Zin of onzin: meerdere domeinen registeren voor 1 site

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Voor de site van mijn ouders (in dit geval www.rekaprint.nl) heb ik stuk of 5 domeinen laten registeren.
Ook voor mijn andere klant zijn er boel domeinen aangemaakt en geregistreerd.
Maar er zijn wel grote struikelblokken bij meerdere domeinen:

- ze zijn (bijna) nergens terug te vinden in Google en andere zoekmachines
- paar zoekmachines controleren op aantal domeinen; je mag maar 1 domein aanmelden
- ik heb alle domeinen zonder redirect direct laten sturen naar de site (dus ip koppeling), is dat wel goed of juist niet goed idee?
- alleen main domein is te vinden, andere domeinen zijn ondanks maandenlang aanmelden nog steeds nergens te vinden.

Het zou op eerste gezicht betere zoekresultaten opleveren met diverse domeinen, de ene makkelijk te onthouden, de andere meer concurrenter tegenover andere domeinen / bedrijven, etc... Maar dat komt bijna nergens goed uit. Het kost dan allemaal onnodig geld met extra domeinen.

Dus ik zou graag wat adviezen willen weten bij meerdere domeinen, en hoe ik ze effectief kan toepassen zodat het wel in zoekmachines kan komen staan?

Zou ik kijken naar aantal grote sites, dan weet ik zeker dat ze meerdere domeinen hebben. www.weerkamer.nl is zelfde als www.teleweer.nl, noem maar op... Ze staan wel redelijk tot goed te vinden in zoekmachines. Hoe spelen ze dus klaar?

Of is het beter om sub.domein.nl te nemen ipv paar hoofddomeinen?
Aan je de woord over deze probleem. _/-\o_

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Kennelijk kan niemand wat over de probleem van meerdere domeinen vertellen....? :'(

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Het is effectief om als marketing te gebruiken maar niet voor SEO. Zo kan je bijvoorbeeld adverteren met een domeinnaam als: goedkoopdrukwerk.nl die dan naar rekaprint verwijst. Verder is het in sommige gevallen handig om onduidelijke namen/namen met streepjes te registreren. Je kan dan met een mooie naam adverteren maar iedereen weet je site toch te vinden. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met iets als: exclusieveevenementen.nl en exclusieve-evenementen.nl

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:39

SeatRider

Hips don't lie

djluc schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 14:21:
Het is effectief om als marketing te gebruiken maar niet voor SEO. Zo kan je bijvoorbeeld adverteren met een domeinnaam als: goedkoopdrukwerk.nl die dan naar rekaprint verwijst. Verder is het in sommige gevallen handig om onduidelijke namen/namen met streepjes te registreren. Je kan dan met een mooie naam adverteren maar iedereen weet je site toch te vinden. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met iets als: exclusieveevenementen.nl en exclusieve-evenementen.nl
Ja, zo snap ik ook niet dat Kyocera op de radio adverteert en er dan nog een 10 seconden spotje achteraangooit met hoe je de domeinnaam moet spellen. Dan ben je verkeerd bezig volgens mij. Desnoods registreer je kiosera.nl, kiocera.nl enz er nog even bij met een redirect erop...

Nederlands is makkelijker als je denkt

• djluc
Alleen al als het om de euros gaat is dat inderdaad voordeliger. Zo zijn er ook bedrijven die in radiospotjes adverteren met iets als: "Kijk snel op jan streepje janssen punt n l." Een streepje in de naam is alleen handig in drukwerk e.d. omdat het wat mooier staat. Maar eigenlijk altijd moet je ook de gewone naam zonder streepje er bij hebben.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou sowieso altijd proberen om bij grote sites meerdere domeinen te gebruiken. Al is het alleen maar om te voorkomen dat als om de een of andere reden een domein verloopt (of wordt geblokeerd bij providers) je niet meteen geheel down bent. Zo heb ik een tijdje terug gehad dat een provider een verhuizing niet juist had doorgevoerd (had hier schriftelijk opdracht voor gegeven en verder niet meer naar gekeken) daardoor was een domein verlopen en dat heb ik toen redelijk snel weer recht kunnen zetten, omdat er ook een gelijknamig domein nog actief was vrij weinig last van gehad. Anders heb je kans dat je gewoon vol een week down bent (ligt eraan hoe snel de beheerder in kwestie mee wil werken...).

Het zal niet zo vaak voorkomen, maar een beetje back-up vind ik altijd wel handig.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 17:21
Ik had toch echt begrepen dat de naam van een domein ook redelijk belangrijk is voor zoekmachines. Als je zoekterm ook in de domein naam voorkomt (fiets -> www.fiets.nl) dan zal deze toch hoog moeten scoren. Tenzij er op fiets.nl niks staat wat met fiets te maken heeft.
Maar goed, verschillende zoekmachines hebben verschillende werkwijzes. En dit is 1 van de criteria die meespeelt. Google kijkt bijvoorbeeld hoeveel extrene links er zijn naar jouw pagina/domein, hoe meer links des te belangrijker de pagina.

De grote zoekmachines hebben in iedergeval handleidingen hoe ze werken en waar ze op letten, er is ook genoeg te vinden op het internet over zoekmachine optimalisatie.

Zou je de andere geregistreerde domeinen ook kunnen noemen?

De index pagina ziet er voor de zoekmachine redelijk uit, je hebt je meta-tags goed voor elkaar behalve de dubbele robots tag. Er zitten geen verborgen teksten in (witte letters op een witte achtergrond)....etc. Kortom het zou moeten werken.

• djluc
Hier is overigens wat interessant info: http://www.google.com/intl/en/webmasters/guidelines.html Vooral de regel:
Don't create multiple pages, subdomains, or domains with substantially duplicate content.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
djluc schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 12:59:
Vooral de regel:
Don't create multiple pages, subdomains, or domains with substantially duplicate content.
Om te zorgen dat de extra domeinen nut hebben, moet ik dus letterlijk voor elke domein eigen homeplek geven, en daar beetje andere pagina opmaak plaatsen (dat zal informatie pagina zijn) en vervolgens langzaam doorstromen naar main site waar het uiteindelijk op moet komen...

Alle domeinen laten linken naar 1 homeplek (dus in feite allemaal zien er hetzelfde uit, welke domein het ook is) werkt dus niet. Dat wordt in de ban gezet en genegeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 27-10-2005 11:53 ]

• djluc
Toch denk ik dat het niet geheel verkeerd is. Ik heb bijvoorbeeld: http://www.djluc.nl en http://www.djluc.com wat verschillende domeinen zijn maar toch sta ik, zeker voor een homepage, redelijk goed in de zoekmachines. Grote bedrijven als Dell pakken dit anders aan. Die maken een internationale pagina op bijvoorbeeld: http://www.dell.com maar op http://www.dell.nl zet Dell een Nederlandse site.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 19:57

Zerora

Ik Henk 'm!

En hoe zit dat dan met dat akkefietje met mikerosoft.com die inmiddels onder beheer is van Microsoft volgens mij

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• djluc
Zerora schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:59:
En hoe zit dat dan met dat akkefietje met mikerosoft.com die inmiddels onder beheer is van Microsoft volgens mij
Dat domein is niet gekoppeld aan een site. Daarom heeft het dan ook geen gevolgen voor zoekmachines e.d.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als meerdere domeinen gelinkt worden naar 1 homeplek, krijg je dus steeds dezelfde beeld welke domein je ook neemt. Deze makkelijke methode wordt kennelijk in de ban gezet bij veel zoekmachines. Er staat ook duidelijk in hun regels: elke domein moet uniek zijn en mogen niet naar 1 bron wijzen.

In dat geval moet ik zelf meerdere 'subsites' maken zodat ik aan elke domein eigen pagina kan geven, en vervolgens worden de surfers naar hoofdsite geleid zodat ze verder kunnen. Dit is hopelijk de poging om in de vele zoekmachines te kunnen komen en dat ze ook grote kans krijgen opgenomen te worden.

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 15:00
Je kunt je ook afvragen of het nuttig is. Als het goed is maakt het niet uit op welke site je komt (ze zijn allemaal gelijk). Dus ongeacht domeinnaam komt de site met zijn content op een bepaalde plek in google te staan.

Als de andere domeinnamen extra informatie geven maar toch dezelfde content, dan is er iets mis met de content denk ik zo. Ik zou er vrede mee hebben, en de andere domeinnamen (wat kost het nou eigenlijk) lekker houden als ze makkelijk te onthouden zijn.
Pagina: 1