Half jaar naar Finland. Welke bijbaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
In januari ga ik een semester in Finland studeren. (International Business & Management)

Nu kan ik daar (gezien de hoge accijns op alcohol en de geplande reizen naar Rusland) goed een bijbaantje gebruiken. :)

Ik spreek alleen geen woord Fins. :+

Iemand een goed idee voor een Engelstalige bijbaan?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

cornelixnootje1 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:46:
In januari ga ik een semester in Finland studeren. (International Business & Management)

Nu kan ik daar (gezien de hoge accijns op alcohol en de geplande reizen naar Rusland) goed een bijbaantje gebruiken. :)

Ik spreek alleen geen woord Fins. :+

Iemand een goed idee voor een Engelstalige bijbaan?
ik weet niet hoe het daar gaat, maar kan je niet voor een post bezorger als pakketjes sorteerder, vrachtwagenlader, loodsmedewerker, oid werken?
(zoals bijvoorbeeld bij DHL/VanGend&Loos/TPG)
als dat daar net zo gaat als hier in NL, heb je daar geen woord fins nodig :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• cornelixnootje1
FireWurX schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:48:
[...]

ik weet niet hoe het daar gaat, maar kan je niet voor een post bezorger als pakketjes sorteerder, vrachtwagenlader, loodsmedewerker, oid werken?
(zoals bijvoorbeeld bij DHL/VanGend&Loos/TPG)
als dat daar net zo gaat als hier in NL, heb je daar geen woord fins nodig :P
Mjah. Aan het eind van dat jaar ben ik Bsc. en ik hoop tot wel iets op hoger niveau te kunnen vinden.

Bovendien wordt postsorteren zwaar frustrerend met al die onherkenbare namen op de adreslabels. :+

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

cornelixnootje1 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:53:
[...]

Mjah. Aan het eind van dat jaar ben ik Bsc. en ik hoop tot wel iets op hoger niveau te kunnen vinden.

Bovendien wordt postsorteren zwaar frustrerend met al die onherkenbare namen op de adreslabels. :+
dat gaat mechanisch met barcode scanners, nix lezen... :+
grote machine, 1 ingang voor pakketjes en 50 uitgangen, elk met een eigen box er achter, welke weer in een truck word gezet

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je nou een beetje verstand hebt van computers, probeer dan bij een computerbedrijf aan de gang te gaan. Liefst een ietwat groter bedrijf, want daar zouden ze ook Engels moeten praten. Engelse taal is namelijk qua computergedoe nummer 1.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• miel
  • Laatst online: 22:36
ik had hetzelfde idee toen ik naar noorwegen ging... maar daar aangekomen bleek het schier onmogelijk te zijn... het lukte niet als je geen noors sprak..

dus zou zowieso geen baantjes op hoog niveau verwachten als ik jou was......

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
Ben je van plan om enigzins Fins te gaan leren? Verder moet je vooral proberen om de voordelen te benutten, in dit geval dus dat je redelijk goed engels kan lijkt mij? Ik weet niet hoe goed ze daar in Finland engels kunnen? Misschien kan je dat als voordeel gebruiken?

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Hyva Paiva (ik kan de a met puntjes op dit toetsenbord niet vinden).

Ik ben half fins. Waar ga je precies heen. Helsinki of Turku? Ik kan wel een beetje voor je surfen.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
kyllä ne puhuu siellä aika hyvin englanti, siis ei sun tarvi huolehtia :P

[ Voor 3% gewijzigd door marko77 op 15-09-2005 16:24 ]

Mijn rig

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:47

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Free-lance sauna-fotograaf? :P

Ik denk gewoon dat je daar dezelfde baantjes hebt als hier, met als enige verschil dat ze dan daar zijn.

• cornelixnootje1
hanhoo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:20:
Hyva Paiva (ik kan de a met puntjes op dit toetsenbord niet vinden).

Ik ben half fins. Waar ga je precies heen. Helsinki of Turku? Ik kan wel een beetje voor je surfen.
Tampere!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 21-05 17:05
Als je echt goed Engels kunt spreken, dan kun je wel terecht bij een internationale helpdesk (van bijv. een computermerk).

Ik neem aan dat die dingen ook in Finland zijn gevestigd.

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
marko77 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:23:
kyllä ne puhuu siellä aika hyvin englanti, siis ei sun tarvi huolehtia :P
Wat Marko77 zegt is inderdaad waar. Ze spreken er prima Hakkinen engels, dus een belletje is nooit weg. Ik zou de Tampere University of Technology gewoon eens bellen en de vraag uit zetten. Die moeten je ongetwijfeld verder kunnen helpen.

Edit: En trouwens. Gaaf! Veel plezier!

[ Voor 5% gewijzigd door hanhoo op 15-09-2005 17:27 ]

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:58
Probleem in finland, noorwegen, zweden is dat men tot hun 30ste voordelig kunnen studeren. Wat weer betekend dat zelfs de kassameisjes universitair geschoold zijn ( overdrijven is ook een vak). Haal voordeel uit je Nederlands duits engels kunde en ga inderdaad in het internationale gebied zoeken...

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12

NightBird

DPC-Crew Coding
Kijk es bij nokia of iets dergelijks .. lekker internationaal.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-05 16:50
Toen ik in Tampere zat, kreeg ik vrij vaak mailtjes van een bedrijf die native speakers van allerlei talen zochten voor software vertaalwerk. Er zat ook wel eens Nederlands tussen. Schrijf je even in op de ITnet mailinglist van de TUT (http://lists.ttyy.tut.fi/mailman/listinfo/itnet-list), dan komen ze wel langs. Volgens mij heeft ook de UTA wel een mailinglist voor internationale studenten.

Als je Tampere zegt, zeg je trouwens ook Nokia, dus die zou je eventueel eens kunnen proberen voor werk. Ze nemen behoorlijk veel studenten aan.
Een Fins / Nederlands meisje in Tampere geeft les in Engels aan schoolkinderen. Ik ben weleens meegeweest, om aan die kinderen te laten zien dat Engels leren zin heeft. Maar ik ben bang dat je daar ook goed Fins voor moet kunnen :)

Ik kan je tot slot zeker aanraden om Fins te gaan leren. Het geeft gewoon zoveel voldoening om wat mee te kunnen volgen.

• cornelixnootje1
Hoop nuttige tips! :)

Helaas ben ik bang dat fins leren er niet in zit. Na mandarijn en hongaars de moeilijkste taal ter wereld is me verteld en binnen de tijd die ik er door breng moet ik ook nog een Bachelor thesis schrijven.

Mijn Engels is verder prima (studie is ook engelstalig) dus wellicht een soort betaalde ministage een idee.

inmiddels sta ik op de laatst genoemde mailinglist. Even afwachten dus...

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

Rejgun

Leven is Bier drinken

Mij is altijd verteld dat de Schandinavische talen juist makkelijk te leren zijn.

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-05 16:50
Rejgun schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 19:32:
Mij is altijd verteld dat de Schandinavische talen juist makkelijk te leren zijn.
Jawel, maar daar valt Fins dus niet onder, want Finland is geen Scandinavie :) Verder klopt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Weet iemand of Tampere wellicht in het wat meer zweeds sprekende deel van Finland ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00
Tampere heeft naast een Finse ook een Zweedse naam (Tammerfors), maar daar houdt het wel ongeveer mee op en tweetalige straatnaambordjes zoals in Helsinki zal je er niet zien. Met Engels ga je je ongetwijfeld wel redden, al ben ik er afgelopen zomer ook mensen tegengekomen die dat niet spraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 15:18
hey Niek,laat me raden: uiteindelijk geen bijbaantje omdat je het te druk had met feestjes en trips? ;)
Ik ben in dezelfde periode als jij in Turku geweest voor een half jaar. Was echt cool. Hoe was jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Dag Marteltor, jazeker! Veel te veel gefeest en het enige aangeboden baantje (softwarevertaling) kwam pas in de laatste weken, dus helaas. :)
Heb me ongekend vermaakt, met name de reisjes naar Rusland waren zeer de moeite waard. (Maar uiteraard ook het Turku Castle bezocht.)
Ook zo'n moeite gehad met het drink tempo van de Finnen? ;)

Mijn ervaringen: www.incoffeewetrust.com en dan even rechts onder op finland site klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 15:18
ja ik moest ook wat aanpassen ;) Je site ziet er erg leuk en herkenbaar uit! Ik hield ook een finland weblog bij :)
aangezien het toch fulltime party was en de colleges weinig voorstelden, gingen we regelmatig op woensdagen naar 'onnela'. Dan was het tot 1 uur 's nachts 1 euro voor een half liter bier. Je kan dus wel raden hoe het er daar aan toe ging om 5 voor 1 ;) (dit is een nederlandse vriend van me die er ook was). (ik had

Ik heb er veel vrienden aan over gehouden, welke mij bezoeken en welke ik bezoek (voornamelijk een heel lief meisje uit slowakije ;)).
Kan echt iedereen aanraden om in het buitenland te studeren.

[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 30-08-2006 20:43 ]

• cornelixnootje1
Onnela was ook een groot succes in Tampere (en Rovaniemi) net als Doris trouwens.

Die vriend van je ziet er beroerd uit. :P

In het buitenland studeren zou verplicht moeten worden. En Finland is (ondanks de -26 van februari) zeker aan te raden. :)
Pagina: 1