Toon posts:

Port forwarding op Speedtouch510

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is misschien meer een netwerk vraag, maar aangezien het om een adsl modem/router gaat, toch ook hier even een post:

Via een Xs4all adsl abonnement op isdn heb ik een speedtouch 510 gekregen. Ik gebruikte altijd een WRT54G en die had ik aardig onder de knie. Ook de St510 staat nu in de juiste setup, alles werkt prima, op een paar dingen na:

Ik heb achter de router een mailserver hangen op port 25 (smtp) en 110 (pop3). Extern werkt dit allemaal prima. Ik kan ontvangen en verzenden zonder enig probleem via mail.<domein>.nl

Echter, ik wil dat ik ook als ik een pc aan de router heb hangen ik gewoon via mail.<domein>.nl de mailserver kan gebruiken. De dns resolved hem netjes naar het ip adres, waar hij vervolgens op de router uitkomt.... en blijft. Met andere woorden: ik kom op de router uit als ik mijn mail wil checken. Hij stuurt op de een of andere manier de data niet door naar de server.

Dit heeft ongetwijfeld te maken met een routing probleem waardoor hij interne pc's anders behandeld dan externe pc's in het afhandelen van een port forward.

Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ook pc's die intern hangen gewoon naar de server worden doorgestuurd?

Alvast bedankt

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 10:43
Resolvt 'ie naar het interne adres van de mailserver of het externe?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

Reptile209

- gers -

Het is inderdaad een routing probleem: je probeert nu een loopback via je modem te maken en dat kan de ST niet. Het makkelijkste los je het op door op je lokale PC's in de HOSTS-file de volgende regels op te nemen:
code:
1
2
10.0.0.123   mail.arnebret.nl
10.0.0.123   pop.arnebret.nl

Dan wordt de DNS intern gehouden en omzeil je je modem.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Prima, maar dan kan ik ook gewoon het ip adres direct in outlook invoeren. Het gaat me eigenlijk om de flexibiliteit om bijv laptops zowel intern als extern van de server gebruik te laten maken zonder dat er iedere keer iets omgezet moet worden.

Met de linksys werkte dit prima, en als dit dus niet kan met de ST510 is dat behoorlijk... balen.

Misschien iemand nog met een hete tip die dit wel met de 510 voor elkaar krijgt?

Verwijderd

Topicstarter
Wijnands schreef op donderdag 15 september 2005 @ 13:45:
Resolvt 'ie naar het interne adres van de mailserver of het externe?
Er wordt geresolved naar het externe adres, dat is op zich prima. Maar zodra hij via dat adres bij de router aankomt kan hij dus niet doorverwijzen naar 10.0.0.151 (de mailserver).

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Of je gebruikt de ingebouwde DNS-server van je SpeedTouch. Scheelt je een hoop HOSTS files bijwerken als je veel PC's in huis hebt. ;)

Verwijderd

Je kan denk ik ook als LAN het domain invullen op je speedtouch en dan op de server de juiste host-naam gebruiken, dan wordt dit door de speedtouch goed afgehandelt en niet met externe DNS geresolved.

Verwijderd

Topicstarter
JeroenM_tbs schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:14:
Of je gebruikt de ingebouwde DNS-server van je SpeedTouch. Scheelt je een hoop HOSTS files bijwerken als je veel PC's in huis hebt. ;)
De ingebouwde DNS server staat al ingesteld. Hij heeft gewoon de namen van de pc's met de ip's eraan gekoppeld. Volgens mij zit het hem ook vooral in die loopback die eerder aangegeven is.

Het punt is namelijk niet dat ie niet goed resolved, hij forward de port gewoon niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:17:
Je kan denk ik ook als LAN het domain invullen op je speedtouch en dan op de server de juiste host-naam gebruiken, dan wordt dit door de speedtouch goed afgehandelt en niet met externe DNS geresolved.
Ik kan je niet helemaal volgen, maar het punt is dat op de mailserver meerdere domeinen draaien. Hij moet dus zowel x.nl y.nl en z.nl kunnen oppakken. Op de linksys ging dit allemaal vanzelf en ik kan me amper voorstellen dat een standaard router niet gewoon een interne request kan doorsturen naar de juiste pc op het netwerk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:36:
[...]

Ik kan je niet helemaal volgen, maar het punt is dat op de mailserver meerdere domeinen draaien. Hij moet dus zowel x.nl y.nl en z.nl kunnen oppakken. Op de linksys ging dit allemaal vanzelf en ik kan me amper voorstellen dat een standaard router niet gewoon een interne request kan doorsturen naar de juiste pc op het netwerk.
Als je inderdaad meerdere domeinen gebruikt werkt dit niet, maar als je dan toch een mailserver 24/7 hebt draaien, zet er dan DNS server bij en gebruik die dan voor de domeinen die je gebruikt met lokale adressen met forwarding naar de provider DNS voor de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is inderdaad een optie, maar als het zo is dat de speedtouch deze functionaliteit niet heeft, dan zit er sterk aan te denken om terug te stappen naar de linksys. Probleem: het gebruik van de ST510 met de WRT54G heeft nogal wat voeten in de aarde.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het schijnt dat de laatste firmware van de speedtouch 510 (r 4.3.1.0 ofzo ) wel een optie voor loopback routing ondersteund.

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 15-09-2005 22:42 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is die firmware alleen voor de 510 modem, dus niet met router. Of is de firmware voor zowel modem als modem/router gelijk?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die is gelijk.
De 510 is een DSL modem/router in één, als je 'm met een bridge profiel laat werken gebruik je enkel het modem gedeelte.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, heb inmiddels versie R4.3.2 gevonden en het ziet ernaar uit dat die gewoon mijn router ondersteunt. Zal de bevindingen hier even posten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was geen goede zet. Is een nieuw-zeelandse versie. Het werkt op zich allemaal wel, maar is erg traag en ook de loopback werkt niet goed. Sta nu weer terug op 4.2.7.16.0 in de KPN ADSL_NAT setup.

Aangezien ik toch dit probleem wil oplossen, wil ik proberen om mijn WRt54G er toch tussen te zetten.

DHCP Spoofing werkt prima op 1 pc, maar zodra ik er de WRT54G tussen hang werken zaken als dns niet meer. Heb alle settings al 50x doorgelopen, maar blijft niet werken.

Iemand die deze setup heeft en mij een tip kan geven?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57

BHQ

Je kan het uiteraard ook met een proxy proberen. Dan kan je intern gewoon je domein benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, ik wil het eigenlijk allemaal zo straightforward mogelijk houden.

Wanneer hij op dhcp spoofing staat krijg ik deze setup:

WRT54G gekoppeld aan de ST510 in spoofing mode:

Router Information

Firmware Version : v4.01.2, Aug. 18, 2005
Current Time : Not Available
MAC Address : 00:13:10:XX
Router Name : WRT54G
Host Name :
Domain Name : lan
Internet

Configuration Type
Login Type : Automatic Configuration - DHCP
IP Address : 82.93.XX.XXX
Subnet Mask : 255.0.0.0
Default Gateway : 195.190.249.7
DNS 1 : 194.109.104.104
DNS 2 : 194.109.6.66
DNS 3 :
MTU : 1500

De pc gekoppeld aan de WRT54G in spoofing mode

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : National Semiconductor DP83815-Based PCI Fast Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0D-9D-8B-CB-1E
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.109.104.104
194.109.6.66
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Saturday, September 17, 2005 4:32:08 PM
Lease Expires . . . . . . . . . . : Sunday, September 18, 2005 4:32:08 PM

Lijkt allemaal goed... maar zodra ik een site open, gebeurt er niks. nslookup geeft aan dat de dns servers niet te vinden zijn.

Bij een ping naar de dns 194.109.104.104 krijg ik:

Destination net unreachable.

Ik heb volgens mij alles volgens het boekje ingesteld en toch werkt het niet naar behoren. Speedtouch/WRT54G kenners, HELLLP! ;)

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
Ik heb dezelfde setup en gebruik ook DHCP spoof in mijn 510; en zo kan ik alles instellen in de WRT54G. Ik heb alles als volgende ingesteld (met dank aan pukje)

1.de laatste software in speedtouch geladen (4.2.7.16.0)
2.PPPoA,no-NAT,DHCP-spoofing script erin geladen.
3.login gegevens in de speedtouch zetten en connecten met je provider
4.je IP adres en nameserver adressen noteren.

nu komt het
nu geef je de speedtouch een extra ipnummer die in de
netmask range zit van jou ip nummer.

is jou ip nummer b.v. 195.240.198.120 dan neem je 195.240.198.1

dit doe je als volgt
ja naar je speedtouch (http://10.0.0.138)
advance->ip adresses en voeg daar het ip addres toe
interface eth0,address/mas 195.240.198.1/24,translation none.
hierna apply

in de wrt54g voer je nu in
staticIP
inernet IP Address: 195.240.198.120 (natuurlijk jouw ip nr gebruiken)
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 195.240.198.1
en je dns adressen invullen.
save settings en alles moet direkt werken.

als het werkt even naar 10.0.0.138 gaan en save all doen.

nu zit alles vast en bij een stroomuitval start alles
direkt automatisch goed op.

[ Voor 1% gewijzigd door Wisey op 17-09-2005 17:07 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, goede tip, ik zal het eens proberen. Wel raar dat het spoof verhaal met een pc eraan perfect werkt, maar met de wrt54g ertussen niet goed gaat.

Ik laat het wel even weten of dit mijn oplossing was.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat werkt dus gewoon ;) Op het eerste gezicht zelfs prima. Ook kan ik nu de loopback van de linksys gebruiken. Ik heb geen idee waarom het nu wel werkt, het ligt dus idd aan het toevoegen van alleen dat ip adres in je routing. Ach ja, als het maar werkt.

Thanks iig, dit is definitief de makkelijkste oplossing voor deze combi van producten met de volledige functionaliteit.

Owja: met als bijkomend voordeel dat je zowel de linksys als de st allebei gewoon nog kan bereiken. Ideaal dus om af en toe wat te checken of in te stellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 17:35 . Reden: Toevoeging ]

Pagina: 1