Waarom zijn blauwe ledjes zo duur???

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik wou graag blauwe ledjes in mijn kastje, maar die krengen zijn zo duur!! Waarom eigenlijk. Ja, 't is een moeilijke kleur om te produceren, maar waarom dan?

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Denk niet dat het zo duur is om die ledtjes te maken, denk dat het met vraag en aanbod te maken heeft.

Rood en groene ledtje worden in overvloed toegepast in allerlei apparaten waaronder pc's. Er is dus een grote vraag, een grote productie en een lage prijs.

Voor blauwe ledtjes zijn duidelijk minder afzetmogelijkheden, wat wil zeggen dat het niet zo aantrekkelijk is om blauwe ledtjes te gaan produceren. Er is dus maar een beperkt aanbod van blauwe ledtjes en dus een hoge prijs.

Maar ja, zeker weten doe je het nooit ;)

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Oh??? De vent van Fakkert Elektronica wist mij te vertellen dat het een moeilijke kleur om te produceren was. Maar hij kan het mis hebben.
Ik vind blauw iig very kewl!!! :P

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Dat zou natuurlijk ook kunnen, alleen lijkt met dat wat onwaarschijnlijk omdat het gewoon een plastic laagje is wat in elk chupa-chups lollie stokje zit..
;)

stom geintje, maar ik weet het anders ook niet.

Verwijderd

Hij heeft het goed... Blauwe ledjes zijn duur... Kijk, doodtoevallig heeft Natuurkundeleraar het net verteld.. Rode ledjes geven rood licht, dat komt niet door rood kapje, ze geven door stoffen gewoon rood licht. Groene geven groen licht... Blauwe zijn net uitgevonden en geven blauw licht, helaas worden er nog al dure en ingewikkelde stoffen gebruikt en ingewikkeld productieproces...

Verwijderd

ik heb een blauw powerledje in mn kast zitten en moest er 6.95 voor betalen.
ik moet godv elke avond als ik naar bed ga het ledje afplakken anderz kan ik egt niet slapen, heel mn kamer verlicht. :(

Verwijderd

het valt toch nog mee? ik heb er 10 voor fl. 10,- gekocht.... heb er nog 8 over... en je moet er wat voor over hebben als je een gave pc wilt bouwen...

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Volgens mij mis ik de point moet het ledje zelf blauw licht produceren dan ? Het gaat toch gewoon om een wit licht met een blauwe kapje eromheen ?

Verwijderd

Blauw ledje, 1,50 bij display in enschede..heb ik ze van de week nog gekocht

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 14:06
Blauwe leds zijn inderdaad moeilijker te maken. Voor meer informatie zie http://www.minez.nl/magazine/tn/technws8/tn9804/japa9804.htm#b .

Verwijderd

fl. 10,- voor die 10 blauwe leds bij Display in Enschede.... toen ik ze kocht kon ik ze niet los kopen... maar daarom heb ik er nou nog over die ik in andere computers ga frotten... :)

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

aha!!
De golflengte of de kleur van het licht hangt af van de diepte van het energiegat waarin het elektron valt wanneer het recombineert met een gat. De grootte van het energiegat wordt ook wel bandafstand genoemd.
vandaar..

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Juist. De verhalen hierboven kloppen wel zo'n beetje.
Door middel van bepaalde chemicalien kan je verschillende kleuren LED's maken, waarvan rood het makkelijkst is.
En Hewlett Packard is het een tijdje geleden ook gelukt om witte LED's te produceren.
Helaas zijn die ook nog erg prijzig en ESD-gevoelig, zodat ze terug naar de tekentafel moesten...
Kaj.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

witte led's zijn er toch al?! (dus niet echt wit, maar 'normaal' licht) Ik had er een in een goedkope platte HEMA-zaklamp (en ja, het was een LED, geen gewoon lampje), je kunt ze ook kopen bij Conad...

Verwijderd

heb ook een blauw ledje, was 5 piek per stuk (kon ook nog kiezen voor een doorzichtigge of een helemaal blauwe?) maar een licht dat eraf komt!

niet gezond!

Verwijderd

Blauw ledjes COOOOOOl
ga binnenkort toch maar eens kijken of die niet in regio den haag te koop zijn.
Rood en groen geel, afgezaagd! we willen blauw! (place blue smiley here)

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
Myrdhin, bedankt voor de gave link. Dat is nou nog eens info waar je wat aan hebt!!!!
En ledjes geven inderdaad geen rood licht door roodkapje ;)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Kijk, ze zijn zo duur omdat de elektrische contacten aan de p- en n-zones zijn bevestigd aan het oppervlak vanwege het isolerende eigenschappen van saffier. De III-V halfgeleider InGaN is hierbij de actieve laag voor de emissie van blauw licht. De bandafstand varieert, afhankelijk van de samenstelling, tussen de 1.95 eV en 3.40 eV. De kristalkwaliteit van InGaN films die zijn gegroeid op GaN films blijkt veel beter te zijn dan die van direct op saffier zijn opgegroeid. De piek golflengte blijft bijna constant op 450 nm voor stromen tussen de 10 en 40 mA. De FWHM (Full-Width at Half-Maximum) van het emissiespectrum is 70 nm. Het uitgangsvermogen is bijna recht evenredig met de stroom en bedraagt 3 mW bij een voorwaartse stroom van 20 mA. Door de indiumfractie in de actieve laag te vergroten is het mogelijk gebleken om blauwe LEDs te maken met een helderheid van enkele cd.

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Blauwe letjes zijn ERG cool en ERG veel lichtopbrengst mag je ervan verwachten. Het is leuk om 'm als hdled te doen, dan brand hij niet continu en heb je d'r langer lol van :) Maar als je 't eenmaal 1x gezien hebt wil je 't meteen!

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Heeft iemand een plaatje van een kast met blauwe ledjes?

• Maf
  • Laatst online: 03-08 12:22

Maf

Heeft elke electronicazaak ze?

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hangt er vanaf wat je onder "elektronicazaak" verstaat

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
tb: als ik er 'n piccie van schiet is de kleur gaar door m'n webcam. denk dat wel meer mensen hier last van hebben. je moet 't gewoon met je eigen ogen zien

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Kan iemand hier geen foto posten?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

blauw is echt vet!
He waren die Blauwe LEDs van display(heb er hier ook een om de hoek)gewoon te gebruiken als powerLED zonder er een resistor op te solderen?
Loop ook al een tijdje met dit idee rond.

• TriLithium
  • Laatst online: 16-08 16:12

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ik heb al een tijdje blauwe leds zitten voor de power en de hd, gewoon ipv de de standaard saaie groene en rode, en het werkt zonder enige weerstand bende, ze werken op dezelfde spanning dus dat is nooit het probleem.
Wat wel een probleem kan opleveren is dat er misschien low-current leds inzitten, maar deze kans is niet echt groot volgens mij, want die zijn net even wat duurder dan gewone dus denk ik niet dat fabrikanten van kasten die er snel zullen inzetten.

• MF
  • Laatst online: 23-07 09:37

MF

Take a Seat

Vraagje heeft display ze ook vierkant heb ik namelijk nodig. (je weet wel van die vierkante of rechthoekige)

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 08:33

sjaak

un giorno credi

Ik heb een nokia met blauwe ledjes, errug wreed! Ik heb een tijdje geleden een box gekocht met allemaal verschillende ledjes, waaronder ook blauwe, errug leuk om te zien.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mister-Freeze-> Nope, die hebben we alleen in ronde 5mm uitvoering.

Verwijderd

en kaj wat kost dat dan? bijvoorkeur in de haarlem vesteging(die bij mij om de hoek :) )
als er prijsverschillen zijn dan he!.
Vinny

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Prijsverschillen zijn er niet; in elk filiaal van ons zijn de prijzen van Displayspullen gelijk. (filialen mogen ook dingen elders inkopen als wij dat niet (meer) hebben, en alleen dan kan een prijs verschillen)
Ik heb nu geen toegang tot prijzen, maar ik zal morgen ff in het filiaal in Zwolle of Enschede voor je kijken.
Kaj.

Verwijderd

Cool als er goeie witte leds zijn uitgevonden trouwens, dan kun je er WEL een kapje met kleur omheen doen, heb je alle leds die je wilt!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Leuk, zo'n flashback, al is het van een maand geleden :)
Ik heb het nog ff opgezocht:
Blauwe LED's: 71.54.155BL, kost 5,61 ex.BTW.
Witte LED's: 71.54.155WT, kost 6,28 ex.BTW.

Die witte LED's hebben we ff niet op voorraad, en verwachten we over een week of twee binnen.
Kaj.

• Tekla
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:45
ej, kaj, heb display ook een website?

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

ik heb ze nou ook: 8,95 per stuk! :(

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee, we hebben nog geen site, wordt aan gewerkt, maar het moet in één keer goed zijn.
Inclusief assortiment en prijslijst, en we verwachten de boel tegelijk met de nieuwe katalogus in september het net op te slingeren. www.display.nl staat overigens al tijden vast :)
Die nieuwe katalogus wordt een CD-ROM, en daar zijn we nu hard aan bezig, we hebben immers nog maar twee maanden, en dan moet het zaakje af zijn voor testen en produktie.

Ik heb een tijdje geleden _alle_ fouten, mutaties en aanvullingen uit de huidige katalogus ge-inventariseerd, en in een Excel-bestandje gegoten.
Dat bestand is een paar MB groot :P
Maar goed, genoeg reclame gemaakt, nu weten jullie waarom er nog geen site in de lucht is.
Kaj.

Verwijderd

Beetje late reactie, maar bedankt voor deze info. Ik vroeg het me ookal af, en nou weet ik het.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ze zijn zo duur omdat ze die dingen niet echt kunnen maken, die dingen zijn net als witte leds een chemische reactie, en soms worde ze dus blauw of wit en heel vaak worde ze gron of rood.... das het hele eieuru ete! :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Late reactie indeed; glad to be of service, maar dit ding gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.