Toon posts:

[XP] Waarom zie je videos door plaatjes heenschijnen?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even uitleggen waar ik mee bezig was, ik kijk via Winamp, TV op mijn computer (via een plugin). Tijdens het kijken van een programma maakte ik een print screen. Ik plakte dit in Paint. Je zou verwachten dat ik mijn desktop zal zien, met een screen van mijn tv-beeld (wat stil staat). Het resultaat wat ik te zien kijk, is geen stilstaand beeld, maar ik blijf in dat scherm tv kijken (in paint dus en)! Ik kan dit resultaat zelfs opslaan en daarna het BMP bestand openen en ik kan weer verder kijken (winamp moet wel blijven draaien). Ik stuurde dit bestand naar een vriend van mij en hij was toevallig in media player een filmpje aan het bekijken. Hij kon ook in het BMP bestand die clip bekijken. Ik heb dit
bestand op internet gezet www.tossewaarde.nl/naamloos.bmp en als het goed is moeten jullie als jullie een videoclip aan het bekijken zijn met media player in dit bestand verder kunnen kijken!

Het klinkt best ingewikkeld en is moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat het jullie lukt

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Wildfire

Joy to the world!

Dit is heel normaal... TV kijken op PC gebeurt via een overlay, zoek daar maar 's op.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er worden dagelijks fouten in Windows ontdekt ;). Daar dienen ook al die patches en Service Packs voor...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:34

Sjaak_Afhaak

Bleh!

:D

ehm ja, Wildfire heeft iig helemaal gelijk ;)
Wij zien dan ook zeker geen video.

Hier staat tekst

Verwijderd

Topicstarter
jawel als jullie media speler openen en een filmpje afspelen en je opent dat plaatje van mij dat zie je daarin dat filmpje

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:06:
jawel als jullie media speler openen en een filmpje afspelen en je opent dat plaatje van mij dat zie je daarin dat filmpje
Zoals ik al zei, overlay. Is geen fout of bug.

Duik het GoT archief maar 's in of anders Google.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:06:
Nee hoor, door het opslaan als plaatje zijn wij het eerder genoemde overlay-layertje kwijt. Het is en blijft zwart met jouw krijttekening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-03 12:34
das idd de normaalste zaak van de wereld. vandaar dat je ook speciale screen capturing programmatjes nodig hebt als je en screenshot uit een film wil halen. ik kan ook gewoon verder kijken in paint oid, maar als ik het opsla wordt het een zwart vlak...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Zoals ik al zei, overlay. Is geen fout of bug.
Yep is overlay..., als je de kleur van b.v. tekst het zelfde maakt als de kleur in je plaatje, komt daar ook het filmpje in :) ..., bij overlay wordt één bepaalde kleur op je beeldscherm vervangen door film/game beelden.

[ Voor 3% gewijzigd door djexplo op 14-09-2005 23:12 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Dit is inderdaad geen bug en het heeft ermee te maken dat films op een andere manier op je scherm getekend worden dan je normale programma's en desktop. Zoals al eerder vermeld wordt hiervoor 'overlay' gebruikt.

Hiermee kun je bijvoorbeeld ook het beeld van een film op de tv afspelen terwijl je zelf nog met je computer kunt werken.

If I can't fix it, it ain't broken.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Dit is zo bekend als de weg naar Rome. DScaler gebruikt overigens een net andere tint, daar lukt het niet mee :p

• GX
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Oh nee, ik heb het even getest, maar in Linux werkt het ook! :o

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 17:01
't is wel grappig, kun je een website maken in die kleur, en als mensen toevallig een filmpje aan het kijken zijn, schrikken ze zich rot :P

Verwijderd

Dat doet mijn WinTv kaart ook, zoals gezegt; overlay.
Daarom kan ik daarmee screenshots maken of opnemen.
Screenshots in een film maken om er een desktop van te maken ofzo kan gewoon met Power DVD bijvoorbeeld.
Maar het BMP'tje ziet er wel grappig uit >:)

Edit: Ik kan inderdaad 7 seconden spelen in Media speler, maar er gebeurt niks :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 23:20 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Er zijn verschillende programma's waarmee je dus inderdaad screenshots kan maken uit filmpjes. Ook bieden sommige afspeel programma's deze functie. Als je het zonder extra software wil doen, dan moet je de hardware acceleratie van je grafische kaart uit zetten. Dan kan je gewoon screenshots maken :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Okeej dat wist ik niet, weer wat geleerd, maar waarom ziet een vriend van mij als hij dat bestand opent en daarachter op fullscreen iets aan het afspelen is, in het plaatje een deel van die video?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18

ThunderNet

Flits!

Dit komt idd door het hierboven genoemde overlay.
Je normale windows desktop komt in een zogenaamde screenbuffer, deze screenbuffer wordt door gestuurd naar je videokaart, en op je monitor afgebeeld.

Echter, omdat video nog al veel beweging is. Zou je dit door de videokaart gedeeltelijk willen laten afhandelen (Accelerated). Omdat veel videokaarten hardware matig video kunnen decoderen (bijv. Mpeg2). Wat er dan gebeurd, is dat er een apartebuffer wordt aangemaakt op de videokaart, waar de data van de videofilm heen gaat. En je videokaart decodeerd deze voor je. En plaats de video, in je screenbufffer.

Echter, zou de videokaart niet zomaar weten waar hij deze video moet 'laten zien' Daarom wordt er vaak bij overlay's met een bepaalde kleurwaarde gewerkt, welke hij moet vervangen door de video.
Vandaar ook de naam overlay, de door de videokaart gerenderde video, wordt OVER de screenbuffer gelegd, en doorgestuurd naar je monitor :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38

Zerora

Ik Henk 'm!

DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:10:
das idd de normaalste zaak van de wereld. vandaar dat je ook speciale screen capturing programmatjes nodig hebt als je en screenshot uit een film wil halen. ik kan ook gewoon verder kijken in paint oid, maar als ik het opsla wordt het een zwart vlak...
Windows media player heeft daar CTRL + I voor. :)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 19:10
hadk ooit ook al es ontdekt tijdens mijn print-screen periode ;)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dan kan iedereen wel zeggen dat het geen bug is, maar ik vind het gewoon een bug. Overlay of niet; je hoort gewoon geen filmpjes te kunnen kijken in paint :P

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

eamelink schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:22:
Dan kan iedereen wel zeggen dat het geen bug is, maar ik vind het gewoon een bug. Overlay of niet; je hoort gewoon geen filmpjes te kunnen kijken in paint :P
Het is absoluut geen bug!
Een bug is een fout, die je er niet in wilt hebben, dit is echter geen fout.
Dit is een consequentie van hardware/software ontwerp om video sneller/beter te kunnen afspelen.

Is gewoon de bedoeling dus :) Zo werkt het beestje nou eenmaal :)
Misch. leuke test, als je je beeld acceleratie compleet terugschroeft. (Beeld eigenschappen, geadvanceerd, bla bla) de hardware-acceleratie compleet uitschakeld. Zou hij het dan nog doen? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

roept dit topic niet tot een slotje?

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand antwoord geven op mijn vorige post?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt best een printscreen maken van een filmpje, als je bij je beeldschermeigenschappen de hardwareversnelling uit zet wordt de video gerenderd via software en staat de overlay uit, je krijgt dat gewoon een plaatje van de video.

Natuurlijk is dit gigantisch omslachtig, een programma als Fraps is veel makkelijker ;)

🖥️ | 🚗

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:28:
kan iemand antwoord geven op mijn vorige post?
Dat heeft dus er mee te maken, op wat voor manier de buffer voor je video in je videokaartgeheugen gereserveerd wordt :)
Hoe dat precies zit, weet ik zo niet. Maar daar valt genoeg over te vinden :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat die dan ook gewoon een overlay aan heeft staan ;)

Windows Media Player 10 kan in ieder geval wel screenshots maken (in ieder geval op MediaCenter) :P
Je kunt best een printscreen maken van een filmpje, als je bij je beeldschermeigenschappen de hardwareversnelling uit zet wordt de video gerenderd via software en staat de overlay uit, je krijgt dat gewoon een plaatje van de video.
Heb ergens zo m'n twijfels wat omslachtiger is, maar dat zal een verschil tussen ons beide zijn ;) Iig vind ik hardwareversnelling even uitzetten stukken simpeler ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Glashelder op 14-09-2005 23:33 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Voor als je nog iets uitgebreidere info wilt :) : http://www.hauppauge.com/pages/faq/support_faq_vgainfo.html
(3e resultaat bij google :? )
Overlay surface mode uses a keying color to indicate where on the screen video is being displayed. Placing a window with this keying color above the video will result in the video showing through.
Bevestigd dus al wat ik zei :)

[ Voor 48% gewijzigd door ThunderNet op 14-09-2005 23:36 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:16:
Okeej dat wist ik niet, weer wat geleerd, maar waarom ziet een vriend van mij als hij dat bestand opent en daarachter op fullscreen iets aan het afspelen is, in het plaatje een deel van die video?
Om Thundernets verhaal iets uit te breiden:
De videokaart wordt ook verteld waar het begin van de overlay is.

Dus de computer zegt tegen de videokaart: ik heb kleurtje roze, die begint op positie 200 horizontaal en 200 verticaal, hij is 200 puntjes breed en 200 hoog en daar zet jij het filmpje neer.
De videokaart doet dat dan.

Als jij dan met je roze plaatje over die positie heengaat, dan denkt de videokaart: he, daar moet ik me filmpje kwijt en toont 'm dus daar. Als jij een gedeelte van je roze plaatje erin zet, dan zal het filmpje in een gedeelte staan.

Meer Jip en Janneke kan ik het niet uitleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rob op 14-09-2005 23:37 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:17
Wel wazig dan paint dan een "kleur" reserveerd voor de overlay.

tvw

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

iets schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:02:
Paint reserveert helemaal niets. Overlays zijn over het algemeen op zwart gebaseerd, dus rara wat er gebeurt met het zwart in een plaatje.

Juist ja.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

iets schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:02:
Paint reserveert geen kleur. De computer reserveert een kleur die paint kan tonen (paint kan alle kleuren tonen natuurlijk)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• JeRa
  • Laatst online: 30-04-2025
Wow, ik begrijp nu pas waarom al die media players zo'n wazige paarse of groene kleur hebben tijdens het afspelen van films :{

Maar als ik het goed begrijp wordt er dus gebruik gemaakt van een hardwarematige oplossing om video sneller te renderen op de display buffer, soms zelfs door middel van een hardwarematige videodecoder? Waarom hebben ze gewoon geen videokaarten gemaakt met drivers die het mogelijk maken om met een simpele API call de positie en grootte van je videovenster in te stellen? Lijkt me eigenlijk stukken simpeler, maar dat zal wel aan mij liggen :+

[ Voor 8% gewijzigd door JeRa op 15-09-2005 00:11 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JeRa schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:10:
Wow, ik begrijp nu pas waarom al die media players zo'n wazige paarse of groene kleur hebben tijdens het afspelen van films :{

Maar als ik het goed begrijp wordt er dus gebruik gemaakt van een hardwarematige oplossing om video sneller te renderen op de display buffer, soms zelfs door middel van een hardwarematige videodecoder? Waarom hebben ze gewoon geen videokaarten gemaakt met drivers die het mogelijk maken om met een simpele API call de positie en grootte van je videovenster in te stellen? Lijkt me eigenlijk stukken simpeler, maar dat zal wel aan mij liggen :+
Je zit in de goede richting. Het wordt dus idd aangestuurd met een API call..
Maar! er wordt dus een gedeelte van het scherm gereserveerd, voor de video, maar met een bepaalde kleur.
Die specifieke kleur is ervoor, dat jou programma alsnog knoppen etc. over je video kan laten zien, om de video te stoppen, etc. Of dat een ander programma erover heen kan :)

De videokaart kan namelijk niet weten, of er iets anders over het gebied waar je overlayweergegeven wordt hovered (een window oid dus).
Door dit met een kleur te definieeren, kun je dit dus al een beetje regelen:)
En kun je dus ook een ander programma over je videoheen gebruiken, anders zou je video op dat gebied steeds in beeld zijn, of dat jou bedoeling is of niet :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Glashelder schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:31:

[...]

Heb ergens zo m'n twijfels wat omslachtiger is, maar dat zal een verschil tussen ons beide zijn ;) Iig vind ik hardwareversnelling even uitzetten stukken simpeler ;)
Als het programma draait druk je op F9 en een screenshot van het bewuste filmpje staat in een bestandsformaat naar keuze in een directory naar keuze. Hoe kan het simpeler dan?

🖥️ | 🚗

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Omdat het best leuk is om een keer er over te hebben kan dit topic gewoon dus vragen om een slotje is nog niet nodig ;)

Ik pas wel even je topic titel aan - 'Fout in Windows ontdekt!' zegt helemaal niets over je eigenlijke topic :)

• JeRa
  • Laatst online: 30-04-2025
ThunderNet schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:15:
[...]

Je zit in de goede richting. Het wordt dus idd aangestuurd met een API call..
Maar! er wordt dus een gedeelte van het scherm gereserveerd, voor de video, maar met een bepaalde kleur.
Die specifieke kleur is ervoor, dat jou programma alsnog knoppen etc. over je video kan laten zien, om de video te stoppen, etc. Of dat een ander programma erover heen kan :)

De videokaart kan namelijk niet weten, of er iets anders over het gebied waar je overlayweergegeven wordt hovered (een window oid dus).
Door dit met een kleur te definieeren, kun je dit dus al een beetje regelen:)
En kun je dus ook een ander programma over je videoheen gebruiken, anders zou je video op dat gebied steeds in beeld zijn, of dat jou bedoeling is of niet :)
Erg verhelderend :) maar eigenlijk zou je met de hoeveelheid geheugen dat videokaarten tegenwoordig hebben gerust een secondary buffer kunnen maken waarin je aangeeft welk deel 'beschreven' mag worden, ben je meteen van die hackish kleur af en krijg je geen rare dingen als doorschijnende video als je toevallig een ander scherm met diezelfde achtergrondkleur boven je video laat hoveren :)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JeRa schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:30:
[...]

Erg verhelderend :) maar eigenlijk zou je met de hoeveelheid geheugen dat videokaarten tegenwoordig hebben gerust een secondary buffer kunnen maken waarin je aangeeft welk deel 'beschreven' mag worden, ben je meteen van die hackish kleur af en krijg je geen rare dingen als doorschijnende video als je toevallig een ander scherm met diezelfde achtergrondkleur boven je video laat hoveren :)
Het deel wat beschreven mag worden, kan idd ook in een API gezet worden, met een complexe polygonen vorm :)
Maar vergeet niet, dat je deze vorm elke keer zou moeten aanpassen als jij een window verplaats, of ook je muis maar over dat gebied heen zou trekken :)
En dan raak je juist het voordeel kwijt wat je hebt nu je dat accelerated doet :)

Pagina: 1