[gentoo] Beeld verdwijnt, computer crasht

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Hoi,

Misschien een wat wazige titel, maar ik zou niet weten hoe ik dit beter kan omschrijven.
De PC waar normaal altijd Gentoo perfect op heeft gedraaid begint kuren te vertonen. Op dezelfde PC draait ook Windows XP, zonder problemen.

Ik was van plan om mijn Gentoo te migreren van unstable naar stable. Daarvoor heb ik de partities opnieuw geformatteerd om van ground-up naar stable te compilen. Ik boot met de CD, formatteer de partities, mount de partities en untar de Gentoo stage1 tarball. Meestal zet ik hierna gelijk SSH toegang aan zodat ik, mocht er iets mis gaan ik remote in kan loggen. Echter, de PC crasht hier. Of, als dit goed gaat, na een chroot naar de zojuist gegegenereerde Gentoo base.

Symptonen:
- Het scherm gaat in standby met de mededeling "No signal".
- Nu 2x van de 8x gehad dat het systeem freezed

Waarschuwingen:
Het systeem is nu een aantal keer gefreezed en heb dus niet kunnen kijken welke errors hij gaf. Echter als het systeem niet freezed en het scherm alleen zwart wordt zie ik het volgende uitvoer van dmesg:

IRQ19: Nobody cared (try the irqpoll parameter)

Verder niet, daar moet ik het mee doen.

Ik heb inmiddels een 2005.0 en een 2005.1 LiveCD geprobeerd. Beide vertonen hetzelfde probleem.

Wat ik zelf gedaan heb:
- Memtest gedraaid (no errors)
- Clear CMOS en opnieuw ingesteld
- Fail-safe instellingen BIOS

Geen van bovenstaande lossen het probleem op. Tevens werken beide LiveCD's perfect op het systeem waar ik nu deze TS zit te rammen.

De VGA is een GeForce4 Ti4200 64MB en het mamaplankje is een A7N8X-X.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Klinkt als een hardware failure. Misschien iets niet helemaal lekker met je CPU oid, aangezien SSH toch een key moet generaten voordat het start.

Verder werk ik al heel lang met Gentoo maar heb dit probleem nog nooit eerder gehoord of gezien :o

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:43

Blaasvis

Cidora \o/

hmmm hardware idd... controlleer de elco's.
en anders zou ik wel willen weten wat voor een compile flags je probeert te gebruiken ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik denk dat compile flags erg weinig uitmaken als je SSH probeert te starten van de Live CD ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

op het moment dat het bij hem crasht zijn de compile flags nog helemaal niet aan de orde. Maar het is wel raar dat Windows er helemaal niet uit klapt en je install cd al bij het aanmaken van een ssh key.

Vreemde errors blijken achteraf bijna altijd te komen door faulty hardware. Warmte, kapot mem, etc.

Ik zie op het Gentoo forum ook niet een stapel posts over install cd's die niet zouden werken of problemen opleveren, ik verwacht niet dat het door de cd komt.

PSN ID: Aapzak

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Heb je al een oudere release geprobeerd? Bijvoorbeeld 2004.x of misschien zelfs 1.4 ? Ben je wel (bijna) verplicht om een stage1 install te doen, maar uit je post begrijp ik dat je die al doet?

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Heb je al geprobeerd te booten met de irqpoll parameter?

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• LollieStick
Irqpoll heb ik al gebruikt zonder resultaat. Ook, zoals aangegeven meerdere LiveCD's. Zowel met en zonder framebuffer. Bij nader onderzoek hoeft het niet altijd bij SSH te gebeuren. Toen ik vanmorgen de PC herstartte, ging het scherm uit bij het regeltje waar normaal "Gentoo Linux 200x.x bla bla" staat (bij het booten dus al).

Ik ga dadelijk even elco's checken, maar vorige week was daarmee nog niets aan de hand. Het kan zijn dat er inmiddels wat defect is gegaan, maar dat zie ik zo dus wel. I'll keep you informed.

edit:
Er zijn geen bolstaande of kapotte elco's te zien op zowel de videokaart als het mobo niet.

[ Voor 13% gewijzigd door LollieStick op 15-09-2005 12:29 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

zAo

GPLv2 Fanboy

Heb je de Windowsinstallatie gereboot/shutdowned of gehybernate? Wanneer je het laatste gedaan hebt, even XP rebooten en daarna van LiveCD starten.

• LollieStick
Windows XP is rebooted. Ik gebruik praktisch nooit hybernate.

Ik heb intussen een andere VGA geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde. Ik merk nu op dat ook Windows niet meer boot. Ofwel het crasht, ofwel het scherm wordt gewoon zwart.

[ Voor 59% gewijzigd door LollieStick op 15-09-2005 13:12 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
LollieStick schreef op donderdag 15 september 2005 @ 12:51:
Ik heb intussen een andere VGA geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde. Ik merk nu op dat ook Windows niet meer boot. Ofwel het crasht, ofwel het scherm wordt gewoon zwart.
Zeker weten een hardware probleem, dus. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• LollieStick
Ik heb inmiddels een ander mamaplankje onder mijn hardware gepropt en deze functioneerd wel naar behoren. Kan ik hieruit concluderen dat ik de A7N8X-X terug moet sturen naar Asus of weet iemand nog iets wat ik kan proberen met de A7N8X-X onderzetter?
Pagina: 1