[SMC7904WBRB] Modem/router + router of switch

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Topicstarter
Had draadjesmodem met router, en sinds gisteren nieuw modem+router gescoord en uiteraard de manual doorgeplozen. Voor de duidelijkheid alle firewalls uitgezet. Netwerk: 1 pc XP home, 1 pc XP pro, 1 laptop XP pro.

Gebruik Versatel Family (volgens specs 1483 bridged) en heb dit apparaat in de meterkast staan en de pc's 2 verdiepingen hoger. Vraagteken 1: je kan volgens de manual aan 1 van de 4 ethernetporten gewoon een pc, hub of switch (heb ik) hangen en daar weer machines op aan sluiten. De port op het modem kun je toch maar via 1 netwerkadres aanspreken, dus hoe kunnen aan een switch dan 2 of 3 pc's komen? Of zet je DHCP server op de modem uit en krijgen de pc's aan de switch statische adressen in dezelfde range/subnet?

Vraagteken 2: het onlinelampje dat knippert regelmatig. Volgens de manual heb je alleen met PPPoA/PPPoE-lijnen een knipperend lampje. Versatel heeft altijd een DHCP/dynamische-lijn gehad...

Vraagteken 3: modem kan op basis van land en provider keurig de versatel family (dhcp) settings kiezen. Hij selecteert dan 'IP over 1483 bridged'. Versatel geeft aan dat je 1483 bridged moet gebruiken. Om het onduidelijk te maken, heeft het modem ook een optie '1483 bridging'. Met beide opties krijg ik geen ipadres of connectie. Kan het verschil niet terugvinden?

Vraagteken 4: lees niets over de mogelijkheid om een router achter de modemrouter te plaatsen - kan dat? Zou me eerder voor kunnen stellen dat je dan een lan-adres krijgt van de modemrouter en een 2e lanadres aan de pc's op de losse router doorgeeft. Subvraag: subnet 255.255.255.0 is op beide (modem)routers van toepassing, bijt dat elkaar, of is een andere IP-range voldoende?

Advies/tips op 1 of meerdere "?" punten is welkom!

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 11:34

Tybo

010101011110010101??

Vraagteken 1: je kan volgens de manual aan 1 van de 4 ethernetporten gewoon een pc, hub of switch (heb ik) hangen en daar weer machines op aan sluiten. De port op het modem kun je toch maar via 1 netwerkadres aanspreken, dus hoe kunnen aan een switch dan 2 of 3 pc's komen? Of zet je DHCP server op de modem uit en krijgen de pc's aan de switch statische adressen in dezelfde range/subnet?
Ik zie geen probleem bij je vraag. Alles signalen gaan toch langs één weg naar buiten en weer binnen. Dus waarom zouden verschillende apparaten tegelijk niet diezelfde weg kunnen gebruiken? Of versta ik je niet goed? :?
Beschrijf je probleem nader en zeg wat je eigenlijk zoekt aan te vangen. Ga je aan NAT doen?
Vraagteken 2: het onlinelampje dat knippert regelmatig. Volgens de manual heb je alleen met PPPoA/PPPoE-lijnen een knipperend lampje. Versatel heeft altijd een DHCP/dynamische-lijn gehad...
De modem zal waarschijnlijk een PPP verbinding maken je met je provider. In dit geval Versatel. De router daarentegen zal in je intern netwerk je DHCP verzorgen. Dit kan ook verandert worden. Nog nooit een provider geweten met een DHCP lijn. :/
Vraagteken 3: modem kan op basis van land en provider keurig de versatel family (dhcp) settings kiezen. Hij selecteert dan 'IP over 1483 bridged'. Versatel geeft aan dat je 1483 bridged moet gebruiken. Om het onduidelijk te maken, heeft het modem ook een optie '1483 bridging'. Met beide opties krijg ik geen ipadres of connectie. Kan het verschil niet terugvinden?
geen dhcp settings...maar PPP settings volgens mij. Nog nooit een provider geweten die DHCP deed, volgens mij ook niet mogelijk. (op de interne lan wel natuurlijk)
Vraagteken 4: lees niets over de mogelijkheid om een router achter de modemrouter te plaatsen - kan dat? Zou me eerder voor kunnen stellen dat je dan een lan-adres krijgt van de modemrouter en een 2e lanadres aan de pc's op de losse router doorgeeft. Subvraag: subnet 255.255.255.0 is op beide (modem)routers van toepassing, bijt dat elkaar, of is een andere IP-range voldoende?
Hoofdvraag: Ja, maar is dat nuttig? Wil je meerdere subnets? routen tussen netwerken? Indien nee, een switch ook goed :P
De situatie die jij voorschrijft is correct als je de tweede router ook NAT laat doen (met dhcp, enz)
Subvraag: waarom 2 routers????? 8)7 8)7
Als je dezelfde subnetten gebruikt kunnen de 2 routers perfect aan elkaar binnen dezelfde LAN. dus waarom geen switch? Tenzij je expliciet wil gaan firewallen met je router.

Conclusie: Ik denk dat je het één en ander door elkaar slaat :?

SvennieG

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Topicstarter
Ik zie geen probleem bij je vraag. Alles signalen gaan toch langs één weg naar buiten en weer binnen. Dus waarom zouden verschillende apparaten tegelijk niet diezelfde weg kunnen gebruiken? Of versta ik je niet goed? :? Beschrijf je probleem nader en zeg wat je eigenlijk zoekt aan te vangen. Ga je aan NAT doen?
Gaat er mij om dat je normaliter de PC's als DHCP-clients instelt, dus feitelijk twee/drie/vier PC's (via switch) aansluiten op 1 poort op de routerpoort van het modem komt vreemd op mij over. Als je normaal op elke poort 1 pc aansluit krijgt elke pc 1 ipadres, en nu? Of is in zo'n geval met een switch een statisch adres nodig met als gateway het LAN-ipadres van de router/modem?
De modem zal waarschijnlijk een PPP verbinding maken je met je provider. In dit geval Versatel. De router daarentegen zal in je intern netwerk je DHCP verzorgen. Dit kan ook verandert worden. Nog nooit een provider geweten met een DHCP lijn. :/
Fout geformuleerd van mij; de modem heeft een lijst providers met oa. "Versatel - DHCP" en ik bedoelde een dynamische adressering. Dat PPPoE of PPPoA is toch iets heel anders dan PPP? :?
Hoofdvraag: Ja, maar is dat nuttig? Wil je meerdere subnets? routen tussen netwerken? Indien nee, een switch ook goed :P De situatie die jij voorschrijft is correct als je de tweede router ook NAT laat doen (met dhcp, enz) Subvraag: waarom 2 routers????? 8)7 8)7 Als je dezelfde subnetten gebruikt kunnen de 2 routers perfect aan elkaar binnen dezelfde LAN. dus waarom geen switch? Tenzij je expliciet wil gaan firewallen met je router.
2 routers en ingewikkelde subnets/nat/firewalling enzo hoeft niet; modem/router + kabel + switch en een werkend netwerk is genoeg. ;( Probleem komt misschien deels doordat in de meterkast de telefoonaansluiting ligt, daar het modem/router wordt neergezet en op zolder de machines staan. Bedrade netwerk was ik zat...
Conclusie: Ik denk dat je het één en ander door elkaar slaat :?
Sorry, ben op softwareniveau zeker geen n00b maar m'n TCP/IP en Networking zijn errug ver weggezakt... 8)7 Thnx voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door tweaktubbie op 15-09-2005 14:10 ]

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 11:34

Tybo

010101011110010101??

Gaat er mij om dat je normaliter de PC's als DHCP-clients instelt, dus feitelijk twee/drie/vier PC's (via switch) aansluiten op 1 poort op de routerpoort van het modem komt vreemd op mij over. Als je normaal op elke poort 1 pc aansluit krijgt elke pc 1 ipadres, en nu? Of is in zo'n geval met een switch een statisch adres nodig met als gateway het LAN-ipadres van de router/modem?
Je zal even moeten bijlezen wat een dhcp-server juist doet. Een DHCP uitreiking van IP's is echt niet afhankelijk van in welke RJ45 poortje van je router je hem steekt. bvb je krijgt ip 192.168.1.120 van je router. Dat wil dus niet zeggen dat je 120 poortjes op je router staan hebt, er is dus een verschil. :)
Fout geformuleerd van mij; de modem heeft een lijst providers met oa. "Versatel - DHCP" en ik bedoelde een dynamische adressering. Dat PPPoE of PPPoA is toch iets heel anders dan PPP? :?
De "Versatel - DHCP"-optie gaat hoogstwaarschijnlijk de PPP connectie naar Versatel goed instellen en de interne DHCP server activeren. PPPoE en PPPoA zijn volgens mij twee varianten van PPP.
Sorry, ben op softwareniveau zeker geen n00b maar m'n TCP/IP en Networking zijn errug ver weggezakt... 8)7 Thnx voor het meedenken! _/-\o_
Helemaal geen probleem! Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt. ;)

SvennieG