Toon posts:

Asus P3B-F werkt niet na installatie nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het zit zo.

Ik heb dus een servertje waarin de volgende hardware zat:
- asus p3b-f
- intel celeron 533mhz
- 128mb pc100

Ik vond dat de server een beetje langzaam werd, dus heb ik het volgende gekocht:
- 2x 128mb pc133
- intel p3 800mhz (133fsb)

Nu heb ik dat dus vandaag ingebouwd, alleen nadat ik hem aanzette krijg ik gewoon geen beeld, geen piepjes, niks. Pas toen merkte ik op dat er allerlei jumpertjes op mijn Socket370 kaart zitten, maar die staan allemaal op "auto". De addon kaart is trouwens een "ASUS 370SP REV2.0", waarvan ik overigens geen handleiding heb.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om het systeem te laten booten, de processor is het niet, die werkt gegarandeerd. Geheugen werkte volgens de verkoper ook prima, en de rest van de hardware draait al een jaar zonder problemen.

Zou het dan toch met de jumpertjes te maken hebben op de s370 kaart? Dan wordt het lastig, want ik heb er geen handleiding van. Heeft iemand toevallig een handleiding van die s370 kaart liggen en zou voor me kunnen opzoeken hoe de jumpertjes moeten staan voor een P3 800/133/1.75v?

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Misschien kan je de handleiding wel downloaden op de webpagina van Asus: http://www.asus.nl

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

Kloppen de jumpers op je moederbord wel? die staan natuurlijk ook ngo ingesteld op een 533.
(je zou verder denken dat de proc dan wel op een lagere snelheid zou lopen, maar goed)

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Ik heb dat bord ook heel lang gehad en heb daar zelfs een PIII 1GHz op laten draaien middels een converter kaartje, ik merkte dat de beste van Asus niet werkte en eentje die iets minder goed zou zijn (ook van Asus) het perfect deed.

Ik weet dat niet alle slot 1 converter kaartjes goed werken dus hier ligt hoogstwaarschijnlijk het probleem.

Verder heb je uiteraard wel de laatste BIOS nodig om de nieuwere processor te laten werken, let hier ook op omdat het bord officieel geen 133MHz ondersteunt en de AGP/PCI bussen een iets hoger aantal MHz krijgt te verwerken, sommige videokaarten werken dan weer niet dus let ook hier op.

Succes!

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 20:34

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
De P3B ondersteunt inderdaad officieel geen 133MHz FSB. Dat bord heeft een BX chipset welke eigenlijk maar tot 100MHz fsb kan. In praktijk werkt 133MHz vaak wel gewoon inderdaad.

Verder moet je een slot-converter hebben welke geschikt is voor coppermine cpu's. De eerste converters waren alleen geschikt voor de oudere celerons. Dit is dus een punt waar je op moet letten.
Verder moet je ook rekening houden met je RAM. Sommige nieuwere modules werken niet of slechts voor de helft op de BX chipset.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 14:47

JdM

Humbled

wellicht heb je ook wat aan de handleiding ;)

*klik*

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 15-09-2005 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zow, dat zijn al een hoop reacties.

Volgens mij weet ik al waar het aan ligt... de convertor die ik nu heb van Slot1 naar Socket370 is alleen geschikt voor PPGA processoren, terwijl mijn P3 800 Coppermine die ik nu heb een FCPGA processor is. Als ik een slotconvertor van Slot1 naar Socket370 type FCPGA koop zoals deze koop, gaat het dan werken?

De jumpers op het moederbord staan allemaal op "jumperfree" en zouden dus allemaal vanuit het BIOS instelbaar moeten zijn (wat ook kon met de Celeron 533).
Staat overigens ook de laatste BIOS op (1006).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 18:33 ]

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
je moet idd een FCPGA convertor hebben (die kunnen ook minder dan 2.0V leveren). En het liefst een met jumpers om de FSB in te stellen, zodat je zeker weet dat je kunt booten, met 133MHz weet je (ik) dat niet zeker met een P3B. De multiplier zal wel gelockt zijn, wat meteen betekent dat je waarschijnlijk niet de volledige 800MHz kunt halen, zoals al eerder genoemd vanwege de BX chipset.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:35

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De multiplier gaat wel lukken hoor. Ik heb een 866mhz werkend gehad op een BX chipset :) Alleen gaat je AGP zwaar overgeclocked lopen (PCI heeft wel de juiste divider voor 33mhz). Wil je systeem dus nog niet booten, probeer eens met een PCI videokaart. Misschien vindt je AGP geval de hoge frequentie niet zo fijn.

Hier stond een dode link.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Initial G schreef op donderdag 15 september 2005 @ 20:27:
je moet idd een FCPGA convertor hebben (die kunnen ook minder dan 2.0V leveren).
Klopt.
En het liefst een met jumpers om de FSB in te stellen, zodat je zeker weet dat je kunt booten, met 133MHz weet je (ik) dat niet zeker met een P3B.
De P3B-F heeft een hele mooie dipswitch voor FSB, instellingen op de converter zijn zuiver optioneel. Je kunt rustig deze CPU op 6x66MHz=400MHz draaien als je wilt testen :z
De multiplier zal wel gelockt zijn, wat meteen betekent dat je waarschijnlijk niet de volledige 800MHz kunt halen, zoals al eerder genoemd vanwege de BX chipset.
:?

Waar slaat dat nou weer op?

De multiplier is inderdaad gelocked - in de CPU :o

Als de CPU een 6x multiplier ingebakken heeft, dan zal het te allen tijde op 6x draaien. Het enige wat de moederbord ermee te maken heeft is de FSB. Met een non-Engineering Sample zal de CPU toch negeren wat het bord door probeert te geven. De chipset heeft er al helemaal niets mee te maken.

Verder is de i440BX alleen in zoverre een beperking dat het officieel maar tot 100MHz kan, maar bij Rev. 2 chips (en dat zijn de enige die je op de P3B-F tegenkomt) is 150MHz vaak haalbaar en 133MHz bijna altijd. Enige reden dat Intel gestopt is met de i440BX was dat ze de i820 voor Rambus wilde promoten, een chipset dat hoewel niet slecht, in alles muv AGP doorvoer zijn meerdere in de i440BX moest erkennen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Toevallig heb ik gisteren nog zo'n bordje geplaatst in mijn server. Mijn CPU (PIII 800Mhz slot 1) was
ook gelockt op een multiplier van 6x. Maar die heb ik verholpen door het bordje op 6x @ 133Mhz te laten draaien dmv de dipswitches, tot heden zie ik hier nog geen problemen, behalve te CPU temp, want deze is leuk verbouwd met een passieve koeler (niet mijn idee geweest).

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
dion_b schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 09:51:
[...]

Klopt.

[...]

De P3B-F heeft een hele mooie dipswitch voor FSB, instellingen op de converter zijn zuiver optioneel. Je kunt rustig deze CPU op 6x66MHz=400MHz draaien als je wilt testen :z
Okee, ik dacht even dat het moederbord de instelling uit de "processor/convertor combo" leest, nog voor de POST. (dus dat ie dan misschien niet wil booten vanwege die AGP bus) Mijn huidige moederbord werkt wel zo. Zo'n convertor werkt ook eigenlijk zoals een wire-trick tegenwoordig.
[...]

:?

Waar slaat dat nou weer op?

De multiplier is inderdaad gelocked - in de CPU :o

Als de CPU een 6x multiplier ingebakken heeft, dan zal het te allen tijde op 6x draaien. Het enige wat de moederbord ermee te maken heeft is de FSB. Met een non-Engineering Sample zal de CPU toch negeren wat het bord door probeert te geven. De chipset heeft er al helemaal niets mee te maken.
oe, dat wist ik ook wel, ik bedoelde dat je vanwege de gelockte multiplier nooit hoger dan de multiplier x FSB kunt krijgen, wat dus betekent dat je hoogstens 800MHz kan krijgen tenzij je je de bussnelheden achterlijk opvoert.
Verder is de i440BX alleen in zoverre een beperking dat het officieel maar tot 100MHz kan, maar bij Rev. 2 chips (en dat zijn de enige die je op de P3B-F tegenkomt) is 150MHz vaak haalbaar en 133MHz bijna altijd. Enige reden dat Intel gestopt is met de i440BX was dat ze de i820 voor Rambus wilde promoten, een chipset dat hoewel niet slecht, in alles muv AGP doorvoer zijn meerdere in de i440BX moest erkennen.
de beperking is het gebrek aan hoge AGP dividers. (1/2)

For your information ("waar slaat dat nou weer op?") Ik heb ook een p3b-f gehad, met 3 verschillende convertors, waaronder de slotket3 van abit die de FSB kon regelen, alsmede de Vcore, wat wel handig is aangezien de p3b-f onder de 2.0V volgens mij alleen het voltage geeft wat de cpu vraagt.

http://members.lycos.nl/billgates/ mijn 366A @ 682MHz ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Initial G op 16-09-2005 10:18 ]

Verwijderd

Vergeet ook niet dat je geheugen nu van een 66 naar 133mhz clocking gaat, zijn al je stripjes 133mhz geschikt ?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 10:50 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Initial G schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:15:
[...]

Okee, ik dacht even dat het moederbord de instelling uit de "processor/convertor combo" leest, nog voor de POST. (dus dat ie dan misschien niet wil booten vanwege die AGP bus) Mijn huidige moederbord werkt wel zo. Zo'n convertor werkt ook eigenlijk zoals een wire-trick tegenwoordig.
Dat is voor borden waar FSB door BIOS ingesteld wordt erg nuttig, want daar kun je problemen krijgen bij defaults die boot verhinderen, maar als je een zoals op de P3B-F gewoon dipswitches daarvoor hebt, heb je daar geen last van. Die werken op exact dezelfde manier als evt jumpers/switches op de converter ;)
[...]

de beperking is het gebrek aan hoge AGP dividers. (1/2)
Hangt helemaal van AGP kaart af. Ik heb zelf een tijdje op een P2B-DS een Voodoo3-3500 op 83MHz AGP draaiend gehad zonder problemen, ook een Matrox G450 had er geen problemen mee, maar een ATi RagePro Turbo weigerde boven de 68MHz al iedere dienst.
For your information ("waar slaat dat nou weer op?") Ik heb ook een p3b-f gehad, met 3 verschillende convertors, waaronder de slotket3 van abit die de FSB kon regelen, alsmede de Vcore, wat wel handig is aangezien de p3b-f onder de 2.0V volgens mij alleen het voltage geeft wat de cpu vraagt.
OK, dat is dan duidelijk. In je vorige post meldde je letterlijk dat de i440BX de beperking was, niet de AGP. Natuurlijk komt de AGP beperking voort uit te specs van de i440BX, maar het is niet de chipset die de snelheden niet aankan...
Jammie :9

De mijne nooit voorbij de 550MHz kunnen krijgen :'(

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 16-09-2005 13:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1