[php & js] Is dit elegant? jsmenu bepaalt iframe in php

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds een tijdje ben ik bezig met php. Eigenlijk wilde ik het deze zomer al helemaal geleerd hebben, maar daar komt toch altijd wat tussen :)

Mijn website draait op een weblog, die helemaal op php is gebouwd (eerst had ik 'm helemaal in html wat ik in 2 weken had geleerd, maar op een gegeven moment wil je toch meer :-) )Nu wil ik (voor mijn vrouw) een static-pagina bouwen. Ze heeft een aantal gedichten (stuk of 40) die ze graag wil delen met de rest.

Nu heb ik al links en rechts lopen zoeken wat de meest handige oplossing is. Oa gisteren een onduidelijk topic geopend waar tot nu toe niemand op heeft gereageerd :p. Ok, nu eerst even een code en dan waar ik naar benieuwd ben ...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
...
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function letItWork(object){onder.location=object.options[object.selectedIndex]. value;}
</script>

<form name="guideform">
<select name="guidelinks" onChange="javascript:letItWork(this);">
<option selected value="javascript:void(0)">Kies een gedicht
<option value="hallo.html">echohallo.php
<option value="wgedicht2.txt">De Herfst
<option value="http://www.ilse.nl">Ilse(iframe)
</select>
</form>

<iframe frameborder="0" height="650" name="onder" id="onder" scrolling="yes" src=""width="500"></iframe>
</html>
...

Dit zit ingebakken in een door mij gestripte contact-pagina (je moet wat, als je nog niet zo lang meedraait :) ) en het werkt. (ik moet het nog verder uitwerken, nu staat het alleen als test erop).

Maar nu waar ik naar benieuwd ben ... had ik dit anders / eleganter moeten doen? Is er in php een snellere / betere manier? Bv wel een drop-down menu, die bij keuze de hele pagina-refreshd.

Nu moet ik bij aanpassingen in de code zelf duiken en een menu-list toevoegen. Is het ook mogelijk het dropdown menu automatisch te laten vullen adhv een dir-inhoud met tekst? Vast wel, maar hoe dan? Als dit nu een stap tever is, zeg het maar ... ik ben gewoon leergierig op dit punt.

(in het achterhoofd houdend dat ik net met php ben begonnen en nog niet aan javascript toe ben. Voordat iemand gaat roepen: UTFS oid en een slotje eist, dit is geen code-verzoek maar een leermoment voor mij waar ik aan mensen vraag die het beter weten of ik de goede denkstappen zet)

==
hoi

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Het is geen foute manier alleen wel een beetje omslachtig. Zoals je zelf al aangeeft is dir een handige functie.

Anders zou je er ook natuurlijk een database achter kunnen zetten. Maargoed het is wat je zelf wilt natuurlijk :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Eusebius
  • Niet online
Ik heb geen MySQL bij mijn hosting pakket genomen :| ... nu kan ik dat natuurlijk wel aanvragen (2 piek per maand) maar vlg de "boeken" kun je kleine sites in php best wel met flat-files bedienen. En ik heb zo'n kleine site (12 hits per dag, niet gek met maar 40 mensen in de mailinglist)

==
hoi

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:22

crisp

Devver

Pixelated

Elegant is het natuurlijk niet echt omdat het volledig afhankelijk van javascript is. Mooier zou zijn om gewoon het form te submitten, getarget op je iframe, en dan serverside de juiste pagina terugsturen.
Overigens hoef/hoor je geen javascript: te gebruiken in eventhandlers.

Intentionally left blank

• Eusebius
  • Niet online
pfff .... hier moet ik even op gaan zitten studeren .... maar het zijn vaak de simpele oplossingen.

Ik heb al net bij de dir gekeken (link hierboven), maar zie nog niet echt in hoe ik die kan gebruiken om een dir-lijst in een menu te laden

==
hoi