[Showcase] Groningen Bij Nacht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Zo, even een beetje uitleg vooraf: een vriend van me wilde nog ff wat gaan eten bij de gele M. Prima, ik ging wel ff mee, meteen maar m'n camera met Peleng 8mm mee om aan hem te laten zien. Na de ongezonde hap kwam ik op het idee om ff een beetje rond te sjouwen en wat foto's te maken. De resultaten vond ik goed genoeg voor een showcase. :)

Alle foto's zijn dus gemaakt met een 8mm Fisheye, maar nabewerkt danwel gecropt zodat ze er iig niet allemaal hetzelfde uitzien. De diafragmawaarden staan niet in de EXIF aangezien de lens volledig manueel is. Het merendeel is geschoten op F/3.5..... op F/8 is de lens weliswaar een stuk scherper, echter zat ik dan ook met gigantische lensflares van de straatverlichting. En die staat al snel in beeld met zo'n grote beeldhoek. Wat me erg positief opviel is dat het ontbreken van een statief geen echt probleem vormde, door de korte lens is 2sec uit de losse hand nog wel te doen als je een beetje een vaste hand hebt. En met een statief loop je een risico dat het statief zelf op de foto komt. 8)

Afijn, genoeg geluld, hier zijn de foto's:

Update: nu geresized in Photoshop en #5 opnieuw uit de RAW-converter gehaald.

[1]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3509-border.jpg

[2]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3540-border.jpg

[3]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3545-border.jpg

[4]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3552-border.jpg

[5]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3561-border.jpg

[6]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3562-border.jpg

[7]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3570-border.jpg

[8]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3576-border.jpg

[9]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3585-border.jpg

[10]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/GroningenNacht/_MG_3586-border.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnGizmo op 16-09-2005 01:02 ]

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

#1 en #8 kunnen me wel boeien. De rest wat minder omdat dat toch wel erg standaard nightshot stadsplaatjes zijn. #1 steekt daar bovenuit vanwege de lucht die je nog mee hebt gekregen. Hetzelfde geldt voor #8. Alleen jammer dat op #8 het grote gebouw volledig is dichtgelopen. Al met al geen gekke showcase!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Had het zo nog niet eerder gedaan, dus als het doorgaat voor standaard nightshot ben ik iig al erg tevreden. Over #8: dat hoge gebouw (het Groningen Museum) is echt bizar fel verlicht 's nachts. Heb al een keer een vergalde foto van de maan gemaakt op m'n eigen plat dak omdat dat gebouw er nog net op stond. 8)7

Verwijderd

Leuk om sommige punten te herkennen. Voel me niet zo vertrouwd om met zo'n dure cam door de stad te lopen..you never know ;)

Maar zitten een paar leuke shots bij :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik ben geen kleine jongen en met die vriend (met discotheek-ervaring) erbij moeten ze al rare dingen doen om m'n camera mee te nemen. Maar in m'n eentje of met m'n vriendin was ik daar idd niet rond gaan sjouwen.

Verwijderd

Op zich grappig, maar jammer dat je ze niet op een statief hebt geschoten. Dan hadden ze wat helderder geweest :) Voor de rest had ik wat meer van de sfeer willen zien die je bij #1 heb vastgelegd.

Verwijderd

hmmm, die kleuren zijn wel erg wazig, zal wel door de belichting komen, maar het is wel jammer. Verder zijn het wel aardige plaatjes, idd standaar night-shots. Die fish-eye maakt het allemaal wel een stukje leuker allemaal, vooral plaat 1 is erg goed gelukt. Daar vervaagt het licht ook niet zo.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:20:
Op zich grappig, maar jammer dat je ze niet op een statief hebt geschoten. Dan hadden ze wat helderder geweest :) Voor de rest had ik wat meer van de sfeer willen zien die je bij #1 heb vastgelegd.
Dan had die vriend wat sneller moeten eten bij de Mac. :D Maar ik weet nu iig waar ik op moet letten volgende keer.

De kwaliteit heeft ook nog wat geleden bij het verkleinen met BorderMaker. Ik zal even kijken of ik ze nog wat scherper kan krijgen in klein formaat.

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:13:
Ik ben geen kleine jongen en met die vriend (met discotheek-ervaring) erbij moeten ze al rare dingen doen om m'n camera mee te nemen. Maar in m'n eentje of met m'n vriendin was ik daar idd niet rond gaan sjouwen.
In Groningen niet rondlopen met je camera??

Groningen is het veiligste stukje Nederland dat ik ken.......... of ben ik nu zo naïef?

Ontopic:

Mooie foto's........... In mijn 3 jarig inwonerschap in Groningen heb ik toch wel een voorliefde voor deze stad opgebouwd. Leuk om eindelijk eens wat mooie foto's ervan te zien.

Jorryt

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:34:
[...]

Dan had die vriend wat sneller moeten eten bij de Mac. :D Maar ik weet nu iig waar ik op moet letten volgende keer.

De kwaliteit heeft ook nog wat geleden bij het verkleinen met BorderMaker. Ik zal even kijken of ik ze nog wat scherper kan krijgen in klein formaat.
Bordermaker vreet behoorlijk wat van je scherpte op, daar _niet_ laten resizen. Reken even de maten ex borders uit voor PS en doe het daar even met het handje :)

Met name nummer 1 vind ik mooi, mooie heldere kleuren. Je hebt een beetje een veel de fisheye gebruikt heb ik het idee. De rest is vrij standaard, behalve nummer 2. Die kan me op de een of andere manier wel boeien, maar ik kan dus niet uitleggen waarom 8)7

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ben het wel eens met neo en koraks, het zijn vrij standaard foto's die het van de fisheye moeten hebben om een beetje interessant te worden :)
Hoezo zijn bij 3 trouwens de groene lichten in het verkeerslicht blauw? Ietwat verkeerde whitebalance? En jammer dat 5 iets te fel is, die had wel een paar tandjes belichtingscomepensatie kunnen gebruiken

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:14:
[...]

Bordermaker vreet behoorlijk wat van je scherpte op, daar _niet_ laten resizen. Reken even de maten ex borders uit voor PS en doe het daar even met het handje :)
Gaan we ff proberen. :) Zo, nu alles in Photoshop geresized, ff een action gemaakt. Scheelt idd een hoop, al stond nog wel de compressie op 3x progressive, dus daar valt ook nog wat winst te behalen.
Met name nummer 1 vind ik mooi, mooie heldere kleuren. Je hebt een beetje een veel de fisheye gebruikt heb ik het idee. De rest is vrij standaard, behalve nummer 2. Die kan me op de een of andere manier wel boeien, maar ik kan dus niet uitleggen waarom 8)7
Ik had niks anders bij me dan die fisheye, het hele idee kwam spontaan. En voor Tonio heb ik #5 nog ff opnieuw uit de RAW-converter getrokken.

Eventueel op F5 duwen om de veranderingen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 14:23
Wel funny, maar er zijn toch echt leukere stukjes grun die je kan schieten. Grote Markt s'avonds laat midden op de grote ster en dan alle kanten op? erg koel met alle neon om je heen.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zie een Olympische koploper op 1 van de foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik vind 1 en 7 erg cool.

Bij 7 is het net of de Borg zich over het station ontfermt, erg netjes, maar er zijn misschien leukere plekken idd, maar aan de andere kant ook niet. Emmasingel zou ook erg leuk kunnen zijn met fish denk ik en dan een 360 pano ervan ofzo, thumbs up!

offtopic:
met jou wil ik best in de trein naar Zutphen zitten, fotografische creativiteit gaat boven de merken rel hoor :p

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
WhizzCat schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 07:56:
Ik vind 1 en 7 erg cool.

Bij 7 is het net of de Borg zich over het station ontfermt, erg netjes, maar er zijn misschien leukere plekken idd, maar aan de andere kant ook niet. Emmasingel zou ook erg leuk kunnen zijn met fish denk ik en dan een 360 pano ervan ofzo, thumbs up!
Het doel was op zich ook meer "rondje lopen en wat foto's maken" dan "karakteristieke kenmerken van Groningen vastleggen". Alleen het Groninger Museum bij nacht had ik nog op m'n lijstje, kan ik nu afvinken.
offtopic:
met jou wil ik best in de trein naar Zutphen zitten, fotografische creativiteit gaat boven de merken rel hoor :p
Ik voel mij vereerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, als je een fisheye gebruikt bij nacht lijkt het al snel wat, maar er zit weinig spanning in de foto's.
Foto 1 is een van de mooiere plekken van Groningen, dus richten maar en je krijgt vanzelf iets moois, zeker bij nacht.

Fisheye wordt pas echt spannend als je onderwerpen isoleerd met interessante opnamestandpunten.
Bijvoorbeeld; alleen een stoplicht vanaf de grond gefotografeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30
Bekende dagelijkse plekken :+ Alleen had je inderdaad wel wat 'spannender' zaken kunnen schieten. Op deze plekken heb je rond dat tijdstip wel alle rust, maar in de stad (grote markt, vismarkt etc.) wil dat dan ook prima.

Soms vind ik het jammer dat ik geen statief heb, want uit de losse hand ga ik niet beginnen aan nachtfoto's.

En voor degene die z'n angst/verontrusting uitte: Groningen is geen enge Amsterdamse buitenwijk of zo, hier kun je nog zorgeloos rondlopen hoor :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14
Persoonlijk vind ik niet dat je de mooiste plekjes van Groningen hebt opgezocht en ook veel foto's zijn genomen van een redelijke afstand.

Ga de volgende keer gewoon naar de Grote Markt of Vismarkt en schiet daar wat plaatjes. Grote kans dat je net een lekkere chick op de gevoelige plaat krijgt :P

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis d'Olle Grieze.

Die van het museum vind ik wel weer mooi.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Snowwie schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 21:21:
Persoonlijk vind ik niet dat je de mooiste plekjes van Groningen hebt opgezocht en ook veel foto's zijn genomen van een redelijke afstand.

Ga de volgende keer gewoon naar de Grote Markt of Vismarkt en schiet daar wat plaatjes. Grote kans dat je net een lekkere chick op de gevoelige plaat krijgt :P
Nogmaals, het was ook niet de bedoeling om de mooiste plekjes op te zoeken. En aan de Vismarkt woon en ik, en als je dat iedere dag uit je raam ziet gaat het bijzondere er wel redelijk vanaf. :)
Pagina: 1