Toon posts:

Netwerk splitsen in een "open" en een afgeschermd gedeelte

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige netwerk bestaat uit een ADSL-modem, router (kabel) en enkele PC. Een deel van PC's is rechtstreekst met de router verbonden en een deel via een HUB. De IP adressen worden door de router gegeven (10.0.0.150 en hoger). Ik wil een aantal PC's als afgeschermd netwerk laten functioneren waarbij wel de gedeelde internet aansluiting gebruikt moet worden.
Voor zover mij bekend moet dit lukken door de HUB te vervangen door een (tweede) router.
De vraag is alleen hoe de IP adressen en submasks in te stellen op de beide routers zodat de PC's die niet onder het afgeschermde netwerk vallen het afgeschermde deel niet kunnen benaderen (en zien).
De afscherming van HD-delen wil ik niet via inloggen en wachtwoorden regelen.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 01:55

Guldan

Thee-Nerd

euh... ik geloof dat je dat je dan.. dus de ene router in een andere iprange moet zetten. Ik weet alleen niet of het werkt want ik heb het nog nooit geprobeerd. eigenlijk.

mijn idee was
code:
1
2
[router1]----------192.168.1.* -->[router2]-----10.0.0.* -->[andere pc's]
       |_______>[pc2]

dan zou je in de router 1 gewoon het internet zoals het nu staat in stellen. En in router 2 als standaard gateway het adres van router 1 opgeven in de dhcp instellingen

[ Voor 4% gewijzigd door Guldan op 14-09-2005 19:36 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

als je 2 routers hebt kan je 2 onafhankelijke netwerken maken, je hoeft dan niet eens een 192.168.x.x en 10.x.x.x range te hebben, je kan ook gewoon 2x 10.x.x.x range hebben want de 2 netwerken staan los van elkaar.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 01:55

Guldan

Thee-Nerd

Tjah maar dan zou je dus niet kunnen verbinden naar internet via de 2e router ofwel omdat dan de standaard gateway niet gevonden kan worden toch?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

ja je hebt gelijk, je moet idd die 2e router vertellen dat router1 de gateway is.

edit:

kan je de afgeschermde pc`s niet gewoon zelf een ip geven in de 192.168.1.x range en als gateway dan 10.0.0.1 doen? of gaat dat niet werken, de pc`s kunnen dan iig niet meer naar de andere 10.x.x.x connecten. [terwijl ik dit schrijf denk ik dus ook dat ie dus 10.0.0.1 nooit meer kan zien :o ]

misschien kan je nog iets maken door een 2e ip adres aan je nic toe te kennen

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 19:51 ]

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Net niet, een router kan als intern EN extern netwerk in dezelfde range zitten (bijv. allebij 10.0.0.x of zelfs 10.x.x.x)
Maar het moet net iets anders zijn. De ranges 10.x.x.x en 192.168.x.x worden vaak daarvoor gebruikt, maar 10.0.0.x en 10.0.1.x kan ook.
Zolang de range maar anders is, is het allemaal goed.
Hou alleen wel rekening met de zogenaamde "Private Ranges" anders kan je gaan conflicteren met internet. De bruikbare ranges zijn:
- 10.x.x.x
- 172.16.x.x t/m 172.32.x.x
- 192.168.x.x

Succes!

P.s.: zoals hierboven al is gezegd: 2 routers achter elkaar zetten, dan heb je het voor elkaar. Ik heb dit wel vaker gedaan en het werkt goed :D

Edit: Dit was dus een reactie op het eerste bericht van Excel010

[ Voor 6% gewijzigd door Berik op 14-09-2005 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze adviezen. Ik zal een en ander gaan uitproberen.
Aanvullende opmerkingen en aanvullingen (ervaringen) blijven uiteraard welkom.

Verwijderd

Aanvulling:
Berik schreef op woensdag 14 september 2005 @ 19:52:
<snip>
- 10.x.x.x
- 172.16.x.x t/m 172.32.x.x
- 192.168.x.x
<snip>
Eeuhm, wat ik in de hele thread mis is een stukje subnetmask.. Ofwel op de volgorde van de bovenstaande subnets zijn de standaard subnet masks:
- 255.0.0.0
- 255.255.0.0
- 255.255.255.0

Alleen: wil je gaan routeren, dan moeten je wel rekening houden met het subnet. In geval van het aangehaalde 10.0.0.x en 10.0.1.x zou het standaard behorende subnetmask (255.0.0.0) dus het resultaat hebben dat het niet twee subnets, maar één groot subnet geworden is. En dan lukt routeren niet. Je moet in dat geval dus bijvoorbeeld 255.255.255.0 als subnetmask gebruiken.
Maar voor een C klasse subnet (als de 10 serie is) zal windows automatisch een subnetmask van 255.0.0.0 in vullen, dus het is wel iets om rekening mee te houden :)
Pagina: 1