scanner werkt met bx mobo wel, maar met kx133 mobo niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024
Hallo guyz,

Zoals wel vaker heb ik weer es een vaag probleem. Ik ben in bezit van een HP scanjet 5p scanner (SCSI scanner) met een bijbehorend SCSI kaartje (waar je alleen een scanner op kunt aansluiten). Bij het installeren van win2k stuitte ik op een probleem : hij wilde mijn scsi kaartje niet installeren (sterker nog, ik kwam win2k niet eens binnen)
Toen heb ik maar een NCR810 scsi2 kaartje gekocht waar dus wel mijn scanner mee functioneerde onder win2k en hierop volgens een scsi cdrom en dvd. Dit alles op mijn ouwe bx systeem (asus p2b)
Nu heb ik vrij recentelijk een athlon systeem aangeschaft (met abit ka7 mobo) en daar alle scsi rommel ingezet. Het vreemde was dat die bij het opstarten niet de scsi devices begon te detecteren, maar de cdrom en dvd waren wel toegankelijk onder win2k en 98. Echter, mijn scanner niet! :( Ik heb gewoon dezelfde drivers en zelfs nieuwere drivers gebruikt (Deskscan 2.9) voor dat ding, maar het mocht niet baten.
Hoe kan dat nu?

Graag suggesties!

• MJC
nobody? ;(

Verwijderd

Lijkt me een loze suggestie, maar vooruit dan...Termination van je SCSI devices bij ombouwen veranderd of kabel anders aangesloten?

• MJC
de interne aansluiting van scsi apparaten staat toch los van externe zooi?

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord van adapters waar je een jumpertje om moest zetten als er een extern apparaat aangesloten is. Lijkt me echter sterk, maar als intern de termination niet klopt had je het wel gemerkt, maar zo te zien klopt die wel. Termination van die scanner, hoe zit het daarmee? Ik neem niet aan dat je daar iets aan veranderd hebt. Is het een kaartje met of zonder BIOS? Ik heb een Adaptec 2904, dus zonder BIOS en daarmee heb ik op een KX133 bord geen problemen mee. Ook niet met een geleende Artec scsi scanner. Ik vind het een vaag probleem.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
de interne aansluiting van scsi apparaten staat toch los van externe zooi?
NEE! je interne en externe apparaten vormen 1 kabel welke aan beide uiteinden getermineerd moet zijn. Je adapter is gewoon een device halverwege welke NIET getermineerd MAG zijn. Misschien zit er een jumper op je adapter om de terminatie aan/uit/auto te zetten ; zet deze op uit.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• MJC
het enige verschil met de instellingen van het bx mobo is dat ik een langere scsi kabel nodig had (ivm fulltower), deze kabel heeft echter 5 aansluitingen ipv 3.
Voor de rest heb ik geen jumpers ofzo veranderd. Ik heb de scanner nu net op mijn bx mobo met hp-scsi kaartje onder win98 getest, en hij deed het prima, dus daar ligt het niet aan.

De NCR810 heeft geen bios, en maakt waarschijnlijk gebruik van de bios op mijn bx board, en klaarblijkelijk heeft de abit KA7 hem niet (geen detectie bij het opstarten)

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

volgens mij klopt dat niet helemaal. Als je geen bios erop hebt zitten, dan kan je niet booten van een scsi-device (correct me if i'm wrong, maar dat dacht ik...)
en inderdaad, kijk eens goed naar de terminering.
De laatste in de chain moet getermineerd worden in de chain...dus als je je dvd aan de kabel zet, dan de kaart, en dan je writer, dan moeten je writer en je dvd getermineerd worden (dat kan zo dus, op deze manier) en je scanner zit weer apart aan een chain, dus die moet ook getermineerd worden. Maar je moet dus niet je kaart termineren.
Als je niet weet hoe het zit met die kaart, kan je de door mij net genoemde config even proberen. Als je kaart getermineerd is, dan doet geen enkele device het op deze manier (als mijn theorie klopt..)

ik lees nu terug en zie dat het best vaag is hoe ik het uitgelegd heb. Zie het maar als een UTP netwerk tegenover een BNC netwerk...dat helpt misschien. Je kaart is de 'hub' die NIET getermineerd moet worden, de rest dus allemaal wel.

ps. icq doet het voor de verandering weer eens niet..GRR...na m'n examens ofzo wel weer een keertje online op icq.mzzls! en suc6

• MJC
Is die termination softwarematig in te stellen dan? Ik heb bij het omzetten van het spul geen 1 jumper aangeraakt.
Hij herkent dus nu gewoon zowel de dvd als de cdrom...en de scanner dus niet, dat zou betekenen dat die softwarematig een terminator heeft moeten krijgen.

btw RdB, nog succes met je examens

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

ik geloof dat dat wel mogelijk is ja. Maar kijk eens of het hardwarematig ook gaat. Het is dacht ik niet zo dat zo'n scsi systeem niet werkt als het niet goed getermineerd is. Het zorgt ervoor dat er geen echo op de chain komt. Misschien heb je niet getermineerd, maar is de echo nog acceptabel, zodat hij wel de data kwijt kan.

hmm...volgens mij klopt mijn theorie nu ook niet meer, want als je termineerd kan het nooit dat een apparaat na de terminatie nog werkt (dacht ik..)
maargoed, anders weet ik het ook niet meer :)

thanx trouwens!
Pagina: 1