Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 13:46
Ik ben eens aan het nadenken voor een systeem dat ik kan gebruiken voor een bedrijfje met fietskoeriers: Het zou mooi zijn als je op de een of andere manier een kaart van de stad voor je zou hebben met daarop, als een soort van overlay, de lokatie van de werknemers (heel Hollywood style met rode puntjes met de namen of een code erbij ofzo).
Het klinkt mij best wel science fiction in de oren eigenlijk, maar ik ben eens even een beetje over het internet gaan bladeren, en het wordt eigenlijk al best wel toegepast.
Je hebt systemen voor in vrachtwagens en bussen die hun lokatie doorgeven aan een centrale post. Deze zullen waarschijnlijk met GPS lokatiebepaling werken. Nu zijn dat ten eerste best prijzige, en ten tweede best grote systemen, en om die gasten op de fiets nu met een accu en een grote regelkast de weg op te sturen...

Wat ook nog een mogelijkheid is, is lokatie opvragen op basis van bij welke zendmast je mobiele telefoon is aangemeldt. O2 heeft het in Nederland verkocht als dienst (O2 Spotter) maar het huidige Telfort doet er niets meer mee voor zover ik kan zien.

Een mogelijkheid waar ik zelf over aan het denken was, is misschien een PDA/Smartphone met een GPS module, die eens in de halve minuut zijn GPS lokatie door GPRS'ed naar een centrale post.

Het lijkt erop dat er in het buitenland best wel veel bedrijven zijn die dit soort diensten aanbieden. In Nederland kan ik echter niet zo veel vinden. Zou het niet mogen in NL ofzo, of zien ondernemers er geen brood in, of misschien zoek ik wel verkeerd?

Mijn vraag is dus: Heeft iemand ervaring met kleine, handzame systemen die op de een of andere manier aan een centrale post kunnen laten weten waar ze zich bevinden? Het hoeft niet op de meter nauwkeurig te zijn, een metertje of 100 is al genoeg denk ik. Of misschien een bedrijf weten die mij daarmee verder zou kunnen helpen.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Verwijderd

volgens mij loop je al snel vast op allerlei privacy-bepalende regelgeving

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Die regelgeving lijkt me ook van toepassing te zijn op vrachtwagens en zoals de TS zegt wordt 't daar wel toegepast ...

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-10 10:48
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:53:
de werkgever heeft toch recht om te weten waar zijn werknemers zijn?

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Eisenhower schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:57:
[...]

de werkgever heeft toch recht om te weten waar zijn werknemers zijn?
Ik denk eerder het recht om te weten waar zijn spullen zijn. Bij vrachtwagens weet je ook niet waar de chaufeur is maar wel de vrachtwagen. Klein maar essentieel verschil.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 22:39

weebl

YARR!

Ik denk dat het best mag zolang het alleen gebruikt word tijdens werktijden. Dan moeten de werknemers doen wat hun baas hun opdraagt. En dat is bijvoorbeeld ergens een pakje ophalen en die weer ergens anders heen brengen. Met zo'n gps systeem kan je kijken wie het dichtst bij is. In de pauze, en na het werk moet ie wel uit denk ik.

Verwijderd

vooral als daardoor het werk significant verbeterd wordt (wat wel degelijk het geval is als iemand de fietskoriers centraal kan coordineeren)

Edit; ik zat even te denken maar zou zoiets niet kunnen met een Bluethoot GPS module en een telefoon i.c.m. een GPRS abbonoment? als er bijvoorbeeld elke 1,3 of 5 minuten de GPS data wordt dorgestuurd, valt dat met het aantal KB ook nog wel mee (die GPS info is maar een paar byte) en die refresh rate is in mijn ogen hoog genoeg om een goede planning te maken.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 12:05 ]

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

vgouw schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:58:
Ik denk eerder het recht om te weten waar zijn spullen zijn. Bij vrachtwagens weet je ook niet waar de chaufeur is maar wel de vrachtwagen. Klein maar essentieel verschil.
Monteer je de GPS unit aan de fiets = zelfde effect :)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoiets is inderdaad best goed te maken. Ik zou geen standaard oplossing weten maar ik heb er zelfs wel eens een beetje voor lopen programmeren met mijn pda en het is opzich helemaal niet zo moeilijk.

Als je geen standaard pakket kunt vinden kan je altijd nog contact opnemen met een softwarehuis. Dat is waarschijnlijk wel aardig prijzig natuurlijk aangezien je dan maatsoftware laat schrijven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TheRookie schreef op donderdag 15 september 2005 @ 12:31:
[...]

Monteer je de GPS unit aan de fiets = zelfde effect :)
Goed idee. Ben ik benieuwd hoe lang die fiets blijft staan als ie ergens op slot staat ;)
Ik wil wel zo een fiets :P

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Als ie dan wordt gestolen weet je tenminste wel waar hij is ;)

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Wie zegt dat de berijder van de fiets de unit niet kan ontkoppelen :+

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Ik zou eens Tomtom en dergerlijke aanschrijven (mailen), zij hebben wel de kennis in huis, en als zij geen oplossing hebben, dan hebben ze doorgaans wel genoeg connecties om je op weg te helpen.
http://www.ngi.be verkoopt ook CD-rom's met topografische kaarten die aan GPS kunnen gekoppeld worden, mss kunnen zij je verder helpen, of hun Nederlandse tegenhanger (als die bestaat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41

- Maar je maakt wel wat mee! -

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik weet niet of je er veel tijd in wilt stoppen maar dit lijkt mij haalbaar
met gpsdrive op en linux systeem, hierbij zit een "friends" module,
waarbij je locatie van de andere voertuigen kunt zien.
Je zult dan een linux pda moeten hebben, lijkt me

Verder heeft TomTom een SDK voor de GO modellen, daarmee zou je het
ook moeten kunnen bouwen, maar dan heb je een tomtom go nodig, en ik weet
niet of dat handig is op een fiets.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
u_nix_we_all schreef op donderdag 15 september 2005 @ 13:57:
Ik weet niet of je er veel tijd in wilt stoppen maar dit lijkt mij haalbaar
met gpsdrive op en linux systeem, hierbij zit een "friends" module,
waarbij je locatie van de andere voertuigen kunt zien.
Je zult dan een linux pda moeten hebben, lijkt me

Verder heeft TomTom een SDK voor de GO modellen, daarmee zou je het
ook moeten kunnen bouwen, maar dan heb je een tomtom go nodig, en ik weet
niet of dat handig is op een fiets.
De GO modellen hebben voor zover ik weet geen mogenlijkheid om via een gprs ( of andere manier ) verbinding content te versturen/ophalen dus daar heb je in dit geval niet zoveel aan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Volgends mij heeft alturion een mogelijkheid om elke zoveel minuuten de gps coordinaten via een internetverbinding naar de alturion server te versturen, waar jij dan met een account op kunt inloggen en zien waar ze zich bevinden.

Probleem is alleen de internetverbinding...

• u_nix_we_all
  • Niet online
rwb schreef op donderdag 15 september 2005 @ 13:59:
[...]

De GO modellen hebben voor zover ik weet geen mogenlijkheid om via een gprs ( of andere manier ) verbinding content te versturen/ophalen dus daar heb je in dit geval niet zoveel aan.
De duurdere go modellen hebben bluetooth waarmee met een telefoon
gecommuniceerd kan worden, en met de SDK zou je die functionaliteit best kunnen
maken.

edit: (van de site van gpsdrive): http://www.gpsdrive.cc/features.shtml
"gpssmswatch" sends your position to the phone number which sends a SMS with the content "PLSSENDPOS", needs a working "gnokii" installation

Dus wel eerst zelf een sms-je sturen, en automatisch de pos terug gesmssed krijgen

[ Voor 26% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-09-2005 14:15 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Heb je zelf dat bedrijf met fietskoeriers, is het een opdracht, of is het gewoon een leuk what-if project?

M.i. de gemakkelijkste oplossing: smartphone met GPS, leuk app hacken die eens per minuut de locatie door GPRSt.

[ Voor 38% gewijzigd door j-w op 15-09-2005 14:11 ]

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 20:46
het zou mogelijk zijn dat het systeem vanwege privacy doeleinden alleen gebruikt mag worden voor het traceren van een gestolen voertuig.

daarom:
http://www.itmobile.nl/fieldservice_producten.htm

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
u_nix_we_all schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:08:
[...]

De duurdere go modellen hebben bluetooth waarmee met een telefoon
gecommuniceerd kan worden.
Ok dat wist ik niet dat die ook bestonden. Dan kan je het waarschijnlijk wel maken ermee ja. Maar voor zoiets heb je eigenlijk niet eens TomTom nodig. De communicatie met een GPS module is helemaal niet zo complex. Dus als je toch zelf aan het programmeren gaat kun je dat ook zelf doen natuurlijk. Dan ben je niet meteen aan TomTom gebonden.

Ik ben ook wel benieuwd waarom de TS het precies wil.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Kijk eens naar RTL Transport wereld op zondag avond 19:30(RTL7), hierin worden regelmatig dit soort oplossingen besproken voor vrachtwagens... Centric is onder andere een bedrijf dat dit systeem al ontwikkeld heeft en gebruikt inderdaad een GPS ontvanger in de auto en GPRS om de GPS coördinaten door te sturen naar de planning van een transportbedrijf.

kijk maar eens op de volgende link:

http://www.rtl.nl/automot...portwereld/home/index.xml

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• u_nix_we_all
  • Niet online
Tja, e.e.a. hangt ook van het budget af.
Een tomtom go is waarschijnlijk "overdone".

in principe is een telefoon (of gprs pda) + gps voldoende.

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 12:58

ScSi

Belg.

Ik denk dat dit ook al voldoende is:
CoPilot Live

Het werd iig ook gebruikt door de deelnemers van de Gumball van dit jaar..

• Surfer
  • Laatst online: 29-11 13:46
Ok, thanks voor jullie input. Ik zal er eens wat quotes uitpakken:
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:53:
Dat idee begin ik wel een beetje te krijgen. Er zijn in het buitenland best veel produkten op de markt, maar die worden allemaal door buitenlandse telecom- en serviceproviders aangeboden. Dat zijn dus geen systemen die je zomaar kunt gebruiken.
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 12:01:
Edit; ik zat even te denken maar zou zoiets niet kunnen met een Bluethoot GPS module en een telefoon i.c.m. een GPRS abbonoment? als er bijvoorbeeld elke 1,3 of 5 minuten de GPS data wordt dorgestuurd, valt dat met het aantal KB ook nog wel mee (die GPS info is maar een paar byte) en die refresh rate is in mijn ogen hoog genoeg om een goede planning te maken.
Daar zat ik dus zelf ook aan te denken. Als ze nu gewoon een telefoon+PDA of smartphone met GPS oid hebben, dan zit er genoeg techniek in een klein kastje waarmee we uit de voeten kunnen: GPS om te kijken waar ze zijn, GPRS om de gegevens door te geven en een telefoon om ze te bereiken. Voordeel is dat je niets met de fietsen hoeft te doen, dus die worden niet ineens diefstalgevoeliger oid, en ze kunnen het apparaat uitzetten als ze niet werken, dus ook geen gevoel dat ze "in de gaten worden gehouden" oid...
Thanks, zal er eens naar kijken.
PeterEs schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:05:
Volgends mij heeft alturion een mogelijkheid om elke zoveel minuuten de gps coordinaten via een internetverbinding naar de alturion server te versturen, waar jij dan met een account op kunt inloggen en zien waar ze zich bevinden.
Probleem is alleen de internetverbinding...
Dat ziet er ook wel cool uit. Zal er eens achteraan gaan of dit iets is. De internetverbinding zou misschien met GPRS/UMTS kunnen.
j-w schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:09:
Heb je zelf dat bedrijf met fietskoeriers, is het een opdracht, of is het gewoon een leuk what-if project?
M.i. de gemakkelijkste oplossing: smartphone met GPS, leuk app hacken die eens per minuut de locatie door GPRSt.
Nee, ik heb zelf geen fietskoeriersbedrijf ofzo. Het is op het moment meer een leuke what-if. Wij zijn nu bezig om een aantal zaken te integreren (VoIP diensten gekoppeld aan CRM software). Een beetje brainstormend over de bedrijfstakken die iets aan dat soort systemen hebben, kwamen ook op zoiets uit om als module aan te bieden.
Plopeye schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:42:
Kijk eens naar RTL Transport wereld op zondag avond 19:30(RTL7), hierin worden regelmatig dit soort oplossingen besproken voor vrachtwagens... Centric is onder andere een bedrijf dat dit systeem al ontwikkeld heeft en gebruikt inderdaad een GPS ontvanger in de auto en GPRS om de GPS coördinaten door te sturen naar de planning van een transportbedrijf.
kijk maar eens op de volgende link:
http://www.rtl.nl/automot...portwereld/home/index.xml
Ik ben bang dat dat soort systemen te groot worden om mee te nemen onderweg. Maar ik zal er eens naar kijken.
ScSi_009 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 15:13:
Ik denk dat dit ook al voldoende is:
CoPilot Live
Het werd iig ook gebruikt door de deelnemers van de Gumball van dit jaar..
Ga ik ook eens even doorbladeren, thanks

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Pagina: 1