[SBS 2003 / exchange] rare postbezorging

Pagina: 1
Acties:

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Topicstarter
Op het werk hebben we een SBS 2003 server waarop we Exchange van SBS2003 gebruiken als webserver.
In het netwerk zijn er een aantal XP-pro clients met Outlook die hier hun mail op binnenhalen (en een Mac met Entourage, maar die praat voorals nog helemaal nog niet met Exchange, maar dat is een ander verhaal). Tot zover gaat alles goed.

Nu hebben we 2 domeinnamen, voor het gemak oud.nl en nieuw.nl, de gebruikers van het oude domein hebben een nieuw adres gekrgen (van x@oud.nl naar x@nieuw.nl). Alle mail van oud.nl en nieuw.nl komen bij onze provider (xs4all.nl / adv. business mail) in 1 pop account binnen die geleegd wordt door Exchange (pop3 connector).

In de headers(?) van het mailtje kan ik in outlook zien dat dit geen problemen oplevert:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Received: from mail pickup service by nieuw.nl with Microsoft SMTPSVC;
     Thu, 15 Sep 2005 09:15:40 +0200
thread-index: AcW5xUcxwQ747ZuJS7ChnctPk9KtKg==
Cc: 
Return-Path: <af@zender.nl>
Bcc: 
X-XS4ALL-To: <x@nieuw.nl>
Keywords: mspop3connector."x@oud.nl" <x@oud.nl>mspop3connector.

Wat mij dan echter verbaast, is dat deze mail in mijn mailbox terechtkomt (y@nieuw.nl; ik ben de catch-all prullenbak) en niet bij gebruiker x (ja, x is een bestaande gebruiker). Bij de gebruikers heb ik in de gebruikersinformatie onder het tabje E-mailadresses naast x@nieuw.nl, ook x@oud.nl (SMTP) toegevoegd (met x@nieuw.nl als primary).

Wat wel werkt, is als ik onder de POP3 Connection Manager onder onze Global Mailbox properties expliciet zgn Routing Rules aanmaak per user dat x@oud.nl door moet naar de exchange mailbox van gebruiker x, dan werkt het wel.
Dit werkt dus wel, maar waarom komt de mail zowiezo niet goed aan?? Alles staat goed imho.., of moet ik voor alle gebruikers dit handmatig instellen?

Heeft iemand hier een idee over??

En dan nog een tweede vraag, zoals ik al mailde is mijn account y de catch-all prullenbak, echter, hierin komen alleen de mailtjes van bovenstaande situatie binnen. Niet de verkeerd geadresseerde (zoals bijv. y.achternaam@nieuw.nl en onbekend@nieuw.nl). In dezelfde poperties van de POP3 Connection Manager staat ingesteld, dat alle undeliverable POP3 email terechtkomt in de exchange mailbox van gebruiker y.

Waarom bounced dan verkeerd geadresseerde mail ipv dat deze in mailbox y terecht komt???

Ook hier dezelfde vraag, heeft iemand hier een idee over????

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vragen over Exchange zijn beter op z'n plek in Software Algemeen - ik verplaats jouw topic eventjes :)

Verder, een vraag teken aan het einde van de zin is echt genoeg hoor :P

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Je moet idd voor alle gebruikers routing rules aanmaken, anders weet de pop3 connector echt niet wat ie er mee aan moet.

De e-mail die naar een niet bestaand e-mail adres wordt gestuurd die wordt gebounced door xs4all omdat zij foutemailadres@nieuw.nl al niet herkennen als zijnde een bestaand e-mail adres.

Ik weet ook niet zeker of het mogelijk is om deze foutemail@nieuw.nl naar de postmaster te laten sturen, dit zou je bij xs4all moeten navragen....

De enige mail die naar jouw y@nieuw.nl mailbox wordt gestuurd is de mail die xs4all wel herkend als zijnde een bestaand adres en jouw server niet herkend als een bestaand adres bv z@nieuw.nl is wel aangemaakt bij xs4all.nl maar nog niet in de routing rules opgenomen bij jouw xchange server, een tweede wat vaak voorkomt is mail dat naar een mailinglist is gestuurd....

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Topicstarter
Ab_dullah schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:59:De e-mail die naar een niet bestaand e-mail adres wordt gestuurd die wordt gebounced door xs4all omdat zij foutemailadres@nieuw.nl al niet herkennen als zijnde een bestaand e-mail adres.
Al onze mail wordt verstuurd naar onsbedrijf@xs4all•nl. Onze mailserver haalt hier alle post af en zou deze moeten bezorgen. De post naar foutemailadres@nieuw.nl komt wel aan op onsbedrijf@xs4all•nl, maar wordt daarna door onze Exchange server geweigerd....

(voordat we onze SBS2003 hadden, hadden we een koekiebabbaa mailserver waarop dit wel werkte...)

offtopic:
sorry voor de hoeveelheid punten achteraan de tweede alinea; ps wie screent op tikfouten in de rest van GOT??

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• ksmedts
vreemd vreemd...
Ik heb dus ongeveer dezelfde opstelling als jij heb.... mail wordt bij xs4all in bedrijf@xs4all.nl mailbox gepropt
deze haal ik binnen met de pop3connector
Hier mijn settings:
server: pop.xs4all.nl
port: 110
user name: bedrijfsnaam
password: ******
log on using secure : uit
mailbox type: global mailbox
e-mail domain: bedrijfsnaam.com

daarna de routing rules opzetten...

bij troubleshooting Heb ik mijn mailbox aangegeven als zijnde undeliverable mailbox

verder kun je niet zo gek veel instellen in de pop3 connector

hoop dat je hier wat aan hebt

De post naar foutemailadres@nieuw.nl komt wel aan op onsbedrijf@xs4all•nl, je bedoeld dat je heb via webmail in de mailbox ziet staan?

Kun je eventueel het mailtje hier neer zetten wat je terugkrijgt?

[ Voor 16% gewijzigd door ksmedts op 15-09-2005 13:24 ]

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Topicstarter
Ik heb dezelfde instellingen (met uiteraard onze bedrijfsnaam etc.), verder 100% identiek...

Dit krijg ik terug (inclusief een stukje header):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

onbekend@NIEUW.NL

Reporting-Mta:  dns;NIEUW.nl
Received-From-Mta:  dns;NIEUW.nl
Arrival-Date:   Thu, 15 Sep 2005 13:00:13 +0200
Final-Recipient:    rfc822;onbekend@NIEUW.NL
Action:     failed
Status:     5.1.1

Received:   from mail pickup service by nieuw.nl with Microsoft SMTPSVC; Thu, 15 Sep 2005 13:00:13 +0200
Thread-Index:   AcW55KXz3Oj/Je/1TYKDkRxodLQgsA==
Cc:     
Return-Path:    <y@privemail.com>
Bcc:    
X-Xs4all-To:    <onbekend@nieuw.nl>
From:   "y" <y@privemail.com>
Message-Id:     <000401c5b9e4$a5f3d670$6300000a@nieuw.nl>
To:     onbekend@nieuw.nl
Subject:    test
Date:   Thu, 15 Sep 2005 13:00:13 +0200
Mime-Version:   1.0
X-Mailer:   Microsoft CDO for Exchange 2000
Content-Type:   text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding:  7bit
X-Mimeole:  Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.3790.1830
X-Virus-Scanned:    by XS4ALL Virus Scanner
Content-Class:  urn:content-classes:message
Importance:     normal
X-Uidl:     1126781215.mxdrop1.47529,S=870
Priority:   normal
X-Originalarrivaltime:  15 Sep 2005 11:00:13.0970 (UTC) FILETIME=[A6105F20:01C5B9E4]

[ Voor 7% gewijzigd door surfpunk op 15-09-2005 14:12 ]

• ksmedts
Heb nog eens in de instellingen van onze exchange server zitten kijken. Mischien dat dit je gaat helpen:
start de systemmanager
ga naar global settings
recht muisknop op message delivery
properties
recipient filtering
vinkje voor filter recipients who are not in the directory uit zetten

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Topicstarter
@Ab_dullah:
Ook dit doet de truuk niet echt...

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Topicstarter
Nog gekker trouwens... Soms wordt de post die binnenkomt op N@nieuw.nl bezorgd in het post van X@nieuw.nl (waarvan X de catch-all is), terwijl N@nieuw.nl een bestaand account is?!?!

al sla je me dood, ik heb er dus nu helemaal geen flauw idee van wat er nu gebeurd...

Verwijderd

Stomme vraag natuurlijk, maar ik ga hem toch stellen:

Heb je al een andere POPConnector geprobeerd? Die van SBS2003 is berucht om zijn poepheid. Je zou eens POPCon of POPBeamer kunnen. Zo te zien wordt je mail namelijk al gerouteerd door je popconnector, en als die van MS in één ding goed is, is het fouten maken bij mailbezorging.

Als het niet aan de pop connector ligt, kunnen we gaan zoeken naar instellingsfouten. Ligt het wel aan de popconnector,dan weet je waarom de meeste mensen iets anders dan de SBS pop connector gebruiken.

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Topicstarter
Even voor de volledigheid..

(sorry dat ik een heel oud topic een schop geef.. ik kom er eerlijk gezegd nu pas aan toe, we zijn maar een klein bedrijfje (hence why sbs2003). Systeembeheer of wat daar voor door moet gaan, doe ik er ook maar bij...)

Exchange Server Connector for POP3 Mailboxes deliver multiple copies of messages
http://support.microsoft.com/kb/264249

Microsoft Exchange Connector for POP3 Mailboxes does not support Bcc
http://support.microsoft.com/kb/265739

Microsoft geeft de schuld aan de ISP en die heb ik nu vriendelijk een mailtje gestuurd. Ben benieuwd hoe XS4All gaat reageren....

Pagina: 1