Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wietse.cc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo medeTnet'ers,

Samen met twee klasgenoten heb ik een online enquête gemaakt voor ons profielwerkstuk waarmee we hopelijk dit schooljaar (6VWO) af kunnen ronden.

De enquête kost je maar 2 minuten, en het helpt ons enorm als je hem even wil invullen. Het profielwerkstuk gaat over de invoering van de Euro en de veranderde financiele situatie voor Nederlanders. Het zijn maar 17 multiple choice vragen.

Zou je een reply willen achterlaten als je 'm hebt ingevuld? Eventueel met een korte toelichting over hie jij over de Euro denkt. Gewoon het eerste dat je te binnen schiet...

De enquete is te vinden op: http://www.pws.wietse.com

Alvast ontzettend bedankt,
Wietse Wind
(Het Nieuwe Eemland College Amersfoort)

Edit:
Klik hier om de huidige stand van zaken bekijken...

[ Voor 10% gewijzigd door wietse.cc op 15-09-2005 18:42 . Reden: Toevoegen StatsPage Link ]

Verwijderd

/me heeft het net ingevuld
Ik denk dat de invoering van de Euro een goede beslissing is geweest die op korte termijn wel problemen en kosten met zich heeft meegebracht\, maar dat is vrijwel altijd het geval met verandering. De timing was helaas ongunstig, maar de gevolgen voor de lange termijn zullen mijns inziens gunstig zijn.

Succes met je project, laat ook even weten wat de uitkomsten zijn.

• wietse.cc
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 01:32:
/me heeft het net ingevuld
Ik denk dat de invoering van de Euro een goede beslissing is geweest die op korte termijn wel problemen en kosten met zich heeft meegebracht\, maar dat is vrijwel altijd het geval met verandering. De timing was helaas ongunstig, maar de gevolgen voor de lange termijn zullen mijns inziens gunstig zijn.

Succes met je project, laat ook even weten wat de uitkomsten zijn.
Dankje voor het invullen, en de uitkomsten zal ik ook posten als ze er zijn, met de nodige grafiekjes en tabellen. 't Gaat immers toch allemaal een MySQL database in dus verwerken is zo gedaan :)...

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Aantal opmerkingen:

• Het lijkt me zeer relevant of iemand naar school gaat/studeert/werkt/werkloos thuis zit etc. ZOnder dat soort gegevens vergroot je de onzekerheid op het gebied van gestegen uitgaven etc.
• Uitgaven gestegen of gedaald: uitgedrukt in koopkracht of in valuta?
• Vraag 9 zou ik een textboxje bij plaatsen; nu kan je enkel als conclusie trekken dat x procent meer voordelen in de euro zag dan het genoemde voordeel
• Over het algemeen zijn de antwoorden te beperkt, ; overig' met een textboxje erbij zou beter zijn geweest. Als nadeel van de Euro zie ik bijvoorbeeld de overbruggingsperiode waarin veel omgerekend moet worden etc. Verder kan ik maar 1 antwoord kiezen terwijl ik misschien wel meerdere antwoorden wil.
• Bij vraag 14 mogen ook wel wat minder extreme standpunten, alsmede een overig textbox
• Opleidingsniveau lijkt me interresanter dan geslacht

Verder is dit een ICT forum, verwacht dus niet dat de resultaten representatief zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door sdomburg op 15-09-2005 01:46 ]

• wietse.cc
sdomburg schreef op donderdag 15 september 2005 @ 01:42:
Aantal opmerkingen:

• Het lijkt me zeer relevant of iemand naar school gaat/studeert/werkt/werkloos thuis zit etc. ZOnder dat soort gegevens vergroot je de onzekerheid op het gebied van gestegen uitgaven etc.
• Uitgaven gestegen of gedaald: uitgedrukt in koopkracht of in valuta?
• Vraag 9 zou ik een textboxje bij plaatsen; nu kan je enkel als conclusie trekken dat x procent meer voordelen in de euro zag dan het genoemde voordeel
• Over het algemeen zijn de antwoorden te beperkt, ; overig' met een textboxje erbij zou beter zijn geweest. Als nadeel van de Euro zie ik bijvoorbeeld de overbruggingsperiode waarin veel omgerekend moet worden etc. Verder kan ik maar 1 antwoord kiezen terwijl ik misschien wel meerdere antwoorden wil.
• Bij vraag 14 mogen ook wel wat minder extreme standpunten, alsmede een overig textbox

Verder is dit een ICT forum, verwacht dus niet dat de resultaten representatief zijn ;)
Dank voor je reactie, alleen gaan tekstboxjes toch niet verwerkt worden omdat d'r een gigantische hoeveelheid enquete's ingevuld gaat worden zoals het er nu uit ziet... En helaas was het mijn taak om enkel het PHP/MySQL verhaal te regelen, 2 groepsgenoten van me hebben die enquête inhoudelijk gemaakt en laten keuren door de afdelingsleider e.d. Allemaal omslachtig gedoe, maar d'r is nu niet veel meer aan te passen anders krijgen we straks weer ruzie met die kerel.

En dat dit een ICT forum is, ach alles bij elkaar zal het best gemixed worden, ik heb het ook op Fok! gepost, HQ, en nog een stapel andere fora. Verder gaat het over de mail naar docenten van onze school die het weer rondsturen enzo, dat gaat wel goed komen hoop ik.

Nogmaals, dank voor je reactie en het invullen, ik ben alleen bang dat 't blijft zoals het nu is. Ik ga je lijstje wel overhandigen aan m'n groepsgenoten en de Economiedocent bij de eerstvolgende PWS bespreking...

Groeten!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:42

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

* Spike_wolf heeft hem net ook ingevuld....

tja, zelf had k liever de gulden gehouden, aangezien alles aanzienlijk duurder geworden is met de invoering van de euro...

Gelukkig bataal ik hier op Aruba gewoon weer met guldens ;) hoewel het wel Arubaanse Florijnen zijn dan... maar toch :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• sdomburg
Dat je het moeilijk kan aanpassen begrijp ik, maar het ging mij erom dat je dat soort dingen meldt in je verslag, bij de zelfevaluatie. Zet daar dus ook in dat de groep proefpersonen geen representatieve samenstelling van de Nederlandse bevolking is, gezien je de enquete enkel digitaal afneemt.
Spike_wolf schreef op donderdag 15 september 2005 @ 01:57:
* Spike_wolf heeft hem net ook ingevuld....

tja, zelf had k liever de gulden gehouden, aangezien alles aanzienlijk duurder geworden is met de invoering van de euro...

Gelukkig bataal ik hier op Aruba gewoon weer met guldens ;) hoewel het wel Arubaanse Florijnen zijn dan... maar toch :P
Is alles duurder geworden?
Zo ja, is dit toe te schrijven aan de Euro, of spelen zaken als inflatie een belangrijkere rol?

[ Voor 49% gewijzigd door sdomburg op 15-09-2005 02:31 ]

• wietse.cc
sdomburg schreef op donderdag 15 september 2005 @ 02:30:
Dat je het moeilijk kan aanpassen begrijp ik, maar het ging mij erom dat je dat soort dingen meldt in je verslag, bij de zelfevaluatie. Zet daar dus ook in dat de groep proefpersonen geen representatieve samenstelling van de Nederlandse bevolking is, gezien je de enquete enkel digitaal afneemt.
*Noteert*
Da's sowieso een goeie, dank!

Verwijderd

net die enquête ingevuld. Ik ben wel Belg, maar den euro is hier ook hé ;)

en inderdaad, het zou misschien een goed idee zijn om te vragen of je student, scholier, werkzoekende, werkmens etc bent...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Netjes gedaan, heb hem net ook ingevuld. Ik had alleen wat betreft vraag vier eerder 'vink' vakjes gebruikt met meerdere mogelijkheden. Bedoel ben niet zo erg van de kleding maar dat is voor mijn gevoel stuk duurder geworden. Maar als je kijkt naar kroeg/bios/restaurant dan is dat opgeteld ook wellicht veel. Blijft het een beetje een gok. Maar lekker makkelijk invullen zo digitaal.
sdomburg schreef op donderdag 15 september 2005 @ 01:42:
Volgens mij is dat helemaal niet relevant en een uitgavenpatroon gerelateerd aan je hoogte van je inkomsten. Die vraag over inkomen dekt dan ook meteen of iemand werkt of studeert.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

In principe groeperen we het rondstrooien van linkjes waarmee je de GoT-community inroept om een dienst voor je te verlenen onder spam, en zie dit even:
Voor enquêtes kun je het beste de HGA van de betreffende hoofdgroep van tevoren om zijn mening vragen.
Gezien je nette openingspost en verzorgde vragenlijst en vooral positieve reacties en een goede resulterende discussie in dit topic zal ik er verder niet moeilijk over doen, maar let er voortaan even op voordat je met een slotje zit :)

Professionele website nodig?

• wietse.cc
curry684 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 09:48:
In principe groeperen we het rondstrooien van linkjes waarmee je de GoT-community inroept om een dienst voor je te verlenen onder spam, en zie dit even:
[...]

Gezien je nette openingspost en verzorgde vragenlijst en vooral positieve reacties en een goede resulterende discussie in dit topic zal ik er verder niet moeilijk over doen, maar let er voortaan even op voordat je met een slotje zit :)
Ah sorry, en dank je voor de coulance! Mocht ik nog een keer grootschalig aan de gang gaan dan meld ik het dus van tevoren even.

En voor de mensen die houden van statistieken...

[Hier] kun je kijken hoeveel mensen 'm al hebben ingevuld :P Beetje nutteloos misschien maar ach.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ligt het aan mij of waren de mensen die de enquete maakten een beetje bevooroordeeld over de Euro?

Er lag een grootte focus op de negatieve invloed van de euro.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb hem ingevuld. Leuke test.

Vind alleen dat de koopkracht achteruit is gegaan door komst van de euro. Verder ben ik wel voor de euro :)

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bedankt voor het invullen van de enquête!
Ik ben meer gaan verdienen en meer gaan uitgeven, maar volgens mij komt dat meer omdat ik nu meer werk en dus meer geld heb om uit te geven. Dat heeft weinig met de euro te maken.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HHeb hem ook ingevuld.
Ik vind het overigens mooi uitzien de enquete, hulde :)

Verder vind ik dat de inflatie niet te wijten is aan de Euro, maar de algehele economische malaise.
Wie weet hoe erg de inflatie was als we nog guldens hadden?

En hoeveel gulden is een Euro nu waard? fl1,97 ofzo meen ik? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MaartenP
  • Laatst online: 16-04-2023

MaartenP

Heb ik niet

Ik heb hem ook ingevuld.

Ben wel van mening dat de enquête een ietwat negatieve vraagstelling heeft. Tevens lijkt het mij handig ook meerdere opties toe te staan bij vragen. Hierboven ook al gemeld.

Ander punt van kritiek is de vraag over de inflatie, naar mijn weten zorgt de euro er op dit moment voor dat wij (en europa) de laatste jaren een zeer lage inflatie hebben. De euro heeft bij de introductie wel gezorgd voor een prijsstijging in een aantal sectoren, maar op dit moment zorgt hij mijns inziens voor een zeer lage inflatie.

Als laatste nog een punt over de vragen of inkomsten en uitgaven toenemen. In mijn geval; ben jaar geleden afgestudeerd en nu fulltime aan het werk. Tevens opzoek nu naar een woning e.d. In mijn situatie is het logisch dat mijn inkomen nog redelijk snel toeneemt en mijn uitgave idem. Dit heeft echter niets met de euro te maken.

Ben wel benieuwd naar de uitkomsten, zeker als het zo grootschalig wordt afgenomen

• anandus
  • Niet online
MaartenP schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:24:
Ben wel van mening dat de enquête een ietwat negatieve vraagstelling heeft. Tevens lijkt het mij handig ook meerdere opties toe te staan bij vragen. Hierboven ook al gemeld.
Inderdaad, dat viel me ook op, dat er inderdaad een hele negatieve-ingestelde enquete is.

zo is er een vraag:
Welke nadelen heeft de Euro, met diverse opties, maar ik mis een vraag welke voordelen de Euro heeft (met diverse opties).
Ben wel benieuwd naar de uitkomsten, zeker als het zo grootschalig wordt afgenomen
Ik op zich ook wel, maar ik denk dat de 'sfeer' ook grotendeels bepalend is voor de uitkomsten.

• curry684

curry684

Ook afgenomen, en idd de vraagstelling is erg negatief. "Hoeveel inflatie heeft de euro veroorzaakt?" gaat er al bij voorbaat van uit dat de euro schuldig zou zijn aan enige inflatie. Ik heb met moeite de antwoorden kunnen vinden dat de euro een zegen is voor onze economie en weinig tot geen negatieve effecten heeft gehad in tegenstelling tot de tig voordelen, terwijl als ik graag de euro wil afkraken honderden opties tot m'n beschikking heb.

En vragen naar een netto inkomen is natuurlijk idioot, dat moet in bruto :) En meestal stel je die vraag als zijnde "minder dan modaal", "1 tot 1.5 keer modaal", "1.5 tot 2 keer modaal" etc. ipv arbitrair gekozen afbakeningen waarbij je ook wel tot erg hoog doorloopt.... 75+k netto per jaar hebben echt niet veel mensen hoor 8)7

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Ingevuld.

Wat is vraag 16 achterlijk zeg.

Zelfs de gevoelsinflatie van de afgelopen 3 jaar is nog minder dan 10%. Wie daar meer heeft ingevuld is echt niet goed snik.

• wietse.cc
anandus schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:22:
Heb hem ook ingevuld.
Ik vind het overigens mooi uitzien de enquete, hulde :)
Dubbel bedankt! 8)

• wietse.cc
cornelixnootje1 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:57:
Ingevuld.

Wat is vraag 16 achterlijk zeg.

Zelfs de gevoelsinflatie van de afgelopen 3 jaar is nog minder dan 10%. Wie daar meer heeft ingevuld is echt niet goed snik.
Haha, ik hoor nogal wat over die vraag, maar serieus waar, er zijn een hoop mensen die op de 60 procent gaan zitten. Vraag me niet waarom. We zien wel hoeveel mensen straks in de categorie 0 - 10 % zitten, het zegt ook wel wat als iedereen daar zit.

En voor de mensen die de enquête een negatieve vraagstelling vinden hebben, dat kan zo zijn, echter is bij elke vraag ook een antwoord mogelijk dat onder de negatieve vraag uitkomt. In de resultaten is dan vast wel terug te zien of mensen uiteindelijk de Euro helemaal niet zo negatief vinden als in eerste instantie werd verwacht.

Hoe dan ook, vanmiddag sla ik weer aan het programmeren en dan kunnen jullie ook kijken naar een 'actuele uitslag'-pagina. Beetje de stand van zaken bekijken. En als het goed is (en zoals het er nu uit ziet) gaat de enquête inderdaad een flink aantal keer ingevuld worden.

Groeten!

• wietse.cc
Jullie kunnen nu ook actueel in simpele grafieken de huidige stand van zaken bekijken!

Zie hier...

• OzBoz

OzBoz

wietse.cc schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:41:
Jullie kunnen nu ook actueel in simpele grafieken de huidige stand van zaken bekijken!
Zie hier...
Netjes gedaan!

• sdomburg
OzBoz schreef op donderdag 15 september 2005 @ 08:07:
Volgens mij is dat helemaal niet relevant en een uitgavenpatroon gerelateerd aan je hoogte van je inkomsten. Die vraag over inkomen dekt dan ook meteen of iemand werkt of studeert.
Het is wel interresant, gezien uit studies gebleken is dat vooral de lagere sociale klassen de Euro niets vinden en terug willen naar de gulden.

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Kan je die grijze vragen niet wat donkerder maken? Het leest heel irri zo :o

• wietse.cc
theovds schreef op donderdag 15 september 2005 @ 20:00:
Kan je die grijze vragen niet wat donkerder maken? Het leest heel irri zo :o
Haha, ik kan ze wel donkerder maken hoor, alleen ze zijn grijs omdat ze niet ingevuld kunnen & hoeven te worden door het antwoord van vraag 3. In principe zijn ze dus helemaal niet van belang op dat moment...

Maar donkerder maken kan wel in een halve minuut. Dus opzich...

Verwijderd

Krijgen we ook de uitlslagen te zien aan het eind?

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
wietse.cc schreef op donderdag 15 september 2005 @ 20:10:
[...]

Haha, ik kan ze wel donkerder maken hoor, alleen ze zijn grijs omdat ze niet ingevuld kunnen & hoeven te worden door het antwoord van vraag 3. In principe zijn ze dus helemaal niet van belang op dat moment...

Maar donkerder maken kan wel in een halve minuut. Dus opzich...
8)7 Sorry, nu ga ik hem wel invullen O-)

• curry684

curry684

35000 - 50000 € (7,7%)
50000 - 75000 € (2,6%)
> 75000 € (1,3%)
Voor een nettosalaris van 35k moet je ruim 60k bruto verdienen.... Dus ruim 10% van de respondenten heeft een salaris van ruim 2 keer modaal of hoger, en 2 van de 160 verdienen zelfs 150k bruto of meer? :D

Tip:
Gemiddeld heeft een ict’er met minder dan 5 jaar ervaring een totale beloning van 43.000 euro, waarvan ongeveer 37.500 euro vast salaris is. Collega's met 20 tot 25 jaar werkervaring verdienen gemiddeld 64.000 euro, 55.500 euro daarvan is het jaarsalaris.
Die vraag kun je de vuilnisbak inkieperen, daar heeft de helft van de mensen zoals verwacht z'n brutosalaris aangegeven ipv z'n nettosalaris, en/of ze hebben de inkomsten van het gezin genomen ipv individueel (wat je ook niet had aangegeven). Al met al heb je aan die vraag dus niets :)

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 15-09-2005 20:32 ]

• anandus
  • Niet online
wietse.cc schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:41:

Zie hier...
Niet bang dat dat de uitslag van de enquete zal vervuilen?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 14:05
Vraag, 16, welk percentage van wat? Verder, ik heb 'm gewoon ingevuld, ziet er goed uit :)

|>

• OzBoz

OzBoz

curry684 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 20:28:
Voor een nettosalaris van 35k moet je ruim 60k bruto verdienen.... Dus ruim 10% van de respondenten heeft een salaris van ruim 2 keer modaal of hoger, en 2 van de 160 verdienen zelfs 150k bruto of meer? :D
Correct, salarissen horen in bruto, netto boeit niet bij kopen van een woning ;) Ik heb ook mijn bruto ingevuld. Schrap er maar 1 in de categorie 50k-75k. Wordt dan wellicht 35k-50k.

En Wietse, mocht je over wat jaren gaan solliciteren, je werkgever heeft het altijd over bruto, net als de rest van NL ;)

• wietse.cc
Bruto, Netto, allemaal prima, zoals ik al zei, ik ben niet actief geweest bij het inhoudelijk opstellen van de enquête... En waarom weet ik niet, maar onze docent economie heeft de vraag veranderd in Netto. We'll see.

En de uitslag die de enquête vervuilt... Ik heb nog vertrouwen in de mensheid :P Bovendien filter ik op het eind alle onzin eruit aan niet kloppende combinaties e.d. Wat er dan nog overblijft aan vervuiling had ik denk ik anders ook wel gehad.

• OzBoz

OzBoz

wietse.cc schreef op donderdag 15 september 2005 @ 21:51:
Bruto, Netto, allemaal prima, zoals ik al zei, ik ben niet actief geweest bij het inhoudelijk opstellen van de enquête... En waarom weet ik niet, maar onze docent economie heeft de vraag veranderd in Netto. We'll see.
Bedoel het ook niet richting jou, maar curry heeft wel gelijk. Het is niet gebruikelijk om over netto te spreken. En als ik dan zijn analyse bekijk over het gemiddelde inkomen dan denk ik dat je de leraar daar wel op aan mag spreken. Alleen maar goed. Als hij de uitkomst vergelijkt met zijn eigen salaris dan zal hij niet echt andere conclusie kunnen trekken dan dat het een niet echt slimme zet was. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vond het vroeger wel een sport lekker bijdehand te doen in de klas :D

Verwijderd

Voor het maken van je verslag kan ik je aanraden eens op de site van de DNB te kijken. Daar staan zeer veel artikelen over dit onderwerp, en blijkt dat bijvoorbeeld de prijzen voor de dagelijkse boodschappen op het zelfde niveau zit als een aantal jaar geleden...

Allemaal gevoelsinflatie als mensen denken dat het duurder is geworden. Daarnaast is de euro niet de oorzaak van inflatie, die hadden we ervoor ook al. Een interessante reden waarom mensen meer zijn uitgeven (niet omdat dingen meer kosten) is dat ze zich door de euro rijker waanden dan ze in werkelijkheid waren, en dus hun uitgaven stegen, maar het loon bleef gelijk.

• wietse.cc
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 19:33:
Voor het maken van je verslag kan ik je aanraden eens op de site van de DNB te kijken. Daar staan zeer veel artikelen over dit onderwerp, en blijkt dat bijvoorbeeld de prijzen voor de dagelijkse boodschappen op het zelfde niveau zit als een aantal jaar geleden...

Allemaal gevoelsinflatie als mensen denken dat het duurder is geworden. Daarnaast is de euro niet de oorzaak van inflatie, die hadden we ervoor ook al. Een interessante reden waarom mensen meer zijn uitgeven (niet omdat dingen meer kosten) is dat ze zich door de euro rijker waanden dan ze in werkelijkheid waren, en dus hun uitgaven stegen, maar het loon bleef gelijk.
Het geld wordt makkelijker uitgegeven inderdaad, maar dank voor de tip, ik zal zeker even kijken.

En mensen die dat nog niet hadden gedaan: Zou heel fijn zijn als jullie de enquête ook even invullen :D

• wietse.cc
We zitten nu op de 350, en 1000 is ons streven. Mensen, graag! ;)

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:48
Ingevuld.

Verwijderd

Ingevult, jullie zitten nu op de helft :)

*Is nummer 500 :P
Pagina: 1