Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Heb ik de voeding niet op zijn kop zitten?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Al vind ik mezelf geen NOOB. Toch heb ik een NOOB vraag.

Ik heb deze week een nieuwe kast (Coolermaster Centurion 530) en een nieuwe voeding gekocht (ASUS A45GA 450W)

http://www.asus.com/produ...3=0&model=556&modelmenu=1

Dit is er 1 met een 12cm fan met blauwe led.

Ik heb hem ingebouwd met de fan naar beneden, maar ik twijfel of dit wel goed is.
In vergelijking met mijn vorige kast maakt hij nu namelijk veel meer lawaai.

Ik kan verder geen manual vinden, dus ik hoop dat jullie me kunnen vertellen dat de voeding goed zit.

ps. Door nieuwe kast en nieuwe voeding is de temperatuur van m'n CPU wel ff 16 graden lager

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:24
normaal gezien zou dat de juiste manier zijn, maar heb je al eens geprobeerd em om te draaien en te kijken wat dat geeft?

Hogere temp, minder lawaai?

ik betwijfel zelfs of je em kan bevestigen als je em omdraait...

alles int kort, normaal gezien klopt het, mss dat je case teveel trillingen doorgeeft?

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Normaalgesproken is het zo dat je moet letten op de 4 schroefgaten. Past dat allemaal netjes en hou je geen schroeven over dan mag je aannemen dat het goed zit. Maar ik blijf dit topic toch ff volgen want ik had laatst een buurman die zijn Taganvoeding met de fan naar boven had geinstalleerd. Kon trouwens ook niet anders, maar ik vraag me wel af wat het voor nut heeft :/

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-11 22:36
Lijkt mij van wel want anders zit je voeding toch tegen de bovenkant van je kast aan te zuigen??:?
En dan denk ik dat ie alleen maar meer lawaai gaat maken endat ie een stuk warmer wordt

Macbook Pro, 640 WD extern

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Meer lawaai kan natuurlijk ook omdat deze nieuwe voeding gewoon meer lawaai maakt.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Zo'n 120 mm fan hoort gewoon aan de onderkant te zitten. Als je hem omdraait is je hele airflow weg, omdat ie dan tegen het dak van de kast aan zuigt. En zoals hierboven ook al wordt opgemerkt: ik denk niet dat het je makkelijk lukt om een voeding verkeerd om te monteren ;)

public void ik()

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het ook raar voor de airflow vinden om de fan naar boven te plaatsen. Maar zo staan ze wel altijd op de afbeeldingen, vandaar.
En wat hebben de leds anders voor nut?

De kast geeft geen trillingen door. Het is puur de fan die ik hoor. Misschien omdat de zijwand geperforeerd is, zodat het klinkt als een open case.

http://www.coolermaster-e...tle=RC-530Centurion%20530

De reden dat ik nieuwe kast/voeding heb aangeschaft is dat ik een te kleine kast had. (max 2 hdd, die bijna tegen de cpu/cooler aanzaten)
Kreeg voedingsproblemen na aanschaf van 6600 GT graka (die trok alles weg)

Het lijkt me logisch dat een 450 W meer geluid maakt dan een 250W, want er zit een grote fan op.

(hmm, daar gaat m'n nachtrust, pc staat nl naast m'n bed en staat altijd aan) :Z

Verwijderd

Mijn voeding kan ook op 2 manieren in de kast gemonteerd worden. Had hem eerst ook op zijn kop zitten Het kan dus wel (misschien niet in alle gevallen. Dat ligt natuurlijk ook aan de combinatie kast ,voeding ook al kan je tegenwoordig bijna wel van atx maten uitgaan).

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

miss een beetje offtopic, maar ik vind het wel een slechte kwaliteit voeding. ze naaien je volgens mij want 14A op de 12v lijn is niet veel. mijn 400watt Qtec had er zelfs 16. mijn 450 watt aerocool heeft er nu 26A op.

en de berekeningen kloppen denk ook niet helemaal, want het lijstje van total output had wel hoger mogen worden, had wel 500 watt kunnen worden.

OF het moet zo zijn dat die 2e 12v rail erbij inbegrepen zit, maar dan blijf je niet meer op 450 watt (wat het al niet is, richting de 500 is het nu)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
@noksiejus

Ik ben niet van mening dat het een slechte voeding is.
Ok, het was geen hele dure (€59) maar deze is tenminste stabiel en dat vind ik het belamgrijkste

Verwijderd

Hier heb ik een leuk en leerzaam linkje voor je (en menig ander tweaker).

http://www.silentpcreview.com/article28-page1.html

Het is een duidelijk en leerzaam verhaal over voedingen.

Verwijderd

Je kunt het altijd zien aan de stekeraansluiting achterop de voeding
Er zitten daar 3 pinnen in waar je je stroomkabel in moet pluggen.
Bij alle voedingen zitten de 2 pinnen naast elkaar aan de bovenkant en de enkele pin aan de onderkant.
Wat is nou het geval. De foto op de website is op zijn kop genomen puur en alleen om de fan op de foto te laten zien
als ze hem op zijn kop (op de inbouwmanier) zouden fotograferen zou je de 12 cm fan niet zien want die zou dan onderop liggen..
Beetje domme foto maar goed.. zo is het dus

Verwijderd

Topicstarter
@kees de modder

Dat is nu echte Hollandse logica ;)

Bedankt allemaal, ik laat m'n voeding zitten zoals die nu zit.
Misschien een fancontroller ertussen kopen om hem wat stiller te maken als ik toch niks bijzonders doe.

(of herriestoppers voor 's nachts)

:z

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 22:17:
@kees de modder

Dat is nu echte Hollandse logica ;)

Bedankt allemaal, ik laat m'n voeding zitten zoals die nu zit.
Misschien een fancontroller ertussen kopen om hem wat stiller te maken als ik toch niks bijzonders doe.

(of herriestoppers voor 's nachts)

:z
Is trouwens bij elke foto van voedingen zo naar mijn weten :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

tijd om de foto's van onderen te nemen.

* Nox start een fotos-van-voedingen-van-onderen revolutie.

wie doet er mee ? :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Toen ik mijn Cooler Master had gekocht, vroeg ik me precies hetzelfde af. De plaatjes laten de voedingen dus altijd op z'n kop zien. Is weliswaar fotogenieker, maar wel erg verwarrend. Enfin, je hebt 'm niet op z'n kop.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Het enige wat ik hierop kan zeggen is geheel afhankelijk van je kast.

De achter constructie van de kast is niet overal gelijk. Ik heb aantal kasten meegemaakt dat het toch nog andersom gaat dan de bedoeling (grote fan bovenop) Meestat bij oudere / cheap kasten denk ik.

Er zijn dus geen echte afspraken in achter constructie van de voeding. De ene heeft fangat naar links, en andere naar rechts. Bij aankoop kast kan je even naar vragen.

De aanbevolen stand is inderdaad fan aan onderkant, zodat het direct warme lucht bij cpu weg kan zuigen.
Maar echt groot verschil is het niet als fan boven is. Wel in kleine midikasten, dan is voeding bovenin, dicht tegen de bovenkant van de kast. Zou de fan boven staan, en je monteert voeding tegen de bovenkant aan, dan zal ie minder goed aanzuigen. De luchttoevoer is gehinderd daar. Bij bigtowers valt dat mee, want er is volop ruimte omheen.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 13:49
Xwen schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:19:
normaal gezien zou dat de juiste manier zijn, maar heb je al eens geprobeerd em om te draaien en te kijken wat dat geeft?

Hogere temp, minder lawaai?

ik betwijfel zelfs of je em kan bevestigen als je em omdraait...

alles int kort, normaal gezien klopt het, mss dat je case teveel trillingen doorgeeft?
bij de meeste voedingen kan dit niet , dan zit de power-aansluiting in de weg

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

ATX-voeding kunnen maar op 1 manier door de schroefgaten n00b :P

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Waarschijnlijker maakt je voeding niet meer lawaai, maar is je nieuwe kast gehoriger..
De fan hoort naar beneden. Dan voert hij namelijk ook warmte uit je kast af (volgens mij hoort dit bij de ATX standaard)

U vraagt, wij antwoorden.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Helaas houden sommige case-bouwers daar geen rekening mee ;( Mijn Lian-Li PC70 heeft een leuke plaat zitten waar de fan zou moeten komen. Ik moet dus m'n voeding wel ondersteboven (fan aan de bovenkant) hebben. Verder werken de schroefgaten in de plaat waar de voeding aan vastgemaakt dient te worden niet echt mee.... Het is mogelijk een andere plaat aan te schaffen btw. Maar goed, ieg blijft m'n voeding zo stil (Antec Truepower, fan-regeling nav temp.) en de rest van m'n pc is wel voldoende gekoeld :P Maar tis zonde als je geen keus hebt...

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tha Ra schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 00:13:
[...]

bij de meeste voedingen kan dit niet , dan zit de power-aansluiting in de weg
Dit is een beetje loze reply om als reden voor een topic-schop te gebruiken, vind je zelf ook niet?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.