Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
Probeer eens een andere spanningsbron (liefst geaard) in huis, kan zijn dat degene die jij gebruikt niet adequaat is om je pc netjes op te starten
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Als je deze nog nooit vervangen hebt kun je eens proberen om een andere voeding te installeren
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
De voeding betreft een Chieftec 360W. De 12V voedingslijnen geven 11,96V af.
Ik heb alle IDE apparaten losgehad. Geen verschil.
Twee verschillende memory modules geprobeerd (Kingston en Corsair). Geen verschil.
Maar er gebeurt gewoon helemaal niets. Bij power-on gaan alle ventilatoren draaien, en daar blijft het bij. Geen enkel video-signaal.
De digitale aansluiting op de monitor ziet wel of de DVI stekker verbonden is (anders staat er "cable not connected"), maar een beeldsignaal is er niet.
Ook niet analoog dus.
Dus een BIOS aanpassen lukt niet.
O ja, het is een P4/2400 en een Radeon 9200 video kaart. Niet echt zwaar dus.
En verder geen enkele insteekkaart.
En in de winkel werkt het systeem dus wel! Ik begrijp het echt niet meer.
[ Voor 16% gewijzigd door Munters op 15-09-2005 22:54 ]
Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
Zit de AGP kaart wel goed aangedrukt? Als de kast maar een klein beetje scheef is gebeurt het zo. En dat kan bij vervoer van/naar winkel makkelijk het geval zijn. Gewoon aandrukken en goede kans dat het opgelost is.
Zo niet:
Haal mobo geheel uit de kast, zet het op een niet-geleidend ondergrond (antistatisch bubbelzak waar het uit kwam is mooi, maar een wat dikkere krant is in noodgevallen ook wel OK) en probeer het dan. Misschien is het kortsluiting met je kast.
Overigens staat in de GoT Huisregels duidelijk dat topictitels inhoudelijk en niet schreeuwerig horen te zijn. "HELP" voegt niets toe behalve irritatie, bovendien zou meer info (bijvoorbeeld het moederbordnaam) wel nuttig zijn. Deze keer pas ik de titel aan, denk hier voortaan aub zelf aan.
Titelchange:
Onbekende, onverstaanbare tekst bij booten HELP > [P4B]Onverstaanbare error message bij boot
Edit:
typo
Oslik blyat! Oslik!
en dan mag je het opnieuw doen zonder tikfoutdion_b schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:11:
Heel flauw:
Zit de AGP kaart wel goed aangedrukt? Als de kast maar een klein beetje scheef is gebeurt het zo. En dat kan bij vervoer van/naar winkel makkelijk het geval zijn. Gewoon aandrukken en goede kans dat het opgelost is.
Zo niet:
Haal mobo geheel uit de kast, zet het op een niet-geleidend ondergrond (antistatisch bubbelzak waar het uit kwam is mooi, maar een wat dikkere krant is in noodgevallen ook wel OK) en probeer het dan. Misschien is het kortsluiting met je kast.
Overigens staat in de GoT Huisregels duidelijk dat topictitels inhoudelijk en niet schreeuwerig horen te zijn. "HELP" voegt niets toe behalve irritatie, bovendien zou meer info (bijvoorbeeld het moederbordnaam) wel nuttig zijn. Deze keer pas ik de titel aan, denk hier voortaan aub zelf aan.
Titelchange:
Onbekende, onverstaanbare tekst bij booten HELP > [P4B]Overstaanbare error message bij boot
zit er ook geen gewone piepjes tweeter in je kast ?
anders even asus bellen, vragen of die weten wat het probleem is.
overigens, een andere voeding kan wel helpen, misschien is je voeding wat gevoelig voor een ander stroomnet.
wat zijn de laatste dingen die je aan je systeem verandert heb waardoor hij niet bootte ?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het gaat om een Asus P4PE van inmiddels 2 jaar oud. (Is vervangen na 1 jaar toen was hetzelfde type bord echt gewoon 100% kapot, dat kun je beter hebben).
Ik heb niets veranderd aan het systeem. Niets overgeklokt of wat dan ook.
Volgens mijn vrouw zei het stemmetje trouwens "system failed deviator".
Geen idee wat dat moge betekenen.
Inmiddels alles er uit gehad (op de processor na en weer terug), aale contacten schoongemaakt, stof verwijderd, geheugen en videokaart er weer in en de boel goed aangedrukt etc.
Gevolg: geen stemmetje meer. Maar ook niets anders.
Fans draaien, disken spinnen, cd-spelers werken.
Maar niet booten en geen beeld.
Ik zal het moederbord inderdaad eens verwijderen en los van de kast testen.
Een andere voeding heb ik helaas zo niet bij de hand. Daarvoor ging ik naar de winkel, maar ja, daar deed het systeem het gewoon.
In ieder geval bedankt voor de tips zover.
Nog even de reden, wellicht heeft iemand anders daar nog wat aan:
Ik heb alle onderdelen losgehaald, schoongemaakt en opnieuw er in gezet. Geen verschil.
Toen de bios gereset, via een jumper op het moederbord, en voila, het taiwanese stemmetje dat engels placht te spreken was weg, en er waren normale bios fout-piepen te horen.
Een maal lang en drie kort: videokaart stuk.
Nieuwe videokaart er in, en de boel draait weer (dat is de derde in drie jaar!)
Allemaal bedankt voor de tips!