Voltages anders door Mobo/vid.krt wisseling?

Pagina: 1
Acties:

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 08:21
Ik heb een nieuw mobo geinstalleerd omdat de oude kapot was, maar nu heb ik ineens andere elektrische spanningen...

Met name de -12Volt en de -5 Volt lijken niet goed, maar ik heb de voeding zelf niet gewisseld.

Zou het kunnen komen doordat de frontpanel connectors +/- verkeerd omzitten of zo? Dat zijn toch alleen leds, pulse schakelaars (aan/uit en reset), en een speakertje?

Verder andere videokaart: de oude paste niet meer op dit mobo. (helaas hierdoor temperaturen ook veel hoger, dus extra fan aan mobo gehangen, die zat er eerst ook niet op.

Mobo's: Asrock K7VT2 eruit, Asrock K7VT4 PRO erin.
VideoKrt: oude was AGP2-4x, dus op 3,3Volt, nieuwe is AGP8x, en draait dus op 1,5 Volt

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img366.imageshack.us/img366/4591/temps7ym.th.jpg

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img366.imageshack.us/img366/4442/temps11gs.th.jpg

Is dit erg, wat draait er op die - spanningen, en wat is hier aan te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door teake op 15-09-2005 07:23 . Reden: gegevens mobo en vidkrt toegevoegd ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Het is logisch dat als je je voeding zwaarder belast, bijv met een zwaardere videokaart, dat je kunt inleveren op stabiliteit. Helemaal als je zo rond het piekvermorgen van die voeding zit.

Ik meen dat de negatieve spanningen door sommige PCI-kaarten worden gebruikt. Zolang je pc stabiel draait zou ik er niets aan doen, maar als je freezes krijgt, of spontane reboots, dan weet je waar t aan ligt.

[ Voor 37% gewijzigd door frickY op 15-09-2005 08:06 ]

Verwijderd

kan heel goed, als je deze videokaart geen negatieve voeding meer gebruikt.

Naar de foto kijkend lijkt het erop dat dit mobo domweg geen negatieve spanningen meet.
maar check eens in je bios de spanningen ... aida32 is al wat ouder en mogelijk kijkt die nog naar het oude moederbord om de spanningen uit te lezen en staan er een paar op een ander adres.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 08:32 ]

• teake
Freezes? Als in spontaan helemaal niets meer doen, bevroren beeld, en nergens meer op reageren? Yep, dat gebeurd af en toe. Zwaardere voeding is dan de oplossing dus?

• teake
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 08:28:
Naar de foto kijkend lijkt het erop dat dit mobo domweg geen negatieve spanningen meet.
maar check eens in je bios de spanningen ... aida32 is al wat ouder en mogelijk kijkt die nog naar het oude moederbord om de spanningen uit te lezen en staan er een paar op een ander adres.
Had ik ook aan gedacht, maar speedfan 4.22 leest dezelfde waarden uit.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk eens in de BIOS voor de echte voedingswaarden ;)

Als de waarden te veel afwijken dan zou je daar freezes door kunnen krijgen, je hebt ook andere hardware en een andere fan aan je pc gehangen dus dat betekent automatisch ook een zwaardere belasting voor je voeding. Dus controleer dat eens en als je er dan achter komt dat je voeding te licht is, is het verstandig om die om te wisselen door een zwaarder/stabieler exemplaar :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• teake
Turkish schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:58:
Kijk eens in de BIOS voor de echte voedingswaarden ;)

Als de waarden te veel afwijken dan zou je daar freezes door kunnen krijgen, je hebt ook andere hardware en een andere fan aan je pc gehangen dus dat betekent automatisch ook een zwaardere belasting voor je voeding. Dus controleer dat eens en als je er dan achter komt dat je voeding te licht is, is het verstandig om die om te wisselen door een zwaarder/stabieler exemplaar :)
Ik kan nu niet in de bios: zit via remote desktop thuis te kijken. (Of is er een tooltje beschikbaar?)

• teake
ff update van speedfan: versie 4.26, maar die geeft zelfde readings. Ik ga maar es voedingen verwisselen denk ik, of even een drive loskoppelen.
Pagina: 1