Toon posts:

Is dit een HDD crash ? :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal , ik heb me maar geregistreerd want ik heb geen idee wat er met mn pc aan de hand is :| en verwijs me aub niet naar de search want ik heb niks kunnen vinden wat erop lijkt.

Zomaars ineens, na tijden probleemloos draaien :

1. Ik zet mn pc aan en nog geen 2 seconden later valt hij uit!
2. Een powerledje blijft langzaam knipperen (3 sec. aan, 3 sec. uit)
3. Ik druk weer op de powerknop maar hij reageert niet meer
4. Ik trek de plug eruit en wacht tot het powerledje niet meer knippert (want dat blijft hij nog ff doen)
5. Ik duw de plug er weer in en druk op de powerbutton
6. Ga verder bij stap 1

Maarrrrrrr...

als ik de (4 dradige) voeding van de HDD eruit haal start hij wel op !! Maar het lijkt me sterk dat hij gecrashed is want hij is nog maar een paar maanden oud en hij heeft nog nooit 1 raar geluid gemaakt... geen getik, geen gekraak, gespin enz.... Wie kan me helpen ??? die schijf is mn leven en ik heb met mn domme kop geen backup van alles :/ alvast bedankt !

Daan

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
I weet 99,9% zeker dat het je voeding is die het niet trekt, afgaande op jouw beschrijving. Ik weet 100% zeker dat je dat in de search had kunnen vinden, meerdere gevallen die erop lijken zelfs.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Probeer es een andere molex-stekker aan je hd te hangen, en start dan es op? En ontkoppel alle hardware, en boot alleen met het noodzakelijke (geen floppy, andere hd's, cd/dvd-stations).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je HDD gecrashed is, dan start je PC wel op, maar krijg je 'Boot disk error' of een soortgelijke melding. Dit klinkt meer als een probleem met je mobo of een (bijna) kapotte voeding ofzo. Krijg je wel een post (dus startscherm van het BIOS)?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Thandor

SilverStreak

Het kan zijn dat de hardeschijf dusdanig beschadigd is dat 'ie kortsluiting maakt. Mijn ervaring bij een te zwakke voeding is dat de PC wél opstart en de HDD weigert op te spinnen of simpelweg stuk gaat.

In geval van een kapotte voeding is het ook sterk af te raden om de hardeschijf te gebruiken.

Probeer eerst een andere PSU. Je kunt ook proberen om eens met een Knoppix Live CD de PC op te starten zonder HDD zodat je het systeem toch enigzins belast. Mocht de PC dan 100% stabiel draaien én als de voeding goede voltage lijnen afgeeft dan verdenk ik de hardeschijf.
Controleer dus in het BIOS bij 'PC Health' status of de voltagelijnen binnen de marges vallen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 13:28

SeatRider

Hips don't lie

Probeer eens op te starten met power op de HDD en zonder IDE kabel? Misschien IDE kabel aan 1 kant achterstevoren gestoken, zodat ie sluiting maakt als je power is aangesloten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Thandor

SilverStreak

Geef overigens ook wat meer informatie over de PC. Zonder specificaties weten we niet welke hardware jij gebruikt.

Het is mij niet eens duidelijk of je een IDE of een S-ATA schijf hebt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-03 13:06
Watvoor HDD heb je, en watvoor voeding. Graag het merk, het aantal GB's en van je voeding hoeveel watt ie is :) .

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
jeetjuh zo snel veel reacties :Y)

Ok het is me nog steeds een raadsel, ik had alles al geprobeerd : andere kabel, alles unplugged behalve de HDD , dus geen cd geen andere HDD, zelfs zonder videokaart (want geforce vraagt ook wel wat lijkt me)...

...helpt niet

okee ik heb dus :

Q-Tec 400W (golden edition) dus dat trekt ie wel... (golden edition kapoet ? 8)7 )
Maxtor S-ATA 120 GB 7200 rpm , vrij nieuw

verder :

Pentium 4 2,4 Ghz
MSI 865PE-S nogwat
512 mb dual corsair twin dinges (2x256)

Thandor, alle voltages waren normaal , afwijking van hooguit 0,2 v. Ik heb geen andere psu, geen geschikte in ieder geval. Maar ik verdenk de HDD ook, want als ik de andere Maxtor voed in plaats van deze start hij wel gewoon op.......

oja en kortsluiting is het niet denk ik want hij is nooit beschadigd geraakt , niet gestoten, gevallen, geen blikseminslagen, geen hitte enz... sorry mensen mijn pc is vaag bezig , andere ideeen ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-03 07:20
Q-Tec maakt ongeveer de slechtste voedingen die er zijn (samen met Sweex). Goedkoop is bij dit soort voedingen vaak duurkoop. Ze zijn niet voor niets zo goedkoop. Anderen op dit forum kunnen hierover meepraten met hun doorgebrande hardware. Ik raad je aan de aan/uit-knop niet meer aan te raken voordat je een andere voeding hebt! Ik ben er van overtuigd dat je voeding het probleem veroorzaakt. Dus zorg dat je een A-merk voeding neemt. Kijk eens in het topic 'Welke voeding heb ik nodig' bij Overige hardware voor een lijst met A-merk voedingen. Ik weet bijna zeker dat dat je probleem volledig oplost.

Verwijderd

Topicstarter
ok dus Q-Tec zuigt. .. gvd (sorry) ze zouden verboden moeten worden... waarom bestaan dit soort bedrijven en hebben ze het recht gare voedingen te verkopen ?? misschien is Q-Tec wel van Maxtor zodat ze meer harde schijven verkopen... :( naja okee faq it...

hoe kon ik zo stom zijn, al mijn lieve hardware slechte stroom voeden...

okee nog 1 vraag, kan ik ergens informatie van mn schijf laten halen als deze kapot is ?? ik heb er welleens over gehoord en dat het duur is enzo maar geld speelt geen rol, mijn nullen en enen op die schijf hebben nogal wat betekenis voor me :'(

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
Mocht het echt hardwarematig een defect aan je HDD zijn wat je niet op kunt lossen kun je het inderdaad laten doen: http://www.harddisk-recovery.nl/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

XanderH schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:06:
Mocht het echt hardwarematig een defect aan je HDD zijn wat je niet op kunt lossen kun je het inderdaad laten doen: http://www.harddisk-recovery.nl/
Ik heb nog nooit zo'n onprofessioneel bedrijf meegemaakt als harddisk-recovery.nl, werk jij daar ofzo?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
VisaRider schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:08:
[...]

Ik heb nog nooit zo'n onprofessioneel bedrijf meegemaakt als harddisk-recovery.nl,
Leuk zo'n ongefundeerde mening. :) Als je hem nou toe zou lichten???
werk jij daar ofzo?
Nee hoor? Die link staat in de faq. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 14-09-2005 21:10 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

XanderH schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:10:
[...]
Leuk zo'n ongefundeerde mening. :) Als je hem nou toe zou lichten???
OK. Op een gegeven moment hadden wij op de zaak een server waarvan de NTFS kapot was geraakt door een stommiteit. Ik moest de machine naar die toko brengen. Die toko bleek een woonhuis in een goedkope wijk in Delft, een man in alleen een boxershort en blote voeten nam de server aan (mind you, op hun site stond destijds dat ze een cleanroom hadden).

Wij hadden ondertussen de bewuste hdd geghost en daar wat gratis tooltjes op losgelaten, na 1 dag pielen was het ons zelf gelukt de NTFS te herstellen dus ik bel hdrecovery om te zeggen dat we de machine terug komen halen. De man die de telefoon aannam legt de telefoon naast het toestel en ik ben telefonisch getuige van overleg tussen de twee medewerkers: "ik heb die disk van bedrijf X af, zal ik ze bellen?" -" Nee, ze hebben niet betaald voor 48 u recovery dus bel volgende week maar". Sorry, maar dan gaat bij mij het licht uit.

Ik heb overigens wel hele goede ervaringen met Norman Shark als het gaat om data recovery.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan weer slapen vanavond !! :)

het bleek inderdaad de voeding te zijn, ik ben bij een vriend geweest en de hdd op de zijner voeder aangesloten, hij draaide als een zonnetje !

De Q-Tec gaat terug als er nog garantie op staat en er komt dus een A-merk voor in de plaats, al denk ik niet dat die lui garantie geven want ze weten dondersgoed dat ze gare spullen maken :(

dank u al voor de reacties, got is een goed forum , veel behulpzame mensen _/-\o_

iedereen die dit leest verplicht ik hierbij een backup te maken van uw waardevolle data... :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:03:
ok dus Q-Tec zuigt. .. gvd (sorry) ze zouden verboden moeten worden... waarom bestaan dit soort bedrijven en hebben ze het recht gare voedingen te verkopen ?? misschien is Q-Tec wel van Maxtor zodat ze meer harde schijven verkopen... :( naja okee faq it...

okee nog 1 vraag, kan ik ergens informatie van mn schijf laten halen als deze kapot is ?? ik heb er welleens over gehoord en dat het duur is enzo maar geld speelt geen rol, mijn nullen en enen op die schijf hebben nogal wat betekenis voor me :'(
Q-Tec = Trust, althans een onderdeel (dochter onderneming).
Over Q-Tec hoef je ook niet te schelden, ze hebben namelijk een nette omruil of zelfs retour van geld, als het goed is kan je bij de winkel waar je em gekocht hebt zo inruilen voor een A-Merk.
Zit als het goed is 24 maanden garantie op.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Q-tec zuigt helemaal niet. Je hebt gewoon niet genoeg onderzoek gedaan voor je tot aanschaf bent overgegaan. Een Q-tech voeding vermeld altijd een piekvermogen op de verpakking. Dus 400W is bij Q-tec zo'n 300W continu vermogen. Maar voor die prijs kan je dat wel verwachten :) Een Q-tec 550 trekt jou systeem makkelijk, en kost volgens mij nog minder dan een A-merk 300 watt :)

Maar ik denk dat de kans het grootste is dat je Q-tec gewoon kapot was. Een Q-tec 300W kan meer aan dan je zou verwachten (ik weet niet of de nieuwe slechter zijn dan de oude).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

STOP!

Als die schijf je leven is had je wel voorzorgsmaatregelen genomen.

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 14-09-2005 23:02 ]

• Postman
  • Laatst online: 08-02 20:25
Plus kan het ook voorkomen dat er bij een Enermax voeding iets kapot gaat hoor.

Ik ga liever op mijn eigen ervaringen af dan het loze geblaat van andere. Elk bedrijf kent zo zijn fouten, en helaas komt in elke zoveel series wel eens een foutje voor. Waarom? Omdat mensen die machines bedienen en mensen nu eenmaal niet foutloos zijn.

Nou ben ik het wel eens dat bij sommige bedrijven fouten meer voorkomen dan bij andere, maar het hoeft niet te betekenen dat het meteen een slecht merk is. Echter de term goedkoop is duurkoop blijft van kracht. En voor een voeding trek ik liever idd wat meer geld uit zodat ik ook zeker weet dat ie 450 Watt levert tegen normale voltages en niet 400 Watt met wisselende lijnen.

Ik noem nu Enermax omdat dit in mijn ogen de beste voedingen zijn, maar meningen verschillen.

• Postman
  • Laatst online: 08-02 20:25
Fairy schreef op woensdag 14 september 2005 @ 22:50:
STOP!

Enige wat nu nog rest is voor de zekerheid even in een andere pc de disk proberen te backuppen. Als je voeding het niet trekt kan je hdd ook defect raken.
Lijkt mij zoiezo niet geheel onverstandig je data regelmatig op een DVD oid te zetten als die echt zo belangrijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Geplaatst op woensdag 14 september 2005 22:46 door Glashelder:
[...]

Je hebt gewoon niet genoeg onderzoek gedaan voor je tot aanschaf bent overgegaan. Een Q-tech voeding vermeld altijd een piekvermogen op de verpakking. Dus 400W is bij Q-tec zo'n 300W continu vermogen. Maar voor die prijs kan je dat wel verwachten :)
Hier heb je mijn onderzoek :Ik constateerde dat ik rond de 275 watt nodig had, ik kocht er een van 400 (dus eigelijk 300W volgens jou). Genoeg onderzoek... punt
Buzzfuzz schreef op woensdag 14 september 2005 @ 22:37:
[...]

Zit als het goed is 24 maanden garantie op.
mooi :)
Fairy schreef op woensdag 14 september 2005 @ 22:50:
[...]

STOP!

wijsneus
Postman schreef op woensdag 14 september 2005 @ 22:52:
[...]

Lijkt mij zoiezo niet geheel onverstandig je data regelmatig op een DVD oid te zetten als die echt zo belangrijk is.
wijsneus

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 07:40:
[...]

Hier heb je mijn onderzoek :Ik constateerde dat ik rond de 275 watt nodig had, ik kocht er een van 400 (dus eigelijk 300W volgens jou). Genoeg onderzoek... punt

[...]

mooi :)

[...]

wijsneus

[...]

wijsneus
je kan ze wel wijsneuzen vinden, maar ze hebben wel gelijk, als het allemaal zo belangrijk is dan moet je back-uppen.

Verwijderd

Topicstarter
andreict schreef op donderdag 15 september 2005 @ 08:07:
[...]

je kan ze wel wijsneuzen vinden, maar ze hebben wel gelijk, als het allemaal zo belangrijk is dan moet je back-uppen.
WIJSNEUS

doe maar slotje dit gaat nergens heen... lessen zijn geleerd blabla

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 09:19:
[...]

WIJSNEUS

doe maar slotje dit gaat nergens heen... lessen zijn geleerd blabla
ik zie het als "vluchtgedrag"

Vind je het erg als je met je neus op de feiten word geduwt?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Moet dit nu zo? Kom op zeg!

Het is de TS heus wel duidelijk en dat zegt hij al in zijn openingspost. De oplossing had echter eenvoudig gevonden kunnen worden met wat (beter) zoeken.

'It's no use crying over spilled milk' oftewel, gedane zaken nemen geen keer. Achteraf kijk je een koe in haar kont.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 15-09-2005 09:32 ]

ARME AOW’er

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Slotje? :P :+

Goedkoop bellen via VoIP

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ook dit valt onder de categorie 'bad replies'. :)

Heb je niets toe te voegen maar wil je een moderator om een slotje vragen o.i.d.? Maak een topic report.

ARME AOW’er

Pagina: 1