Laptop gekte...

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 14:35
Het zal jullie ongetwijfeld ook opgevallen zijn dat er de laatste tijd een enorme toeloop is op laptops. Zo lopen er op got alleen al een hoop topics over allerlei merken en typen.

Waar komt dit vandaan? Heeft iedereen er eentje tegenwoordig nodig? Wat zijn de stimulansen hiervan? Komt het omdat we tegenwoordig overal draadloos kunnen internetten, of komt het omdat ze steeds minder zijn gaan kosten?

En het belangrijkste is nog wel zal de prijsdaling zich voortzetten en wanneer kunnen we volgens jullie een centrino halen voor €500?

Toekomstige stimulansen om deze lijn voort te zetten:

Langere accuduur nieuws: Krachtige batterijen voor notebooks aangekondigd op IDF
Meer concurrentie (AMD Turion)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

laptops worden idd goedkoper, en qua hardware zijn ze vaak net zo krachtig als een desktop.
ze zijn stil, kunnen werken als er geen netvoeding aanwezig is, kunnen gebruikt worden in een relaxomgeving (luie stoel, tuinstoel, bed, etc) en ze zijn over het algemeen ook nog eens energiezuinig.
Ook zijn ze enorm handig wanneer je een in een opleiding zit... schriften en mappen? weg ermee! lekker je werkstukjes digitaal inleveren of direct op school afdrukken. scheelt meteen weer in het gewicht van je tas... een laptop is vaak vele malen lichter dan een stapel boeken.
daarnaast kan je (als je in een groepje werkt) de laptops onderling laten communiceren zodat je makkelijk met elkaar informatie kan uitwisselen, zelfs als je aan het andere eind van de wereld zit.

heerlijk toch?

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 15-09-2005 18:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Waar het vandaan komt & omdat ze minder gaan kosten zijn denk ik de twee hoofdredenen..

Laptops zijn duidelijk minder gaan kosten, en vooral voor studie (wat ook wel eens deels door de studie gefinancieerd kan worden) is het een ideaal apparaat... Het is wel een beetje uitgelopen tot een 'hype' ;)

Verwijderd

Ik denk dat het idd komt door de prijsverlaging. Maar ook omdat het gewoon lekker is; in de tuin of op de bank even MSN'en, of even een online spelletje spelen op de wc of whatever. De Turion is er pas, dus ik denk niet dat die al veel uitgemaakt heeft. Al zijn deze laptops wel heel wat goedkoper dan de Centrino-varianten.

offtopic:
Ik snap overigens niet waar je precies heen wilt met dit topic. We hebben al heel erg veel laptop-topics zoals je al zegt, en als iedereen van deze topics aan gaat maken, met deze rare namen. (Laptop dit laptop dat) Dan is het overzicht snel kwijt.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Opkomst van Wifi, (draadloze) thuisnetwerken en breedband internet.

Deze maken het veel interessanter om een laptop te nemen dan voorheen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Aakab
Nou ik vroeg het me gewoon af waar opeens de stijgende vraag naar deze dingen vandaan kwam. Ik bedoel het is echt een trend van dit jaar denk ik, hiervoor was het nooit zo.

Maarja als je persee een doel wilt: Zal de gemiddelde laptop over 6maanden/1 jaar uitkomen op een consumenten prijs van €600 en is het daarom verstandig om nog effe met aankopen te wachten?

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 08:43

janklp

FortyTwo Capital

Misschien ook de start van de universiteiten en hbo's in september. Een laptop is daar wel heel handig dus veel aanschaf.

Verwijderd

Op dell.com kun je er nu een halen voor 429 Euro, Celeron M 1.4 Ghz. Zo slecht nog niet.

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik heb sinds enkele maanden ook een laptop. Heb m'n gewone pc eruit gedaan en wil niet anders meer :)

Mooi scherm, fijn toetsenbord, draadloos muisje erbij gekocht, wireless internet. Wat wil je nog meer?

[ Voor 5% gewijzigd door OneUp op 15-09-2005 18:39 ]

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aakab schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:35:
Nou ik vroeg het me gewoon af waar opeens de stijgende vraag naar deze dingen vandaan kwam. Ik bedoel het is echt een trend van dit jaar denk ik, hiervoor was het nooit zo.

Maarja als je persee een doel wilt: Zal de gemiddelde laptop over 6maanden/1 jaar uitkomen op een consumenten prijs van €600 en is het daarom verstandig om nog effe met aankopen te wachten?
Is het verstandig om te wachten? Als het je om de prijs gaat, zeker weten; het wordt alleen maar goedkoper. Maar de technologie ontwikkelt zich ook, en de laptop die je nu zou willen hebben, is dan al weer te oud. Je gaat dus ook steeds hogere eisen stellen. Dus imho: wachten heeft geen enkel nut, behalve bijvoorbeeld als je weet dat er een prijzenoorlog komt door concurrerende merken. En zelfs dan zou ik niet langer wachten dan 2 maanden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wat hierboven gezegd word is ook een factor... wifi en breedband internet stimuleren de aankoop van laptops ook heel erg.
wat ik hier in de buurt zie is dat de draadloze netwerken als paddestoelen uit de grond komen vliegen....
in de afgelopen paar maanden is het van 2 naar 5 netwerken gegaan, die ik hier op mijn slaapkamer kan ontvangen.

ik heb trouwens net vandaag weer een nieuwe notebook binnen voor mijn zusje. die wou er heel graag 1 ivm school, en het gebruiksgemak.
tis geen nieuwe, omdat ze dat niet kan betalen, maar voor een paarhonderd euro heeft ze nu een geweldig goede notebook, met alles er op en er aan. en doordat we het ding hebben gekocht via een gewone computerhandel kwam het ding ook nog eens in bijna nieuwstaat bij ons aan.
perfect schoon, alles netjes voorgeinstalleerd. ze kan er meteen mee aan de slag. zelfs de accu is nog in perfecte staat.

edit: nu staan hier dus 4 notebooks (waarvan 2 serieus goed genoeg zijn om alles op te doen, namelijk mijn eigen en die van mijn zusje).
binnenkort hoop ik een Mac notebook te krijgen, dus dan komt de teller op 5.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 15-09-2005 18:44 ]

• Aakab
DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:40:
[...]

Is het verstandig om te wachten? Als het je om de prijs gaat, zeker weten; het wordt alleen maar goedkoper. Maar de technologie ontwikkelt zich ook, en de laptop die je nu zou willen hebben, is dan al weer te oud. Je gaat dus ook steeds hogere eisen stellen. Dus imho: wachten heeft geen enkel nut, behalve bijvoorbeeld als je weet dat er een prijzenoorlog komt door concurrerende merken. En zelfs dan zou ik niet langer wachten dan 2 maanden.
Nou jah dat geld inderdaad over het algemeen. Maar wat we nu in laptop land zien is dat de nieuwste technologien gelijk voor een lagere prijs op de markt gezet worden dan bijvoorbeeld 2 jaar geleden. Ik denk dat het dan ook zeker verstandig is (mits je nu nog geen dringende behoefte eraan hebt) om nog 6 maanden te wachten...

Tegenwoordig koop je al een low budget computer voor €250...ik denk dat we over 3-4 jaar ook met de laptops zo rond dat bedrag zullen zitten (+€`100)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat denk ik juist niet, want dan moet iedereen gaan overschakelen op 64 bit. (denk ik, ik heb ook geen kristallen bol) Maar de prijzen zullen nog wel wat gaan zakken, dat denk ik ook wel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nu maar hopen dat die gekte ook nog wat leuks gaat brengen. Imo wordt er te weinig gedaan aan het hele idee van een laptop: "een draagbare pc".

Pak even een boven gemiddelde config:

- Pentium-M +-2Ghz
- 512/1024, who cares :P
- 15 inch scherm (minimaal)
- X700/800
- 60gb/80/100, again, who cares (heeft niet super invloed op gewicht)

Wanneer kom je dit nou tegen in een 2 kilo of minder uitvoering? Specs worden elk jaar uiteraard beter, en het wordt in een mobiel apperaat gepropt, maar gewicht blijft steeds vrij hoog. Ik zou best een paar 100 euro's extra willen betalen voor een een goede, sterke en lichte behuizing :). Prijzen worden wel minder voor een instap model en de configs van de boven gemiddelde systemen zijn ook vrij aantrekkelijk, maar wat mij verbaasd is dat dat blijkbaar de enige drijfveer is. Ik denk dat de gekte pas los zou barsten als ze zo'n laptop nu eens flinter dun en licht zouden maken.

[/frustratie over laptop gekte]

[ Voor 19% gewijzigd door We Are Borg op 15-09-2005 19:02 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

We Are Borg schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:00:
Nu maar hopen dat die gekte ook nog wat leuks gaat brengen. Imo wordt er te weinig gedaan aan het hele idee van een laptop: "een draagbare pc".

Pak even een boven gemiddelde config:

- Pentium-M +-2Ghz
- 512/1024, who cares :P
- 15 inch scherm (minimaal)
- X700/800
- 60gb/80/100, again, who cares (heeft niet super invloed op gewicht)

Wanneer kom je dit nou tegen in een 2 kilo of minder uitvoering? Specs worden elk jaar uiteraard beter, en het wordt in een mobiel apperaat gepropt, maar gewicht blijft steeds vrij hoog. Ik zou best een paar 100 euro's extra willen betalen voor een een goede, sterke en lichte behuizing :)

[/frustratie over laptop gekte]
de meeste notebooks komen niet boven de 2 kilo uit toch? vooral als je de wat betere merken bekijkt, zoals toshiba en acer.

• Aakab
De meeste laptops zitten nu voor 15" een beetje op 2,75/3,5 kg
17" breedbeeld zit al snel boven de 4 kg.

Maar inderdaad er zou best geinvesteerd mogen worden in sub notebooks!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:31:
laptops worden idd goedkoper, en qua hardware zijn ze vaak net zo krachtig als een desktop.
ze zijn stil, kunnen werken als er geen netvoeding aanwezig is, kunnen gebruikt worden in een relaxomgeving (luie stoel, tuinstoel, bed, etc) en ze zijn over het algemeen ook nog eens energiezuinig.
Ook zijn ze enorm handig wanneer je een in een opleiding zit... schriften en mappen? weg ermee! lekker je werkstukjes digitaal inleveren of direct op school afdrukken. scheelt meteen weer in het gewicht van je tas... een laptop is vaak vele malen lichter dan een stapel boeken.
daarnaast kan je (als je in een groepje werkt) de laptops onderling laten communiceren zodat je makkelijk met elkaar informatie kan uitwisselen, zelfs als je aan het andere eind van de wereld zit.

heerlijk toch?
Nja, ik gebruik nogal graag pijlen en zo bij mijn aantekeningen. Dat gaat toch wel het makkelijkst en snelst in een gewoon schrift.
Ik denk dat er wel veel meer mensen zijn waarbij dat geldt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruuddie op 15-09-2005 19:06 ]

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:02:
[...]

de meeste notebooks komen niet boven de 2 kilo uit toch? vooral als je de wat betere merken bekijkt, zoals toshiba en acer.
Ik heb het dan wel over de bestaande config die ik heb verzonnen he. Laptop van 2 kilo is prima te vinden (ook onder 2 kilo). Hell, ik heb hier zo'n ding van 2 kilo liggen, maar de specs van een 2 kilo komt nooit een beetje in de buurt van het topsegment :)

Ik las het vandaag nog op de frontpage reacties dat de gemiddelde droomlaptop toch uit de specs bestaan die ik net noemde, maar dan wel in een 2 kilo versie. Zo'n laptop ben ik nog steeds niet tegen gekomen :)

[ Voor 18% gewijzigd door We Are Borg op 15-09-2005 19:06 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zit het grootste deel van het gewicht niet in de Accu? Dus in feite wachten we op een grote doorbraak in de accu technologie. (wat als het nog nieuw is natuurlijk ook weer duur zal zijn)

@Firewurx een paar posts hier onder: ik bedoel eigenlijk nog een stapje verder, in de richting van brandstofcellen en zo. Die zijn nu nog in de experimentele fase.

[ Voor 31% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-09-2005 20:18 ]

Verwijderd

heb hier thuis alle vaste pc''s het huis uit gegooit en er laptops voor gekocht we hebben er nu 4 mijne is een 1,6Hgz 1gb, 80 gb soundk 128mb video. breedbeeld. Een heerlijk ding moet ik zeggen. Vind het echt niet gek dat er zo veel mensen over gaan.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:11:
Zit het grootste deel van het gewicht niet in de Accu? Dus in feite wachten we op een grote doorbraak in de accu technologie. (wat als het nog nieuw is natuurlijk ook weer duur zal zijn)
Lithium Polymeer accu's. alleen nog ff een goed beveiligingssysteem vinden zodat ze niet overladen, niet te heet worden en niet onderladen. in die gevallen heb je kans dat die dingen exploderen...

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:11:

@Firewurx een paar posts hier onder: ik bedoel eigenlijk nog een stapje verder, in de richting van brandstofcellen en zo. Die zijn nu nog in de experimentele fase.
Daar heb je idd een goed punt. Verbetering in de accu is prima, maar ook in de behuizing bestaan er genoeg lichtere en steverige matrialen. Duur, maar waarom niet als optie. Ik dacht alluminium bijv (weet niet of dit behoorlijk ligt is, wel stevig :) )

• klinz
  • Laatst online: 17-09 15:24

klinz

weet van NIETS

Ruuddie schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:05:
[...]

Nja, ik gebruik nogal graag pijlen en zo bij mijn aantekeningen. Dat gaat toch wel het makkelijkst en snelst in een gewoon schrift.
Als je pijlen overwegend gebruikt om tekst 'tussen te voegen', kun je net zo goed (maar niet voor hetzelfde geld) een notebook gebruiken.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Ik wilde zelf altijd al een laptop kopen. Maar vroeger waren ze nogal duur. En tegenwoordig bijna even duur als een normale computer. Ik wil een laptop kopen omdat ik nogal veel reis en graag ook wat te doen wil hebben+ als deze computer sneuveld dan heb je altijd nog een extra computer.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Verwijderd

Ja heb nu ook een nieuwe laptop.

Heb van de week een nieuwe van me ma gehad... :)
Heb een Toshiba Satellite M60 :) Mooie Laptop.
Een centrino :)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Januszjes schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:36:
Misschien ook de start van de universiteiten en hbo's in september. Een laptop is daar wel heel handig dus veel aanschaf.
Niet alleen handig, bij een aantal opleidingen tegenwoordig al onmisbaar omdat het hele onderwijs er vanuit gaat. Met name op universiteiten zoals die van Eindhoven en Twente, waarvan er hier op GoT aardig wat topics zijn m.b.t. de laptops. Een groot campus dekkend draadloos netwerk draagt daar ook aan toe. Voor universiteiten is dat een aardige manier om te besparen op computerapparatuur en collegezalen.

• TankiEEE
  • Laatst online: 15:53
Klopt veel mensen schaffen nu een laptop aan omdat het gewoon onwijs handig is bij je opleiding. Want nu zit je eerst al je taken op papier te schrijven en als je thuiskomt moet je het nog eens uittypen/printen terwijl je ook het schrijf gedeelte kan overslaan.
Maar persoonlijk vind ik het jammer dat er nog niet zoveel 12" laptops zijn en dan met een fatsoenlijke prijs. Heb je tenminste nog een beetje ruimte over in je tas :)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• jona
  • Laatst online: 24-09 21:38
We Are Borg schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:09:
[...]

Daar heb je idd een goed punt. Verbetering in de accu is prima, maar ook in de behuizing bestaan er genoeg lichtere en steverige matrialen. Duur, maar waarom niet als optie. Ik dacht alluminium bijv (weet niet of dit behoorlijk ligt is, wel stevig :) )
Er wordt op dit moment al gebruik gemaakt van lichte, stevige materialen. Magnesium, titanium (geintroduceerd door Apple maar nu is IBM een van de weinige die het gebruikt), aluminimum en carbon fiber dat zelfs nog sterker en lichter is dan aluminium.

Alleen wordt het hoofdzakelijk toegepast bij de zakelijke modellen dat wel. Consumenten notebooks zijn meestal nog gewoon van plastic.

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
zoals al gezegd, de start van HBO en Uni, tegenwoordig wordt laptop op informatica/technische informatica/e-technology/rechten/ ga maar door al aanbevolen (op HBO). Hierdoor stijgt de verkoop dus sterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

We Are Borg schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:09:
[...]

aluminium is een relatief licht materiaal... als alles wat van staal is vervangen word door aluminium zal dat waarschijnlijk aardig wat schelen.
daarnaast zijn lithium-polymeer cellen erg licht (1/3de van een NiCd, Li-Ion of NiMh cel), en leveren 3.7 volt per cel (dus minder cellen nodig om aan het benodigde voltage te komen.) en ze zijn heel stabiel met het leeglopen... ze houden erg lang de 3.7 volt vast, en gaan pas aan het eind omlaag, en 3Ah of 4Ah per cel is geen uitzondering.
het accupack zou daarmee dus extreem licht kunnen worden.
Alleen de nadelen moeten nog ff weggewerkt worden, of iig moet het voorzien worden van goede beveiliging. (namelijk dat ze in brand vliegen/exploderen als je ze verkeerd laad/ontlaad)
wat ook een gewichtsreductie zou kunnen opleveren, is het lichter maken van de scherm technologie.
en minder grote koelsystemen, maar dan moet je wel zorgen dat er voldoende koele lucht door de laptop kan, en dat de CPU niet teveel energie er uit blaast als warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die laptop gekte is compleet overroepen en nogal idioot, en zeker het argument dat het voor het onderwijs zogezegd handig zou zijn. Mensen die dit beweren weten gewoon niet beter, hebben toch geld genoeg, (en hoeven het dus verder niet te kunnen verantwoorden, ze doen maar) zoeken een excuus voor de aankoop, of proberen zichzelf te overtuigen.

• Ik snap niet dat mensen kunnen beweren dat ze liever hun cursussen digitaal op de pc hebben staan. Aan deze: je weet echt niet wat je zegt, of dit zegt veel over het niveau van je 'opleiding'

Het is namelijk de grootste hell om op een scherm een cursus te moeten blokken/leren. Je kan het niet vastnemen, je kan er niet in/mee werken. Snel effe meenemen, ten allen tijde, (wat doe je als je accu leeg is, of er geen netspanning voorhanden is, of je hebt je adapter niet bij?) Kan niet per ongeluk gewist worden, moet niet gebackupt worden... enz...

Snel effe nota's nemen, iets extra aanduiden, wat bijschrijven, errata aanbrengen, een grafiekje maken, een grafiek verduidelijken, snel bladeren, er een ander werk bijleggen. (veel plezier op je 15" schermpje) Je kan beweren wat je wil, maar met de hand doe je dit veel vlugger dan met om het even welk programma op je pc. Zeker weten. Je kan zoiets niet in real time met dezelfde vlotheid doen op een laptop.

Hierboven is iemand die het volgende beweert: "eerst moet je alles in geschreven tekst neerpennen, en daarna toch alles overtypen, je kan best deze tussenstap overslaan..." 8)7 Meent die dat nou echt??? Jij zit dan echt gewoon nog maar in het middelbaar onderwijs hoor, (<18) Daar wilen ze nog 'hip' zijn, en modern doen met dat soort toestanden, later heb je daar echt geen tijd of behoefte meer aan... Ten eerste, waarom zou je je geschreven nota's van de les willen omzetten naar een digitaal bestand? Wat een tijdverspilling. En bovendien, zie je jezelf in een aula al zitten tokkelen op je laptop? Kan je je 200 tokkelende studenten voorstellen?

• Ik heb het nodig voor werkjes on the go...

Niet akkoord. Bij labo's of wat dan ook waar pc's vereist zijn, zijn die altijd ter plaatse aanwezig. Meer zelfs, veel gespecialiseerde software kan je gewoon zelf niet draaien wegens de peperdure exclusieve licenties. Dus als je daar je laptopje meeneemt is het gewoon om op te scheppen. Veel plezier, want waar iemand anders snel even zijn labo of proef of experiment noteert en uitwerkt op een blaadje zal jij in 'excruciating misery' dat effe gaan uittypen in word of LateX zeker? Ter plaatse, on the spot? Ik kan vlot met allerlei tekstverwerkers overweg, dus ik weet warover ik spreek.

Verwerken, verslag maken enz. Doe je toch gewoon thuis. Achter je bureau. Niets zaliger dan een mooi groot scherm en dito werkomgeving op rustig te werken (ipv van op een verkrampt laptop tb en mousepad. Jaja, externe muis, :Z )

enige wat argumenteerbaar is, is dat je zo naar iemand kan toegaan met al je materiaal en daar samen werken (groepswerk) op je eigen pc. (of extra pc)

• Dat het inderdaad in de huiselijke omgeving gemakkelijk verplaatsbaar is, is een goed argument, maar geeft alleen maar weer in hoeverre je zelf zoiets triviaal belangrijk vindt, maar dit is geen noodzaak op zich om een laptop te kopen. Meer een soort luxe probleem. (daarbij, als je echt overal bereikbaar dient te zijn op msn of ten allen tijde wilt gamen of internetten, get a life i'd say)

Mijn argument is alleen dat de noodzaak voor een laptop bij voortegezette studies zwaar overroepen is.

• laptop om film te kijken: kut

• laptop om te gamen: tja daar maak ik zelfs geen woorden aan vuil. totaal onzinnig, zwaar overpriced en zo weer outperformed. Zuipt energie, autonomie nul, hitte max. Game dan toch gewoon op je desktop, kan je prachtige systemen voor in elkaar zetten voor misschien 2/3 van de prijs van de laptop, en krachtiger en confortabeler en gemakkelijk te updaten

Dit gezegd zijnde ga ik in de toekomst ook wel een laptop aanschaffen, maar gewoon de standaard, lichte, bruikbare, zuinige laptop voor het gewone desktop werk. Zodat ik werk kan meenemen naar huis. Krachtig genoeg. Maar zeker geen game laptop. Als ik wil gamen doe ik dat gewoon op de desktop, en wie op verplaatsing wil gamen koopt maar een psp.

Besluit, de hele laptop hype is zwaar overrated. En ze proberen het toestel te positioneren in een functie waar die niet geschikt voor is. (gamen, digitaal studie hulpmiddel)

Voor 1000€ ben je dus zeker en vast gesteld als het een gewoon no nonsense business toestel (non game ) mag zijn, waar het dus eigenlijk voor bedoeld is.)

Om terug te komen op de onderwijs bruikbaarheid, het enige wat bruikbaar zou kunnen zijn, of wat in mijn ogen toekomst heeft op dit gebied (ik bedoel dus digitale distributie van leerstof en studie materiaal, niet het maken van werkjes, want laat dat duidelijk zijn, daar is de pc zeker onmisbaar) is E papier. Dat eventueel nog beschrijfbaar is met touch screen functie. Maar eer dit zover is (e paper, beschrijfbaar, voldoende geheugen, kleur , enz) zitten we in 2015 of zo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
@alvi

Is natuurlijk wat je onder gamen verstaat he? Je hebt die-hard gamen (kan je net zo goed een desktop nemen) Of alleen wat oudere spellen af en toe erop spelen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Alvi

Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeuren en andere ervaringen. Ik heb zelf een HP ZD8000 en ben er prima te spreken over, al had ie wel iets goedkoper mogen zijn. Het is gewoon een complete pc met alles erop en eraan en doet in huis gewoon zijn functie als desktop.

Voor mij zijn de voordelen de compactheid en het staat wat netter op het bureau. Qua performance doet ie niet onder voor een gewone desktop en ik kan overal ff draadloos in huis eventueel wat werken of surfen.

Gamen en films kijken kut op een laptop ? hahaha, ik weet, smaak verschilt, maar je geeft hiermee een iet wat negatieve beeld erover neer, vraag me dan ook sterk af of je wel enige ervaring heb met wat laptops. Anyway, voor mijn werk is ie geschikt maar zeker ook voor mijn ontspanning. Films breedbeeld kijken is heerlijk en gamen, ach, HL2 en alle andere nieuwe games draait ie vlekkeloos. Te warm ? S'winters is dat lekker ;) en zomers zet je er een laptop cooler onder.

Afijn, heb hier een mooie review erover en basis daarvan heb ik hem gekocht. Heb er net 2 gig Kingston geheugen ingezet, multitasking was nog nooit zo prettig en photoshop is ook heerlijk om wee te werken. Staat overigens nog een extra monitor op om met meerdere progamma's te werken. Presentaie's ? Geen probleem, gaat gewoon op de tv-projector-beam, en mooi duidelijk beeld. Kortom, het is tegenwoordig een alleskunner die je net even iets eerder meeneemt voor alles en nog wat inplaats van die desktop kasten.

En nee, echt goedkoper zullen ze niet worden, zolang er steeds nieuwe hardware uitkomt, alleen de laptops die een karige hardware install hebben zullen goedkoop zijn, maarjah, daar krijg je dan ook weinig voor en kun je er ook vrij weinig mee ;)

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2298

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 00:24:
die laptop gekte is compleet overroepen en nogal idioot, en zeker het argument dat het voor het onderwijs zogezegd handig zou zijn. Mensen die dit beweren weten gewoon niet beter, hebben toch geld genoeg, (en hoeven het dus verder niet te kunnen verantwoorden, ze doen maar) zoeken een excuus voor de aankoop, of proberen zichzelf te overtuigen.

• Ik snap niet dat mensen kunnen beweren dat ze liever hun cursussen digitaal op de pc hebben staan. Aan deze: je weet echt niet wat je zegt, of dit zegt veel over het niveau van je 'opleiding'

Het is namelijk de grootste hell om op een scherm een cursus te moeten blokken/leren. Je kan het niet vastnemen, je kan er niet in/mee werken. Snel effe meenemen, ten allen tijde, (wat doe je als je accu leeg is, of er geen netspanning voorhanden is, of je hebt je adapter niet bij?) Kan niet per ongeluk gewist worden, moet niet gebackupt worden... enz...

Snel effe nota's nemen, iets extra aanduiden, wat bijschrijven, errata aanbrengen, een grafiekje maken, een grafiek verduidelijken, snel bladeren, er een ander werk bijleggen. (veel plezier op je 15" schermpje) Je kan beweren wat je wil, maar met de hand doe je dit veel vlugger dan met om het even welk programma op je pc. Zeker weten. Je kan zoiets niet in real time met dezelfde vlotheid doen op een laptop.

Hierboven is iemand die het volgende beweert: "eerst moet je alles in geschreven tekst neerpennen, en daarna toch alles overtypen, je kan best deze tussenstap overslaan..." 8)7 Meent die dat nou echt??? Jij zit dan echt gewoon nog maar in het middelbaar onderwijs hoor, (<18) Daar wilen ze nog 'hip' zijn, en modern doen met dat soort toestanden, later heb je daar echt geen tijd of behoefte meer aan... Ten eerste, waarom zou je je geschreven nota's van de les willen omzetten naar een digitaal bestand? Wat een tijdverspilling. En bovendien, zie je jezelf in een aula al zitten tokkelen op je laptop? Kan je je 200 tokkelende studenten voorstellen?

Niet akkoord. Bij labo's of wat dan ook waar pc's vereist zijn, zijn die altijd ter plaatse aanwezig. Meer zelfs, veel gespecialiseerde software kan je gewoon zelf niet draaien wegens de peperdure exclusieve licenties. Dus als je daar je laptopje meeneemt is het gewoon om op te scheppen. Veel plezier, want waar iemand anders snel even zijn labo of proef of experiment noteert en uitwerkt op een blaadje zal jij in 'excruciating misery' dat effe gaan uittypen in word of LateX zeker? Ter plaatse, on the spot? Ik kan vlot met allerlei tekstverwerkers overweg, dus ik weet warover ik spreek.

Verwerken, verslag maken enz. Doe je toch gewoon thuis. Achter je bureau. Niets zaliger dan een mooi groot scherm en dito werkomgeving op rustig te werken (ipv van op een verkrampt laptop tb en mousepad. Jaja, externe muis, :Z )

enige wat argumenteerbaar is, is dat je zo naar iemand kan toegaan met al je materiaal en daar samen werken (groepswerk) op je eigen pc. (of extra pc)

• Dat het inderdaad in de huiselijke omgeving gemakkelijk verplaatsbaar is, is een goed argument, maar geeft alleen maar weer in hoeverre je zelf zoiets triviaal belangrijk vindt, maar dit is geen noodzaak op zich om een laptop te kopen. Meer een soort luxe probleem. (daarbij, als je echt overal bereikbaar dient te zijn op msn of ten allen tijde wilt gamen of internetten, get a life i'd say)

Mijn argument is alleen dat de noodzaak voor een laptop bij voortegezette studies zwaar overroepen is.

• laptop om te gamen: tja daar maak ik zelfs geen woorden aan vuil. totaal onzinnig, zwaar overpriced en zo weer outperformed. Zuipt energie, autonomie nul, hitte max. Game dan toch gewoon op je desktop, kan je prachtige systemen voor in elkaar zetten voor misschien 2/3 van de prijs van de laptop, en krachtiger en confortabeler en gemakkelijk te updaten

Dit gezegd zijnde ga ik in de toekomst ook wel een laptop aanschaffen, maar gewoon de standaard, lichte, bruikbare, zuinige laptop voor het gewone desktop werk. Zodat ik werk kan meenemen naar huis. Krachtig genoeg. Maar zeker geen game laptop. Als ik wil gamen doe ik dat gewoon op de desktop, en wie op verplaatsing wil gamen koopt maar een psp.

Besluit, de hele laptop hype is zwaar overrated. En ze proberen het toestel te positioneren in een functie waar die niet geschikt voor is. (gamen, digitaal studie hulpmiddel)

Voor 1000€ ben je dus zeker en vast gesteld als het een gewoon no nonsense business toestel (non game ) mag zijn, waar het dus eigenlijk voor bedoeld is.)

Om terug te komen op de onderwijs bruikbaarheid, het enige wat bruikbaar zou kunnen zijn, of wat in mijn ogen toekomst heeft op dit gebied (ik bedoel dus digitale distributie van leerstof en studie materiaal, niet het maken van werkjes, want laat dat duidelijk zijn, daar is de pc zeker onmisbaar) is E papier. Dat eventueel nog beschrijfbaar is met touch screen functie. Maar eer dit zover is (e paper, beschrijfbaar, voldoende geheugen, kleur , enz) zitten we in 2015 of zo
das natuurlijk jouw kijkpunt.

ik zie het zo:
1. ik lees beter op een PC/laptop dan uit een boek (noem het raar, maar het is echt zo)
2. iets bijschrijven? nergens voor nodig, en anders typ ikhet er wel tussen met een appart kleurtje.
3. jah, dat meent hij echt. ik heb dat net zo... een notebook met hibernate staat binnen 10 tellen aan en dan kan je notities nemen... minder tijd dan het kost om een leeg plekje in een notitieblok te vinden.
4. sommige scholen sporen juist aan dat studenten hun eigen laptop hebben ipv dat ze zelf een lokaal vol computers hebben. kan je je werk meteen makkelijk mee naar huis nemen.
5. ik typ liever op mijn notebook dan op mijn vaste PC... toetsenbord van dat ding vind ik fijner... call me crazy, maar mensen zoals mij bestaan.
6. samen werken is idd heel gemakkelijk als je allemaal een laptop hebt.
7. met een laptop in bed een film kijken is heerlijk... lekker relaxed, niemand die last van je heeft, want je kan ook heel makkelijk ff een koptelefoontje inpluggen.
8. laptop om te gamen.. waarom niet? toetsen dicht bij elkaar... perfect voor de diehard! extern muisje welliswaar, maar dan is et helemaal perfect. en stroom zuipen? van de accu wel, maar er is ook nog zoiets als een adapter. en dan issie relatief zuinig (vergeleken met een normale PC). ik ben het wel met je eens dat upgraden lastig is, maar met nVidia's MXM technologie komt upgradebaarheid een stuk dichterbij. tot die tijd is het idd niet economisch, maar toch is het wel fijn vind ik.

maargoed, zo kijk ik er dus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Laatst online: 30-09 14:53
Heb twee weken een notebook van toshiba gehad, een Celeron uitvoering. Kan niet echt zeggen dat ik er enthousiast over was. PC en notebook; Data op twee verschillende lokaties (ok je kan fileserver opzetten/syncen/etc). Het apparaat woog ook nog eens 3,5kg. Heel gesjouw + boeken. Meeste boeken voor me opleiding nogsteeds in druk en niet digitaal. Het aantal keren dat ik de laptop nodig had tijdens een college / huiswerk was beperkt (ook dat van mijn klasgenoten die wel een laptop hebben).

Te veel ballast voor wat je er mee kan.

Zelf geef ik nog de voorkeur aan de PC's op school + ftp toegang tot me server thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Geen mensen met een beetje verstand van economie?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/vraagaanbod.jpg
Situatie vroegâh met vraag D en aanbod S. Doordat er goedkopere productiemethoden komen (oid.) zakt het aanbod van S naar S'. Hierdoor stelt zich een nieuw evenwichtspunt in, waarbij de prijs P lager is geworden en de hoeveelheid Q hoger is geworden dan voorheen.

Ik zie dat in dit topic enkele mensen aandragen dat door een toegenomen vraag de prijs lager is geworden. Dat is onzin, wanneer vraag D stijgt en dus naar rechts/boven beweegt, stelt zich juist een evenwicht in waarbij de hoeveelheid Q wel toeneemt, maar de prijs P ook.
DutchTSE schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:54:
zoals al gezegd, de start van HBO en Uni, tegenwoordig wordt laptop op informatica/technische informatica/e-technology/rechten/ ga maar door al aanbevolen (op HBO). Hierdoor stijgt de verkoop dus sterk :)
Het kan best zijn dat dat de vraag enigszins doet stijgen, maar blijkbaar speelt dat stukken minder dan de verandering van de productiekosten. Wanneer alleen de vraag groter zou worden stijgt de prijs.

[ Voor 34% gewijzigd door sdomburg op 18-09-2005 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[small]die laptop gekte is compleet overroepen en nogal idioot, en zeker het argument dat het voor het onderwijs zogezegd handig zou zijn. Mensen die dit beweren weten gewoon niet beter, hebben toch geld genoeg, (en hoeven het dus verder niet te kunnen verantwoorden, ze doen maar) zoeken een excuus voor de aankoop, of proberen zichzelf te overtuigen.
Zo, dat zijn aardige claims die je doet. Laten we kijken in hoeverre dit klopt.

Leren op een scherm is inderdaad niet zo handig. Je hebt het nu echter over studeren op locatie, niet thuis. Op school (ja, ik ben een inferieure <18 ) leer je niet zoals thuis. In de collegezaal luister je naar je docent en maak je aantekeningen. In de werkgroep maak je opdrachten. Blokken kan je thuis doen. Wil je dan per se op school iets uit een boek leren, neem het gerust mee.\
Volgens mij is note's nemen, iets bijschrijven, errata aanbrengen (oftewel tussenproppen) toch echt makkelijker op je laptop.
Grafiek maken/verduidelijken is inderdaad meer werk, maar levert ook een overzichtelijker resultaat op (en is beter aan te vullen).
Bladeren.... ik weet niet of jij ooit een passage hebt moeten opzoeken in een boek. Ik doe dit met een search-engine toch echt wel sneller dan met de hand.
Een ander werk bijleggen... Dit is een kwestie van rechtermuisknop 'tile horizontally' (of vertically, wat je wilt).
Daar kan ik kort in zijn. Ja, dat kan ik mij voorstellen. Een langer antwoord: het overtypen van aantekeningen is handig omdat je het dan centraal opslaat, makkelijk kan doorzoeken, makkelijk kan lezen, en nooit kwijtraakt. Het overtypen zelf is overbodig. Typ het dan direct in. Dit is niet zozeer het 'modern en hip' willen zijn, maar gewoon een alternatieve vorm van leren.

Dit is waar. Informatie-elementen anders dan tekst kosten vergeleken met handschrift meer tijd om in te voeren op de computer. Gebruik daar gerust papier voor. Het ironische is echter dat je het later thuis toch nog op je computer gaat invoeren om het in het net te hebben.
Ik gebruik thuis vaak een laptop. Zolang je hem niet op je 'lap' zet werkt het lekker. Aan tafel beneden ofzo. Een externe muis is wel vereist. Zo'n mousepad is echt niet te doen. Op school gebruik ik nu geen laptop omdat leerlingen je nogal raar zullen aankijken als je opeens met een computer aan je tafel zit. Ik verwacht dat dit op de universiteit niet zo'n probleem zal zijn.
Dat is verdedigbaar ja. Niet de hoofdreden om een laptop aan te schaffen, maar wel een voordeel.

Het is niet alleen in de huiselijke omgeving makkelijk verplaatsbaar; je kan je hele werkomgeving overal mee naar toe nemen. Neem 'm mee naar je werk, neem je werk mee naar huis, neem 'm mee op vakantie (voor foto's, filmpjes en verslagen), neem 'm mee naar vrienden (Lanparty), neem 'm mee naar school (zie de rest van mijn post).... de mogelijkheden zijn eindeloos.
Niet optimaal, maar niet slecht. Ze hebben tegenwoordig breedbeeldlaptops (eentje staat hier naast mij). Als je eens echt een aantal uur niks te doen hebt, en je zit niet thuis, wat let je dan om een film te gaan kijken. Koptelefoon op en start de film.
Dit is natuurlijk geen reden om een laptop te kopen, maar wel weer een bijkomend voordeel. Film kijken is wel nogal batterij-vretend, dus alleen te gebruiken met prik.
Dat ben ik met je eens. Gamen is geen pretje op een laptop. Laptops trekken de games meestal niet, en je kan er niet echt goed voor zitten.
Oh, dus laptops zijn toch wel nuttig. Ok. En gamen mag alleen op de psp, want die is krachtiger dan je laptop...

Om terug te komen op de onderwijs bruikbaarheid, het enige wat bruikbaar zou kunnen zijn, of wat in mijn ogen toekomst heeft op dit gebied (ik bedoel dus digitale distributie van leerstof en studie materiaal, niet het maken van werkjes, want laat dat duidelijk zijn, daar is de pc zeker onmisbaar) is E papier. Dat eventueel nog beschrijfbaar is met touch screen functie. Maar eer dit zover is (e paper, beschrijfbaar, voldoende geheugen, kleur , enz) zitten we in 2015 of zo[/small]
2015... dat is over 10 jaar. Dat zou wel mooi zijn.

Een laptop heeft zo zijn functies. Je kan er op elke plek op werken. Daar is hij voor gemaakt, en dat kan hij goed. Intensief gamen doe je niet op je laptop, maar dat maakt een laptop nog niet zinloos.
Waar ik wel toekomst in zie, is de tablet pc. Dat maakt aantekeningen maken nog makkelijker, en slaat toch je werk centraal op. De tablet software moet nog wel verbeterd worden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik ben het redelijke met je eens, maar vergeet niet dat bij enkele studies een laptop bijzonder handig of zelfs onmisbaar is. Tenzij je een productontwerp 1-op-1 vanuit schetsjes over kan zetten naar een cnc-frees. Veel succes met allerlei coördinaten invoeren met je toetsenbordje ;)

Maar zelfs bij vakken als finance & accounting bespaar je ontzettend veel tijd en voorkom je ontzettend veel fouten door 1x een excel sheetje te maken dan telkens alles met de hand uit te gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 00:57:
@Alvi

Voor mij zijn de voordelen de compactheid en het staat wat netter op het bureau.
Op het bureau, je hebt gelijk... , want een desktop staat bij mij dan ook onder het bureau en niet erop. Die staat daar dan ook niet in de weg. Dus geen vergelijking mogelijk in die zin en ook niet echt een punt imo.

Netter? Ok hier gaan we dan: stel je komt thuis van je werk, en je wil nog effe op je eigen laptop werken (eigen settings, software docs) met een groot confortabel scherm.

*externe muis (kabels van je muis dus)
*extern toetsenbord (zeker als je extern scherm gebruikt)
*extern scherm
*kabels naar je luidsprekers (intern zijn luidsprekers niets waard)
*kabels naar je netwerk
*kabels van je adapter
*HD's van laptops zijn meestal niet zo groot, usb naa rje exerne HD
*je hebt nog geen dvd writer: kabel naar je externe dvd
*geluidskaart
*hub
enz

Ik zie het dagelijks, een clutter kabels op je desktop met daarin een laptop ;)
Qua performance doet ie niet onder voor een gewone desktop en ik kan overal ff draadloos in huis eventueel wat werken of surfen.
Lol :) (ok, dat laatste heb je een punt. in zover dat dat belangrijk is natuurlijk en kabels leggen echt niet kan. Want ook hier geldt dat draadloos zwaar gehyped is en in feite in veel gevallen compleet nutteloos. Kabel rules: snel, stabiel, veilig, geen straling, geen interferentie, goedkoop....)

Qua performance? :) :) Hmm, noem mij een laptop, gelijk welke (bvb dat game monster xps van dell) en ik stel voor de helft van de prijs een pc samen dat minstens even performant is.

Daarbij, alles draait op een laptop (gewoon geprijsde dan) op afgeknibbelde speeds en timings. (tragere hd, tragere fsb, tragere ram, ... evidentie zelve, wegens warmte alleen al) Dus uw performance argument houdt niet echt steek. Maar goed, ik kan er zeker inkomen dat dit voor de meesten een onbetekend verschil/criterium is (mezelf incluis, zeker als het op laptops aankomt, want daar is performance an sich niet criterium nummer 1. een beetje snelheid is wel mooi meegenomen uiteraard)
Gamen en films kijken kut op een laptop ? hahaha, ik weet, smaak verschilt, maar je geeft hiermee een iet wat negatieve beeld erover neer, vraag me dan ook sterk af of je wel enige ervaring heb met wat laptops.
??? Nu ga ik niet met modder geen en weer gooien maar nu vraag ik af of jij wel ervaring hebt. Onlangs weer redelijk ervaring kunnen opdoen met de HP easynote (die dan nog zo een sublieme coating heeft, het mag gezegd jawel, enige nadeel is een beetje reflectie)

Maar het grote probleem voor films kijken blijft gewoon. Als je niet alleen bent, en je zit er niet 100% correct achter dan heb je al de vreselijkste effecten. (zoals dat grijzige negatief beeld) en letterlijk ELKE laptop waar ik ooit het genot heb gehad een film achter te kunnen kijken met wat vrienden heeft dat. Je moet de indeling dan eens zien. Iedereen gaat dan in bepaalde 'sweet spots' zitten ;)

Kantel zelfs gewoon het scherm al maar een paar graden, en soms is het verschil enorm. Van nauwelijks genietbaar tot zichtbaar beter. Vind ik niet echt qualificieren als film kijkbaar. Nu ja, als jij tevreden bent (en het kan best hoor, je moet er enkel alleen gaan achterzitten, dan kan het)

Maar ik kan vanuit mn bed ook films kijken hoor, en ook met koptelefoon, dus weer beetje non argument. ;)

Ander voorbeeld, iemand anders gebruikt zn laptop frequent om op te gamen (HL², far cry, brother in arms, en dergelijke) dus het kan idd wel! (maar tegen welke prijs, en hoelang nog) en daar effe bij gaan zitten om wat mee te kijken... mee te genieten, niet te doen, je moet bijna over zijn schouder meekijken om nog maar te kunnen zien waar hij in dat grijze vlak op mikt. Met een gewone desktop kan je gemakkelijk wat games demo-en, en iedereen kan meekijken
Anyway, voor mijn werk is ie geschikt maar zeker ook voor mijn ontspanning. Films breedbeeld kijken is heerlijk en gamen, ach, HL2 en alle andere nieuwe games draait ie vlekkeloos. Te warm ? S'winters is dat lekker ;) en zomers zet je er een laptop cooler onder.
werk +++ (akkoord)
gamen + - -

zo zie ik het spijtig genoeg.

Wel handig he? te warm, laptop cooler, kan alweer bij in het lijstje peripherals. Waar je allemaal niet moet aan denken als je wil gamen met een laptop. Wat een voorbereiding ;)

Ik hoef helemaal op m'n desktop niet voorzichtig te zijn met heat issues, of extra voorzieningen te treffen.
Staat overigens nog een extra monitor op om met meerdere progamma's te werken. Presentaie's ? Geen probleem, gaat gewoon op de tv-projector-beam, en mooi duidelijk beeld.
Need i say more? (maar het is idd wel handig, dual monitor, maar wat een setup, tft aan de laptop, crt eraan, hoop kabels enz.
Kortom, het is tegenwoordig een alleskunner die je net even iets eerder meeneemt voor alles en nog wat inplaats van die desktop kasten.
Akkoord, business/corporate/professional use.
FireWurX schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 00:57:
[...]

das natuurlijk jouw kijkpunt.

4. sommige scholen sporen juist aan dat studenten hun eigen laptop hebben ipv dat ze zelf een lokaal vol computers hebben. kan je je werk meteen makkelijk mee naar huis nemen.
Zoals ik zei, op scholen moeten vaak pc's worden voorzien met gespecialiseerde software.
(eindige elementen paketten, ansys, matlab, ... ) Beetje goedkoop ook van die instelling, draag de kosten maar af op de student, moeten ze zelf niets voorzien. Wat als zo een investering toch heel zwaar weegt? Niet studeren dan? Of gaan wel lekker egoïstisch doen? Ook al kan ik wel een laptop kopen indien het nodig zou zijn. Geef mij ook maar op locatie werken met de gewone pc en ftp gebruik.
8. laptop om te gamen.. waarom niet? toetsen dicht bij elkaar... perfect voor de diehard! extern muisje welliswaar, maar dan is et helemaal perfect. en stroom zuipen? van de accu wel, maar er is ook nog zoiets als een adapter. en dan issie relatief zuinig (vergeleken met een normale PC). ik ben het wel met je eens dat upgraden lastig is, maar met nVidia's MXM technologie komt upgradebaarheid een stuk dichterbij. tot die tijd is het idd niet economisch, maar toch is het wel fijn vind ik.
Als modulariteit en prijs/prestatie verhouding beter wordt heb je een punt. Maar MXM is nog een beetje toekomstmuziek alvorens dat main stream wordt
maargoed, zo kijk ik er dus op.
dat kan, zoveel zielen, zoveel meningen, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Laatst online: 15:53
@ alvi
eerst moet je alles in geschreven tekst neerpennen, en daarna toch alles overtypen, je kan best deze tussenstap overslaan..."
Ik meen dit echt jah, want tijdens PGO ben je met elkaar aan het discussieren over de taak en schrijf je leerdoelen/steekwoorden enz op. Maar als je thuiskomt typ ik de antwoorden en vragen op de pc en print dat dan uit.
Dan weet ik namelijk zeker dat ik het de volgende keer nog makkelijk kan lezen en vind het persoonlijk prettiger om getypte aantekeningen te leren dan mijn eigen hanepoten handschrift ;)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het enige waar ik het met Alvi niet mee eens ben is z'n gebruik van kleine lettertjes.

Nog een aanvulling van mezelf:

Volgens de Arbo mag je per dag niet meer dan 2 uur op een laptop werken. Da's niet voor niks.
Serieus typewerk gaat niet (lang) op een laptop. Het toetsenbord zit te dicht bij het beeldscherm, dus je zit nooit goed. Laptops als dekstopvervanger? Je scherm zit te laag of je toetsenbord te hoog.

Laptops zijn handig op plaatsen waar je geen desktop (mèt bijpassend bureau èn bijpassende stoel) kunt gebruiken. Om op de bank een halfuurtje wat te internetten, wat door te lezen of wat te im-en.

Dus alle studenten: Let allemaal een beetje op hoe je zo'n ding gebruikt, jullie moeten mijn pensioen namelijk gaan betalen.

Firmpete on Aerie Peak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:26:
[...]

Leren op een scherm is inderdaad niet zo handig. Je hebt het nu echter over studeren op locatie, niet thuis. Op school (ja, ik ben een inferieure <18 ) leer je niet zoals thuis. In de collegezaal luister je naar je docent en maak je aantekeningen. In de werkgroep maak je opdrachten. Blokken kan je thuis doen. Wil je dan per se op school iets uit een boek leren, neem het gerust mee.\
Kom dat van 'luisteren naar docent een aantekeningen maken' nog maar eens zeggen als je >18 ;)

Ik haal een paar richtingen aan (die ik zelf niet doe) maar waar ik je ten zeerste uitnodig om aantekeningen te maken van een docent.

Arts/biologie/geografie/geschiedenis (schemas, pijltjes, ...)

Als je dan iets neerschrijft, hoe wil je dat dan doen? neergetypte kortzinnen en kernideeën? Zal een mooi stukje tekst worden.
Een ander werk bijleggen... Dit is een kwestie van rechtermuisknop 'tile horizontally' (of vertically, wat je wilt).
veel plezier met bijleggen van info op je 15" schermpje, zelfs al heb je 1920*1200... (ik geef een vb, cursus, praktijkvoorbeelden over een hoofstuk, artikels, bijlagen, en je nota's)
Daar kan ik kort in zijn. Ja, dat kan ik mij voorstellen. Een langer antwoord: het overtypen van aantekeningen is handig omdat je het dan centraal opslaat, makkelijk kan doorzoeken, makkelijk kan lezen, en nooit kwijtraakt. Het overtypen zelf is overbodig. Typ het dan direct in. Dit is niet zozeer het 'modern en hip' willen zijn, maar gewoon een alternatieve vorm van leren.
Ok, de eerste die hier in een aula zijn laptop bovenhaalt wordt bekeken als een uber freak. En terecht, je hebt met je laptop in een aula niets te zoeken. Er zal smalend gelachen worden en gewezen op hoe belachelijk het wel niet is. Veel kans dat de docent je wandelen stuurt trouwens...

Centraal opslaan, nooit kwijtgeraken: lekker veilig, alleen als je backupt (wie backupt hier op twee HD's, zeker als je een laptop hebt?)

[...]
Dit is waar. Informatie-elementen anders dan tekst kosten vergeleken met handschrift meer tijd om in te voeren op de computer. Gebruik daar gerust papier voor. Het ironische is echter dat je het later thuis toch nog op je computer gaat invoeren om het in het net te hebben.
Waarom zou ik in hemelsnaam nota's of aantekeningen willen overtypen? Tijd teveel misschien?Moeten die ergens ingediend worden of zo? Dit is alleen voor persoonlijk gebruik, en ik kan die zo ook wel lezen...

Wie dat doet is echt niet goed bezig, pure waste of time... Wat heb je daar nadien aan? "kijk eens hoe mooi? Al mijn vertalingen netjes opgemaakt... " zucht...

Als jij nu al, in het middelbaar onderwijs nota's ingeeft op je pc, dan ga je echt te ver. Extreem freakish. En overdreven..

Je zegt nu dat als je bvb teksten moet vertalen (engels, frans, duits) met uitleg grammatica en weet ik veel (lang geleden bij mij) dat je dit achteraf nog eens zou uittypen als je in de les de kans niet had om het in te geven in word of zo? OMG! (ik ken er die dit deden, echt erg)
Ik gebruik thuis vaak een laptop. Zolang je hem niet op je 'lap' zet werkt het lekker. Aan tafel beneden ofzo. Een externe muis is wel vereist. Zo'n mousepad is echt niet te doen. Op school gebruik ik nu geen laptop omdat leerlingen je nogal raar zullen aankijken als je opeens met een computer aan je tafel zit. Ik verwacht dat dit op de universiteit niet zo'n probleem zal zijn.
idem. Ik weet niet wat jij je voorstelt bij univ, maar dit moet je hier ook niet proberen. De normale en zinnige mensen gaan idd raar opkijken (en nogmaals, ten zeerste terecht) maar ik nodig je zeker uit om het zo te doen, (practica kan nog wel)
Het is niet alleen in de huiselijke omgeving makkelijk verplaatsbaar; je kan je hele werkomgeving overal mee naar toe nemen. Neem 'm mee naar je werk, neem je werk mee naar huis, neem 'm mee op vakantie (voor foto's, filmpjes en verslagen), neem 'm mee naar vrienden (Lanparty), neem 'm mee naar school (zie de rest van mijn post).... de mogelijkheden zijn eindeloos.
Veilig he? (en ik ken serieus mensen die dus niet backuppen, ik hoop dat jij je zaakjes dan beter op orde hebt.)

Maar goed: verslagen, presentaties: professioneel business gebruik. Absoluut... Volledig mee akkoord
Oh, dus laptops zijn toch wel nuttig. Ok. En gamen mag alleen op de psp, want die is krachtiger dan je laptop...
euh , lees wat ik zeg. Het meenemen van je werk/bezigheden. (zeker als het te groot wordt om via ftp of ssh te doen.) Hoef ik thuis ook de pc niet in te palmen (rest van gezin gebruikt die ook) Laptops zijn idd nuttig, ik beweer ook niet het tegendeel. Maar NIET waarvoor ze zo vaak gemarkted worden. En dat is vaak totaal naast de kwestie.

powerpoints en presentaties op locaties. Klanten ter plaatse informeren.. enz...

Maar dus nooit alles op 1 toestel, namelijk je laptop. De grote 'gegevens tank' blijft nog steeds de pc's op vaste locatie.

Psp vb was sarcastisch bedoeld, als je dat niet ziet... En nu ga je toch niet beweren dat je op de trein HL² zit te spelen?
[...]
Een laptop heeft zo zijn functies. Je kan er op elke plek op werken. Daar is hij voor gemaakt, en dat kan hij goed. Intensief gamen doe je niet op je laptop, maar dat maakt een laptop nog niet zinloos.
Zinloos? Nee tuurlijk niet, zeg ik toch nergens? ... Genoeg doelgroepen die terecht gebruik maken van een laptop. Ik wil alleen maar aanhalen dat veel 'geforceerd' gebruik van een laptop wel vaak onterecht en zinloos is. Het ding wordt gebruikt op terreinen waar die effectief zinloos is. Zoals je zegt, de doelstelling van een laptop: op elke plek WERKEN. Niets meer niets minder.

Anyway, elk zijn visie uiteraard.

Mijn ideale laptop is dus: licht, lange autonomie, en gewoon goede productiviteits prestaties. (office, msn, internet, andere paketten.) Als je je aan die taakomschrijving/visie van een laptop houdt en consequent bent, kan je veel goedkoper deftig materiaal kopen met solide prestaties, dan al wie voor 1600-1900-200€ + een laptop koopt en uiteindelijk niet veel beter af is dan iemand met een gewoon maar deftig werkpaardje van 800 euro.

Ze stellen hun eisen heel hoog en hebben ook een groot budget. Mij niet gelaten. Als je daar tevreden mee bent.

(telkens als ik weer zo een topic zie voorbijkomen: ik zoek laptop met desktop prestaties ensuper om te gamen. Na wat nadenken heb ik mijn budget maar verhoogd tot 1800€ :? :? , tot ze nadien beseffen dat ze er toch wat naast zaten wat betreft hun keuzes en criteria)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirmPete schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 02:13:
[...]

Het enige waar ik het met Alvi niet mee eens ben is z'n gebruik van kleine lettertjes.
Lol, dat had ik gedaan omdat mijn tekst wat lang was uitgevallen en ik dit topic niet nodeloos wou ver***en met ellenlange pagina's tekst waarvan ik dacht dat er toch niemand op zou reageren.

Een kanttekening/'opniestukje' on the side zeg maar, die niet meteen in deze discussie paste zoals die zich hier ontwikkelde.

Tip: gebruik ctrl+scroll in deze situaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@alvi:

We zijn het dus grotendeels eens, behalve op het punt van laptop-gebruik op school. Ik ben dan wel <18, maar ik ben niet totaal wereldvreemd, dus ik begrijp ook wel dat het op dit moment nog niet in de mode is om met je laptop in de klas/collegezaal te zitten. Ik denk dat dit in de nabije toekomst steeds meer geaccepteerd zal worden.

En om eerlijk te zijn, het boeit me geen ruk of andere mensen me een ubernerd vinden. Het gaat mij om mijn leerprestaties. Mijn geschreven werk raak ik ALTIJD kwijt. Op de computer is alles veel makkelijker te bewaren.

Als het al niet geaccepteerd wordt om de laptop te gebruiken in de les, dan kan je het bij zelfstudie op school zeker al gebruiken. Als dat niet geaccepteerd wordt op jouw universiteit, dan heb ik toch wel medelijden met je. Op mijn middelbare school kan je gerust een laptop de studieruimte in nemen. Je wordt dan echt niet raar aangekeken.

Wat jij noemt over aantekeningen maken bij arts, talen en geschiedenis... helaas (of gelukkig?) heb ik die vakken niet meer. Je zal bij andere vakken vast ook schema's moeten maken. Dit is echt niet zo lastig te doen (maar je moet er natuurlijk geen MS Office voor gaan gebruiken). En komt het dan toch voor dat het lastig is, neem dan wat papier mee. Of maak zelfs een foto van wat de docent schrijft.

Wat je wel nodig hebt om laptop-in-les te realiseren, is digitaal lesmateriaal. Anders moet je alsnog boeken meenemen, en is je tas alsnog zwaar.

Je zal moeten backuppen. Dat moet je van je werk op je desktop-omgeving ook doen. Als je dat niet doet, ben je dom bezig imo. Dan raak je het net zo hard kwijt als je papieren werk.
Psp vb was sarcastisch bedoeld, als je dat niet ziet... En nu ga je toch niet beweren dat je op de trein HL² zit te spelen?
Ik heb inderdaad een keer in de trein HL2 gespeeld. Serieus. Dat was wel eenmalig overigens. Gamen op de laptop is niet ideaal. Even een spelletje Freecell kan echter geen kwaad, denk ik zo.

Sorry voor het semi-offtopic gezwets.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 11:11 . Reden: brandbaar materiaal weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:35

KatirZan

Wandelende orgaanzak

FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:31:

heerlijk toch?
ben ik het niet helemaal mee eens, laptops worden krachtiger, maar een desktop systeem zal altijd sneller zijn, dit in verband met het toelopende energieverbruik in laptops, op accu zal deze altijd trager lopen dan hetzelfde systeem in een desktop. Ook de hardeschijf zal de snelheid van 5400tpm niet zo makkelijk halen als een desktop.

mijn visie : laptops worden goedkoper, mensen willen mobieler zijn, dus kopen ze een laptop ;) verder is het makkelijk voor multimedia doeleinden, lees : films en muziek ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 20:05:
[...]

Lithium Polymeer accu's. alleen nog ff een goed beveiligingssysteem vinden zodat ze niet overladen, niet te heet worden en niet onderladen. in die gevallen heb je kans dat die dingen exploderen...
Oja diezelfde accu's die in de eerste generaties iPod zaten, waar zo'n gedoe is geweest. Ik denk toch dat de nu gebruikte li-ion technologie meer voordelen heeft...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn mening over laptops:
Enkel kopen als het echt nodig is!

Laptops zijn niet tweakbaar, dus 100% vertrouwen op de fabrikant als er iets mis gaat. 3 jaar garantie is een verplichting en als er iets stuk gaat, dan moet je maar met je vingers draaien totdat de RMA gedaan is. Bij desktops kan je ff bij de computerboer om de hoek reserveonderdelen halen, dus veel handiger.

Laptop harde schijven sneuvelen minstens 1x in de 3 jaar, laptop harde schijven krijgen geen airflow in de laptops. Dus ze worden warm en gaar (harde schijven mogen max 55°C worden en het wordt zelfs nog warmer).

Wanneer is het echt nodig?
bv Graduaat Multimedia & Communicatie-technologie: onze opleiding krijgt maar geld uit Brussel voor de helft van de studenten. Dus men kan geen vaste pc's meer betalen zodat iedereen z'n laptop moet meeslepen naar school. Zonder laptop kan je daar niks doen in die praktijklessen.

Wat zien we in de praktijk (de marktsituatie)?
Er is een groot aanbod aan onder € 1000 laptops zodat iedereen een laptop kan kopen. De meeste laptops worden idd verkocht met als reden "HBO / unief". Veel studenten gaan op kot (kamers) en zouden 1 computer op kot en 1 computer thuis nodig hebben. Als je moet kiezen tussen 1 laptop of 2 computers, dan zal die ene laptop wel goedkoper en handiger zijn. Je hebt je werk altijd bij je ipv continue met externe harde schijven data heen en weer transporteren. En de data is nog eens niet goed gesynchroniseerd.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 16-09-2005 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:47

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Steeds meer mensen willen van de computerbureaus af, neemt teveel ruimte in. Een laptop past dan vaak veel beter. Daar gaan alle 799 euro kostende Celeron notebookjes heen, met een 1024x768 15" scherm. Dat is voor die mensen blijkbaar een ideale oplossing :) Dezelfde mensen die van home cinema setjes van 200 euro houden omdat de speakers zo mooi in 't interieur passen en 't niks kost. Die "rages" blijf je toch houden.

Koop gewoon zelf wat je wil, en wind je er niet over op is mijn advies ;)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hoedje schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:58:
[...]

Oja diezelfde accu's die in de eerste generaties iPod zaten, waar zo'n gedoe is geweest. Ik denk toch dat de nu gebruikte li-ion technologie meer voordelen heeft...
hell no.. die dingen zijn volgens mij nog nooit gebruikt in ook maar elk computer gerelateerd apparaat.
ik denk dat dat gewone op Lithium gebaseerde oplaadbare accu's zijn geweest (Li-Ion style), maar dat ze gewoon brak waren.
Li-Poly accu's worden op het moment eigenlijk alleen in de modelbouw wereld gebruikt. vooral micro elektro helicopters. die kunnen de gewichtbesparing goed gebruiken. (150gram opwaarste thrust tegen een gewicht van 70 gram, exlusief accu's).
de accu's hebben nog te grote nadelen. als ze in de fik vliegen gaat dat met een boel geweld. eerst bollen ze op tot zo'n 4 keer hun eigen grootte, waarna ze in een vuurzee uiteen spatten.
dat gebeurt als je ze iets te diep ontlaad, iets te lang oplaad, of anders verkeerd oplaad. ook een kras of deuk in het accupack kan voor zulke situaties zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
FireWurX schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 11:55:
[...]

hell no.. die dingen zijn volgens mij nog nooit gebruikt in ook maar elk computer gerelateerd apparaat.
ik denk dat dat gewone op Lithium gebaseerde oplaadbare accu's zijn geweest (Li-Ion style), maar dat ze gewoon brak waren.
Het zijn toch echt lithium polymeer accu's die in de eerste en tweede generatie iPod hebben gezeten. http://www.everymac.com/s...ectronics/stats/ipod.html, maar je kunt ook bijv. op google zoeken naar battery iPod 2nd (http://www.google.nl/sear...&q=battery+iPod+2nd&meta=). Dan zul je zien dat alle batterijen die aangeboden worden li-polymeer zijn.

Ze worden inderdaad niet veel toegepast, omdat li-ion accu's goedkoper zijn en over het algemeen meer oplaadcycli kunnen verwerken.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:50:
Als het al niet geaccepteerd wordt om de laptop te gebruiken in de les, dan kan je het bij zelfstudie op school zeker al gebruiken. Als dat niet geaccepteerd wordt op jouw universiteit, dan heb ik toch wel medelijden met je. Op mijn middelbare school kan je gerust een laptop de studieruimte in nemen. Je wordt dan echt niet raar aangekeken.
Zelfstudie: akkoord. (opzoeken, slides bekijken, maple draaien (!) ) Maar dan kan je evengoed desktop gebruiken.

En het is niet dat het niet mag op de univ, en je ziet ook steeds meer laptops, maar dan vooral op de werkcolleges (oefenzittingen, en dan nog...) en iets meer op practica en labo's. (om idd bvb data uitgelezen door een rekstrookje meteen in excell in te geven. Maar meestal kan je zelf je eigen pc niet aan de interface van die meettoestellen hangen. Omdat alles in een bijzondere manier geconfigureerd is, dan moet je nog steeds je data laten doormailen, ftp'en , enz... Dus kan je al evengoed die dingen thuis verwerken, maar goed...

'studieruimte' is ook iets anders dan de les ... Dat is zoals wij hier effe in de bib zouden gaan zitten om een verslag af te maken, of in een vrij leslokaal of zo. Ook daar ga ik akkoord.

MAAR NIET IN DE AULA'S. Ik ken genoeg mensen met laptops, maar indien ik zou voorstellen om die mee te nemen naar een hoorcollege van een prof ( in een aula, dan bekijken die mij alsof ik ergens vanaf gevallen ben op mijn hoofd of zo)

En terecht, daar is die echt compleet nutteloos. En storend zelfs, als iedereen daar maar gaat zitten tikken en muizen... En het leidt ook gewoon te veel af. Zoals je hieronder zegt, dan heb je digitaal lesmateriaal nodig. Wat zie je hieronder? Veel vakken lenen zich niet tot digitaal lesmateriaal.

Als er slides nodig zijn, dan worden die door de prof geprojecteerd, dus die moet je niet op je schermpje zitten volgen. En als er exta verduidelijking nodig is bij een slide dan schrijf je dat erbij. Ik wil wel eens zien hoe jij extra content gaat aanbrengen op een ppt slide. Eerst terugkeren naar edit mode, en dan daartussen wat zitten sukkelen. Slides worden afgeprint en zo naar de les meegebracht om te volgen en bij te noteren. Zelfde met cursussen. Liever uitgeprinte boeken, ingebonden cursussen dan een hoop paginas in pdf. Hoe ga jij daar iets tussenschrijven.

Ander voorbeeld: één of andere proefopstelling in een fysica lokaal, daar zou jij dus eerst een filmpje van maken om dan vervolgens in de aula door iedereen met een laptop te laten afspelen. (ipv van gewoon rechtstreeks naar de opstelling te kijken) OMG, jij bent toch redelijk ver heen hoor. Dat is echt de zaken dermate compliceren, alles om maar digitaal te kunnen zijn.

En waarom zou je medelijden hebben met mij? Omdat ik mijn pc 'ke niet kan gebruiken tijdens de les? Och, ik heb geen nood aan het CONTINU achter een scherm zitten. Dat kan ik al genoeg als ik terug op mijn kamer ben. Ik hoef het gewoon niet, call it life ;) Dus heb geen medelijden. Als jij dat zo erg zou vinden om van je 'precious' gescheiden te worden voor die paar uurtjes per dag, dan heb je een probleem lijkt mij.
Wat jij noemt over aantekeningen maken bij arts, talen en geschiedenis... helaas (of gelukkig?) heb ik die vakken niet meer. Je zal bij andere vakken vast ook schema's moeten maken. Dit is echt niet zo lastig te doen (maar je moet er natuurlijk geen MS Office voor gaan gebruiken). En komt het dan toch voor dat het lastig is, neem dan wat papier mee. Of maak zelfs een foto van wat de docent schrijft.
Een foto maken van wat de docent uiteen zet??? :? 8)7 _/-\o_

En nu kom ik effe bij... Dit heb ik nu werkelijk nog nergens gehoord :), wat een onzin . Het wordt echt tijd dat je gaat verderstuderen, eens zien hoe lang je gaat vasthouden aan wat je denkt dat wel en niet kan. En by all means, ga maar eens foto's nemen in een aula :) lol

En ik zal eens kijken of ik geen ingescande nota's vind, dan nodig ik u ooit om die te digitaliseren.
Wat je wel nodig hebt om laptop-in-les te realiseren, is digitaal lesmateriaal. Anders moet je alsnog boeken meenemen, en is je tas alsnog zwaar.
Boeken bij studies, erg he, waar gaat de wereld naar toe. En daarbij, je kan onmogelijk elk mogelijk naslagwerk digitaal aanbieden. Punt. Lesmateriaal tot daar aan toe. Maar verder dan dat. En ik heb altijd al boeken meegenomen (in het middelbaar onderwijs) en aan de univ, en toch is mijn tas nooit zwaar geweest. Sterk he? (allez, stel je hebt les, 1 cursusboek en een notablok, dat is heel wat lichter dan jou laptop hoor. En dan heb ik al die kabel mess er nog niet bij ook niet)
Je zal moeten backuppen. Dat moet je van je werk op je desktop-omgeving ook doen. Als je dat niet doet, ben je dom bezig imo. Dan raak je het net zo hard kwijt als je papieren werk.
Ik backup uiteraard ook.

Maar nogmaals, alles digitaal willen doen zorgt voor meer issues dan ze zouden oplossen. Want er zijn niet eens echt problemen die moeten opgelost worden door digitaliseren van de leerstof. Het is gewoon om mee te gaan op de hypes, 'modern en 'bij de tijd' willen doen.

Laatste opmerking: ik wil inderdaad ook wel een laptop. Bij groepswerk bij iemand anders kunnen doorwerken aan je verslag, en bij gespecialiseerde taken of projecten de laptop gebruiken om op te werken, data te verwerken en zo. En bij thesis (hangt er van af) kan het ook nuttig zijn. Alhoewel je met ftp niet echt benadeeld bent. Maar goed, voor mijn thesis zal ik wel een laptop willen denk ik
(maar mijn eerste aankoop nu zou toch een upgrade van mijn desktop moeten worden. Een tower onder mijn bureau stoort mij echt niet, en alles is netjes opgezet en ineengestoken)

Maar het is zeker geen essentie. Ik zal zelfs meer zeggen. De dag dat ze hier afkomen met de EIS dat je een laptop aanschaft ivm met lesgebruik dan stop ik er gewoon mee. Gelukkig zijn ze hier wel zo snugger dat zoiets nooit zal gebeuren (noem het gezond verstand ;) )

Allerlaatste opmerking: een uitzondering zijn die mensen die een informatica opleiding volgen of computer wetenschappen. Want hun practica bestaan uit specifieke toepassingen op pc's en het is handig als je die zelf kan meebrengen, al was het maar om die mee te schakelen in een cluster om je renders te doen, of netwerken op te zetten , of wat dan ook. Maar in die opleiding is de pc het doel, dus dat is helemaal iets anders.

Ik kan nu niet echt wat voorbeelden toevoegen, maar denk aan nota's vol met integralen, differentialen, breuken, principiele schetsen (spanningsverloop, stromingsverloop) krachtwerkingen, matrices, vectoren, veel plezier met dat allemaal in nette opmaak in een bestand te zetten. (de tijd die jij daar dan mee bezig bent gebruik ik dan wel om iets te gaan drinken met een paar vrienden)

Bij dat soort invoer gaat de nadruk meer liggen op het invoeren zelf dan op wat je effectief aan het typen bent en of je daar inzicht in hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Totdat je op school ineens een computer nodig hebt omdat er de nodige verslagen getikt moeten worden of omdat er met een bepaald programma gewerkt moet worden. Dan blijkt zelfs op de hogeschool met het meeste aantal computers per student dat er nog veel te weinig computers beschikbaar zijn.
Of dan doe je een opleiding waarbij de hele lesstof daarop gebaseerd wordt omdat de instelling denkt daardoor op het e.e.a. te kunnen besparen.

Je argument dat mensen dat doen omdat ze geld teveel hebben is dikke flauwekul. Het is meer omdat mensen weinig andere keus hebben. Of een computer thuis, of eentje die ze op school ook kunnen gebruiken wanneer er weer eens geen computer beschikbaar is om je verslagje uit te kunnen tikken.
Nee, dat kun je niet altijd thuis doen. Als je het met twee man moet doen en de ene woont thuis en heeft een reistijd van 2 uur en de ander woont weer ergens anders waar het openbaar vervoer klote is en die niet zomaar met de auto of fiets kan dan moet je wel op school werken. Zoiets is eerder regel dan uitzondering.

Dat laptop gebeuren is niet overhyped, alles gaat tegenwoordig digitaal en onderwijs springt hier ook op in. Dat heeft voordelen en dat heeft nadelen. Ben je schoolgaand (en de universiteit reken ik hier ook even toe, lekker vette pech voor de puristen die het daar niet mee eens zijn...) dan moet je tegenwoordig wel een computer hebben omdat het nu netzo'n gemeengoed is als pen en papier.
Er moet dus een computer worden aangeschaft en dan heb je 2 keuzes: ik koop er eentje die ik alleen thuis heb en niet kan verslepen of ik koop er eentje waarbij ik dat wel kan. Als je op school veelal achter een computer zit en die zijn bijna niet beschikbaar dan kies je voor het laatste, eveneens als wanneer de opleiding zo in elkaar steekt. Boeit dat allemaal niet dan is een pc thuis ook prima. Handig is een laptop voor hogeschool en universiteit wel, dan kun je je spullen op tijd af krijgen in samenwerking met anderen e.d.(om over het geven van presentaties maar te zwijgen) en kun je op die manier je opleiding halen. Je opleiding halen lijkt me ook wel verrekte handig als je straks later nog enige vorm van bestaan wil hebben.

Aan jouw reactie te zien zit je vast niet meer op school of je bent gewoon wereldvreemd en kijkt niet om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdomburg schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:24:
Geen mensen met een beetje verstand van economie?
[afbeelding]
Situatie vroegâh met vraag D en aanbod S. Doordat er goedkopere productiemethoden komen (oid.) zakt de vraagcurve van S naar S'. Hierdoor stelt zich een nieuw evenwichtspunt in, waarbij de prijs P lager is geworden en de hoeveelheid Q hoger is geworden dan voorheen.

Ik zie dat in dit topic enkele mensen aandragen dat door een toegenomen vraag de prijs lager is geworden. Dat is onzin, wanneer vraag D stijgt en dus naar rechts/boven beweegt, stelt zich juist een evenwicht in waarbij de hoeveelheid Q wel toeneemt, maar de prijs P ook.

[...]

Het kan best zijn dat dat de vraag enigszins doet stijgen, maar blijkbaar speelt dat stukken minder dan de verandering van de productiekosten. Wanneer alleen de vraag groter zou worden stijgt de prijs.
wel kennis van economie...
S is geen vraagcurve maar die van aanbod!!!!

en uw uiteenzetting is de theorie van vraag en aanbod...
in praktijk loopt het een beetje anders (trapsgewijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co0lman
  • Laatst online: 04-07 10:10
Heb vandaag mijn eerste laptop gaan ophalen op school want ik moest een laptop hebben voor school. Laptopproject noemt men zoiets.

Mijn laptop is uitgerust om wirless te gaan want op school is er een draadloos netwerk wat toch superhandig zal worden.

Toen ik de doos uitpakte merkte ik echter iets vreemds en dat was dat er maar 1 draad in de doos zat en dat was om hem op het telefoonnet aan te sluiten. Een adaptar onbreekte dus maar heb gebeld naar de firma en ze zouden nog terugbellen.

Misschien is dit wel de toekomst. draadloos je batterij opladen. Ook handig voor je GSM, spelconsole, fotocamera en MP3 speler. Valt hij nooit meer uit.

Hoop dat hij me zal bevallen want heb nog niet veel met een laptop gewerkt. Denk dat het een aantal jaren gelden is ondertussen. Heb in het verleden nog even gewerkt met een zwart-wit laptop en eentje van Compaq met Windows 95 maar echt veel uren heb ik er niet mee gewerkt. Dat zal nu serieus veranderen.

Persoonlijk denk ik wel dat er meer en meer laptops in gebruik zullen worden genomen. Bijvoorbeeld voor op school maar ook voor zakenmensen die veel mobiel moeten zijn. En UMTS en wreless helpen nog een beetje mee zodat je overal aan je gegevens kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Nu online
Laptopgekte is heel simpel te verklaren, alle hogescholen willen/eisenongeveer dat je een laptop hebt :). Het begint augustus iederen krijgt een aanbieding, maar ja tweakers gaan er niet op in en zoeken verder.
Heb zelf een IBM Thinkpad R40, intel centrino 1,4 , 2ehands gekocht voor 400. Met goede batterij, vind het wel goed. Heb nog een workstation O+ Opteron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:39
Naja, als je bij ons op school rondloopt moet je moeite doen om een niet bezette pc te vinden. Dan is het wel handig als je een laptop bij je hebt ja. Ik de les moet ik er niet aan denken eerlijk gezegd, doe mij maar een schrijfblok.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 14:08:
[...]

Totdat je op school ineens een computer nodig hebt omdat er de nodige verslagen getikt moeten worden of omdat er met een bepaald programma gewerkt moet worden.
Aaarrhghg, djeezes, leert eens lezen allemaal. Tuurlijk heb je een pc nodig bij voortgezet onderwijs. (duuuuuuuh 8)7 ) Ik trek alleen de bruikbaarheid van een laptop, of de noodzaak van deze in twijfel.
Ik heb hier ook een pc omdat ik verslagen en werkjes moet maken en oa maple nodig heb (en nog veel andere paketten) Maar sommige kunnen omwille van licentie voorwaarden alleen op de pc op de faculteit geïnstalleerd worden, dus dan moet je zowieso daar nog gaan werken. Snap dat dan?

Trouwens met hoeveel denk je dat we hier zijn, in mijn richting is er een man of 40-50. In afwisselende sessies kan iedereen gebruik maken van de pc, maar nogmaals , ik heb er ook ene , dus ja...
Nee, dat kun je niet altijd thuis doen. Als je het met twee man moet doen en de ene woont thuis en heeft een reistijd van 2 uur en de ander woont weer ergens anders waar het openbaar vervoer klote is en die niet zomaar met de auto of fiets kan dan moet je wel op school werken. Zoiets is eerder regel dan uitzondering.
In die situatie dus wel, lees mijn reply's he, damned. Ik zeg letterlijk dat het voor verslagen en groepswerk handig is, precies om die redenen van tijdsgebruik, beschikbaarheid, en het gemakkelijk organiseren van de arbeid naar plaats en ruimtegebruik. Zo goed en algemeen genoeg? En daarom zou ik er ook één willen. Alleen daarom.

Ik ben alleen tegen het feit als zouden ze laptops willen pushen en doorduwen om te gebruiken als vervanging van gewoon lesmateriaal, en dat onderwijs digitaal zou worden, alsook de cursussen ed. Ik denk dat ik duidelijk genoeg geweest ben? Ik ga het hier niet helemaal opnieuw herhalen.

Verslagen, werk, opdrachten, daar gaat het om. Niet als studiemateriaal op zich.

(trouwens volgens jaar zal ik wat beter leren werken met lateX want dat is een fantastisch superkrachtig pakket voor wetenschappelijke opmaak. Duidelijk genoeg? )
Dat laptop gebeuren is niet overhyped, alles gaat tegenwoordig digitaal en onderwijs springt hier ook op in. Dat heeft voordelen en dat heeft nadelen. Ben je schoolgaand (en de universiteit reken ik hier ook even toe, lekker vette pech voor de puristen die het daar niet mee eens zijn...) dan moet je tegenwoordig wel een computer hebben omdat het nu netzo'n gemeengoed is als pen en papier.
Voor wat houd je me eigenlijk, achterlijk? Tuurlijk heb je een computer nodig.
Er moet dus een computer worden aangeschaft en dan heb je 2 keuzes: ik koop er eentje die ik alleen thuis heb en niet kan verslepen of ik koop er eentje waarbij ik dat wel kan. Als je op school veelal achter een computer zit en die zijn bijna niet beschikbaar dan kies je voor het laatste, eveneens als wanneer de opleiding zo in elkaar steekt. Boeit dat allemaal niet dan is een pc thuis ook prima. Handig is een laptop voor hogeschool en universiteit wel, dan kun je je spullen op tijd af krijgen in samenwerking met anderen e.d.(om over het geven van presentaties maar te zwijgen) en kun je op die manier je opleiding halen. Je opleiding halen lijkt me ook wel verrekte handig als je straks later nog enige vorm van bestaan wil hebben.
Thuis? Ik zit, zoals jullie zouden zeggen, op kamers, hier heet dat 'op kot'. 2 minuutjes wandelen van de faculteit, net als alle andere collegas in mijn opleiding, dus geen probleem om bij elkaar op kot te gaan werken.

En op mijn kamer heb ik een pc. En op de faculteit is iedere presentatie zaal uitgerust met een pc en beamer. En er zijn idd pc klassen.

"eveneens als wanneer de opleiding zo in elkaar steekt" En lezen is een kunst zeker? zucht...
Aan jouw reactie te zien zit je vast niet meer op school of je bent gewoon wereldvreemd en kijkt niet om je heen.
ga iemand anders beledigen he, idioot. Ik weet goed genoeg waar ik het over heb... En dat heb ik ook meer dan duidelijk gemaakt lijkt mij. Als jij niet kan lezen is dat niet mijn probleem. Wat een pretentie.

Met dergelijk niveau van reply ga ik hier dan ook niet verder op ingaan. Denk wat je er wil van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:36:
[...]

Aaarrhghg, djeezes, leert eens lezen allemaal. Tuurlijk heb je een pc nodig bij voortgezet onderwijs. (duuuuuuuh 8)7 ) Ik trek alleen de bruikbaarheid van een laptop, of de noodzaak van deze in twijfel.
Ik heb hier ook een pc omdat ik verslagen en werkjes moet maken en oa maple nodig heb (en nog veel andere paketten) Maar sommige kunnen omwille van licentie voorwaarden alleen op de pc op de faculteit geïnstalleerd worden, dus dan moet je zowieso daar nog gaan werken. Snap dat dan?
Bar weinig ja aangezien er nogal wat scholen campuslicenties afsluiten of werken met de zogenaamde slimme roms eveneens als de nodige andere initiatieven waardoor onderwijspersoneel en studenten/scholieren/etc. tegen een gereduceerd tarief gebruik kunnen maken van de nodige software. Helaas zijn er bepaalde programma's waarvan dat niet kan.
Trouwens met hoeveel denk je dat we hier zijn, in mijn richting is er een man of 40-50. In afwisselende sessies kan iedereen gebruik maken van de pc, maar nogmaals , ik heb er ook ene , dus ja...
Erm, wij hebben zeg maar scholen waar dat aantal x100 moet: stuk of 4000 studenten dus en er zijn maar een computer of 400...Dan heeft deze hogeschool ook nog eens het meeste aantal computers van de hogescholen in Nederland. Veel te weinig aangezien mensen door de hele school aan het afstruinen zijn op zoek naar een computerplek.
Thuis? Ik zit, zoals jullie zouden zeggen, op kamers, hier heet dat 'op kot'. 2 minuutjes wandelen van de faculteit, net als alle andere collegas in mijn opleiding, dus geen probleem om bij elkaar op kot te gaan werken.

En op mijn kamer heb ik een pc. En op de faculteit is iedere presentatie zaal uitgerust met een pc en beamer. En er zijn idd pc klassen.
Tja, iedereen heeft ook een bult geld voor een kamer netzoals jij natuurlijk...
Er zijn dus mensen die wel geld hebben om een simpel laptopje van een 800 euro aan te schaffen, maar geen geld hebben om op kamers te gaan wonen. Dan zit je aan een half jaar en meestal een jaarcontract vast. Die 800 euro is zo'n beetje 2 tot 3 maanden huur...
ga iemand anders beledigen he, idioot. Ik weet goed genoeg waar ik het over heb... En dat heb ik ook meer dan duidelijk gemaakt lijkt mij. Als jij niet kan lezen is dat niet mijn probleem. Wat een pretentie.
Lezen kan ik zeker wel, maar een goed verhaal schrijven die men later niet hoeft te herroepen is nog altijd een zeer moeilijke wetenschap. Helaas heeft dat soort verhalen wel een aantal soorten replies die berusten op misverstanden tot gevolg. Als jij zo'n kort door de bocht statement doet dan kun je van mij ook een kort door de bocht reply verwachten. Dat lijkt me ook duidelijk naar voren komen in de replies die volgen en die zijn echt niet alleen van mij.

Dat geleuter over of het nou wel fijn is om op een laptop te lezen en te leren zal me een rotzorg zijn, dat is een persoonlijk iets: de ene kan het, de ander niet. De stelling van jou echter dat alleen mensen met veel geld een ding kopen en dan geld over de bank smijten is gewoonweg niet waar.
Ik kijk naar waarom mensen een laptop gebruiken en waarvoor. Als je dat nou ook eens zou doen had je die reply niet eens getikt. Veelal worden laptops aangeschaft uit pure frustratie en wanhoop en niet omdat men maar veel geld over de bank wil smijten om zo een beter aanzien te verkrijgen wat jij doet vermoeden. Het is meer uit praktische overwegingen dat men er voor kiest.
Dat zie je nog niet echt in gezien het stukje over je kamer, niet iedereen heeft daar het geld voor,maar weer wel net genoeg voor een simpel office/internet laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Mijn hoofdredenen voor laptopgebruik:
- Ik kan m'n werk altijd meenemen naar gelijk waar ik ga, geen nood aan synchronisatie tussen computer of zo... (Ik pendel nogal veel tussen thuis en kamer)
- Ik kan er niet tegen om aan een bureau gekluisterd te zijn. Laptop + wireless zorgt ervoor dat ik vanuit m'n luie zetel/bed/toilet :p kan werken, wat mijn productiviteit in ieder geval erg ten goede komt.

Ik zou zeker niet meer zonder kunnen, ben meer dan tevreden met mijn beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:36:
"op kot gaan" is een Vlaamse term, in Nederland zeggen ze "op kamers". Minder dan de helft van de studenten zitten in praktijk op kot, dus je kan niet zomaar naar die mensen gaan. Dan moet je maar in de campus afspreken om samen te komen voor schoolwerk. En kamers/koten zitten gemakkelijk een kwartier fietsen van de hoge school.

In grote lijnen ben ik eens met alvi, zelfs al zit ik in de meest-gelaptopniseerde-hoge-school van België. Zonder laptop mag je nog eens niet binnen, maar er zijn grenzen. In die aula's zie ik liever geen laptops. Meestal zitten ze een film te kijken of gewoon multiplay gaming met de andere laptopgebruikers. Noteren gaat nog altijd het best op papier, op papier kan je altijd alles tekenen/schrijven dat je wilt. Er zijn studenten die noteren in kladblok, maar als de docent een tekening van de binnenkant van een scanner tekent, dan moet je een tekenprogramma starten. Tegen dat het gestart is, dan is de tekening al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co0lman
  • Laatst online: 04-07 10:10
Op school en voor school is een laptop een handig ding. Stel je maakt een site met mysql en vervolgens neem je hem mee naar huis en kun je die verder afwerken. Als je hem eerst nog op USB moet plaatsen en zo verlies je inderdaad tijd. Plus op die laptop kun je alles voor school zetten en niks anders. Op je eigen desktop zet je dan andere zaken en zo.

De kans bestaat dat andere programma's niet meer goed werken en dan zit je echt te sukkelen want dan moet je veel werk aan je PC verrichten. Wat ook kan is als je aan je werkjes werkt ook gebruik maken van je gewone PC maar bijvoorbeeld de bestanden wel op te slaan op de laptop. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. CD-ROM, USB-stick, Bleutooh, Wireless netwerk en bekabeld netwerk zijn een paar mogelijkheden. Op die manier heb je ook 1 centrale plaats waar je al je school spullen samenbrengt.

Ook nog iets is dat alle software maar op die ene PC moet staan en dat je dan altijd jouw instellingen hebt. Als iedereen een PC van school gebruikt kan dit niet altijd. Ook komt er zo minder schade aan je PC. Op je laptop ga je toch bijvoorbeeld niet de toetsen uit het toetsenbord halen.

Heb dit nog meegemaakt op vorige school en is niet zo heel leuk.

Ook nog een voordeel tegenover een PC van school is dat jij alle rechten over de computer hebt en zo ook van alles kan wijzigen. er zijn scholen die bijvoorbeeld op alle computers hetzelfde bureau blad hebben. en jij kan op je laptop gerust een foto van je hond, je kat, je lief of een ander mens of ding zetten.

En voor mensen die met de trein naar school gaan dan kunnen ze hem ook voor ontspanning tijdens de reis gebruiken. Heb dit vorig jaar genoeg gezien. Toen ik met de trein naar school ging. Het gebeurde dat er aan netwerk-gaming gedaan werd. Misschien komt het er ooit nog van dat er draadloos internet op de trein komt en wie weet surfen we dan wel naar deze site en komen we zo in contact met elkaar. Of doen we aan IM en kan je bijvoorbeeld aan je vrienden zeggen in welke wagon je zit en dan kunnen ze bij jouw komen zitten. Of kan je meedelen hoeveel vertraging je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 08:43

janklp

FortyTwo Capital

Kan je niet normaal met mensen omgaan of heb je een slechte dag (nofi :) ) Een beetje normaal reageren mag ook wel. Dat jij nou een laptop niet nodig vindt wil nog niet zeggen dat ze uberhaupt niet nodig zijn :)

Ik heb er een en ik heb er ook op de universiteit veel plezier van. Ten eerste gaat downloaden er lekker snel :P Maar er zijn soms gewoon te weinig pc's. Of je wil met een werkgroep aan een pc werken maar je kan niet met zn alleen bij die pc. Dan is het handig dat je ergens anders met een laptop kan werken.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 01:43:
[...]

Netter? Ok hier gaan we dan: stel je komt thuis van je werk, en je wil nog effe op je eigen laptop werken (eigen settings, software docs) met een groot confortabel scherm.

*externe muis (kabels van je muis dus)
*extern toetsenbord (zeker als je extern scherm gebruikt)
*extern scherm
*kabels naar je luidsprekers (intern zijn luidsprekers niets waard)
*kabels naar je netwerk
*kabels van je adapter
*HD's van laptops zijn meestal niet zo groot, usb naa rje exerne HD
*je hebt nog geen dvd writer: kabel naar je externe dvd
*geluidskaart
*hub
enz

Ik zie het dagelijks, een clutter kabels op je desktop met daarin een laptop ;)
mjah, veel fabrikanten bieden gewoon dockingstations aan gelukkig :) Anders kun je een usbhub eraan hangen voor t meeste (trust heeft nu een 7 poorts usb 2.0 hub).

Daar kun je je

muis
tobo
soundcard
dvdwriter
externe hdd
printer
camera

op aansluiten, dan ben je dus al best veel kabels kwijt.

Daarnaast hebben de meeste laptops tegenwoordig toch al een WiFi kaart, en is een WiFi router niet echt duur meer (tot je echt eisen gaat stellen natuurlijk)

en dan houd je dus enkel je scherm en je adapter over (laatste is er toch altijd al).

Ik kan helaas niet echt meegaan in jouw stelling dat het niet echt netter is, want t is bijna net zo opgeruimd (hell, t zijn minder kabels dan wat er aan mn pc hangt :X )

• HunterPro
  • Niet online
Ruuddie schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:05:
[...]

en dáárom heb ik een tekentablet :P (ok ok, ook omdat het *nogal* handig is voor m'n opleiding :P)

Verwijderd

ppl schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:21:
Tja, iedereen heeft ook een bult geld voor een kamer netzoals jij natuurlijk...
Er zijn dus mensen die wel geld hebben om een simpel laptopje van een 800 euro aan te schaffen, maar geen geld hebben om op kamers te gaan wonen. Dan zit je aan een half jaar en meestal een jaarcontract vast. Die 800 euro is zo'n beetje 2 tot 3 maanden huur...
Sorry voor de off topic-ness, en hierna houd ik er ook mee op, maar je weet niet wat je zegt. Ik woon op 130 km van de universiteit waar ik mijn opleiding volg. Moet jij me maar eens zeggen hoe ik daar iedere dag aanwezig kan zijn met zo een verplaatsing iedere dag.

Verder gaat het je niet aan wat ik betaal aan huur maar het is zeker veel minder dan wat jij doet vermoeden. En ja, omdat ik ook niet anders kan dan een kamer huren heb ik de prijs voor een laptop ook niet over, dat is ook een reden. (of kan ik die niet 100% verantwoorden, als ik die niet 100% nodig heb)

Verder is een universiteit onderverdeeld in faculteiten en daar lopen echt geen 4000 man in één studierichting rond. In mijn jaar ben ja al meteen met veel minder.

(en aangezien iedereen een laptop heeft is er altijd plaats over aan de vaste pc's op de campus ;) )

En toch wel, iedereen die bij mij les volgt zit ook 'op kot' in Leuven. Dus geen probleem voor af te spreken.

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 15:27:
[...]

Sorry voor de off topic-ness, en hierna houd ik er ook mee op, maar je weet niet wat je zegt. Ik woon op 130 km van de universiteit waar ik mijn opleiding volg. Moet jij me maar eens zeggen hoe ik daar iedere dag aanwezig kan zijn met zo een verplaatsing iedere dag.
Zoals de mensen hier dat doen: met bus en de trein, daar hebben we hier immers ook een OV-kaart voor.
Verder gaat het je niet aan wat ik betaal aan huur maar het is zeker veel minder dan wat jij doet vermoeden. En ja, omdat ik ook niet anders kan dan een kamer huren heb ik de prijs voor een laptop ook niet over, dat is ook een reden. (of kan ik die niet 100% verantwoorden, als ik die niet 100% nodig heb)
Niet overal zijn de huurpijzen zo laag en het vinden van een kamer gelukt ook niet iedereen omdat er in veel studentensteden hier in Nederland een kamernood is. Plus dat niet iedereen het zo breed heeft. Er is zelfs een deel die dat geld opzij legd wanneer ze uit huis gaan, doen ze het in 1x goed.
Als je hier in een studentenwoning zit moet je er uit wanneer je afgestudeerd bent en dan moet je dus in een normale huurwoning die veel duurder is. De reden waarom aardig wat mensen dan gaan sparen en waarom sommigen die uit huis gaan meteen in zo'n normale huurwoning gaan (een flatje).
Verder is een universiteit onderverdeeld in faculteiten en daar lopen echt geen 4000 man in één studierichting rond. In mijn jaar ben ja al meteen met veel minder.

(en aangezien iedereen een laptop heeft is er altijd plaats over aan de vaste pc's op de campus ;) )
De berekening van het aantal pc's per student wordt uitgerekend met alle studenten op een school, vandaar dat ik het dan ook over alle studenten heb anders krijg je een scheve vergelijking.
De verhouding aantal pc's per student blijft ook op kleine schaal (faculteit schaal zeg maar) gehandhaafd. Sterker nog, op de hogeschool waar ik zit is het voornamelijk de ICT academie (zo hebben ze het tegenwoordig weer genoemd, soms noemen ze het ook wel instituut, whatever het management likes dus) flink uitgedost met pc's terwijl overige academies, ik noem even een Commerciele Economie, vrij weinig pc's hebben. De mensen van Commerciele Economie gaan nogal vaak richting ICT voor een computer, helaas mag dat niet aangezien het ICT-only is.
Bij faculteiten op de universiteit hier (jaja, hebben we ook nog) heb je exact hetzelfde verhaal, mensen van een faculteit gaan bij andere faculteiten op zoek naar een computer, helaas is het daar dusdanig afgegrendeld dat je alleen kunt inloggen op de pc's van je eigen faculteit. Geen pc is dus pech en dat probleem heb je 9 van de 10x. Een eigen machine is dan handig en zeker als je die mee kunt nemen, dan zit je dus al aan een laptop.
En dan hebben er veel een laptop en dan zijn er nog niet genoeg pc's :(
En toch wel, iedereen die bij mij les volgt zit ook 'op kot' in Leuven. Dus geen probleem voor af te spreken.
Hier wil het nogal vaak voor komen dat er mensen uit heel het land zitten waarbij een aantal op de campus wonen of in de stad op kamers of elders in de regio. Er zijn echter ook mensen die het helemaal niet breed hebben en die wonen nog gewoon thuis en hebben een reistijd van ongeveer 2 uur. Op de universiteit is het niet anders, daar is die 2 uur reistijd zelfs 1 van de eisen die aan een accu van de laptop gesteld wordt: de accu moet minimaal die 2 uur vol kunnen houden zodat men in de trein verder kunnen werken/huiswerk maken. Het is namelijk niet fijn als je thuis komt en dan alsnog huiswerk moet maken, heb je niks meer aan je dag.
Pagina: 1