel interesse in, omdat het Canon was(ivm vuil gevoelig), en een sd kaart.
Maar omdat compact flash haast niet meer gebruikt word, zullen we denk ik toch naar een ander type moeten gaan.

• Tele
  • Niet online
Een camera welke zo het eerste bij me opkomt is de mju-mini van olumpus Deze heeft rubberen afdichtingen voor spatwaterdichtheid, dit moet ook helpen tegen het binnendringen van stof neem ik aan.

Compactflash wordt zowieso een probleem, dus daar zou ik niet teveel op selecteren.

Review: http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/28/page_1.html

Cardreader is er ook voor verkrijgbaar; http://www.fotoquelle.nl/...ction=productdetail&id=48

[ Voor 38% gewijzigd door Tele op 15-09-2005 21:37 ]

• Grzzl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-01 21:16
De reflexen gaan tussen de 50.000 en 100.000 actuaties mee. De professionele reflexen tot 200.000 a 250.000 (maar die zijn echt prijzig)

Ik zou als ik hen was kiezen tussen de nieuwe Sony r1. Of de wat oudere F828, C8080, Nikon 8400,8800 en de Canon van die klasse.

Vooral de Sony's zijn behoorlijk onverwoestbaar.

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

• Tele
  • Niet online
Grzzl schreef op donderdag 15 september 2005 @ 21:36:
De reflexen gaan tussen de 50.000 en 100.000 actuaties mee. De professionele reflexen tot 200.000 a 250.000 (maar die zijn echt prijzig)

Ik zou als ik hen was kiezen tussen de nieuwe Sony r1. Of de wat oudere F828, C8080, Nikon 8400,8800 en de Canon van die klasse.

Vooral de Sony's zijn behoorlijk onverwoestbaar.
Dat is qua camera totaal overkill en voor de (onwetende) gebruikers geen goede keuze. Het gaat niet om de normale levensduur maar de levensduur in de garage.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:10

Piggen

Lekker bakkie

Tele schreef op donderdag 15 september 2005 @ 21:31:
Een camera welke zo het eerste bij me opkomt is de mju-mini van olumpus Deze heeft rubberen afdichtingen voor spatwaterdichtheid, dit moet ook helpen tegen het binnendringen van stof neem ik aan.

Compactflash wordt zowieso een probleem, dus daar zou ik niet teveel op selecteren.

Review: http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/28/page_1.html

Cardreader is er ook voor verkrijgbaar; http://www.fotoquelle.nl/...ction=productdetail&id=48
Of de Pentax Optio 43WR

http://www.dpreview.com/r...ntax/pentax_optio43wr.asp

Of een soortgelijke camera van Pentax, zoals hieronder :)

[ Voor 5% gewijzigd door Piggen op 15-09-2005 21:41 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb aardige reviews gelezen over de Pentax optio wp, deze is (spat)waterdicht, en heeft alle bewegende delen voor de zoom binenin de behuizing. deze slikt echter SD-geheugen afaik.

[ Voor 12% gewijzigd door Magic op 15-09-2005 21:41 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Tele
  • Niet online
MPmad schreef op donderdag 15 september 2005 @ 21:38:
[...]

Of de Pentax Optio 43WR

http://www.dpreview.com/r...ntax/pentax_optio43wr.asp

Of een soortgelijke camera van Pentax, zoals hieronder :)
Dát is een mooi cameraatje hiervoor, ik wist niet dat deze er was maar lijkt me ideaal voor de beschreven situatie. :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kies een model zonder zoom, zou ik zeggen,
bij 640x480 heb je zat digitale zoom , en geen zoom =
minder bewegende delen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:00
als je nu SD neemt investeer je ook een stukje in de toekomst. steeds meer merken schakelen over naar SD, waardoor je bij aanschaf van (hopelijk niet...) weer nieuwe cam's je geheugen kunt behouden.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zou eigenlijk dan sowieso niet naar een Ixus kijken, want die zijn vrij berucht met het 'cracking display' verschijnsel. Op het internet zijn al vele verhalen te lezen over het display dat snel stuk gaat bij de ixusjes, net zoals dat de kleine Optio serie van Pentax berucht is om de mindere kwaliteit van het zoommechaniek dat niet altijd een lang leven zou hebben. Sommigen beschouwen het als spookverhalen en hechten er weinig waarde aan, ik zie het gewoon als een advies dat er veel meer geklaagd wordt over een gebroken display bij een Ixus dan bij een andere camera van Canon.

Voor de beste bescherming zou je natuurlijk een 'onderwaterbehuizing' moeten kopen, die biedt bescherming tegen vocht, stof, zand, stoten etc.
De behuizingen die vrij populair waren, mede door de prijs van ong. 100 euro en de zachte prijs van de camera's waren die van de Minolta X serie. Voor een een zacht prijsje een Konica Minolta Xi of Xg van 3 megapixel en daar een onderwaterbehuizing bij, en je hebt een goed beveiligde camera die zelfs met behuizing nog eens in de broekzak past.

Wil je geen onderwaterbehuizing, dan zou ik inderdaad eens kijken naar een camera die vrij stevig gebouwd is, bijv. de eerder genoemde Olympus Mini Mju. . Die is inderdaad waterdicht, en ik heb hem op een Olympus demonstratie zelfs werkende gezien ondergedompeld in een bak met water. En ja, een uur later deed het toestel het nog steeds.
Verder heeft Pentax ook nog een WPi serie, die vrij robuust is en ook waterdicht.

En anders kun je het altijd nog op de manier oplossen om gewoon geen turborobuuste camera te kopen, maar gewoon een degelijke camera voor de laagste prijs. Dan denk ik bijv. aan een Canon A85, want dit oude model wordt zo hier en daar (blokker, kruidvat) nog wel eens verkocht voor minder dan 200 euro per stuk. Bij de A85 kun je dan ook meteen je CF kaarten hergebruiken. :) Succes in ieder geval.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wellicht is dit wat voor je:

"...packed in a slim body that captures images up to five feet underwater and offers a JIS Class 5 dustproof rating. Perfect for extreme indoor or outdoor adventure..."

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
DKasemier schreef op donderdag 15 september 2005 @ 20:35:
De stevigste en meest hufter proof digital compact camera's die ik ken zijn canon digital IXUS camera's. Een stapel IXUS 40 cameratjes optie?

Voordelen: metaal, stevig gebuowd, stop je makkelijk in je broekzak, geen uitstekende onderdelen.
Nadelen: SecureDigital
Huh? Heb hier toch echt een Ixus 500 liggen, en die heeft gewoon CF. Net als de ixus 430 van mijn schoonvader, en de ixus 400 van mijn collega. Dus eeh... :)

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

jep, en de IXUS 40 heeft SD :)

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Een Sony Mavica zou ik nemen (als je ze nog ergens kan vinden, zo'n oude met floppy),
Het is low-res, doet wat het moet doen, kan zeker tegen stof (op mijn voormalige baan bij de kartbaan (waar genoeg stof is, geloof mij :P) hebben wij zeker 4 jaar met de camera gedaan en hij is nog niet stuk), stevig (kan wel tegen een paar stootjes) en er passen ongeveer 20 foto's op een floppy. De nadelen: Géén CF, er is geen hoge resolutie mocht je die een keer nodig hebben en 't zijn floppy's hé...

hier een voorbeeldfototje:

Afbeeldingslocatie: http://www.makentake.nl/27.JPG

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou misschien aan een Ricoh Caplio 300G (eventueel ook de 400G) kunnen denken, kosten ongeveer €350 per stuk, maar als je een groot aantal in een keer koopt, zou dat natuurlijk iets minder kunnen worden. Ook Konica Minolta heeft in ieder geval voor de Japanse markt soortgelijke camera's in de handel. Kodak en Fuji hadden in ieder geval vroeger ook dergelijke camera's.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:11
En als je ze allemaal een gsm met camera geeft ?
Ga praten met een Telco, en breng die onder in een contract, op zo'n manier dat het verzenden van de foto's via mms/mail geen idiote kosten met zich mee brengt.

Telefoon moeten ze toch hebben, en de meeste telefoons hebben al snel een 2 MP camera, zat voor jullie doel.
En misschien zijn ze daar wel wat voorzichter mee ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

K750i :Y)

Klinkt heel stom maar dit lijkt me ideaal voor jullie. 2megapixel. En met USb kabel :Y)
150 foto's op een 64 MB stick die megeleverd is :)
Lijkt me uitstekend voor jullie werk :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:53
Het lijkt me dat julllie domweg beleidsmatig moeten opdringen dat de werknemers zuiniger met de apparatuur om gaan, het insronduit belachelijk dat ze zo slordig met waardevolle apparatuur om gaan dat een digicam maar een half jaar mee gaat.

Dat vuil komt binnen door slordig gebruik!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 09:59
Bekijk de kodac DC5000zoom eens, kweet niet of daar een opvolger van is maar ik heb er dik 2 jaar mee gedaan, super apparaat, stevig en stof, spatwater dicht.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 14:17
RonaldH schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 06:13:
Het lijkt me dat julllie domweg beleidsmatig moeten opdringen dat de werknemers zuiniger met de apparatuur om gaan, het insronduit belachelijk dat ze zo slordig met waardevolle apparatuur om gaan dat een digicam maar een half jaar mee gaat.

Dat vuil komt binnen door slordig gebruik!
Blijkbaar nooit in een productieomgeving gewerkt.

Je moet het gereedschap aanpassen aan de werkzaamheden, personeelsleden zijn veel duurder dan een cameraatje van een paar honderd euro.

Ik zou een stevige, spatwaterdichte/stofdichte camera pakken met interne optische zoom, zoals de Pentax Optio WP, dit blijft echter een vrij fragiel apparaat.

Je kunt het beste zo'n lelijke, rubberplastic 2Mpix camera zoeken, want statistisch is de kans groot er een camera valt, of dat er gereedschap op valt oid.

Of ga eens een keer een kijkje nemen bij die klant, misschien is het interessant om een 10-tal stevige DSLR's te kopen, en die te delen met een aantal werkstations.

Of bijvoorbeeld te werken met kodak of Nikon cam's met zo'n dock erbij, zodat er niet geklooit hoeft te worden met geheugenkaarten, waardoor de camera mechanisch minder belast wordt.

• Remco
Oeh wat een info allemaal.
Had ik niet verwacht.

Waterdichte behuizing is een optie. Deze hadden wij nog niet bekeken en aan gedacht.

Het opleiden van de gebruikers is uitgesloten.
Het is niet zozeer door het mishandelen, maar merendeel ongelukjes.
Het stukgaan door middel van olie,lak,water etc.. is relatief klein.
Het merendeel gaat toch echt stuk van stof. Garagestof is zeer fijn, en dringt overal in binnen.
De camera's worden niet in de werkplaatsen gebruikt, enkel op kantoor.
De auto's worden meestal buiten gefotografeerd. Het zijn niet echt de monteurs die er mee omgaan, maar de calculatoren (kantoor personeel).

De sony mavica is een goed apparaat. Wij hebben er hiervan nog wat liggen.
Probleem is echter de floppydrive.
Diskettestations van de pc's gaan sneller stuk, dan de kans op regen in nederland.
Wederom door garagestof.

Ik heb voorlopig voldoende info om mij van het weekend eens bezig te houden.
Ik ga alle specs even naast elkaar leggen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat betreft stof is de enige mij bekende geschikte redelijk normale camera die tegenwoordig in Europa wordt verkocht de al door mij genoemde Ricoh Caplio 300G(er zijn ook een heel aantal fabrikanten van echte indutriele camera's natuurlijk) een goede/misschien beste keuze, volgens de JIS zou hij stofdicht moeten zijn(klasse 6). De behuizing is ook redelijk stevig. 't ding ziet er uit als gereedschap :) De gebruikte SD-kaarten kunnen een nadeel zijn natuurlijk: nieuwe kaarten kopen en klein. Maar er zijn wel SD-en dan alleen SD(en vaak)MMC cardreaders.

In verhouding is het misschien wel een wat dure camera. Je zou ook echt goedkop camera's kunnen overwegen en dan een aantal jaar vooruit kunnen, door een paar camera's voor dat geld te halen, maar ik zou voor de duurzamere optie kiezen, alleen al omdat ik niet zo van wegwerpartikelen hou.

De Minolta die in Japan de koop is is trouwens de Konica Minolta DG-5W, die voldoet aan dezelfde JISsen als de Ricoh.

Zeker is het beter omgaan met de camera's zoal RonaldH zegt de moeite waadr, al vraag ik mij af of de werkemers het wel zullen snappen gezien de TS...

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 17-09-2005 12:41 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:53
Cereal schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:01:
[...]

Blijkbaar nooit in een productieomgeving gewerkt.
Dacht je ?

Ik heb gezien dat werknemers domweg een mate van verantwoording kregen over dure niet voor ruw gebruik geschikte apparatuur kregen, een digitale camera valt daar onder, zeker als ze gemiddeld maar 6 maanden mee gaan is het toch een belangrijke kostenpost.

Blijkbaar nooit van "geld dat niet uitgegeven is is meer winst" gehoord?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Remc0 ben je eigenlijk nog wat verder gekomen of heb je nog iets nieuws ontdekt?

Verwijderd

Zoek even op "ruggedized digital camera"

en je komt heel veel tegen, zoals dit:

http://digitalcameras.engadget.com/entry/1376274416226938/

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 08:44:
Zoek even op "ruggedized digital camera"

en je komt heel veel tegen, zoals dit:

http://digitalcameras.engadget.com/entry/1376274416226938/
Helaas is die Minolta, die ik ook al in mijn post heb aangegeven niet zo makkelijk te krijgen in Europa, de Ricoh daarentegen zou te krijgen moeten zijn. Maar 't zijn in ieder geval handige zoekwoorden voor de TS.
Pagina: 1