Toon posts:

Hulp gevraagt kleine laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wil voor m'n opleiding een laptop aanschaffen. Ook om alvast een computer te hebben wanneer ik op kamers ga.
Nou zijn er wel een aantal voorwaarden:
- Moet grafische programma's als photoshop, illustrator kunnen draaien
- Moet autocad aankunnen
- Moet zo licht mogelijk zijn (liefst onder de 2 a 1,7 kilo)
- Moet klein zijn (Groter scherm is handiger voor photoshop ect maar de mobiliteit vind ik belangrijker)
- Scherm het liefst 12.1 inch tot 14 inch.
- Moet stevig ect zijn. Gaat achterin de eastpack dus moet wel tegen een stootje kunnen.
- Liefst zo goedkoop mogelijk (onder de 1000 euro zal wel niet lukken maar zeker niet over de 2000 euro. Liefst zoveel mogelijk richting de 1000 euro (1200 oid)

Heb zelf gezocht maar kom er niet echt uit. Zijn zoveel mogelijkheden.
Begon met de Ibook maar hoorde dat CAD daar niet op draait, moet ik overgaan op Vectorworks en daar heb ik niet echt trek in.
Daarna de Sony vaio S3hp/ S4hp welke eigenlijk alles in zich hebben maar ook nogal aan de prijs zijn (1900 oid)

Wat zouden jullie me aanraden?? Waar heb je ervaring mee.
Alvast bedankt.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Heb je deze al door gelezen??
Notebook Best Buy Guide 2005.1: Inleiding

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 19:10
Ja ibook is idd erg leuk, en heeft pas een update gehad. En zoek ff op ADC student membership, daarmee kan je flinke korting krijgen op je ibookje :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja wel doorgelezen maar de Dell is niet meer te koop en bij de Dell guide staat de opvolger aangegeven als handig voor versturen van emails enz.
De Sony die erin genoemd wordt had ik al geselecteerd en de IBM is te duur (dacht boven de 2000 euro).
Bovendien worden daar de lichtere 14 inch laptops niet genoemd. Misschien bestaan die ook niet hoor maar dat zou ik niet weten.

@ Xandrios:
Als ik zeker wist dat de Ibook CAD kon draaien en als dat ook makkelijk te krijgen is zou de Mac zeker mijn voorkeur hebben.
Waar is trouwens info te vinden over die student aanbieding van de ibook 12 inch?

Verwijderd

Of de MSI S260/S270.

1 GB werkgeheugen erin proppen en je hebt een lichte krachtpatser (vooral bij de S270)

1300 Euro

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 22:35

ThaHandy

Discovery Channel

Toshiba lanceert mini-notebook Libretto

is klein weegt 1KG maar heeft een 7.2" scherm en kost veel :/

[ Voor 194% gewijzigd door ThaHandy op 15-09-2005 16:38 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Even voor de beeldvorming, waarom wil je perse een kleine laptop als je er CAD op moet gaan draaien. Ik vind/vond het altijd een crime om op een beperkte resolutie te moeten CAD'en ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:38:
Even voor de beeldvorming, waarom wil je perse een kleine laptop als je er CAD op moet gaan draaien. Ik vind/vond het altijd een crime om op een beperkte resolutie te moeten CAD'en ;)
Als ik grote tekeningen ect moet maken ga ik dat toch wel thuis doen waar ik wel een grote monitor heb staan of ga ik toch op zoek naar een pc op school.
Zit nu alleen vaak te zoeken naar een pc op school terwijl je in die tijd al veel hebt kunnen doen. Ook het mee kunnen nemen van tekeningen ect om daar te laten zien is erg makkelijk.

De grootste reden dat het een klein en licht model moet worden is dat ik geen zin heb om veel meer mee te sjouwen. Ben nu ongeveer 2 uur onderweg (4 uur per dag) dus vind dat best belangrijk :)
Medestudent heeft zo'n sony breedbeeld en die loopt gewoon krom om dat ding mee te nemen.

Denk alleen niet dat ik CAD er vaak op zal gebruiken, vooral indesign, illustrator ect om presentatie plaatjes en posters te maken.
Misschien dat 3D max ook gebruikt gaat worden maar dat zal niet zo vaak voorkomen.

Heb trouwens lang op een 15 inch tft geCAD en beviel best. Toen ik op m'n stage een 21 ich CRT scherm kreeg was het even wennen om terug te gaan naar die 15 inch maar opzich is het best te doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:34:
Of de MSI S260/S270.

1 GB werkgeheugen erin proppen en je hebt een lichte krachtpatser (vooral bij de S270)

1300 Euro
Hmz, ik zie hem alleen te koop bij PC zeeland waarvan nog geen reacties zijn. Heb je zelf ervaring met msi?
Ziet er trouwens wel mooi uit (ook niet onbelangrijk ;) )

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 22:37
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:31:
Waar is trouwens info te vinden over die student aanbieding van de ibook 12 inch?
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlInd :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
nouja, t is de store he
kijk anders ff hier

PSN: djmurcielago

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Spits schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:27:
Ja ibook is idd erg leuk, en heeft pas een update gehad. En zoek ff op ADC student membership, daarmee kan je flinke korting krijgen op je ibookje :)
In het Apple Talk subforum loopt een topic over die ibook/powerbook en er is ook een topic over switchers. Daarin komt ook het CAD verhaal aan bod. Daar wordt al geconcludeerd dat CAD op een mac bijna tot helemaal niet mogelijk is. Een mac is hier dan ook uit den boze, al helemaal omdat AutoCAD nou eenmaal alleen onder Windows draait.
Een 12" ibook is anders idd een leuk apparaatje voor een leuk prijsje, zeker met zo'n ADC membership.

Een nadeel aan kleine notebooks is toch wel de grafische kaart. Dat is vaak een Intel Extreme Graphics kaart in het geval van de Centrino notebooks en een vergelijkbare variant in de overige notebooks.
Die zijn heel erg leuk voor 2D en office werk maar of die ook toereikend zijn voor CAD werk is nog maar de vraag (dat zul je dus moeten uitzoeken).
Kom je bij de ATI en Nvidia kaarten terecht dan zit je vaak al op grotere notebooks met een 15" scherm.
Wat prijs betreft liggen 12" en 15" notebooks toch wel erg in dezelfde range, naar verhouding is zo'n 12" notebookje dus duur.

Als je een notebook achterin de rugzak (of schoudertas tegenwoordig) doet dan is het wel handig om een sleeve te kopen. Dit beschermd je notebook tegen krassen en het nodige geweld die het in zo'n tas te verduren krijgt.

Je roept iets van "zoveel mogelijkheden" echter als ik naar jouw wensen en eisen pakket kijk dan zie ik amper mogelijkheden. Ik begin pas echt veel mogelijkheden te zien als je her en der wat zaken laat vallen (budget omhoog, compactheid, gewicht...).

Voor CAD zou ik ook geen klein scherm willen, ook al zijn de tekeningen zo klein. Het kleine beetje AutoCAD wat ik gehad heb ging ook al op een 17" beeldscherm met een resolutie van 1024x768 en op school met een kleiner scherm. Dat werd heen en weer scrollen dus en dat vond ik weer wat minder. Op een gegeven moment begon me dat dus te irriteren. Je moet je dus gaan afvragen of je dit ook niet op den duur zult gaan hebben. Veel werken met de muis is niet zo erg goed voor je, dat is weer zo RSI bevorderend.

Vergeet ook niet de nodige accessoires die je misschien bij je laptop hebben wil (externe muis bijvoorbeeld, want die touchpad is leuk voor de navigatie in Windows maar een ramp met spelletjes en tekenwerk). Vergeet ook niet het gewicht van de poweradapter, die zit ook snel op een 500 gram of hij is weer zo groot.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

er is een groot 12" topic, wellicht kan je hier eens naar kijken.
Ik heb zelf geen idee wat voor resources een app als autocad nodig heeft, laat staan wat de licentie kost, maar wellicht is het handig evne te wachten op de dual-core laptos als je power nodig hebt. als autocad dat tenminste kan gebruiken.

een 12" heeft portabiliteit echt als grootste goed, maar je moet wel zorgen dat je, zoals mijn voorganger ook post, je bewust bent van het feit dat 1024*768 nou niet bepaald een lekker werkoppervlak is. Je 12" zou dan ook een extern beeldscherm moeten kunnen aansturen op een flinke resolutie, bijvoorbeeld 1600x1200 of nog hoger. Dat kan je tenminste op een 21" neerkwakken. daarnaast zou ik een muisje en keyboard daarbij klaarleggen. Dan kan je, als je thuis aan het werk bent, fatsoenlijk uit de voeten.

Kwa stevigheid heeft IBM de naam, maar met een sleeve kan je natuurlijk een boel ellende voorkomen. Mijn asus s5je heeft overigens al heel wat doorstaan zonder extra stevige sleeve en toch heel wat gesleep in te volle rugtassen..

ping 127.212.23.124

Verwijderd

autocad echt niet proberen draaien op 12". Zelfs op mijn oude 15" (1024*768) had ik eigenlijk amper meer dan mijn werkbalken, en dan zo'n idioot klein venstertje van 5 op 5 cm om nog in te tekenen.
Videokaart is niet echt vereist door Autocad. Onboard P3-vga kaartje draaide het zonder enig probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 19:33 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 19:33:
Videokaart is niet echt vereist door Autocad. Onboard P3-vga kaartje draaide het zonder enig probleem.
Werkt het ook nog goed als je er een externe 21" monitor aanhangt met de resolutie op 1600x1200 (as in, is het nog prima werkbaar bij complexere tekeningen)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus van plan er een externe monitor aan te hangen wanneer ik veel moet tekenen. Een 17 inch oid. Heb nu een paar jaar geautocad met een 17 inch crt en 15 inch tft en gaat prima. Als ik echt overzicht wil maak ik wel een plotje.

En ik zie er toch van af, van dat 12 inch. Heb er 2 geprobeert (apple ibook en toshiba m100) en vind het toch te klein. Daarom dus toch een 15.4 inch. Sony fs, ibm Z of HP nx8220. Wel groter maar dat moet dan maar ;) Bovendien scheelt het toch wel mooi in de kosten wat natuurlijk echt niet verkeerd is.

De lisentie van Autocad is inderdaad fors maar gelukkig hebben we de LE versie nog ;) Voor de 3d gebruik ik toch andere programma's

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 23:28 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:51:
[...]

Hmz, ik zie hem alleen te koop bij PC zeeland waarvan nog geen reacties zijn. Heb je zelf ervaring met msi?
Ziet er trouwens wel mooi uit (ook niet onbelangrijk ;) )
Ik heb hem twee weekjes geleden gehaalt bij www.sallandautomatisering.nl. Levertijd was ongeveer een weekje. De native resolutie is 1280*800. Het enige nadeel is mischien de ietswat mindere grafische kaart (ATI x300 met 64mb shared geheugen,alhoewel je het ook op 128mb shared kan zetten in je bios maar dan is 1GB ram toch wel aan te raden). Verder is de behuizing vrij stevig. Het is van alluminium met magnesium. Het ding voelt dan ook erg solide aan. Hij weegt 2.1 KG met een 8 cells batterij die het ongeveer 3.5 uur uithoud.

Er loopt ook een topic over de s2x0 serie van MSI.
[rml][ Ervaringen] MSI Megabook S2x0 series (deel 2)[/rml]

[ Voor 5% gewijzigd door Sphere- op 01-10-2005 14:43 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34
djmurcielago schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:04:
[...]

nouja, t is de store he
kijk anders ff hier
Ik was niet duidelijk genoeg denk ik. Als ik naar jouw link ga, krijg ik alle lifebooks te zien, maar in dit topic gaat het specifiek om een klein notebook, dus ik kom uit op de lifebook s2000. Die kan ik dus nergens vinden in een winkel en ook niet de pricewatch. 13,3" is een superformaat volgens mij, want 12" is net iets te klein en 15" is way too big.

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 20:38
ik heb sinds kort een FSC amilo M-1425

15,4 WXGA met 1gb ram en een grafische kaart van 128mb.
aanschaf viel mee 1088 euries.

misschien een optie

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties!!

Tis een sony FS 315 M geworden. Het scherm hiervan heeft de doorslag gegeven. 15,4 inch is toch wel erg relaxt en qua gewicht valt het mee.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

hoe kleiner hoe duurder he
je zit idd gauw in die klasse aan 1600euro en meer ex btw

is ook een relax dingetje wat je nu neemt :9
sony notebooks heersen, heb zelf een Compaq, maar verkoop er dagelijks een hoop, van alle merken,vandaar ;)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 22:03

Jrz

––––––––––––

Weet iemand waar je in NL de Sony X505, Sharp MM20 / 30 of een Panasonic let's note kan halen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

duidelijk verhaal ts

als ik jou was zou ik dan deze (in zwart?)
[rml][ Ervaringen] MSI Megabook S2x0 series (deel 2)[/rml]
+
een crumpler, hard skin (type school, in zwart?)
www.crumpler.nl

• RobbyNitroz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-09-2021
Ik heb net mijn 262 een weekje binnen en ik heb er 3 uur achter gezeten en ik verkoop hem. Ik ben net 5 maanden van mijn RSI af (aan beide onderarmen) en heb binnen 10 minuten last als ik met touchpath werk :'( :'( :'(

3 uur achter gezeten dus zit uiteraard geen enkel krasje of vlekje op!

Witte 262 met rode deksel!
100Gb HD
2Ghz duocore
1GB intern geheugen
8 cellen accu
us layout toetsenbord
windows xp prof multilangual
enz.

1409 euro voor betaald bij ALB computer (bon krijg je erbij)

voor 1200 vaste prijs mag je hemin haarlem ophalen
rob @ osairis.nl

altijd de laatste AMD-cpu op het laatste mobo met zoveel geheugen als erin past :-)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
RobbyNitroz schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:29:
Ik heb net mijn 262 een weekje binnen en ik heb er 3 uur achter gezeten en ik verkoop hem. Ik ben net 5 maanden van mijn RSI af (aan beide onderarmen) en heb binnen 10 minuten last als ik met touchpath werk :'( :'( :'(

100Gb HD
2Ghz duocore
1GB intern geheugen
8 cellen accu
us layout toetsenbord
enz.

rob @ osairis.nl
Dat zal je dan met alle laptops hebben hoor, beter gewoon een losse muis aansluiten!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ppl
  • Niet online

ppl

Ramon de Jesus schreef op maandag 10 juli 2006 @ 11:27:
[...]

Dat zal je dan met alle laptops hebben hoor, beter gewoon een losse muis aansluiten!
Dat zal hij inderdaad met alle laptops hebben en waarschijnlijk ook wanneer hij een losse muis aansluit. Beter is muizen met iets van een tablet of trackball.

Waarschijnlijk zal hij het met typen ook wel hebben en dan is een wat grotere laptop fijner omdat die ook een iets groter toetsenbord heeft. Ook hier kun je dan weer beter een extern toetsenbord erop aansluiten.

Er zijn ook diverse RSI tools zoals Workrave (www.workrave.org) waardoor je de verplichting tot het nemen van een pauze kunt opleggen. Kan ook weer net even wat schelen.

RSI is nou eenmaal erg lastig, vooral met die laptops.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

RobbyNitroz schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:29:

100Gb HD
2Ghz duocore
1GB intern geheugen
8 cellen accu
us layout toetsenbord
enz.

rob @ osairis.nl
Voor een Vraag & Aanbod hoef je niet dit topic te kicken, dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.