Mac mini icm. externe harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 22:12
Ik heb vandaag mijn oude trouwe imac g3 ingeruild voor een mac mini 1.25GHz.
Ik wil hier graag een externe harddisk op aansluiten omdat het de snelheid flink zou bevorderen.
Ik heb dus een usb behuizing van sweex voor 3,5" schijven die ik met mijn windows bak gebruikte voor opslag. deze schijf bleef echter altijd draaien zelfs als hij niet in gebruik is. dit is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de levens duur van de schijf.

nou zie ik hier vaak dat mensen met een externe schijf werken, weet iemand of een usb schijf ook in sleepmode kan icm. os X ? (net als een interne schijf) of word deze steeds aan/uit gezet?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mijn firewire LaCie D2 en F.A. Porsche schijven doen dat wel in ieder geval.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

steeds stoppen en starten is ook niet goed voor een schijf.... volgens mij kan je em juist beter laten draaien, omdat opwarmen en afkoelen voor meer slijtage zorgt dan blijven draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• justinb81
FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:34:
steeds stoppen en starten is ook niet goed voor een schijf.... volgens mij kan je em juist beter laten draaien, omdat opwarmen en afkoelen voor meer slijtage zorgt dan blijven draaien.
Ook als de computer uitstaat? lijkt me sterk.
een hardeschijf heeft toch een max aantal draai uren die hij kan maken?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

justinb81 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:38:
[...]

Ook als de computer uitstaat? lijkt me sterk.
een hardeschijf heeft toch een max aantal draai uren die hij kan maken?
alsie uit staat niet, ok....
maar vaak aan en uit schakelen is schadelijker voor een harddisk dan laten draaien.
elke dag een keer aan gaan en weer uit is nog wel ok, maar steeds ivm powersaving opties aan en uit is slecht.
daarnaast zijn de draaiuren van een schijf gemiddeld een totaal van 5 jaar. voor die tijd heb jij je schijven waarschijnlijk al lang vervangen, puur omdat ze te klein worden.

• justinb81
Dus ik kan beter mijn harddisk nooit meer uitzetten?

Kan ik dan beter een firewire of usb2.0 harddisk behuizing erbij kopen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

justinb81 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 15:27:
Dus ik kan beter mijn harddisk nooit meer uitzetten?

Kan ik dan beter een firewire of usb2.0 harddisk behuizing erbij kopen?
nooit meer uitzetten is natuurlijk overdreven, maar zolang je Macje aan staat lijkt mij het beste.
en firewire heeft een betere responsetijd voor zover ik weet. ook als je meerdere apparaten aansluit blijft de snelheid van firewire gelijk, en bij USB neemt het af omdat je dan bandbreedte moet delen.

• justinb81
Ok, het word dus firewire.

Het probleem waar ik mee zat was dus dat apple adviseert om je computer in sleep mode te zetten ipv. helemaal uitzetten. tenzij je op vakantie gaat. als de harddisk dan vrolijk blijft doordraaien lijkt me dat niet fijn.
Maar als ik de harddisk handmatig uitzet en ik vergeet s'ochtends om hem eerst aan te zetten voordat ik het toetsenbord aanraak heb ik een probleem lijkt me.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:34:
Alleen komt dit verhaal niet helemaal overeen met wat de fabrikanten van (desktop) harddisks zeggen. Die stellen namelijk de gegeven levensduur bij een maximale werklast van iets van 8 uur per dag.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
justinb81 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:03:
Maar als ik de harddisk handmatig uitzet en ik vergeet s'ochtends om hem eerst aan te zetten voordat ik het toetsenbord aanraak heb ik een probleem lijkt me.
Wat bedoel je precies?
Externe harde schijven kan je gewoon aanzetten als je Mac al aanstaat hoor, het is (allang) niet (meer) zo dat je per se eerst je harde schijf aan moet zetten en dan pas je Mac aan moet zetten. Dat was vroeger wel het geval bij SCSI-apparaten, maar gelukkig zijn we dat tijdperk voorbij :+

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Martin Sturm schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:32:
[...]

Alleen komt dit verhaal niet helemaal overeen met wat de fabrikanten van (desktop) harddisks zeggen. Die stellen namelijk de gegeven levensduur bij een maximale werklast van iets van 8 uur per dag.
dat zeg ik ook niet.
ik zeg dat meermaals aan/uit slecht is. dus als je powersave/sleep gebruikt (bijv na 15 minuten hdd uitschakelen als er geen activiteit is).
sochtends aan en savonds weer uit is niet zo slecht.

• justinb81
wilko2 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:37:
[...]

Wat bedoel je precies?
Externe harde schijven kan je gewoon aanzetten als je Mac al aanstaat hoor, het is (allang) niet (meer) zo dat je per se eerst je harde schijf aan moet zetten en dan pas je Mac aan moet zetten. Dat was vroeger wel het geval bij SCSI-apparaten, maar gelukkig zijn we dat tijdperk voorbij :+
Ik bedoel dat ik osx van de externe schijf wil booten en draaien ipv. de interne laptopschijf omdat dit een aanzienlijke snelheidswinst opleverd. dus niet alleen maar voor opslag.
Dus de mac kan niet aan als die schijf uitstaat. ik weet niet wat er gebeurd als ik de mac uit de slaapstand haal terwijl de externe schijf uitstaat.

Ik zoek dus een programma of een externe schijf dat de schijf in slaapstand zet als de mac zelf ook in slaapstand gaat

• Ronald_B
  • Laatst online: 15:12
Volgens mij levert booten van de externe disk helemaal geen snelheidswinst op. zoek maar een goed. die USB of firewire verbinding heeft namelijk lang niet zo'n hoge doorvoer snelheid als de interne ide verbinding.

• justinb81
Even wat gebruikers ervaringen:
Bierkameel schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:11:
[...]

Van 512 naar 1024 was ook een grote vooruitgang omdat ik nogal veel open hebt staan en dingen progs gebruik die nogal wat geheugen lusten (Firefox in een fototopic) en dan merk je het zeker.

Ik boot nu ook van een externe FW schijf omdat deze veel sneller is dan het interne schijfje en nu is mn macje lekker snel voor weinig geld :)
Exirion schreef op woensdag 14 september 2005 @ 00:37:
[...]

Het is wel sneller maar het zit ook voor een deel tussen je oren. Ik heb in het verleden al gemerkt dat werken achter een terminal zonder harddisk op de universiteit baggertraag aanvoelde terwijl er verderop ook systemen met eigen harddisk stonden die objectief gezien nauwelijks sneller waren. Het geratel van de harddisk gaf je echter een indruk van wat er gebeurde en veel geratel geeft de indruk van een sneller systeem ;)

De Mini hoor je nauwelijks vergeleken met een externe 3,5" schijf, en het is vooral de akoestische feedback die het laat lijken alsof er ineens veel meer gebeurt. Al met al is een Firewire schijf zeker de moeite waard voor wat snelheidswinst, maar vooral voor capaciteitsuitbreiding.

Mijn eigen Mini is nou juist voor het simpele werk wat ik veel doe: beetje internetten, muziek draaien, mailen, msn en irc. Daarbij is stilte en comfort vooral van belang. Voor performance heb ik de PC nog :)
waarorm zitten ze dan te liegen volgens jou? ;)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ronald_B schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 08:40:
Volgens mij levert booten van de externe disk helemaal geen snelheidswinst op. zoek maar een goed. die USB of firewire verbinding heeft namelijk lang niet zo'n hoge doorvoer snelheid als de interne ide verbinding.
Nu heb je het dus alleen maar over de verbinding.
Hoe snel (naja, langzaam eigenlijk) denk je dat de interne hdd van een Mac Mini standaard is. Zoek dat maar eens op ;)
Een firewire hdd levert wel degelijk een prettige snelheidswinst op.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

justinb81 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 21:56:
[...]

Ik bedoel dat ik osx van de externe schijf wil booten en draaien ipv. de interne laptopschijf omdat dit een aanzienlijke snelheidswinst opleverd. dus niet alleen maar voor opslag.
Dus de mac kan niet aan als die schijf uitstaat. ik weet niet wat er gebeurd als ik de mac uit de slaapstand haal terwijl de externe schijf uitstaat.

Ik zoek dus een programma of een externe schijf dat de schijf in slaapstand zet als de mac zelf ook in slaapstand gaat
De Maxtor uit mijn sig doet dat dus, die gaat netjes uit als ik de mini uitzet en ook weer aan als ik de mini aandruk :)

Alle proemn in n drek

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ronald_B schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 08:40:
Intern
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Interndisk.jpg
Extern
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Maxtor.jpg
Dit zijn mij schijven, zoals je kan zien is het bijna 2 keer zo snel.
Qua gevoelssnelheid is het wel 5 keer zo snel omdat alles gewoon veel sneller start :)

Alle proemn in n drek

• justinb81
Bierkameel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:05:
[...]

De Maxtor uit mijn sig doet dat dus, die gaat netjes uit als ik de mini uitzet en ook weer aan als ik de mini aandruk :)
MOOI dat zocht ik dus. bedankt kameel

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16
Ik ga zelf waarscheinlijk binnenkort (als mijn portemonnee het toelaat dan) deze externe hdd aanschaffen:
Afbeeldingslocatie: http://www.macpower.com.tw/img/products/pleiades/pleiades_400.jpg
Linkje
Deze schijven heb ik nog niet in NL kunnen vinden, al wel een webshop uit duitsland die ze voor 15 euro door heer europa verstuurd, zowel als puur encloser als combo's met Hitachi schijven erin!

Btw, deze schijven zijn er in verschillende smaken, dit is een FW400 versie, je hebt ze ook van fw800 en usb2. Ook weer combo's daarvan dus usb2 en fw400/800 interface.

offtopic:
Mail me anders over die webshop, ik weet niet zeker of ik dat hier mag posten, of wel?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ziet er leuk uit die behuizing.
Ik heb hem gewoon in een hoekje staan

Op mijn bureau trilde hij nogal en op het tapijt is die lekker stil.

Alle proemn in n drek

• stevenP
Bierkameel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 14:29:
Ziet er leuk uit die behuizing.
Ik heb hem gewoon in een hoekje staan

Op mijn bureau trilde hij nogal en op het tapijt is die lekker stil.
Ja dat zit ik ook nog steeds te bedenken ja.. Maargoed, eerst nog maar even sparen, ik heb nu net onder de 100 piek dus nog even salaris afwachten :')

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb geen mac mini, maar als ik er één zou hebben zou deze er onder gaan...

Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_medium/hd_minidrive.jpg

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik vind dat ding echt lelijk met dat logo aan de voorkant,
De Mini zuigt ook zn koele lucht via de onderkant aan dus ik ben benieuwd of hij daarmee niet te warm word.

Alle proemn in n drek

• justinb81
Zou ik nog eerder deze doen van micronet

Afbeeldingslocatie: http://www.macstuff.nl/images/shop/micronet/3qtr_stacked_a.gif

deze van newertechnology vind ik dan het mooist

Afbeeldingslocatie: http://www.macstuff.nl/images/shop/newertechnology/whitefront350.jpg

ik vind zelf de oplossing van bierkameel het beste, lekker op de grond

[ Voor 50% gewijzigd door justinb81 op 16-09-2005 17:36 ]

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Ah, misschien dat hier iemand het dan weet...

Ik heb een LaCie Porsche schijf gehaald die door OsX na een paar minuten uit word gezet, wat Justin dus ook al aangeeft.

Nu vind ik dat alleen bloody irritant en heb ik zelf ook niet het idee dat het zo tof is voor de schijf, dus: Hoe zet ik dat uit?

• justinb81
Energie voorkeuren?

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Onder Energy Saver en dan "Put the harddisk to sleep when possible" uitvinken.

Alle proemn in n drek

• stevenP
Vraagje trouwens, als ik ga booten van mijn fw schijf enzo, kan ik dan de interne schijf gewoon helemaal uitschoppen of eruit halen ofzo? Want dat produceerd alleen maar warmte, geluid en hij slijt.

Verwijderd

stevenP schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 17:59:
Vraagje trouwens, als ik ga booten van mijn fw schijf enzo, kan ik dan de interne schijf gewoon helemaal uitschoppen of eruit halen ofzo? Want dat produceerd alleen maar warmte, geluid en hij slijt.
Kan... wat heeft het voor zin? je gaat hem dan 2jaar niet gebruiken oid, en dan er achterkomen dat die veel te klein is en nooit gebruiken?

• stevenP
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 18:28:
[...]

Kan... wat heeft het voor zin? je gaat hem dan 2jaar niet gebruiken oid, en dan er achterkomen dat die veel te klein is en nooit gebruiken?
Qorne wat ik bedoel, als ik een fw schijf koop nu is het toch wel 160 of misschien 200gb, verder heb ik nog een halve tb over het netwerk te vullen oid dus ruimte heb ik zat. Ik gebruik dat slome schijfje dan echt niet meer!

En dan "kunnen" is dat onder het motto alles kan of is dat ook nog te doen?

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik gebruik dat "slome" 80GB schijfje gewoon voor Itunes, meer staat er niet op ;)

Alle proemn in n drek

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

misschien niet goedkoop, maar wat voor effect heeft een 7200rpm/16mb cache laptop disk dan, tegenover de originele disk van een MacMini?

edit: zoals deze disk:
pricewatch: Seagate Momentus ST980825A, 80GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
of deze:
pricewatch: Hitachi Travelstar 7K100, 60GB (7200rpm, ATA100, 8MB)

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 18-09-2005 23:56 ]

• stevenP
FireWurX schreef op zondag 18 september 2005 @ 23:46:
misschien niet goedkoop, maar wat voor effect heeft een 7200rpm/16mb cache laptop disk dan, tegenover de originele disk van een MacMini?

edit: zoals deze disk:
pricewatch: Seagate Momentus ST980825A, 80GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
of deze:
pricewatch: Hitachi Travelstar 7K100, 60GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
Mwa, als het goed is werkt dat gewoon. Waar je wel op moet letten is dat dat meer warmte produceerd dus je fan zal eerder aanslaan etc

Verwijderd

Oke, je had die HDD er gewoon uithalen lijkt mij... je kan OS X wel vertellen dat die moet booten van een andere HDD, alleen je hebt een kans dat *als* je systeem een keer crasht dat die dan geen interne hdd vindt...

Ik zou hem er inlaten voor foto's en muziek bijvoorbeeld :)

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 14:16

lux

Bierkameel schreef op zondag 18 september 2005 @ 23:28:
Ik gebruik dat "slome" 80GB schijfje gewoon voor Itunes, meer staat er niet op ;)
hehe, was ik ook van plan. Heb mij een externe case besteld (pleiades 400+) en zal er een 200 GB Seagate schijfje in stoppen (8MB cache, 7200 rpm). Maar helaas is mijn case nog altijd niet toegekomen na 2 weken nu :'(
Merk je het verschil goed tussen 16MB cache en 8MB ? FireWire 400 kan toch maar 50 MB per seconde doorvoeren...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

stevenP schreef op maandag 19 september 2005 @ 07:28:
[...]

Mwa, als het goed is werkt dat gewoon. Waar je wel op moet letten is dat dat meer warmte produceerd dus je fan zal eerder aanslaan etc
ik snap dat dat waarschijnlijk wel werkt, maar zou het dan ook het snelheid probleem oplossen?
tis een elegantere oplossing dan een extra doos naast je mooie mac mini.

• justinb81
Ik weet niet wat de doorvoersnelheden zijn van een 7200rpm laptopschijf, maar als die beduidend hoger zijn dan een firewire schijf is dat zeker een optie. daarintegen krijg je voor de prijs van een snelle laptop schijf een flink grotere firewire schijf. dus het resultaat moet dan wel zeer positief zijn wil iemand op die optie overstappen. heeft iemand misschien specs van een snellere laptopschijf icm. zijn mac mini?

edit:

heb info gevonden van cijfers met de hardeschijf combi's met de mini
http://www.barefeats.com/mini01c.html

Een interne schijf lijkt beter dan firewire, maar wel veel geld voor minder capaciteit

[ Voor 24% gewijzigd door justinb81 op 20-09-2005 13:15 ]

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
stevenP schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 13:59:
Ik ga zelf waarscheinlijk binnenkort (als mijn portemonnee het toelaat dan) deze externe hdd aanschaffen:
Linkje
Deze schijven heb ik nog niet in NL kunnen vinden, al wel een webshop uit duitsland die ze voor 15 euro door heer europa verstuurd, zowel als puur encloser als combo's met Hitachi schijven erin!

Btw, deze schijven zijn er in verschillende smaken, dit is een FW400 versie, je hebt ze ook van fw800 en usb2. Ook weer combo's daarvan dus usb2 en fw400/800 interface.

offtopic:
Mail me anders over die webshop, ik weet niet zeker of ik dat hier mag posten, of wel?
bij welke webshop kun je hem kopen ?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• stevenP
scan schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:08:
[...]

bij welke webshop kun je hem kopen ?

Lux, waar heb jij die van jou vandaan? Want dat idee had ik ook in mijn hoofd moet ik toegeven..

Pagina: 1