[Kabels] ADSL + Analoog over één rj45 kabel..

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:18
Ik ben thuis bezig met het aanpassen van de bekabeling (huidige situatie is rommelig) en ben een planning aan het maken hoe dit het beste aangepakt kan worden. Naar aanleiding daarvan heb ik een vraag die ik niet via de search beantwoord kon krijgen.

Vanuit de meterkast loopt één cat5 kabel naar de 1e verdieping. Op de 1e verdieping moet de modem (+router) en een telefoonaansluiting komen. Omdat ADSL + analoog niet over dezelfde lijn mag gaan (ze moeten gesplits worden middels een splitter) vroeg ik me af of het technisch mogelijk is om over de cat5 zowel het analoog (aders 3+4) als ADSL (aders 7+8) signaal te laten lopen.

Nou vraag ik me alleen af hoe groot de kans is op storing met een dergelijke setup. Naast deze kabel komt ook een goed afgeschermde CAI-kabel. Meer ruimte voor kabels is er helaas niet aanwezig.

Hoe groot is de kans op storingen van het ADSL singaal als ik deze manier gebruik ?

edit:
via de search vondt ik alleen maar netwerk + telefoon/adsl signaal of 2x netwerk over één cat5 kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door vriesdude op 15-09-2005 16:57 ]

/dev/null

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je toch de modem boven neerzet dan kan je ( Mits er geen andere afsplitsingen zijn ) net zo goed de splitter ook pas boven neerzetten.

Het is meestal echter aan te raden om de modem meteen op de plek waar de telefoonlijn binnenkomt neer te zetten.

[ot]
het is trouwens geen rj45 kabel. dat is het stekkertje dat zo heet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• vriesdude
rwb schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:55:
Als je toch de modem boven neerzet dan kan je ( Mits er geen andere afsplitsingen zijn ) net zo goed de splitter ook pas boven neerzetten.
Er zijn eerdere afsplitsingen...

Het is meestal echter aan te raden om de modem meteen op de plek waar de telefoonlijn binnenkomt neer te zetten.
Dat zal al helemaal niks worden aangezien de alle computers boven staan en net aan ruimte is voor 1 rj45 kabel, nog een switch boven is ook niet gewenst.

[ot]
het is trouwens geen rj45 kabel. dat is het stekkertje dat zo heet.
Inderdaad, aangepast (op de titel na)

/dev/null

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
vriesdude schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:52:
Vanuit de meterkast loopt één cat5 kabel naar de 1e verdieping. Op de 1e verdieping moet de modem (+router) en een telefoonaansluiting komen.
Mag ik vragen waarom het modem boven moet komen te staan? Is het niet makkelijker op te lossen door het modem in de meterkast te zetten dan boven een goedkope switch te gebruiken voor als je meerdere pc's wilt aansluiten? De UTP kabel naar boven ligt er al...

edit:

Ik zie dat je zegt dat een switch boven geen optie is, maar als je het modem boven wilt hebben moet je die toch ook ergens neerzetten? Waarom zou er op die plek dat geen switch kunnen?

[ Voor 18% gewijzigd door DJ Buzzz op 15-09-2005 17:01 ]

Verwijderd

Als je de modem beneden zet kan je een lan en een telefoon over 1 utp kabel laten lopen.
Sluit de telefoon aan op de blauw en blauw/wit kabeltjes en de rest gebruik je met een utp stekker voor netwerk (laat de middelste 2 open op de rj45 conn.) Dit werkt prima, heb het al eens gebruikt in een studentenhuis waar maar 1 utp liep.

Je kan ook gewoon de utp kabel misbruiken voor 2 telefoonlijnen. 1x naar adsl modem en ander naar telefoon. De splitter in de meterkast. Moet prima werken volgens mij

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 17:03 ]

• vriesdude
djbuzzz schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:00:
[...]

Mag ik vragen waarom het modem boven moet komen te staan? Is het niet makkelijker op te lossen door het modem in de meterkast te zetten dan boven een goedkope switch te gebruiken voor als je meerdere pc's wilt aansluiten? De UTP kabel naar boven ligt er al...

edit:

Ik zie dat je zegt dat een switch boven geen optie is, maar als je het modem boven wilt hebben moet je die toch ook ergens neerzetten? Waarom zou er op die plek dat geen switch kunnen?

Omdat de modem/router ook wlan en andere aansluitingen heeft die boven beschikbaar zouden moeten zijn.

/dev/null

• vriesdude
uiteindelijk via een tweede zoekpoging via google met de term cat5 ipv rj45 toch nog iets gevonden... (thanks rwb)

http://adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=10219

/dev/null

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je Cat5 kabel hebt ( 8 aderig ) kan je gewoon je adsl signaal en je telefonie signaal daarover doen. Over 1 Cat5 kabel kun je zelfs 2 100 mbit netwerkverbindingen laten lopen. Voor het adsl signaal of je telefonie haalt het niet zoveel uit welke aders je gebruikt als het aan beide kanten maar dezelfde zijn. Voor utp zou je even op moeten zoeken welke 4 aansluitingen je in de connector moet verbinden maar daar zijn vast wel schemas voor.

Als het standaard Telefonie kabel is zou ik het modem toch echt beneden houden aangezien je over dat soort kabel nogal veel verlies van je adsl signaal hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1