[Advies] Aankoop 2e hands laptop (algemeen advies)

Pagina: 1
Acties:

• lowen.f
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2019
Hallo mensen :) Ik zit nog _steeds_ met het dilemma dat zovelen hebben, welke laptop moet je nou hebben?
Nu heb ik zelf uiteraard research gedaan en gezocht naar 2e handse aanbiedingen. Nu is mijn (hoofd)vraag eignelijk: Waar moet ik op letten als ik een 2e handse laptop wil aanschaffen? Lijkt me zeer handig ook voor andere die ook misschien een 2e hands laptop willen aanschaffen en zo meer verzekerd deze risicovolle uitdaging aan te kunnen :) (garantie heb je immers nooit)

Oke leuk verhaaltje, nu even to-the-point.
Dit zijn de punten die ik zelf al in m'n hoofd had:
* controleer behuizing (krassen etc), vooral scharnieren
* scherm op vuiligheid/krassen en dode pixels
* keyboard of er toetsen los zitten
* Everest Home edition 2.20 downloaden of bv van usb stick op laptop zetten, starten en de eigenschappen nacontroleren (Bv pentium M, gpu, etc) en evt de benchmarks uitvoeren

Nu vroeg ik me alleen nog af, hoe controleer je of een notebook een LV of ULV is? Als de verkoper zegt dat er nog een garantie is, hoe valt dat dan te controleren? Bv door te kijken hoe oud de laptop is? Of terplekke de fabrikant opbellen en het serie nr vermelden?
Wat is een juiste manier om de batterijduur te meten? Even 10 min idle kijken o.i.d.? of een juist een dvd laten draaien en kijken hoeveel % er na 10 min over is? Of misschien nog beter, software die het vrij precies kunnen aangeven?

En bespaar me aub de "koop gewoon geen 2e hands maar spaar eventjes door" reakties, daar word hier niet naar gevraagd :)
Elk (ander) advies welkom _/-\o_

Verwijderd

LV / ULV???

nadere verklaring alsjeblieft, dan kan ik je misschien wel helpen.

je aandachtspunten zijn iig goed, vergeet niet de baterij goed te checken als je dat nodig acht, gewoon ff wat dingetjes erop doen en als die na 10 minuten al uitvalt zegt dat genoeg..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 19:31 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Denk low voltage en Ultra Low Voltage? qua gebruik dan

• lowen.f
Vorkie schreef op woensdag 14 september 2005 @ 19:32:
Denk low voltage en Ultra Low Voltage? qua gebruik dan
Oh sry, ik dacht dat dat een algemeen gebruikte term ervoor was.. Ik ken het zelf verder ook niet maar las het op dit forum. Iig ULV levert betere batterij prestaties :) (toch?)

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 21:38
Vaak kun je op de website van de fabrikant checken of er nog garantie op zit met behulp van het serienummer.

Batterij controleren is wat moeilijker. Soms levert de fabrikant zelf een programma mee waarmee je de leeftijd en het aantal oplaadcycles dat de accu achter de rug heeft kan checken. Dat kan bv op mijn IBM Thinkpad. Maar zoals gezegd, dat verschilt per fabrikant.

Krasjes controleren is altijd verstandig. Vooral bij de hoeken. Zo weet je of een laptop al eens een keer is gevallen.

Verwijderd

waarom 2e hands?? ik bedoel ze hebben zo'n hoog stuiter gehalte....
Zo'n ding werkt dan een tijdje ok maar heeft toch verborgen gebreken.
Maar ja positief blijven en er 1 overkopen van een oud oma'tje die hem maar een half uur per dag gebruikte en de accu altijd netjes helemaal leeg maakte alvorens ze deze weer ging opladen.
...
Kijk dus of er nog een accu los te koop is van de laptop die je wilt kopen, als deze bv uit de handel zijn heb je op den duur een desktop...
wat een :Z relaas he
excusi hopelijk heb je er wat aan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 23:50 ]

• lowen.f
haha ik wist wel dat iemand het niet kon laten om dat te zeggen, JRwww78 :) :+
Tja ik hou het natuurlijk altijd in m'n achterhoofd om dan toch maar een 1ste hands te kopen, maar IBM's zijn 1ste hands gewoon niet te betalen. Het hangt af van het 2e hands aanbod... als er niets tussen zit da toch maar gewoon 1ste h.

damn het is vroeg en ik moet alweer naar school :'(

Verwijderd

lowen.f schreef op donderdag 15 september 2005 @ 07:10:
haha ik wist wel dat iemand het niet kon laten om dat te zeggen, JRwww78 :) :+
Tja ik hou het natuurlijk altijd in m'n achterhoofd om dan toch maar een 1ste hands te kopen, maar IBM's zijn 1ste hands gewoon niet te betalen. Het hangt af van het 2e hands aanbod... als er niets tussen zit da toch maar gewoon 1ste h.

damn het is vroeg en ik moet alweer naar school :'(
ik wou ook al niks zeggen maar nu kan ik het toch niet laten :P

offtopic:
De rede dat 2e hands gewoon zoveel goedkoper is kan je zelf wel verzinnen, niemand zal zomaar een goed werkend notebook voor een prikkie weg doen, als je geluk hebt koop je hem van een nette zakenman die om het jaar een nieuwe koopt en alleen thuis en op kantoor gebruikt en altijd in de tas vervoert en niet mee gooit.

anyway dat is jou keuze, je weet zelf de belangrijkste aandachtspunten en er zullen vast ook gewoon goede 2e hansies bij zitten. echter kunnen er altijd verborgen problemen verschijnen.

iig suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowen.f schreef op woensdag 14 september 2005 @ 19:28:
En bespaar me aub de "koop gewoon geen 2e hands maar spaar eventjes door" reakties, daar word hier niet naar gevraagd :)
Elk (ander) advies welkom _/-\o_
:+
excusi had dit stukkie ff nie gezien ...viel bijna in :z of zo
Al wat leuks gevonden?
Pagina: 1