[PS] Hoe maak ik dit teksteffect na?

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:59
Ik ben op zoek naar een manier om dit effect na te maken in Photoshop (CS2).

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/camielkb/GOT/back_main.jpg

Het gaat dus om het effect van de letters en het plaatje. Ik dek dat het iets met een texture is maar ik kan het niet voor elkaar krijgen. De verweerde look heb ik ook geprobeerd op te zoeken maar bracht geen bevredigend resultaat, zeker niet in hogere resoluties (distort>glas filter). Hoe kan ik dit zo precies mogelijk namaken? Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij een eindje op weg kunnen helpen.

Verwijderd

Ik denk dat er een masker is gemaakt van een afbeelding van een zeil/doek en dat hier een masker van is gemaakt, of dat er iets met fill of opacity is gebeurd zodat het een deels 'dekkend' effect op de echte afbeelding geeft.

Verwijderd

FlappieNL schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:19:
Ik ben op zoek naar een manier om dit effect na te maken in Photoshop (CS2).

[afbeelding]

Het gaat dus om het effect van de letters en het plaatje. Ik dek dat het iets met een texture is maar ik kan het niet voor elkaar krijgen. De verweerde look heb ik ook geprobeerd op te zoeken maar bracht geen bevredigend resultaat, zeker niet in hogere resoluties (distort>glas filter). Hoe kan ik dit zo precies mogelijk namaken? Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij een eindje op weg kunnen helpen.
lijkt wel op een bepaalde grunge brush, je zou dus wat brushes kunnen downloaden
en deze over het plaatje heen gooien.

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
google gegarandeerd succes :)
daarna 3 layers maken

layer1 (onderste) : grijze vlak
layer2 (middelste) : de tekst
layer3 (bovenste) : de brush, die je een beetje transparant maakt

je font vind je hier: http://www.dafont.com/en/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 10:28 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Er zijn grunge fonts, maar ook zelf klooien met brushes is een optie. :)

Motor onderhoud bijhouden

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Zo te zien zit er in de letters de zwart-foto die ook op de achtergrond staat...

Je ziet hier dus twee foto's over elkaar heen. De vervaagde op de achtergrond en de niet vervaagde in de letters. Die in de letters maak je dus met een letter-mask over de originele foto heen. Je kopieert de foto . Die geef je een opacity van 20-25%. Dan pak je magic stick, selecteert een paar letters en maak je met color balance rood.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:31
Oud foefje.
1) Maak in een tekenprogramma als Illustrator een vel helemaal zwart (blok trekken over hele painga) en print dit uit op een laserprinter.
2) Frommel dit papier volledig in elkaar.
3) Vouw het papiertje weer mooi uit en strijk glad.
4) Plet het papiertje onder de scanner en maar een grijswaardenscan hiervan.
5) Leg deze afbeelding als laag over/ onder je tekstlaag en maak van je tekst een masker hierover.

Ook een goede methode om bv een foto ouder en gebruikt eruit te laten zien. Er zijn Photoshoppers die hiervoor een hele trits afbeeldingen als ingescande koffiekringen, van die uitgevreten boomblaadjes etc hebben om zo een foto op te werken tot iets arty.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Savantas schreef op donderdag 15 september 2005 @ 12:02:
Oud foefje.
1) Maak in een tekenprogramma als Illustrator een vel helemaal zwart (blok trekken over hele painga) en print dit uit op een laserprinter.
2) Frommel dit papier volledig in elkaar.
3) Vouw het papiertje weer mooi uit en strijk glad.
4) Plet het papiertje onder de scanner en maar een grijswaardenscan hiervan.
5) Leg deze afbeelding als laag over/ onder je tekstlaag en maak van je tekst een masker hierover.

Ook een goede methode om bv een foto ouder en gebruikt eruit te laten zien. Er zijn Photoshoppers die hiervoor een hele trits afbeeldingen als ingescande koffiekringen, van die uitgevreten boomblaadjes etc hebben om zo een foto op te werken tot iets arty.
De vraag ging over photoshop en niet over illustrator

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

In photoshop kan je ook wel een a4 papier zwart krijgen :P

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:01:

Daar moeten wij gebruikers een klein beetje maling aan hebben. Het gaat om het principe, de rest is aan de gebruikers die het lezen.

Het komt er eigenlijk op neer dat Savantas aangeeft dat niet alles in Photoshop zelf hoeft. Er zijn allerlei trucs te bedenken. En ik moet zeggen dat ik het geen slecht idee vind. Veel "echter" kan het dan niet meer worden.

Verwijderd

ik weet hoe je die 'kerven' in de text kunt maken op een vrij eenvoudige manier:

1. zoek op internet naar wat brushes (google is your friend!, gewoon photoshop + brush en je vind zoveel sites dat je tot overmorgen brushes kan instaleren ;))
2. Maak je tekt zaols je die wilt hebben. zorg dat alles ok is, want die zal je later niet meer kunnen veranderen.
3. maak nu een nieuwe layer, en speel wat met je brushes. een tip, hou het simpel. als je te veel met je brush gaat werken, is de helft van je tekst weg, en kan je bijna niets meer lezen, niet de bedoeling dus.
4. selecteer opnieuw je tekstlayer, klik rechts, en kies voor 'rasterize layer' (komt er op neer dat je van je tekst een figuur maakt.)
5. hou control ingeduwd, en klik op je brush-layer (in je layer-kader, hiermee selecteer je je brush. wees niet ongerust dat een groot deel van je brush niet geselecteerd is (lijkt), dit komt omdat photoshop slechts dingen visueel selecteerd met een doorzichtigheid van +50%.)
6. zorg dat je tekstlayer geselecteerd is, en duw op delete. en tadaaa, je hebt mooie 'kerven' in je tekst.

andere methoden zullen natuurlijk ook werken, maar het voordeel hier is dat je achtergrond door je tekst zal komen, en niet dat die brush over je achtergrond komt. (als je begrijpt wat ik bedoel...)

wat die achtergrond betreft, ik zou proberen met contrast, dan inkleuren (CTRL-U (kies dan voor colorize) als ik me niet vergis), en dan de doorzichtigheid vergroten (zorg natuurlijk wel dat je een witte achtergrond hebt natuurlijk...)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 18:05 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

brushes! 8)
(met stom!)

[ Voor 5% gewijzigd door XangadiX op 15-09-2005 20:52 ]

Stoer; Marduq

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Pas aantal mooie ps-tuts gelezen, waarin effecten worden beschreven zoals in je voorbeeld.
Begin eens hier: http://www.cameronmoll.com/archives/000024.html
"That Wicked Worn Look"

Over the next four weeks, you’ll have the choice opportunity of mastering a few techniques for producing realistic aging and weathering, all with the intent of creating that wicked, sick, insane, whatever-you-wanna-call-it worn look.

Verwijderd

SillyJW schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:49:
Pas aantal mooie ps-tuts gelezen, waarin effecten worden beschreven zoals in je voorbeeld.
Begin eens hier: http://www.cameronmoll.com/archives/000024.html

[...]
offtopic:
leuke/handige site :)

• Pelle
  • Laatst online: 16:47

Pelle

🚴‍♂️

Of, als je niet met brushes wilt spelen:

1) text layer maken
2) nieuw channel maken
3) filter | render | clouds
4) filter | artistic | palette knife
5) filter | artistic | poster edges
6) levels (bijv 75, 2.5, 160)
7) load channel selection
8) selecteer text layer
9) layer mask toevoegen

Klaar. Voor een optimaal resultaat even wat met de waardes van poster edges (thickness) en levels spelen.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 23:06
Adobe heeft een aantal goede brushes om grunge effecten te maken.

http://share.studio.adobe...BrowseSubmit.asp%3Ft%3D11

http://hawvie.deviantart.com/

• Camiel
  • Laatst online: 29-04 09:59
Ik moet jullie heeeel erg bedanken. Ik heb brushes gevonden die prima voldoen en waar ik de letters in ieder geval makkelijk mee kan bewerken (via layermask, verander je ook niets aan het origineel).
Dat achtergrondje is veel minder van belang, maar toch hartelijk dank voor jullie tips!

PS: bedankt voor het aanpassen van de Topictitel, is duidelijker zo...

[ Voor 12% gewijzigd door Camiel op 16-09-2005 23:42 . Reden: PS toegevoegd ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:01:
[...]

GGS_106 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:02:
In photoshop kan je ook wel een a4 papier zwart krijgen :P
Ik bedoel maar BereND, lees de draad voordat je blaat.

Overigens zou je, gezien het bovenstaande plaatje, ook wel een verfrommelde dikke plastic zak op je scanner kunnen leggen of een boterhamzakje. :) easier!

Maar de nodige tips zijn hier al gegeven. Laten wij, zolang de grunge nog in zwang is, lekker een breed scala aan grungeer- en erodeer uw teksten -tips geven!

Waarom zou grunge eigenlijk zo in trek zijn? Omdat het niet 'nieuw' op ons overkomt, maar verweerd lijkt, zoals wij buiten op straat bordjes zien, doet ons dat nostalgisch aan, lijkt het meer 'door mensen gemaakt' ... spreekt het ons meer aan omdat het niet perfect is? Omdat het misschien al een tijdje geleden heeft van erosie?
Ik vind grunge mooi maar ik zou geen goede reden kunnen geven waarom ik het mooi vind.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1