[Asus A8V Deluxe]Dual Channel probleem? Snelheidsverlies SC

Pagina: 1
Acties:

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Sorry, meer kon ik van de titel niet maken 8)7

Maar goed, ik heb een Asus A8V Deluxe i.c.m. een AMD Ath64 3000+ Venice en 2x512 mb DDR400 PC3200 Kingston geheugen in dual channel opstelling (1e en 3e slot; de 2 blauwe :) ) Net als ongeveer de halve wereld heb ik het probleem van de random BSOD's. Na enig gepiel en het flashen van de BIOS naar de nieuwste versie (1.014) heb ik nog steeds BSOD's. Hierdoor vermoed ik dat de problemen door het RAM komen (dat volgens de manual wel compatibel moet zijn :X ). Maar ik ben het gezeik zat.

De PC terugsturen kán wel maar ik heb 'm bij Gistron gekocht dus dan wordt het met verzenden weer zo ontzettend duur, plus ik heb de pc nodig en waarschijnlijk testen zij 10 minuten en zeggen ze "niks aan het handje" --> absolute noodoplossing dus.

Ik erger me inmiddels zo erg aan die BSOD's dat ik bereid ben wat snelheid in te leveren; het meeste wat ik doe is office/muziek luisteren, slechts sporadisch Tony Hawk ofzo doen. Dus geen hardcore gamer ofzo :) Daar de problemen naar ik vermoed door de dual-channel opstelling komen (veel mensen hebben hiermee problemen) leek het me logisch om het geheugen dan in single-channel te zetten :) Nu had ik enkele vraagjes:

1- Wat is het snelhiedsverlies als ik van 2x512 dual channel naar "1x1024" single channel ga? En: in welke slots moet ik de reepjes doen om het single channel te maken? De 1e twee ofzo?
2- Op GoT had ik ook iets gelezen over het geheugen van 400 naar 333 zetten (en het wel dual channel houden). Geeft dit meer of minder prestatieverlies dan bij vraag 1? En hoe groot is de kans dat dan het probleem is opgelost (o.t.w.: hoe waarschijnlijk is het dat het probleem is dat het geheugen op 400 i.p.v. 333 draait?)
3- Mocht iemand helderziend zijn of éxact dit BSOD probleem hebben gehad; de perfecte oplossing is natuurlijk altijd welkom ;)

Ik ben verder geen hardware god; RAM verplaatsen kan ik nog wel maar weinig meer...(dus geen moederborden vervangen enzo :) )

Zoals gezegd veel gezien op GoT maar deze vragen niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakaq op 14-09-2005 23:56 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:33
Als ik jouw was zou ik eerst memtest (timings op auto) draaien om te kijken of het wel het ram is.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Bedoel je memtest86? Die heb ik t/m test 6 laten draaien (even maar dus, toen had ik de PC alweer nodig om te typen :) en die gaf 0 errors (dus ook geen bij test 5)).

Maarre ik denk ook niet dat mijn RAM kapot is, ik vermoed alleen dat de "opstelling" voor de problemen zorgt (of een of andere vage BIOS instelling maar dat kan ik me niet voorstellen; ben ik al 100x langsgegaan...)

[ Voor 26% gewijzigd door sjaakaq op 15-09-2005 00:26 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Memtest86 moetje wel een paar uur laten draaien
Anders had heb het geen nut!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

hehe.. het zou me niet verbazen als memtest geen fouten aangeeft en het ding weer BSOD in Windows.

Ik heb namelijk ook dat probleem gehad. heb ook A8V Deluxe. ding is superstabiel in SC. maar instabiel in DC (maar zonder memtest fouten, en ja. de testduur was 27 uur lang).

Ik testte altijd m.b.v. Prime95 (de test waarbij VEEL geheugen gebruikt word) en geloof me.. na een minuutje of 2 a 3 is 't al raak (foutmelding dus)

Mijn oplossing.. geheugen langzamer draaien (DDR333 ipv DDR400). timings zachter zetten (CL2.5 ipv CL2 of CL3 ipv CL2.5) en de command rate of 2T zetten.. al deze dingen lossen het probleem in DC op.

wat eigenlijk de beste oplossing is (en ook de duurste).. is echte HIGH-END geheugen kopen (2x512MB PC4000 CL2 of iets in de trend).. dan wil ie wel in DDR400/1T CL2 draaien.

Mijn oplossing was.. (omdat ik toch een AMD Athlon64 NewCastle heb) was gewoon nog 2x 512MB bijprikken (1024 -> 2048MB) dan schakelt ie altijd terug naar DDR333 / C-2T.

[ Voor 3% gewijzigd door nIghtorius op 15-09-2005 11:37 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ja dat weet ik. Maar zoals ik al zei: stel dát het RAM kapot is, dan wordt de garantieafwikkeling veels te ingewikkeld en duur voor mij. Aangezien ik las dat dual channel --> single channel het wel eens oploste dacht ik: dat ga ik eens proberen. Echter, als mijn PC dan opeens 50% langzamer wordt ofzo, dan laat maar zitten, dan koop ik wel nieuw RAM. Als het 5% scheelt ofzo, dan is het de moeite waard. Maar goed: in welke 2 banks moet ik het geheugen dan doen :) ?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:50

Format-C

Tracing Rays

Heb je ook de nieuwste chipsetdrivers e.d. geinstalleerd?

Ik wou laatst ook de nieuwste BIOS in mijn ASUS A8N-E flashen, en daar stond uitdrukkelijk bij dat alle moederborddrivers de nieuwste versies moesten zijn om BSOD's te voorkomen.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
RappieRappie schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:54:
Heb je ook de nieuwste chipsetdrivers e.d. geinstalleerd?

Ik wou laatst ook de nieuwste BIOS in mijn ASUS A8N-E flashen, en daar stond uitdrukkelijk bij dat alle moederborddrivers de nieuwste versies moesten zijn om BSOD's te voorkomen.
Tja...ik heb alle drivers van de bijgeleverde CD geïnstalleerd...maar ik zal die drivers niettemin eens updaten/opnieuw installeren maar dan van internet. Edit: de nieuwste 4in1 drivers oid gedownload en geïnstalleerd...
nIghtorius schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:37:
hehe.. het zou me niet verbazen als memtest geen fouten aangeeft en het ding weer BSOD in Windows.

Ik heb namelijk ook dat probleem gehad. heb ook A8V Deluxe. ding is superstabiel in SC. maar instabiel in DC (maar zonder memtest fouten, en ja. de testduur was 27 uur lang).

Ik testte altijd m.b.v. Prime95 (de test waarbij VEEL geheugen gebruikt word) en geloof me.. na een minuutje of 2 a 3 is 't al raak (foutmelding dus)

Mijn oplossing.. geheugen langzamer draaien (DDR333 ipv DDR400). timings zachter zetten (CL2.5 ipv CL2 of CL3 ipv CL2.5) en de command rate of 2T zetten.. al deze dingen lossen het probleem in DC op.

wat eigenlijk de beste oplossing is (en ook de duurste).. is echte HIGH-END geheugen kopen (2x512MB PC4000 CL2 of iets in de trend).. dan wil ie wel in DDR400/1T CL2 draaien.

Mijn oplossing was.. (omdat ik toch een AMD Athlon64 NewCastle heb) was gewoon nog 2x 512MB bijprikken (1024 -> 2048MB) dan schakelt ie altijd terug naar DDR333 / C-2T.
Tja geld heb ik niet al te veel ;)

Ik zal eerst eens het geheugen van 400 naar 333 zetten en dan met die timings. Zolang ik er een beetje fatsoenlijk mee kan computeren (stabiel dus :X ) vind ik het allang best.

Echter, wat is nu sneller?

-2x512mb Dual Channel DDR333 met die zachtere timings?
-2x512mb Singel Channel DDR400?

Kan iemand me dit aangeven; als Single Channel nu echt veel stabieler is en maar iets langzamer dan Dual Channel @ DDR400 dan zet ik het wel Single Channel... (oja, en...in welke banks moet het geheugen voor Singel Channel? :) )

[ Voor 17% gewijzigd door sjaakaq op 15-09-2005 12:08 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Overigens vroeg ik me af of mijn voeding misschien het probleem zou kunnen zijn...

Ik heb een CodeGen kast met daarin een CodeGen 350W voeding. Daar de kast niet erg duur was zal die 350w wat 350w piek zijn. Onderdelen in de PC:

-16x DVD Drive
-52x CD Brander
-200GB HDD
-Amd Athlon64 3000+ 1,8Ghz
-Ati Radeon 9600XT
-2x512mb DDR400 PC3200
-Floppy Drive
-2x front USB
-Standaard CPU-Fan geval

Hiervoor lijkt 350w me toch wel afdoende?

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1