Toon posts:

Versatel 20MB / Ethernet instellingen 100Mbs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Mijn instellingen van mijn versatel abonnement staan verkeerd ( 10 Mbs full duplex ) en kan dit niet wijzigen naar 100mbs full duplex om daadwerkelijk mijn maxx snelheid te halen.
De monteur had het al getest met zijn lap top en daar haalde hij 16 Mbits. Zelf haal ik maxx 10Mbits omdat mijn ethernetkaart op 10Mbs full duplex staat geconfigureerd. Als ik deze wil veranderen op b.v 100Mbs full / half / auto duplex gaat mijn windows haperen en krijg ik de melding dat er een of meerdere kabels niet zijn aangesloten.
Ik heb 2 ethernetkaarten van het merk REALTEK RTL8139.

Oplossingen die ik zelf al geprobeerd heb.

Ik heb zelf de bekabeling samen met de monteur getest ( CAT 5 ) met een tester.
Heb mijn windows opnieuw geinstalleerd en geprobeerd de ethernetkaart te verwijderen en opnieuw te instaleren dit mocht echter ook niet baten.
Geprobeerd van poort te veranderen, stond eerst op poort 3 op me modem en nu op poort 4 ( poort 1 en 2 zijn voor de multimedia kast )
Heb ook nieuwe bekabeling geprobeerd.
Mijn modem meerdere malen gereset.

Wie o wie kan mij helpen!!! :'(
Ik ben helaas zelf niet zo technisch :'(

Verwijderd

En wat als je de speed/duplex op auto zet? Dan pakt hij degene afhankelijk van je router/modem. Mocht hij dan nog geen 100 pakken, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je router/modem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:26:
En wat als je de speed/duplex op auto zet? Dan pakt hij degene afhankelijk van je router/modem. Mocht hij dan nog geen 100 pakken, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je router/modem.
Helaas, als ik hem op auto zet, begint mijn windows te haperen en het uiteindelijke resultaat '' een of meerdere netwerkadapters zijn niet aangesloten'' .

Verwijderd

Ik weet niet precies wat je onder haperen verstaat, maar doet hij dat ook als je de stekker er niet in hebt zitten en hem op auto hebt staan?

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat doet je pc als de netwerkkaart op auto/auto zet? En anders zou ik gewoon een fatsoenlijk merk netwerkkaart halen. Een 3Com of Intel is eigenlijk altijd probleemloos. Ze zijn duurder, maar in mijn ervaring een stuk stabieler en dat rechtvaardigd de duurdere prijs wel.

Verwijderd

teigetjuh schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 08:07:
wat doet je pc als de netwerkkaart op auto/auto zet? En anders zou ik gewoon een fatsoenlijk merk netwerkkaart halen. Een 3Com of Intel is eigenlijk altijd probleemloos. Ze zijn duurder, maar in mijn ervaring een stuk stabieler en dat rechtvaardigd de duurdere prijs wel.
Die Realtek is echt zo heel slecht nog niet hoor, zeker voor dit soort dingen zou hij gewoon moeten werken. Die chip zit op duizenden, zo niet honderdduizenden moederborden :)

@TS, gebruik je wel de nieuwste driver? Staan er nog vreemde meldingen in Device Managers (of uitroeptekens of zo)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al de nieuwe drivers geinstalleert van realtek.
Als ik de stekker uit mijn ethernet kaart haal, hapert hij niet.
De instellingen van mijn ethernet kaart zijn gewoon standaart, auto kan hij geen verbinding vinden, op 100Mbs zijn er geen netwerkkabels aangesloten, en op 10 Mbs heb ik verbinding.

In de configuratie van van mijn ethernetkaart, lijst waar je auto, 100/10 Mbs kan instellen staan nog meer opties, waar je enable/disable kan kiezen, heeft het mischien daarmee te maken?
Of is mijn modem defect?

Het vage ervan vind ik dat mijn windows gaat haperen als ik 100Mbs instel. Als of het zo al mijn CPU gebruikt om signalen van uit mijn modem te vinden.

Verwijderd

Als hij dan niet hapert zonder de stekker erin, dan lijkt het mij in ieder geval niet aan de drivers/chipset te liggen.

Wellicht is de connector op je moederbord niet helemaa ok meer, of is de stekker wat lam zodat deze er niet meer helemaal goed in blijft zitten. Je zou eens kunnen kijken achterop je computer of het lampje constant blijft branden als je de stekker een beetje 'heen en weer' beweegt in de connector. Als hij niet constant blijft branden is het contact waarschijnlijk niet helemaal goed meer en moet je even een andere kabel pakken (tenzij je connector op je mobo een beetje gaar is). Of zijn de contacten op de connector van je mobo misschien niet helemaal schoon (even reinigen dan).

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 13:03
Zet hem eens op 100Mb/Half duplex, of heb je dat al geprobeerd?

HODL

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:12:
Als hij dan niet hapert zonder de stekker erin, dan lijkt het mij in ieder geval niet aan de drivers/chipset te liggen.

Wellicht is de connector op je moederbord niet helemaa ok meer, of is de stekker wat lam zodat deze er niet meer helemaal goed in blijft zitten. Je zou eens kunnen kijken achterop je computer of het lampje constant blijft branden als je de stekker een beetje 'heen en weer' beweegt in de connector. Als hij niet constant blijft branden is het contact waarschijnlijk niet helemaal goed meer en moet je even een andere kabel pakken (tenzij je connector op je mobo een beetje gaar is). Of zijn de contacten op de connector van je mobo misschien niet helemaal schoon (even reinigen dan).
Heb het gedaan, lampje blijft branden.
Heb ook connectoren schoongemaakt.
Zit de chipset( mischien een hele domme vraag ) op mijn ethernet kaart? of waar me ethernet kaart verbinding op maakt in me comp?

Ik heb een onboard realtek ethernetkaart, en een gloednieuwe die je er zelff in kan zetten.
En op alle 2 verschijnen de problemen.

Verwijderd

Als de tip van Ralphie ook niet werkt, verwijder dan even die ene Realtek kaart zodat je alleen je onboard op je pc hebt zitten.

De chipset zit op je mobo/PCI-kaart (zo'n zwart vierkant blokje, IC genoemd, op je mobo of PCI-kaart).

Verwijderd

Topicstarter
Ralphie schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:14:
Zet hem eens op 100Mb/Half duplex, of heb je dat al geprobeerd?
Jah heb deze ook al geprobeerd, had het idd ook moeten vermelden.
Mijn internet doet het alleen op 10Mbs full duplex.

Ik ben er al 2 weken mee bezig om het inorde te krijgen, en hulp van versatel krijg ik niet echt.
Na 30 min aan de telefoon gezeten te hebben, kunnen ze me alleen vertellen wat er op hun site staat. De standaard instelling staan goed, dus schieten we een storing in. De klant word ook niet op de hoogte gesteld omdat zij het bevoegdheid niet hebben om klanten te bellen. Dus kan je weer zelf achteraan gaan ( 30 min 0900-0440440 25 cent per minuut + de kosten van je mobiele telefoon ).

In google heb ik ook geprobeerd antwoorden te vinden, maar helaas.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10

WouterG

Dit is geen ondertitel

Domdomdom, slecht gelezen. Sorry.

[ Voor 134% gewijzigd door WouterG op 16-09-2005 10:58 ]

• Murtceps
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Ik heb ooit ook zo'n probleem gehad. 10/100 Realtekje wat alleen werkte op 10Mbit. 100 deed hij het niet en ging niet werken ook, rare foutmeldingen enzo. Op LAN-party een aantal lui naar laten kijken maar ze kwamen er niet uit. Waarschijnlijk combinatie mobo en realtek chip ofzo. Was heel vreemd igg.
Oplossing was dat ik er maar een 3Com 10/100 kaart ingezet heb wat dus wel gewoon werkte.

Verwijderd

Topicstarter
Murtceps schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 11:01:
Ik heb ooit ook zo'n probleem gehad. 10/100 Realtekje wat alleen werkte op 10Mbit. 100 deed hij het niet en ging niet werken ook, rare foutmeldingen enzo. Op LAN-party een aantal lui naar laten kijken maar ze kwamen er niet uit. Waarschijnlijk combinatie mobo en realtek chip ofzo. Was heel vreemd igg.
Oplossing was dat ik er maar een 3Com 10/100 kaart ingezet heb wat dus wel gewoon werkte.
Thanks, ga het ook proberen, als het niet lukt breng ik de 3 com kaart weer terug.
Ik laat het jullie allemaal weten, het liefst vandaag nog.

Verwijderd

Topicstarter
Dit linkje is gewoon dit forum, volgens mij is er iets fout gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 11:46:
[...]

Dit linkje is gewoon dit forum, volgens mij is er iets fout gegaan.
Ow zie het al,,, dom van me,

Jeps, heb dit ook al geprobeerd voor dat ik een tweede ethernetkaart aan had geschafd.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die monteur kan wel denken dat z'n kabel goed is, maar bij sommige netwerkkaarten heb je alleen 10Mb als hij 1 op1 zit met de kleurtjes.
Met gedraaide aders (meestal groen en oranje in 1 stekkertje met elkaar verwisseld) werkt 100Mb wel.
Ik heb hier ook zo'n Realtek kaartje met RTL8139 chipset die afhankelijk van de kabel 10Mb (1 op 1 kabel) of 100Mb (gedraaide kabel) doet ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

Verwijderd

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:22:
Die monteur kan wel denken dat z'n kabel goed is, maar bij sommige netwerkkaarten heb je alleen 10Mb als hij 1 op1 zit met de kleurtjes.
Met gedraaide aders (meestal groen en oranje in 1 stekkertje met elkaar verwisseld) werkt 100Mb wel.
Ik heb hier ook zo'n Realtek kaartje met RTL8139 chipset die afhankelijk van de kabel 10Mb (1 op 1 kabel) of 100Mb (gedraaide kabel) doet ;)
Gedraaide kabel heet toch crosscable?

Bijde stekkertjes zien het zelfde uit, 1 op 1 neem ik aan.
Codering ziet als volgt uit aan bijde uiteindes.
-orange heel
-orange half
-groen heel
-groen half
-blauw heel
-blauw half
-bruin heel
-bruin half

Is dit goed? of moet het anders?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met zo'n kabel ging het bij mij dus fout, overigens niet haperend, maar gewoon geen 100Mb verbinding en wel een stabiele 10Mb.
Een gedraaide kabel ziet er zo uit:

oranje (half)
oranje
groen (half)
-
-
groen
-
-

groen (half)
groen
oranje (half
-
-
oranje
-
-

Er worden maar 4 aders gebruikt waarvan 2 omgewisseld zijn, de rest mag 1 op 1 zijn.
Ik vermoed dat een kabel als deze wel een goede 100Mb verbinding geeft bij zo'n RTL8139.
Slimmere kaarten kunnen zo'n omwisseling herkennen en corrigeren, de Realtek kan dat niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 14:05
Realtek is gewoon een klotemerk. Je krijgt waar je voor betaald kosten niet voor niks 5 euro en een goeie 3com 50 euro.

Haal is gewoon een andere kaart en kabel.

• Murtceps
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Valt wel mee, kleine 25 euro heb je een goeie 3Com 3C905 10/100 kaart. Zou dat gewoon eerst ff proberen.

Verwijderd

Ik heb hier anders nog nooit problemen gehad met Realtek en die kan je ook niet zomaar de schuld geven van dit probleem. Als bijvoorbeeld een mobo-fabrikant een Realtek chipset gebruikt en deze verkeert implementeert op het mobo dan is Realtek niet de veroorzaker van het probleem maar de mobo-fabrikant. Flamen naar Realtek lijkt me dus niet echt nodig :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 12:53:
[...]

Gedraaide kabel heet toch crosscable?

Bijde stekkertjes zien het zelfde uit, 1 op 1 neem ik aan.
Codering ziet als volgt uit aan bijde uiteindes.
-orange heel
-orange half
-groen heel
-groen half
-blauw heel
-blauw half
-bruin heel
-bruin half

Is dit goed? of moet het anders?
Beeerrrr... Interferentie kabel!!!! dat is NOOIT goed..

goede volgorde.

-oranje (half)
-oranje
-groen (half)
-blauw
-blauw(half)
-groen
-bruin(half)
-bruin

anders heb je één en al storing op die kabel. (beide helften moeten zo zijn voor een straight-kabel)
ik zal eerst die kabel goed maken voordat je de netwerkadapters vervangt.

[ Voor 10% gewijzigd door nIghtorius op 16-09-2005 14:34 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een Linksys netwerk kabel gekocht,, geen resultaat.
Zal later even de stekkers inorde maken, kijken of het resultaat levert.

alvast bedankt jongens

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zat nog ff verder te kijken waarom het destijds niet goed ging bij mij, dat was een pc-pc verbinding, vandaar de crosscable (modem/router kan hier wel mee omgaan) en tevens de verwisseling zoals Nightorius beschrijft.
Nightorius heeft de juiste kabel layout gepost, wel een verwisseling van aders, maar zo dat de send en receive ader ieder in een eigen getwist paartje zitten.
Dat de pc van TS 'stottert' bij 100Mb vind ik wel vreemd, iig heeft de monteur van Versatel de kabel(s) niet op de juiste manier gemaakt.

Verwijderd

je moet toch toegeven dat realtek niet een super geweldig merk is.. :)...

het kan best zo zijn dat je probleem wel degelijk ligt in je netwerkkaart. test gewoon eens een 3com of intel , dit zijn kwalitatief betere nics..

• Hakkie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 20:36
Je hebt toevallig geen 100mbit switchje liggen? Zo ja, dan zou je de pc daarop aan kunnen sluiten om te zien of dan wel 100mb/full wil werken. Is dat het geval, dan ligt het aan (de instellingen van) je ADSL-modem of de kabel tussen modem en pc (ervanuit gaande dat je de switch met een andere kabel test)

Verwijderd

Topicstarter
En tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,,,,,

100MBbs FULL DUPLEX, idd jongens het lag aan mijn bekabeling.

Mijn probleem is opgelost.

Bedankt jongen
:)
Pagina: 1