Enkele vragen wbt half / full-duplex

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:14
Ik heb onlangs een 3COM 3C16465 aangeschaft en zit daar wat mee te experimenteren omdat ik binnenkort een LAN-party wil houden.

Nu las ik in de gebruiksaanwijzing dat deze switch full-duplex ondersteund. Alleen hoe werkt dit? Wordt de effectieve snelheid verdubbeld? Dus 200Mbit in plaats van 100Mbit? Of betekent het dat je de volledige 100Mbit kan halen?

Is het nodig om de netwerkkaart op de computer op full-duplex te zetten? Of gewoon automatisch?

Heeft een 100Mbit netwerk sowieso voldoende capaciteit om met ongeveer 20 mensen te LAN'nen? Gaat om games als Quake, Unreal Tournament e.d.

Gebruiksaanwijzing switch:
http://support.3com.com/i...4/manual.a02/16464ug1.pdf

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:35

zyberteq

nou, dat dus

Ricardo87 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 19:48:
Ik heb onlangs een 3COM 3C16465 aangeschaft en zit daar wat mee te experimenteren omdat ik binnenkort een LAN-party wil houden.

Nu las ik in de gebruiksaanwijzing dat deze switch full-duplex ondersteund. Alleen hoe werkt dit? Wordt de effectieve snelheid verdubbeld? Dus 200Mbit in plaats van 100Mbit? Of betekent het dat je de volledige 100Mbit kan halen?
Full duplex houd puur in dat de switch (in jouw geval) tegelijkertijd 100Mbit up en 100Mbit down kan verwerken.
Is het nodig om de netwerkkaart op de computer op full-duplex te zetten? Of gewoon automatisch?
als het goed is staat je computer al op automatisch, lekker laten staan zo
Heeft een 100Mbit netwerk sowieso voldoende capaciteit om met ongeveer 20 mensen te LAN'nen? Gaat om games als Quake, Unreal Tournament e.d.
ja, met gemak

[ Voor 3% gewijzigd door zyberteq op 14-09-2005 19:52 ]

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• Spixo
In de switch wordt trouwens niet vermeld over het aaneenschakelen van meerdere switches. Stel dat ik nog zo'n zelfde switch heb (zonder uplink porten). Kan ik dan 1 van de 24 porten gewoon met een port van de andere switch verbinden?

Ik neem aan dat er wel snelheidproblemen gaat ontstaan als iemand van switch 1 met iemand van switch 2 wil connecten of?

Ik heb trouwens op Google wat lopen surfen naar benchmarks van full duplex met verschillende kaartjes. Echter daar komt niets uit. Gebruikte keywoorden:
* "full duplex benchmark"
* "100mbit full benchmark"
* "half duplex vs full duplex"

e.d.

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:35

zyberteq

nou, dat dus

dat kan gewoon, maar als geen van beide switches een uplink port heeft moet je een crosslink kabel gebruiken.
en die snelheidsproblemen zullen best meevallen als je max 20 man hebt

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 09:41
De meeste spellen zijn geschreven voor online-gaming. De throughput van 100Mbit Full-Duplex (een switch is altijd Full-Duplex en een hub Half-Duplex) is daarmee dus ruim voldoende, zelfs met een uplink tussen twee switches.

• Spixo
hanhoo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:12:
De meeste spellen zijn geschreven voor online-gaming. De throughput van 100Mbit Full-Duplex (een switch is altijd Full-Duplex en een hub Half-Duplex) is daarmee dus ruim voldoende, zelfs met een uplink tussen twee switches.
Vergeet niet dat een LAN-party behalve gamen ook leechen is ;)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik weet niet hoe intelligent die switch is, maar anders kan je ook 2 a 3 poortjes gebruiken per switch voor de uplink en die poorten dan trunken, dan heb je een 300mbit verbinding tussen je switches

• Spixo
Mishmash schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:28:
Ik weet niet hoe intelligent die switch is, maar anders kan je ook 2 a 3 poortjes gebruiken per switch voor de uplink en die poorten dan trunken, dan heb je een 300mbit verbinding tussen je switches
Heb je hier misschien een linkje van waar dit wordt uitgelegd?

De andere switch betreft een 16-port 3COM.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mishmash schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:28:
Nee, dat is niet trunken. Trunken is het omgekeerde: meerdere verbindingen over een kabeltje. Jij bedoelt link aggregation, ook wel teaming, bonding of etherchannel genoemd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• hanhoo
CyBeR schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:33:
[...]

Nee, dat is niet trunken. Trunken is het omgekeerde: meerdere verbindingen over een kabeltje. Jij bedoelt link aggregation, ook wel teaming, bonding of etherchannel genoemd.
UHU! Dat is wel degelijk porttrunking! Of ik doe al 9 jaar iets verkeerd!?!?

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
hanhoo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:46:
[...]

Nu kan je natuurlijk ook een etherchannel hebben van trunks of maak ik je nu in de war? :)

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Spixo
CyBeR schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:33:
[...]

Is het wel mogelijk om 2 of 3 poorten door te lussen van de ene naar de andere switch om zo een hogere snelheid te krijgen tussen beide switches? Mijn switch is unmanageble dus kan iig niets instellen voor zover ik weet.

[ Voor 11% gewijzigd door Spixo op 15-09-2005 17:58 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hanhoo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:46:
[...]

Eh, ja.

Vraag maar eens aan een telecomdude wat een trunk is.

Je kunt natuurlijk wel trunken over een etherchannel (om de cisco benaming maar eens te gebruiken).

Waarschijnlijk ben je in de war omdat enkele fabrikanten het ook verkeerd doen.
Ricardo87 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:58:
[...]

Is het wel mogelijk om 2 of 3 poorten door te lussen van de ene naar de andere switch om zo een hogere snelheid te krijgen?
Dat ligt aan de switch. De meeste recente switches kunnen het (vaak met het inmiddels gestandaardiseerde 802.1ad link aggregation protocol). Als het een oudere managed switch is heb je ook een goede kans, maar dan moet je waarschijnlijk twee switches van hetzelfde merk hebben. Bij unmanages switches mag je er van uitgaan dat 't niet kan.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2005 18:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Spixo
CyBeR schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:58:
[...]

Eh, ja.

Vraag maar eens aan een telecomdude wat een trunk is.

Je kunt natuurlijk wel trunken over een etherchannel (om de cisco benaming maar eens te gebruiken).

Waarschijnlijk ben je in de war omdat enkele fabrikanten het ook verkeerd doen.

[...]

Dat ligt aan de switch. De meeste recente switches kunnen het (vaak met het inmiddels gestandaardiseerde 802.1ad link aggregation protocol). Als het een oudere managed switch is heb je ook een goede kans, maar dan moet je waarschijnlijk twee switches van hetzelfde merk hebben. Bij unmanages switches mag je er van uitgaan dat 't niet kan.
Heb 2 unmanaged 3COM's uit de SuperStack II serie. In de gebruiksaanwijzing zie ik zo snel geen 802.1ad staan dus zal hoogstwaarschijnlijk niet worden ondersteund. (ook doordat de switches al wat ouder zijn)

IIg bedankt voor je informatie. _/-\o_

• hanhoo
Beetje m'n eigen schuld, maar word wel een beetje off-topic zo.

Je begint met half/full duplex en zijn nu al met teaming/trunking/aggregation of welke term iemand daarvoor gebruikt bezig. Close it up zou ik zeggen.
Pagina: 1