Toon posts:

Onkyo SR502 Watt en Ohm

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie:
----
Receiver specs: Onkyo sr502: 6x90watt bij 6 Ohm en 6x75 watt bij 8 Ohm.
Speaker specs: Kef Q5 geven 8 ohm aan en kunnen tot 150 watt.
----

Ik wil nu graag weten hoe ik mijn receiver nu moet instellen op de 6x75 watt bij 8 Ohm ipv de 6x90 watt bij 6 Ohm? (belangrijkste vraag!!!) Want op die manier zijn mijn beide apparaten 8 Ohm en zullen ze beter op elkaar afgestemd zijn......??? Begrijp ik dit goed...?

Is 75 watt een goede wattage, in de zin van mooi(enigszins verstaanbaar(luid)) geluid?

En wat gebeurt er dan met het vermogen van mijn speakers, zal ik die dan nooit voluit kunnen zetten? Is dit niet goed.....?

Iemand suggesties? Heb ik een set gekocht die eigenlijk niet voor elkaar geschikt is?

Help me! een echte leek! })

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 00:52 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:23

sapphire

Die-hard pruts0r

verkeerde sub-fora ?
Tenzij je je reciever gaat OCen })

Gabriël AM5

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Move DOC > AV :)

LinkedIn
Instagram

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 19:54

Oceria

I've been in between....

die 75W bij 8 Ohm zijn specs en geen settings. Als je 90Watt wilt, moet je speakers kopen met een weerstand van 6 ohm.

Overigens zal je daar niet veel van merken: het gaat meer om het rendement van speakers dan het maximale vermogen dat ze kunnen verwerken. De combinatie die jij hebt kan dus prima en kan waarschijnlijk overburentergend hard spelen. Gewoon aansluiten en genieten dus!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
Dus mijn receiver stuurt die 8 ohm speakers gewoon goed aan? En hiervoor hoef ik niet, mocht er een instelling bestaan, 8Ohm in te stellen?

Hoe weet de receiver dat dan?

Verwijderd

De receiver die voelt dat automatisch aan. Vroeger had je inderdaad apparte speaker uitgangen daarvoor, nu is dat echter niet meer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
het wordt al duidelijker.....maar is het niet erg dat mijn reciver dan maar 75 watt kan leveren tov de 150 watt speakers? heeft dit invloed op bijvoorbeeld levensduur speaker?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 09:33:
het wordt al duidelijker.....maar is het niet erg dat mijn reciver dan maar 75 watt kan leveren tov de 150 watt speakers? heeft dit invloed op bijvoorbeeld levensduur speaker?
Een speaker 'vraagt' geen stroom, maar hij krijgt het alleen toegediend, het signaal dus. Hoe sterker het signaal, hoe luider de speaker speelt.
Het is dus helemaal niet slechter ofzo vor de speakers. Slecht voor de speakers is een veel te sterke versterker, waardoor je hem overpowered, of een goedkope versterker die snel gaat clippen.

Maar ik denk dat als jij je speaker altijd uitstuurdt op 150 watt dat dat slecht is voor de levensduur van je oren, en ook van je speakers, aangezien die na verloop van tijd minder vermogen kan hebben door de warmte.

Maar je zult er nog wat schrikken hoe hard 1 Watt is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus een 150 watt speaker zal in een "normaal" huis nooit zo hard worden gezet. Tenzij je al doof bent ......:(

Wel vaag.....dat zo'n speaker zo hard kan, maar je dat eigenlijk niet doet.

Maar als ik het goed begrijp gaat mijn receiver dus een 8 Ohm signaal naar de speakers?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 09:50:
Dus een 150 watt speaker zal in een "normaal" huis nooit zo hard worden gezet. Tenzij je al doof bent ......:(

Wel vaag.....dat zo'n speaker zo hard kan, maar je dat eigenlijk niet doet.

Maar als ik het goed begrijp gaat mijn receiver dus een 8 Ohm signaal naar de speakers?
Je kijkt veel te veel naar het aantal watt's en ohm's man ;) die speakers van jou zijn echt goed, en kunnen een hoop hebben. maar ze zijn ook behoorlijk efficient, dus met een paar watt ben ej al genootzaakt tegen elkaar te schreeuwen wil je elkaar verstaan :)

Je versterker stuurt op grond van hoeveel ohm die "voelt" een bepaalde hoeveelheid watt's uit :)
Lees trouwens ook even de FAQ over watt's etc ;)

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik kan maar niet begrijpen dat jij belangrijk vind hoe hard een speaker kan. Ik ben meer geïnteresseerd hoe zacht je je set kan zetten zonder dat alle details wegzijn.

Maar als ik je een een tip mag geven, trek maar eens voor de gein die volumeknop open, en kijk of je het luid genoeg vind ik of niet. Indien het niet luid genoeg is, is het tijd voor een gehoorapparaatje of een PA-systeem.

Die KEF'jes kun je dacht ik best zacht zetten, en vooral met Naim apparatuur klinkt het allemaal heel mooi. Tenminste, ik dacht dat dat een goede match was.

edit:
Disclaimer: Enige schade aan de speaker kunt u niet op mij verhalen :7

[ Voor 8% gewijzigd door Seers op 15-09-2005 10:16 . Reden: disclaimer ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lees dit eens na, hier staat een heel verhaal over Ohm's en watts en daar kan je zon beetje in lezen wat je nodig hebt. Bottomline: je hoeft je er in principe niet druk om te maken.

AV FAQ; Veelgestelde vragen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.