Toon posts:

Installatie windows XP op oude pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk weet iemand wat de oplossing voor het volgende probleem is.
Ik wil voor een vriend van mij windows xp op een pc installeren. Tis allemaal oud spul, maar daar moet het best op draaien. Echter tijdens het kopieren van de bestanden naar de HD, knalt ie bij 2% eruit en start ie opnieuw op. Ik heb al gekeken naar een nieuwe BIOS, die was er en die heb ik erop gezet. Geen succes. Het geheugen heb ik ook al getest met memtest, dat is gewoon goed. Er wordt ook geen blauw scherm weergegeven ofzo. De HD heb ik ook al vervangen door een ander.

Het gaat om de volgende onderdelen.
- pentium 2 450 mhz
- 128 mb ram ( wordt later meer, maar is alleen even om te testen)
- dit is het mobo, een pcpartner BXA828D http://www.pcpartner.com/support/man/intel/882802b.pdf
- IBM 40 gb HD, die is gecapped tot 32 gb
- XFX fx 5200

Hopelijk weet iemand misschien iets waaraan het kan liggen. Dat windows XP bijvoorbeeld met bepaalde dingen niet werkt of dat er iets ingesteld moet worden.
Alvast bedankt!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 21:55

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Brakke voeding.

Speedtouch freak

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 20:25
iets overclocked :?

Last.fm
Films!

• -krekel-
  • Laatst online: 30-11-2025
wat voor mobo / chipset?

edit:
ik moet toch maar eens beter leren lezen :p

[ Voor 57% gewijzigd door -krekel- op 14-09-2005 20:09 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Lees de TS nog eens:
Het gaat om de volgende onderdelen.
- pentium 2 450 mhz
- 128 mb ram ( wordt later meer, maar is alleen even om te testen)
- dit is het mobo http://www.pcpartner.com/support/man/intel/882802b.pdf
Intel 440BX chipset dus :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Brakke voeding denk ik niet, maar ik kan er een andere op aansluiten. Overgeclocked weet ik bijna wel zeker van niet. Tis een P2 450, en zo staat ie ook bij het opstarten. In de bios staat ie ook gewoon op 4,5 * 100.
En op die chipset moet ie toch gewoon kunnen draaien?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 20:04 ]

Verwijderd

Doe eens een memory test zou ik zeggen (memtest86), meestal als dit gebeurd is het een kwestie van rot geheugen.

• Outerspace
  • Laatst online: 18:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je even het vinkje bij Eigenschappen Deze Computer -> Geavanceerd -> Instellingen (opstart en herstartinstellingen) -> vinkje uitschakelen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten"

Verder is je IDE kabel niet kapot en kijk eens als alle instellingen van je IDE Controllers goed staan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:06:
Doe eens een memory test zou ik zeggen (memtest86), meestal als dit gebeurd is het een kwestie van rot geheugen.
Waarom leest iedereen niet gewoon beter :?

Uit de TS:
Het geheugen heb ik ook al getest met memtest, dat is gewoon goed.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Outerspace schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:07:
Kan je even het vinkje bij Eigenschappen Deze Computer -> Geavanceerd -> Instellingen (opstart en herstartinstellingen) -> vinkje uitschakelen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten"

Verder is je IDE kabel niet kapot en kijk eens als alle instellingen van je IDE Controllers goed staan.
|:( tijdens install :?

Speedtouch freak

• -krekel-
lukt het wel om bijvoorbeeld windows 98 ofzo te installeren? Heeft de huidige configuratie ooit goed gedraaid? Zo ja, met wat?

[ Voor 3% gewijzigd door -krekel- op 14-09-2005 20:11 ]

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021

zal niet gaan lukken tijdens de installatie van windows 8)7 8)7 8)7

heb je al eens geprobeerd om te installeren met een andere windows cd (misschien een beetje gaar), of ff een andere cd/dvd speler inbouwen.... denk haast dat het probleem ontstaat bij lezen van de data

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, geheugen heb ik al getest met memtest86. Dat was goed. Ik zal kijken naar die instellingen voor de HD en die kabels, maar das zo'n kleine kans.
Dat kan natuurlijk niet, ik moet de computer installeren, maar tijdens het kopieren van bestanden naar de HD start ie uit zichzelf opnieuw op.

• Outerspace
  • Laatst online: 18:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

:X
Ik heb niet goed gelezen :D

Mijn excuses iig. :)
Maar check toch die kabel even, en als hij er goed inzit :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nuttig vind om te proberen is win 98 te installeren. Andere xp cd heb ik al geprobeerd.
Kan je concluderen dat wanneer win 98 foutloos installeerd, de hardware gewoon goed is?
Verder snap ik idd het moment van uitval niet helemaal, hij is bezig met de bestandjes te kopieren, heeft er al een zooi gekopieerd en dan pats, start ie opnieuw op, zonder blauw scherm of iets. Andere dvd drive heb ik al geprobeerd, ook een cdrom drive.

Op pagina 7 van het mobo boekje staat nog wel iets over BIOS program voltage, weet iemand daar iets meer van?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 20:22 ]

• ksmedts
heb je bij de installatie de partities verwijderd en opnieuw ingesteld????
misschien probeert ie naar een kapotte sector te schrijven (misschien ff de schijf testen)

Verwijderd

Topicstarter
Ab_dullah schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:25:
heb je bij de installatie de partities verwijderd en opnieuw ingesteld????
misschien probeert ie naar een kapotte sector te schrijven (misschien ff de schijf testen)
Ik heb het ook al op een andere HD geprobeerd, kans lijkt me klein dat het daar aan ligt. Maar ik kan het wel even checken.

• -krekel-
Als win98 goed installeert, dan heb je naar alle waarschijnlijkheid hardware die het gewoon doet. DUs wat het probleem dan is, is waarschijnlijk dat er iets niet compatable is. PCI-kaarten, bepaalde onboard devices, who knows. Ideetje: reset je BIOS. Haal alle (niet noodzakelijke) PCI / ISA kaarten eruit. Zet bijvoorbeeld in je bios onboard geluid / lan / usb / etc uit.

Mocht dit lukken, ga dan weer stap voor stap alles aan zetten / kaarten erin stoppen.

• ksmedts
als het ook niet in de hd zit dan hebben we ongeveer alles al vervangen, mis op dit moment in het lijstje vervangen onderdelen volgens mij alleen nog;
moederbord
processor
geheugen (wel getest, niet kapot valt dus ook af)

ben bang dat dit een hopeloos projectje gaat worden.....

Verwijderd

Topicstarter
Ab_dullah schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:33:
als het ook niet in de hd zit dan hebben we ongeveer alles al vervangen, mis op dit moment in het lijstje vervangen onderdelen volgens mij alleen nog;
moederbord
processor
geheugen (wel getest, niet kapot valt dus ook af)

ben bang dat dit een hopeloos projectje gaat worden.....
Dat idee heb ik dus ook, want ik heb al veel meegemaakt en geinstalleerd of gefixed. Maar dit...
Bios was gereset, ik heb toen dingen als tijd, boot sequence enzo ingesteld. Gewoon de standaard dingen, geen aparte instellingen. Ik heb tevens ook echt alleen het nodige aangesloten.

Processor ga ik nog testen, keb nog een P2 300 liggen.

Ik weet iig genoeg om nog even uit te testen. Bedankt voor alle reacties ik laat nog weten of ik het werkend krijg en waar het dan aan heeft gelegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 20:44 ]

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Aan die XFX 5200 die veel teveel van je ATX voeding in die kast vraagt!

Speedtouch freak

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:17:
Wat ik nuttig vind om te proberen is win 98 te installeren. Andere xp cd heb ik al geprobeerd.
Kan je concluderen dat wanneer win 98 foutloos installeerd, de hardware gewoon goed is?
No way :o

Win98 heeft geen manier om hardwarefouten te detecteren. Win98 kan draaien op systemen waar WinXP (of andere OSsen) hun neus volledig voor ophalen - onderwijl vrolijk data corrumperend en andere dergelijke ongein.

Veel beter idee: kijk eens wat er gebeurt als je een Knoppix CD in die bak stopt...
Verder snap ik idd het moment van uitval niet helemaal, hij is bezig met de bestandjes te kopieren, heeft er al een zooi gekopieerd en dan pats, start ie opnieuw op, zonder blauw scherm of iets. Andere dvd drive heb ik al geprobeerd, ook een cdrom drive.
Hmm... en je zegt dat je een 40GB drive hebt die naar 32GB 'gecapped' is...

Is dat dmv jumper op de drive gedaan of geeft BIOS de drive enkel als 32MB aan :?

WinXP negeert zelf namelijk BIOS limits en spreekt de HW direct aan.
Op pagina 7 van het mobo boekje staat nog wel iets over BIOS program voltage, weet iemand daar iets meer van?
Ja, en jij ook als je een beetje zoekt :z

Het is de voltage waarmee de BIOS geprogrammeerd wordt. Alleen van toepassing bij het flashen dus...

Verder zou het nuttig zijn als je je topicstart editte om het moederbordnaam erin te zetten. Links hebben de nare eigenschap dood te gaan namelijk, bovendien is het een beetje brak om een .pdf bestand te moeten openen om alleen een naam te vinden :o

Oslik blyat! Oslik!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

Je zou je bios nog verder kunnen aanpassen
zodat je harddisk ook normaal herkend wordt de volle 40 giga.
zie daar voor de site
www.rom.by wel even de engelse site pakken daarvoor.
Het programma hersteld ook bios fouten.
p.s. wel even de engelse site ervan pakken.
Misschien ook wel een bios fout.

Wat je ook zou kunnen doen is het volgende
tijdens de installatie als het blauwe scherm komt direct op F5 te drukken
en dan kun je evenlater kiezen voor een "standaard pc"
dat wil ook nog wel eens bios fouten omzeilen.

Tevens als bijkomstigheid kun je met een converter dan je pc upgraden naar 1400 mhz max
http://www.upgradeware.com/english/product/slott/slott.htm

Succes

[ Voor 50% gewijzigd door wowi op 14-09-2005 22:29 ]

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Is 128MB ram niet te weinig voor install ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga die Knoppix cd is zoeken, nog nooit van gehoord.
De HD is d.m.v. een jumper gelimiteerd.

2 wowi: de dingen die jij hebt gezegd, heb ik nog nooit van gehoord. Dat ga ik is uitproberen!

128 mb is niet te weinig, het draait zelfs op 64. Echter heel traag, maar dan ook heel erg traag. Die 128 mb is dan ook slechts om uit te testen. Als het werkt, zetten we er meer in.

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Wat gek, er bestaat toch geen P2 450 ? Het houdt voor de P2 op bij 400 geloof ik, en gaat dan verder op P3 vanaf 450.
correct me if i'm wrong

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat wel, je had vroeger een P2 450 en een P3 450, de 3 had wat extra's. Maar wat er verschilde... :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
coller schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:26:
[...]

Wat gek, er bestaat toch geen P2 450 ? Het houdt voor de P2 op bij 400 geloof ik, en gaat dan verder op P3 vanaf 450.
correct me if i'm wrong
Zoals Gab zegt: Er bestaat inderdaad wel een P2 450. Dat was de snelste PII die uitgebracht is.
De piii 450 (slot 1 katmai) is inderdaad niet veel anders.
Pagina: 1