Thuisserver IP forwarding/routing

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15
Ok, ik heb thuis de volgende setup:

Wanadoo Livebox (Router) -> Linksys WRT54G (wordt als switch en WLAN-AP gebruikt) en aan de Linksys een laptop, workstation en linux server.
Nu werkt dit perfect, ik forward in de
Livebox alle poorten (mail, http, ssh) door naar de linux server en kan zo van buiten op mijn server inloggen etc.
Alleen als ik bijv. op mijn thuis laptop mijn internet IP intik kom ik natuurlijk op de webconfig van de Livebox. Als ik dus thuis mijn server wil gebruiken moet ik het interne IP gebruiken. Dit is natuurlijk logisch, maar het zou veel handiger zijn dat wanneer ik mijn internet IP intik ik altijd bij mijn linux server uitkom.
Nu moet ik bijvoorbeel elke keer als ik met mijn laptop ergens anders heen ga het mailserver adres wijzigen in het internet IP en als ik weer thuis ben weer in het interne IP.
Is het niet mogelijk om in de Livebox ook intern het internet IP naar de server te forwarden? Of in ieder geval een aantal poorten...

Verwijderd

Op alleen ip adres gaat het niet lukken (volgens mij).
Als je echter DNS op de linuxbak draait en je laptop de dns resolving via die dns doet, kan je een A record gebruiken. Je kan daarmee volstaan met een dyndns.org (o.i.d.) adres voor je externe ip adres. na registratie van je dyndns record voer je dit A record ook op in je lokale dns zone, maar nu uiteraard met het interne adres van je server.

Dus is je laptop niet thuis, krijgt het via een dns server van dyndns het externe adres van je router en is je laptop wel thuis krijgt je laptop het interne adres van je server. Voor dat A-record dus...

Alleen nog even deze hostnaam opvoeren in je mail in plaats van het ip adres en klaar!

Verwijderd

Hallo even een vraagje aan drafter86, hoe heb je je wrt54g aan de livebox verbonden?
Met de oude instellingen of andere instellingen? Ik krijg binnenkort ook een livebox en ga van
wanadoo adsl naar family.

Verwijderd

Je moet DMZ aanzetten naar je linux bak, dan kom je gewoon op je linux bak. Tenminste zo werkt het bij mij wel :).

Verwijderd

Mja, dit is niet de bedoeling. Een topic kicken om daarmee verder te gaan is één ding, dit vind ik te erg worden. Ook voor kicken gelden de regels dat je zélf ook e.e.a. moet uitzoeken.

Dit topic is gesloten.