Building-to-Building WLAN Bridge

Pagina: 1
Acties:

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 14:33
Ik heb momenteel twee vestigingen gekoppeld via een WiFi point-to-point 802.11a 11Mbps link. Deze verbinding stagneert regelmatig, erg vervelend. Daar komt binnenkort iemand een meting voor doen. Echter ben ik ook voornemens deze verbinding te vervangen voor een 54 of 108Mbps type.

Het gekke is dat ik in de retailkanalen zoals Routershop gewoon de spullen daarvoor kan bestellen. Echter wil ik dat het gewoon geregeld en opgehangen wordt.

Als ik in de professionele business-to-business kanalen ga shoppen wordt ik geconfronteerd met open frequenties, vergunningen en snelheden die niet hoger zijn dan 20-25Mps tegen vijftienvoudige bedragen. Ook wordt mij een laserverbinding aangeboden, maar die doet het dan weer niet als het regent.

Weet iemand hoe dat nou zit? Ik wil gewoon op een zo hoog mogelijke snelheid twee gebouwen op ca. 150meter afstand met elkaar koppelen.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dan zal je contact moeten opnemen met een bedrijf dat dat voor je komt doen...
Telindus is zo'n bedrijf geloof ik...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zelf doen kan toch makkelijk?
gewoon 2 wireless bridges, en een set richtantennes.
neem bijvoorbeeld 2 bi-quad antennes... zelfs in de computer-idee staat tegenwoordig een how-to om zo'n ding te maken, en op internet is er erg veel over te vinden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Bij WiFI heb je altijd dat ander WiFi verkeer vandezelfde frequenties gebruik maakt.
eventuele andere zenders in de buurt zullen altijd storen. Met een hogere bandbreedte/snelheid kan het gebeuren dat je minder last van hebt. Maar de populairiteit neemt alleen maar toe en dus de overlast die je zou kunnen ondervinden zal ook toenemen.

bij de business oplossingen wordt iets ingericht waar je bijna storingsvrij kan werken.en dat kost...

vergelijk het eens met een vaste kabel door de grond, als je die prijzen gezien hebt dan piep je wel anders, hihihi

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

Ik zou een pre-n routertje pakken en daar een pringles-bus opzetten om het bereik te vergroten...
maar dat ben ik

ff serieus. Met een simpel accesspoint en een straalantenne is 150 meter echt geen probleem hoor.
En met 2 goede straalantennes heb je ook vrijwel geen last meer van het overige wifi verkeer in de buurt en word afluisteren ook een stuk moeilijker.

Verwijderd

Door bijvoorbeeld 2 linksys accesspoints (wap54g) te bridgen en gebruik te maken van wat zwaardere richtantennes moet dit gemakkelijk te realiseren zijn indien er tussen de richtantennes geen bomen en gebouwen bevinden. Je mag tot max 100 mwatt zendvermogen gaan de linksys wap54g heeft standaard 22 mwatt zendvermogen dus mag je nog een richtantenne van ongeveer 15 db gebruiken. Daarbij is er voor de linksys wap54g ook een gehackte firmware (mustdie) te gebruiken welke het zendvermogen zonder problemen tot 84 mwatt kan opschroeven of kunt verlagen indien je gebruik wilt maken van bijvoorbeeld een 24 db richtantenne. Voor 2 AP`s en 2 richtantennes (bijvoorbeeld de Canopii Parabolic 15 db of 24 db richtantenne welke te vinden is op wifishop.nl) en wat antenne kabel ben je ongeveer 400 euro kwijt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 14:49 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:38:
Door bijvoorbeeld 2 linksys accesspoints (wap54g) te bridgen en gebruik te maken van wat zwaardere richtantennes moet dit te realiseren zijn indien er tussen de richtantennes geen bomen en gebouwen bevinden. Je mag tot max 100 mwatt zendvermogen gaan de linksys wap54g heeft standaard 22 mwatt zendvermogen dus mag je nog een richtantenne van ongeveer 15 db gebruiken.
nee, dan mag je een booster van 78mwatt gebruiken.
een antenne richt het signaal, maar versterkt het niet. je totaal uitgezonden vermogen word er niet groter door. je mag zelfs een 200dbi antenne gebruiken als je dat leuk vind, zolang je maar niet meer dan 100mwatt aan energie in de antenne stopt.

Verwijderd

FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:40:
[...]

een antenne richt het signaal, maar versterkt het niet. je totaal uitgezonden vermogen word er niet groter door. je mag zelfs een 200dbi antenne gebruiken als je dat leuk vind, zolang je maar niet meer dan 100mwatt aan energie in de antenne stopt.
Dan ben je niet goed geinformeerd, het gaat hier namelijk om het uitgestraalde vermogen wat niet hoger mag liggen dan 100 mwatt. Dus wanneer je met jou AP 100 mwatt in bijvoorbeeld een 20 db (=100 mwatt) richtantenne propt heb je een theoretische zendvermogen (waneer je de verliezen van de antennekabel niet meerekend) van 200 mwatt

Voor meer informatie en een leuke berekening m.b.t. tot de theoretische afstand welke je met jou apparatuur zou kunnen halen kun kijken op: http://home.deds.nl/~pa0h...budgetcalcnl.html#Antenna

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 15:03 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:58:
[...]

Dan ben je niet goed geinformeerd, het gaat hier namelijk om het uitgestraalde vermogen wat niet hoger mag liggen dan 100 mwatt. Dus wanneer je met jou AP 100 mwatt in bijvoorbeeld een 20 db (=100 mwatt) richtantenne propt heb je een theoretische zendvermogen (waneer je de verliezen van de antennekabel niet meerekend) van 200 mwatt

Voor meer informatie en een leuke berekening m.b.t. tot de theoretische afstand welke je met jou apparatuur zou kunnen halen kun kijken op: http://home.deds.nl/~pa0h...budgetcalcnl.html#Antenna
ik heb net nog eens nagezocht.
http://www.wirelessleiden.nl/techniek/wetgeving.shtml
je hebt idd gelijk, maar ik vind het maar een rare regel.
maargoed, alsof iemand zich iets er van aantrekt ;)

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 14:33
Ok ok, ik begrijp het goed. Boven een bepaald uitgestraald vermogen moet ik een vergunning aanvragen?

Ik heb begrepen dat dergelijke signalen wel 10-tallen km's ver kunnen. Dus met 150 meter moet ik toch wel onder de 100mW blijven?

Nogmaals, ik heb al een 11mbit draaien.

Effe een paar linksys dingetjes en antenne's kopen en ophangen doe ik niet. Ik ga niet op een ladder staan en ik wil iemand bellen als het niet werkt. Voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om het geld. Ik was gewoon benieuwd of een van jullie hier ervaring mee heeft.

Dat het een stuk goedkoper is dan een kabeltje, begrijp ik. Ik heb 1gbs glasvezel naar mijn andere vestigingen lopen, echter gaat het hier om een huurpand en de rest is eigendom. Bovendien gaat het maar om max 8 werkplekken.

Verwijderd

Er zijn echt honderden kleine It bedrijfjes te vinden in de gouden gids die dit kunnen. Die plempen voor jou twee APs neer met antenne, richten hem best wel even uit, en stellen hem in. Kosten dezes ongeveer 2 APs plus 2 antennes en een man-uur of zes.

Zoek eens computerboeren in de goudengids in je regio. Iedereen die behalve kastjes levert ook de dingen wil installeren kan dit.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:40:
Je moet als je precies wilt weten wat je fout doet even zoeken op het verschil tussen ERP (EIRP) en PEP.
Pagina: 1