Toon posts:

Koperen stripjes van geheugen af, instabiliteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had twee Twinmos pc3200 reepjes op mijn mobo (ic7max3) geplaatst en het systeem wilde niet booten, ook niet na een cmos clear. Geheugenlatjes er één voor één uit gehaald en één reepje leek problemen op te leveren. Ik stopte ze opnieuw erin, maar in andere geheugenslots en het systeem kwam weer in Windows terecht. Om de stabiliteit te testen startte ik prime95 en het systeem liep vast op default instellingen. Ik haalde het ene reepje er weer uit en bij inspectie zat er een koperen stripje los. Deze zijn hier duidelijk te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/201/corsair_xpert_1.jpg

Het stripje heb ik weggeveegd en ik zag dat er nog één al weg was. Ik heb het reepje weer in een geheugenbank gestopt en het systeem draaide nu wel stabiel.
Mijn vraag is natuurlijk: Leidt het missen van twee van deze koperen stripjes tot instabiliteit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 00:03 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Over welke koperen stripjes heb je het? De contactpunten zijn allemaal nog onbeschadigd zo te zien...

ps. geheugen test je niet met prime maar met memtest86

[ Voor 23% gewijzigd door MadMarky op 15-09-2005 00:12 ]

🖥️ | 🚗

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MadMarky schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:11:
Over welke koperen stripjes heb je het? De contactpunten zijn allemaal nog onbeschadigd zo te zien...

ps. geheugen test je niet met prime maar met memtest86
Het is ook een productfoto uit een review of zoiets. Als de contactpuntjes vanonder beschadigd zijn dan kan je reepje RAM inderdaad onstabiel gaan werken of helemaal niet werken.

Maar goed: geheugen testen doe je inderdaad met Memtest86 :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mocht het inderdaad een contactpuntje zijn:
Contactje reep geheugen afgebroken...hoe repareren?

🖥️ | 🚗

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wanneer een dergelijke connector loslaat kan instabiliteit inderdaad het gevolg zijn. Dat is zelfs zeer waarschijnlijk. Als het de bedoeling was dat het pinnetje loszat had men dit in de fabriek wel zo gedaan ;)

Kun je misschien aangeven welke pinnetjes er precies loszaten (en nu dus helemaal verwijderd zijn)?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
De twee zitten redelijk dicht bij elkaar richting het einde van de reep. Ik las in het ander topic waarvan hier een link vermeld is dat het valt onder user abuse? Ik zou niet weten wat ik verkeerd gedaan heb.
Ja, idd test je geheugen met memtest86, maar ik had geen floppy in mijn systeem zitten en het was dus makkelijker om de stabiliteit zo even te testen. Maar goed, om te kijken of het geheugen daadwerkelijk instabiliteit veroorzaakt, zal ik morgen memtest runnen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een memtest gedaan en er zijn geen vouten naar voren gekomen :)

Er zit 10 jr. garantie op het geheugen en ik heb de bon nog dus ik kan voorlopig nog vooruit.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:36:
Er zit 10 jr. garantie op het geheugen en ik heb de bon nog dus ik kan voorlopig nog vooruit.
Nee hoor, afgebroken onderdelen vallen niet onder de garantie tenzij dat spontaan gebeurt hetgeen niet het geval is geweest.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:36:
Ik heb inmiddels een memtest gedaan en er zijn geen vouten naar voren gekomen :)

Maar dit valt niet onder garantie maar onder user abuse, denk niet dat ze daar intrappen als je het op zou sturen.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 18:45
Terw_Dan schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:40:
[...]

Maar dit valt niet onder garantie maar onder user abuse, denk niet dat ze daar intrappen als je het op zou sturen.
Ik zal het altijd proberen

Verwijderd

Hoezo geen garantie.

Je hebt toch niks abnormaals gedaan met dat geheugen, het heeft gewoon niet goed vastgezeten.
Dat kan je echt geen "user abuse" noemen.

Gewoon claimen dus!

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat ik met geheugen doe is in een geheugenslot stoppen of eruit halen en buiten gebruik in antistatisch plastic wikkelen. Dit kan toch niet onder user abuse vallen :?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik was er niet bij toen het geheugen eruit werd gehaald, ik was er evenmin bij toen het er weer in werd gestopt. Dit geldt trouwens voor elk van de posters op de TS na.

M.a.w., mogelijk..... mogelijk heeft de TS iets doms gedaan en iets beschadigd en vanuit dat standpunt bekeken is er uiteraard geen sprake van garantie.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 17:49:
Ik was er niet bij toen het geheugen eruit werd gehaald, ik was er evenmin bij toen het er weer in werd gestopt. Dit geldt trouwens voor elk van de posters op de TS na.

M.a.w., mogelijk..... mogelijk heeft de TS iets doms gedaan en iets beschadigd en vanuit dat standpunt bekeken is er uiteraard geen sprake van garantie.
Tja, ik heb het tot nu toe alleen met dit latje gehad. Wellicht dat het latje een keer niet meteen in een geheugenslot ging, maar is dat reden voor een stripje om los te gaan? Mijns inziens niet.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dit klinkt als "het ging niet meteen in een geheugenslot" en zou in principe al voldoende moeten zijn om aan een verkeerd gebruik te denken.

Maar van mij mag je terug naar de leverancier hoor. :)

ARME AOW’er

Pagina: 1