metaalgeluid uit low-bitrate mp3 verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• thijs77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Iemand heeft voor mij een paar lp's op cd gezet. Hij heeft ze echt gecodeerd naar WMA 96 bitrate.

Bij veel nummers hoor je dus zo'n metaalachtig geluid er doorheen lopen.

Mijn vraag, zijn er programma's die dat kunnen verwijderen. Heb zelf adobe audition geprobeerd, maar hierin kan ik het niet vinden of ik kijk niet goed genoeg.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je moet de lp's opnieuw rippen. Verder is er geen manier de verdwenen kwaliteit terug te toveren.

Siditamentis astuentis pactum.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 07:39
Een beetje achtergrondruis kun je er met adobe audition prima uit krijgen, maar ik ben bang dat dit metaalachtige geluid zich niet laat verwijderen zonder de muziek hoorbaar aan te tasten.

• thijs77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
OK, bedankt.

Het is niet zo ernstig maar vroeg het me gewoon af. Thanks again

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
Sjees, wat dom om dan 96kbit te doen!? Al dat werk voor niets?

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 16:28
Maar zo passen er wel lekker veel LP's op 1 CD natuurlijk! >:) :Y)

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

De meeste filters voor het verwijderen van bijgeluiden werken net op het principe dat er teveel informatie in het bestand zit (bijvoorbeeld ongewenste ruis en tikken). Bij compressie als mp3 en wma zijn de bijgeluiden echter afkomstig door een gebrek aan extra informatie. Door de zeer sterke compressie is er gewoon zoveel informatie weggevallen dat het geluid niet natuurlijk meer klinkt. En hoewel er wel algoritmen zijn zoals interpolatie die (beperkt) verloren gegane informatie kunnen benaderen werkt dit principe niet bij mp3 en wma door de gebruikte compressietechniek.

Wat weg is, komt niet meer terug... Dus dat wordt opnieuw rippen en dan met een degelijk compressieformaat (lees: niet wma) en al helemaal niet aan zo'n lage bitrate.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is meer iets voor AV :) Verder is wat meer eigen inzet ook wel enigsinds gewenst; je hebt 1 programma geprobeerd; maar er zijn nog veel meer pakketten volgens mij :) Verder is een voorbeeld sample wellicht handig voor de analyse wat er precies foutzit? :)

SA > AV

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1