Toon posts:

Webbased addressbook / IMAP adressbook

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus met het probleem dat ik overal verschillende adresboeken heb,
- Thunderbird (mail client)
- Webmail
- Mobiele telefoon
- En gewoon in mijn agenda (ananloog)

Ik wil hier als dat mogenlijk is een aantal van kopellen.
Is het mogenlijk om bijv. een IMAP adresboek te hebben, dus die zowel online als in mijn mail client (Thunderbird) het zelfde is? (Of iets in die richting).

Liefst zou ik natuurlijk zijn dat zowel de adressen in mijn telefoon het zelfde zijn als op mijn pc / ergens online. Ik heb gehoord dat er systemen zijn die dat mogenlijk maken. (Blackberry telefoons).
Weet iemand hoe dat ongeveer werkt? En of dat in Nederland uberhaupt ondersteund word?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 09:56 ]

Verwijderd

Ben ook wel benieuwd...

Verwijderd

Topicstarter
Schijnbaar zijn we de eenigste :P

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:21

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 09:52:
Ik zit dus met het probleem dat ik overal verschillende adresboeken heb,
- Thunderbird (mail client)
- Webmail
- Mobiele telefoon
- En gewoon in mijn agenda (ananloog)

Ik wil hier als dat mogenlijk is een aantal van kopellen.
Is het mogenlijk om bijv. een IMAP adresboek te hebben, dus die zowel online als in mijn mail client (Thunderbird) het zelfde is? (Of iets in die richting).
Nou goed dan, ik reageer :-)

Ikzelf heb een Smartphone die thuis synct met outlook en op mijn werk ook, dus dat zijn al drie locaties die hetzelfde adresboek gebruiken effectief. Alleen voor webbased heb ik geen oplossing, anders dan eens in de zoveel tijd een (csv) import te doen ofzo.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Hoi,

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb sinds enige tijd een outlook everywhere abonnement (www.benter.nl). Alle data staat dan op een server.
Mijn Outlook thuis wordt hiermee gesynchroniseert en mijn Smartphone doet hetzelfde via GPRS.
Daarnaast kun je ook nog via webmail bij je gegevens.

Groet,

AJ

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03
Een eigen mailserver is ook een optie. Met Exchange of Kerio mailserver (mijn voorkeur) kan je je mail, agenda, etc, op je server laten staan en via de webmail je gegegevens benaderen. Je PDA kan je dan via Outlook laten syncen.

En anders is de oplossing van AJ12 wel een goeie. Al zou ik mijn mail niet door een extern bedrijf willen laten beheren. Maar dat is mijn smaak.

edit:
http://www.kerio.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Xion op 17-09-2005 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xion schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 16:23:
Een eigen mailserver is ook een optie. Met Exchange of Kerio mailserver (mijn voorkeur) kan je je mail, agenda, etc, op je server laten staan en via de webmail je gegegevens benaderen. Je PDA kan je dan via Outlook laten syncen.

En anders is de oplossing van AJ12 wel een goeie. Al zou ik mijn mail niet door een extern bedrijf willen laten beheren. Maar dat is mijn smaak.

edit:
http://www.kerio.nl
Ik heb inderdaad een eigen mailserver, en ik heb vandaag het adresboek en agenda van die webmail in gebruik genomen. eenigste nadeel vind ik toch dat je dat niet in een normaal locaal programma als thunderbird kan downloaden.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Daar is Exchange i.c.m. Outlook goed in.

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 17:13:
Daar is Exchange i.c.m. Outlook goed in.
Zegt me zo niks, wat in ongeveer het idee daarvan?

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 16:51:
[...]

Ik heb inderdaad een eigen mailserver, en ik heb vandaag het adresboek en agenda van die webmail in gebruik genomen. eenigste nadeel vind ik toch dat je dat niet in een normaal locaal programma als thunderbird kan downloaden.
Als je Kerio mail server gebruikt dan kan je voor Outlook de Kerio Mail Connector downloaden. Ik neem aan dat je geen Domein / Active Directory thuis hebt draaien en dat is wel vereist voor Exchange server.

Bovendien vind ik Exchange een stuk lastiger (zeker als beginner) om te beheren.

Ook Thunderbird ondersteund IMAP en volgens mij gaat dat ook wel redelijk icm Kerio Mail server.

Op Kerio.nl kan je volgens mij een trial van 30 dagen downen.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 22:52
Misschien ook een optie (maar wel een erg steile leercurve) is het opzetten van een LDAP directory, waarin je je adressenboek vastlegt. Die kun je centraal benaderen vanuit zowel thunderbird, outlook (express), iedere goeie webmail client, en ms. bestaan er voor smartphones ook wel clients die ldap ondersteunen.

Ik wil het ook ooit gaan inrichten. Ik heb er alleen nog de tijd en de zin nie tvoor gevonden om me helemaal in ldap te gaan verdiepen

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:50

JaQ

Eymey schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 22:53:
Misschien ook een optie (maar wel een erg steile leercurve) is het opzetten van een LDAP directory, waarin je je adressenboek vastlegt. Die kun je centraal benaderen vanuit zowel thunderbird, outlook (express), iedere goeie webmail client, en ms. bestaan er voor smartphones ook wel clients die ldap ondersteunen.

Ik wil het ook ooit gaan inrichten. Ik heb er alleen nog de tijd en de zin nie tvoor gevonden om me helemaal in ldap te gaan verdiepen
En dit is uiteraard de winnaar. Het netste is om alles in LDAP te gieten, bijvoorbeeld zoals deze standaard bij horde wordt meegeleverd *HINT*. Vervolgens kan je Thunderbird deze naar deze ldap laten connecten. Ook Outlook kan dat. De rest zou kinderspel moeten zijn toch? Het scheelt je in ieder geval een hoop geld aan licenties voor kerio of exchange ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnx!
Ik heb ff wat gegoogled, maar zo'n LDAP opzetten is volgens mij nog best lastig of niet?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 10:14 ]

• eymey
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:14:
Ok tnx!
Ik heb ff wat gegoogled, maar zo'n LDAP opzetten is volgens mij nog best lastig of niet?
Het is inderdaad best lastig. Ik weet niet of er (onder windows danwel linux) producten bestaan die het je heel makkelijk maken. Ik ben er iig. met de meest gebruikte implementatie, OpenLDAP, nog niet aan toe gekomen om het me eigen te maken.

Wel heb ik er enige ervaring mee omdat een product dat we op m'n werk gebruiken voor de e-mail een openldap-server voorconfigureert dus we draaien wel iets dergelijks :)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Volgens mij kan je alleen vanuit outlook de ldap directory niet updaten. Thunderbird weet ik niet.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
Nee, lekker handig is dat. LDAP is de standaard, maar je kunt het niet bijwerken vanuit een mailclient (zowel Outlook als Thunderbird ondersteunen dit niet). Daar gaat je mooie shared adresboek oplossing. Wie heeft er alternatieven (vooral voor thunderbird)?

Verwijderd

wat dacht je van de simpele gratis oplossing van http://www.plaxo.com/

Verwijderd

Topicstarter
Arnout schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:49:
Nee, lekker handig is dat. LDAP is de standaard, maar je kunt het niet bijwerken vanuit een mailclient (zowel Outlook als Thunderbird ondersteunen dit niet). Daar gaat je mooie shared adresboek oplossing. Wie heeft er alternatieven (vooral voor thunderbird)?
Dat dacht ik dus ook al. :/
Dan vraag ik me af, waar die oplossing dan wel goed voor?
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:54:
wat dacht je van de simpele gratis oplossing van http://www.plaxo.com/
Hier is het idee dat je ze steeds synchroniseert?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 22:56 ]

• eymey
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:54:
[...]

Dat dacht ik dus ook al. :/
Dan vraag ik me af, waar die oplossing dan wel goed voor?
Ff kick... euhmmm.....

Zoals gezegd.... hier op mijn werk gebruiken we Thunderbird/Outlook met LDAP tot nu toe ook alleen nog maar voor auto-completion van e-mail adressen van medewerkers die in de LDAP staan. Maar ik weet bv. van een webmail-client als Horde (en onze SuSE Linux openXchange omgeving) dat die wel adressen kunnen toevoegen aan LDAP.

Verder, waar LDAP goed voor is: het wordt in erg veel bedrijven (en het Active Directory systeem van Microsoft is er ook op geïnspireerd) gebruikt voor centrale authenticatie-database en zo.

Verwijderd

Ook ik ben hier in geintresseerd.

Op dit moment heb ik een Kerio mailserver die ik gebruik voor IMAP mail. Clients zijn Outlook, Thunderbird, webmail en wapmail. Dit werkt naar tevredenheid.

Wat ik ook mis zijn de contactpersonen (en agenda/taken/notitie's) van Outlook in webmail en thunderbird. De Kerio Outlook Connector kreeg ik niet werkend, maar dat moet vast wel lukken na wat langer proberen. Ik heb er niet voor gekozen om dat als ik deze Kerio Outlook Connector gebruik, ik in Outlook in de CW mode moet werken. Groot nadeel is dat ik dan geen connecties meer kan maken met andere IMAP servers.

In de tussentijd synchroniseer ik agenda/taken/notitie's uit Outlook via BT met mijn Nokia gsm. (Contactpersonen niet, dit wordt altijd een grote zooi, toevallig meer mensen hier last mee?)

Ik zie op de kerio site http://www.kerio.nl/kms/kmsdownloadoutlook.php ook nog een "Kerio Synchronisation Plugin 6.1.0" maar kan zo snel niet vinden waar die voor is.
Pagina: 1