Problemen met 'traagheid' door dvd-drives??

Pagina: 1
Acties:

• XTWarrior
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-03 09:42
Een tijd terug heb ik een nieuwe pc gekocht. Gewoon losse onderdelen, in elkaar gezet en klaar.
Een paar verschillende configuraties van ide-drives geprobeerd en blijven steken op wat ik nu heb.

Momenteel zitten mijn schijven als volgt aangesloten:
IDE-poort 1: Primary Master Harddisk (voor win), primary slave DVD-speler.
IDE-poort 2: Secondary Master Harddisk, secondary slave DVD-brander.
SATA-poort 1: SATA Harddisk.

De problemen, waar ik na maanden zoeken nog steeds geen antwoord heb, zijn de volgende:
Als ik iets kopieer van een dvd-schijf naar een harde schijf, dan wordt het systeem trager. De muis beweegt schokkend over het scherm.
Het andere probleem doet zich voor bij het kijken naar dvd-films of het spelen van cd's. Het geluid schokt daar af en toe.

Eergisteren heb ik tot 2x mijn systeem opnieuw geinstalleerd. Het probleem blijft zich voordoen.
Ik zou dus zeggen dat het daar niet aan kan liggen.

Weet iemand of dit dan toch hardware gerelateerd zou kunnen zijn?

Voor de duidelijkheid:
Het systeem heeft een P4-P800E-Deluxe moederbord van Asus, 2 DVD-drives, 2 Maxtor 7200 toeren IDE-schijven en 1 Maxtor 7200 toeren SATA schijf, 2048MB RAM en een 3Ghz P4-processor.

Verder gebruik ik voor geluid het onboard 5.1 geluid van mijn moederbord. Beneden hebben we daar geen problemen mee, dus dat zou moeten kunnen lijkt me.

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 09:46
Wat doet de processor op dat moment ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 15:47
Kijk even of DMA is ingeschakeld voor alle apparaten:
Start -> Configuratiescherm -> systeem -> hardware ->apparaatbeheer -> rechtermuisknop op de Prim. en Sec. IDE-controller en kijken of daar alles op DMA-modus loopt en niet op PIO. Verder zou het je voeding kunnen zijn, wat voor voeding heb je? (Merk, aantal watt, aantal ampere op 12V-lijn). En het zou trouwens logischer zijn als je de HDD's op hetzelfde kanaal zou hangen en de DVD-spelers op een eigen kanaal. Probeer dat ook eens (let op de jumpers!).

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 09:46
The__Virus schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:04:
Kijk even of DMA is ingeschakeld voor alle apparaten:
Start -> Configuratiescherm -> systeem -> hardware ->apparaatbeheer -> rechtermuisknop op de Prim. en Sec. IDE-controller en kijken of daar alles op DMA-modus loopt en niet op PIO. Verder zou het je voeding kunnen zijn, wat voor voeding heb je? (Merk, aantal watt, aantal ampere op 12V-lijn). En het zou trouwens logischer zijn als je de HDD's op hetzelfde kanaal zou hangen en de DVD-spelers op een eigen kanaal. Probeer dat ook eens (let op de jumpers!).
Optische media hoort toch niet op DMA te staan ? :S

• XTWarrior
Ehm... de Prim IDE controller staat op DMA if possible en draait op Ultra DMA mode.
De Secondary IDE controller staat op PIO.
Ik weet niet wat PIO is, maar kan ik dat gewoon veranderen?

Het is een Enermax 350W voeding (26A op +12V, 1A op -12V).

Krijg ik alleen geen problemen met kopieeren van HDD naar HDD als ik ze op 1 IDE poort hang?
Hoewel ik dat niet vaak (of nauwelijks) doe, wil ik dat toch ff weten.
Same with DVD to DVD offcourse 8)7

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

XTWarrior schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:14:
De Secondary IDE controller staat op PIO.
Deze ook op DMA if possible zetten, dat zou al een hoop kunnen helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door .daan op 14-09-2005 21:19 ]

public void ik()

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als ie dan op een (Ultra) DMA mode gaat draaien wel ja :)
Als ie op DMA if possible staat, maar de mode blijft op PIO staan, gooi dan eens de betreffende IDE controller en het CD/DVD apparaat uit Apparaatbeheer, start opnieuw op en recheck :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:34

Sjaak_Afhaak

Bleh!

limoentje schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:20:
Als ie op DMA if possible staat, maar de mode blijft op PIO staan, gooi dan eens de betreffende IDE controller en het CD/DVD apparaat uit Apparaatbeheer, start opnieuw op en recheck :)
mocht dat niet helpen, kun je nog altijd even een nieuwe IDE kabel proberen. soms wil een kabel die een beetje rot is, alleen maar op PIO draaien.

Hier staat tekst

Verwijderd

limoentje schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:20:
Voor zover ik weet werkt alleen deze oplossing, mocht de controller later toch weer op pio springen, kijk dan je ide-kabels even na.

//Sjaak_Afhaak was sneller :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 21:24 ]

• XTWarrior
De rits blijft op DMA staan. So far so good...

Tot nu toe lijkt alles goed te werken. Ik heb net ff Ducktales The Movie gedraaid. 't Klinkt iig goed :+

Tweakers be praised _/-\o_

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie gaat het hier over? Ik zou die nog graag even in je topic titel zetten cfr. de Windows Operating Systems Policy :)
Pagina: 1